[FOTO] Nature

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

[FOTO] Nature

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 11:01

Ben de laatste tijd weer flink aan de slag met mijn nieuwe lens en zou graag tips en commentaar op de volgende foto's ontvangen:

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mireille op 27-08-08 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [Foto] > [FOTO]

Brnc

Re: [FOTO] Nature

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:17

1: Leuke compositie, de bessen lijken wel onscherp op heel pixelig..
2: het zwartwit past niet bij wat je fotografeert vind ik.. en is ook niet zon boeiend iets waar je een foto van maakt maar in het kleur zou het denk ik meer tot zn recht zijn gekomen
3: Hier ook weer vind ik het zwartwit niet mooi.. niet echt passend ofzo
4: Wel een leuke compo, wel iets moeilijk beoordelen hoor, ze zijn erg klein en beetje pixelig, ik dnek door het uploaden/verkleinen
5: Heeft wel wat ..jammer dat de takken er niet helemaal op staan
6: Mooie foto, mooie compositie en kleur, aleen weer moeilijk te zien of die helemaal scherp is doordatie zo klein is maar ik vindhet wel een mooie foto
7: Leuk, mooie kleuren

Laat de foto's de volgende keer groter, dat is makkelijker en fijner te beoordelen Knipoog

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 16:24

Dank voor je commentaar. Ik heb de foto's echter niet verkleind, dat gebeurt kennelijk automatisch Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:31

Foto 2 vind ik juist wel mooi en het zwartwit past wel degelijk omdat er een betonnen paaltje staat.

Foto 3 vind ik storend, de toppen van de bomen zijn er ineens afgeknipt. Meestal geeft het een mooi effect om een camera een kwart slag de draaien en dan straat/bomen/lucht te fotograferen. In elk geval niet op deze manier de toppen weglaten.

Foto 4 vind ik qua compositie niet ideaal, ik denk dat het mooier was geweest als je meer had ingezoomd. Nu is het weinig bijzonder en de 2 grassprieten delen de foto in 3en.

Laatste foto is erg mooi, mooi onderwerp, goed moment. Misschien was het mooier geweest om de aren verder bovenin beeld te nemen, nu zijn ze wat teveel in het midden.
De rest heb ik geen commentaar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:47

Geen enkele foto heeft op mijn beeldscherm echt een scherptepunt. Vind de kleuren, voor zover ze in kleur zijn, ook niet echt pakkend. Laatste vind ik als enige mooi, en iets hebben. Blijven oefenen! Welke camera & lens is hiervoor gebruikt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:58

Juul schreef:
Geen enkele foto heeft op mijn beeldscherm echt een scherptepunt. Vind de kleuren, voor zover ze in kleur zijn, ook niet echt pakkend. Laatste vind ik als enige mooi, en iets hebben. Blijven oefenen! Welke camera & lens is hiervoor gebruikt?

Bedoel je dat ze niet scherp zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:04

Ik bedoel het precies zoals het er staat. Er is nergens echt scherpgesteld op het onderwerp. Weet niet echt waar ik moet kijken. Kan ook door de ruis door het verkleinen komen dat ik een scherpte zie hoor..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:06

Dat ben ik toch niet met je eens, alle foto's hebben een duidelijk scherptepunt, alleen soms wat verwarrend zoals bv op foto 1.

Maar vooral de laatste 3 foto's zijn mooi qua scherpte-diepte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:09

Voor mijn gevoel is waar het scherptepunt zou liggen als ik goed kijk het nog niet helemaal scherp. Dat geldt voor alle foto's. Maar nogmaals kan ook aan de grootte van de foto's liggen, de ruis door verkleinen, of mijn beeldscherm.

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:13

Ik vind juist foto 3 helemaal wauwie!
Doordat je de toppen eraf 'geknipt' hebt zie je juist de diepte en de prachtige laan!
Maar smaken verschillen natuurlijk Tong uitsteken
Ik zou zeggen ga zo door!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:18

Juul schreef:
Voor mijn gevoel is waar het scherptepunt zou liggen als ik goed kijk het nog niet helemaal scherp. Dat geldt voor alle foto's. Maar nogmaals kan ook aan de grootte van de foto's liggen, de ruis door verkleinen, of mijn beeldscherm.

Daar zijn de foto's te klein voor om goed te kunnen zien, voor mij igg. Daarom neem ik maar aan dat ze wel scherp zijn zolang we geen originelen hebben.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:21

De foto's zijn in mijn ogen op de juiste wijze scherp gesteld hoewel ik dat nie thelemaal kan zeggen van foto 1 en 3. En dat terwijl foto 3 heel erg mooi is.. Ik zou deze graag wat groter afgebeeld zien. Haha! Ik denk dat als je daar zou werken met doordrukken en tegenhouden (photoshop) het een prachtige foto zou zijn.

