[SCH] Portret 'de schrik van de straat'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

[SCH] Portret 'de schrik van de straat'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:18

Olie op linnen, 40x50.

Helaas is het portret op de foto wat vergrijst, maar komt toch redelijk over.

Zie hier mijn buurmeisje in een boze 'pose'.....de titel: 'de schrik van de straat' zegt genoeg Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding

MlieZ88

Re: [SCH] Portret 'de schrik van de straat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:59

heel gaaf hoor!
had niet voor die foto gekozen maar zou wel typerend voor dr zijn Tong uitsteken?? haha
toch wat vraagjes:
heeft ze echt van die rechte korte wenkbrauwen?
en je hebt zwart gebruikt geloof ik in haar gezicht om schaduw aan te geve
hierdoor lijkt ze nu heel 'vies'
de donkere lijn om de dr lippen maken haar opgemaakt... maar misschien was ze dit ook?
de haren vind ik sowieso heel mooi gedaan!! mooi kleurgebuikr en het ziet er zacht en pasgewassen uit Haha!
verder vind ik het tshirt niet helemaal bij het geheel passen?
misschien iets meer verbinding met de huid?
sorry voor het commentaar.. bdoel het dus goed Knipoog

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:51

Hahaha geweldige pose.
Ik snap de titel helemaal (en ken ook zo;n 'schrik uit de buurt')
Eigenlijk pas ik mij aan, aan de opbouwende kritiek die hier boven staat, al heb je de pony naar mijn smaak iets te 'streperig' gemaakt, en een doffe grijs(?) hierin gebruikt, die ik zelf minder vind.

Maar evengoed, een heel leuk werk!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 17:31

MlieZ88 schreef:
heel gaaf hoor!
had niet voor die foto gekozen maar zou wel typerend voor dr zijn Tong uitsteken?? haha
toch wat vraagjes:
heeft ze echt van die rechte korte wenkbrauwen?
en je hebt zwart gebruikt geloof ik in haar gezicht om schaduw aan te geve
hierdoor lijkt ze nu heel 'vies'
de donkere lijn om de dr lippen maken haar opgemaakt... maar misschien was ze dit ook?
de haren vind ik sowieso heel mooi gedaan!! mooi kleurgebuikr en het ziet er zacht en pasgewassen uit Haha!
verder vind ik het tshirt niet helemaal bij het geheel passen?
misschien iets meer verbinding met de huid?
sorry voor het commentaar.. bdoel het dus goed Knipoog

- Ik heb juist voor deze pose gekozen omdat ik iemand wilde portretteren in een niet-standaard pose, wilde es origineel zijn..
-zie de referentiefoto, haar wenkbrauwen zijn behoorlijk recht.
- zwárt in een schaduwpartij ? Ha ha Clown ..nee...misschien vertekent/vergrijst de foto dusdanig dat je dat gelooft.
- de donkere lijn is een schaduwpartij gezien ze wat naar beneden kijkt en zit er op de foto ook behoorlijk omheen.
- haren ben ik zelf mee aan het worstelen geweest en niet tevreden over.
- t-shirt klopt, ze had een véél te groot t-shirt aan en ook dat maakte dat ik het een leuk, origineel plaatje vond.

thanks voor je commentaar

hieronder de referentiefoto, alhoewel ik die op een gegeven moment wél losgelaten heb.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door freespirit op 26-08-08 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:33

euh... moet je niet vergeten je referentie foto toe te voegen Haha!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 17:33

Sall schreef:
Eigenlijk pas ik mij aan, aan de opbouwende kritiek die hier boven staat, al heb je de pony naar mijn smaak iets te 'streperig' gemaakt, en een doffe grijs(?) hierin gebruikt, die ik zelf minder vind.

Helemaal mee eens...moet nog even uitvogelen hoe in deze donkerblond haar te suggereren. Suggestie Sall ?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:38

Als je naar het haar op de foto kijkt, kan het haar ook in grotere vlakken verdelen.
Die vlakken kan je in lagen, steeds fijner opzetten (hmmmm hopelijk is dit een beetje duidelijk? Vandaar dat ik geen lerares ben geworden Haha! )
Laatst bijgewerkt door Sall op 26-08-08 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 17:39

@Sall; ik heb geen grijs gebruikt, in de ondergrond ruwe sienna, chroomoxidegroen en wat wit. Op de hoogsels een glacies van oud hollands donker geel, wat het dus een 'krijterig' geheel geeft.....hmm..niet blij mee....