Ik denk dat als je de fotos niet bij ZOOM.nl zou uploaden maar bij photobucket, je de foto's wat groter kan plaatsen waardoor ze beter tot hun recht komen!!

De kleuren van foto 7 vind ik prachtig, met wat na bewerking (hoewel niet iedereen het daar mee eens is) kunnen ze nog wat meer accent krijgen waardoor hij prettiger kijkt.

Foto 2, 5 en 6 doen mij verder vrij weinig...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:25

Doordrukken en tegenhouden?

Waarom trouwens meteen photoshop? Ik heb er niets op tegen hoor maar persoonlijk streef ik ernaar om de perfekte foto te maken, lukt dat niet dan heb ik het niet goed gedaan of was ik niet op het juiste moment op de juiste plaats.
Ik bewerk ook wel hoor maar iets als bv die kleuren van de laatste foto, die zouden een paar minuten eerder of later waarschijnlijk intenser zijn geweest, dan heb je geen photoshop nodig om ze beter te accentueren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:28

Photoshop is hip op 't moment. Nagelbijten / Gniffelen En 't is wel makkelijk dat je geen goede fotograaf hoeft te zijn om een mooi eindresultaat neer te zetten. Pling Helaas..

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:35

Tja daar ben ik het niet helemaal mee eens.. maar goed datis een discussie die ik hier nu niet ga starten

Photoshop is al een aanal jaar "hip" op dit moment Juul!!
En ik ben het met jullie eens dat ook zonder na bewerken de juiste foto gemaakt moet kunnen worden. Immers 50 jaar geleden kregen fotografen nl maar 1 kans als ze de bruiloft van een beroemd stel wilde fotograferen. Toen kon het en nu kan het dus duidelijk ook!!! Het gaat niet alleen maar om het plaatje maken maar ook om WAT je op de foto zet.. Het word anders als je uit 6 foto's 1 foto weet neer te zetten... Dat is overigens pas letterlijk bewerken Knipoog

Echter neemt het niet weg dat je je foto wat kan verfraaien dmv de techniek die dat toestaat.. Dus waarom niet? Als je eens kijkt naar alle bladen die er tegenwoordig zijn. Ik werk voor Reedbusines de uitgever van BIT. Als je ziet wat daar alleen al in geretoucheerd word.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:37

Klopt hoor, van die bladen. Maar daar ben ik het ook niet mee eens. Die modellenfoto's etc. Foto's verfraaien is niet mijn ding, fotograféren is mijn ding. Maargoed, dat verschilt voor iedereen. Ik vind het alleen jammer dat het zo vern.eukt en vooral vergemakkelijkt wordt allemaal door dat photoshop.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:40

Het is natuurlijk wel dat de kwaliteit van digitaal niet te vergelijken is met analoge camera's maar ik krijg wel het idee dat 'fotografen' tegenwoordig erg lui worden 'dat shop ik er wel ff uit'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:41

Precies dat bedoel ik. Dan gaat het hele fotograferen nergens meer over. Lachen

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:44

ja dat is waar wat julie zeggen. Ik doe dat ook: haal hier en daar een wal litteken of een puist weg bij een meisje wat graag mooi op de foto wil komen te staan.. Maar het plaatje opzich moet zeker wel kloppen.. Als er verder verkeerd gefotografeerd word (dus met een groothoeklens of de verkeerde instellingen of belichting gewerkt word) dan ga je dat terug zien in je bewerking hoe goed je daar in ook bent. in principe kan je die te grote neus door de groothoeklens of de overbelichte vlekken in het gezicht nie tmeer weg werken zonder dat het opvalt... Dan is je foto dus duidelijk mislukt, of je weet gewoon niet waar je mee bezig bent!!

*toch die discussie van mijn kant uit he hahaha*

Sorry TS... Bloos

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:51

Ik denk dat er een goed begin is, maar dat je je "oog" nog moet ontwikkelen, mogelijkheden verkennen, meer uitproberen dan het onderwerp standaard in het midden of opzij te zetten. Durven gek doen, met belichting spelen, met dichtbij en veraf...

Scherpte-diepte lukt al vrij goed, vind ik. Foto 1 en 6 vind ik op dat vlak mooi.

Dus doe verder en probeer wat uitdagingen te zoeken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 14:44

anneliesdj schreef:
Juul schreef:

Daar zijn de foto's te klein voor om goed te kunnen zien, voor mij igg. Daarom neem ik maar aan dat ze wel scherp zijn zolang we geen originelen hebben.

Ik vraag me echt af hoe klein jullie ze zien, ik zie ze op mijn scherm namelijk wel in normaal formaat.....

@de rest; bedankt voor jullie opmerkingen, tips etc!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:56

Ik zie ze op ong 300/400 pixels in de lengte.. dat vind ik erg klein voor UK.