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:40

titanium wit? dat geeft met groen toch snel een vlak/grijs effect

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:07

Ze mag blonder naar mijn gevoel Lachen En ik mis de mooie lichtinval van op de foto. Die glans in het haar, de weerkaatsing op haar gezicht etc. Op het schilderij lijkt ze veel ouder dan op de foto. Als de lichtinval er in zou komen, zou het het geheel heel wat opvrolijken en jonger maken, denk ik. Je hebt naar mijn goevoel de plooien in de huid ook iets te veel geaccentueerd, waardoor ze ook ouder gaat lijken. En zoals hier boven al vermeld is, zijn de kleuren me ook iets te dof. Maar dat heeft veel te maken met dat licht. Ga je dat licht erin brengen, gaan de kleuren ook opvrolijken en 'lichter' worden. Lachen Ik hoop dat je hier iets mee kan.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 18:10

Sall schreef:
titanium wit? dat geeft met groen toch snel een vlak/grijs effect

nou, dat valt op mijn kleurtonen kaart best mee. De onderlaag van de haren is volgens mij wel okay, het is de glacies die e.e.a. krijterig maakt. Op de kleurtonenkaart stond dat, om donkerblond te suggereren, de hoogsels gemaakt moesten worden met 1 deel ruwe sienna,1 deel wit en 1 deel chroomoxide groen. Op de kleurenkaart prima, op mijn palet dus niet en ben ik verder gegaan met oud hollands geel donker....bheer !

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 18:25

marjoke schreef:
Ze mag blonder naar mijn gevoel Lachen En ik mis de mooie lichtinval van op de foto. Die glans in het haar, de weerkaatsing op haar gezicht etc. Op het schilderij lijkt ze veel ouder dan op de foto. Als de lichtinval er in zou komen, zou het het geheel heel wat opvrolijken en jonger maken, denk ik. Je hebt naar mijn goevoel de plooien in de huid ook iets te veel geaccentueerd, waardoor ze ook ouder gaat lijken. En zoals hier boven al vermeld is, zijn de kleuren me ook iets te dof. Maar dat heeft veel te maken met dat licht. Ga je dat licht erin brengen, gaan de kleuren ook opvrolijken en 'lichter' worden. Lachen Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Daar heb je wel een punt...meen je dat ik de hoogste hoogsels met puur wit zou moeten opbrengen ? want alleen dat zou dan nog lichter zijn dan wat ik nu heb gebruikt...

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:29

freespirit schreef:
marjoke schreef:

Daar heb je wel een punt...meen je dat ik de hoogste hoogsels met puur wit zou moeten opbrengen ? want alleen dat zou dan nog lichter zijn dan wat ik nu heb gebruikt...

Nee, ik zou geen wit gebruiken. Dat 'licht' moet je misschien niet te letterlijk nemen. Ik zou het eerder 'flashie' noemen. Tong uitsteken Ik bedoel, Het haar bijvoorbeeld, een fellere kleur geel, en daarmee die licht/glans schilderen. Voor het gezicht heel licht roze/bruin voor de reflexie van het licht op haar wangen en hals en zo. Snap je wat ik bedoel? Lachen Natuurlijk kan je wel wit gebruiken om deze lichte kleuren te bekomen. Maar ik zou echt niet enkel wit nemen. Wel mengen met een kleurtje.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:33

Ik vind dit een zeer geslaagd portret juist door de ongebruikelijke pose! Jammer van de wat slechte foto die e.e.a. vertekend. Over het haar... ik gebruik geen kleurenkaarten Lachen maar doe wat ik denk te zien. In het haar op deze foto zie ik geeltinten, rode en bruine tinten, wat blauwe tinten en roze. Ik zou hier geen groen in gebruikt hebben en zeker geen wit Lachen (of dat laatste alleen om een kleur lichter te maken met mengen)

Ik vind dat het haar op je schilderij nu qua kleur niet past bij de jeugdigheid van dit meisje doordat het te grijs overkomt.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:35

freespirit schreef:
nou, dat valt op mijn kleurtonen kaart best mee. De onderlaag van de haren is volgens mij wel okay, het is de glacies die e.e.a. krijterig maakt. Op de kleurtonenkaart stond dat, om donkerblond te suggereren, de hoogsels gemaakt moesten worden met 1 deel ruwe sienna,1 deel wit en 1 deel chroomoxide groen. Op de kleurenkaart prima, op mijn palet dus niet en ben ik verder gegaan met oud hollands geel donker....bheer !

euh sorry, maar ik werk niet met kleurenkaarten.
Puur op mijn gevoel of wat ik (denk) te zien, kies ik mijn kleuren uit.
Al kom ik in de loop van de tijd, wel een aantal kleuren tegen, die ik keer op keer weer gebruik/meng

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 18:38

Nee, ik zou geen wit gebruiken. Dat 'licht' moet je misschien niet te letterlijk nemen. Ik zou het eerder 'flashie' noemen. Tong uitsteken Ik bedoel, Het haar bijvoorbeeld, een fellere kleur geel, en daarmee die licht/glans schilderen. Voor het gezicht heel licht roze/bruin voor de reflexie van het licht op haar wangen en hals en zo. Snap je wat ik bedoel? Lachen Natuurlijk kan je wel wit gebruiken om deze lichte kleuren te bekomen. Maar ik zou echt niet enkel wit nemen. Wel mengen met een kleurtje.[/quote]

hmm...nee, ik begrijp je niet helemaal. Het hele gezicht is opgebouwd uit allerlei tinten, van oker tot omber, napelsgeel enz. Wat ik wél begrijp is dat de hoogste hoogsels nog 'feller' kunnen.

thanks voor je advies.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 18:42

@Sal en Lontje; de kleurenkaarten die ik bedoel bestaan uit een boekje waarin o.a. beschreven staat hoe je verschillende haarkleuren kunt mengen. Zo hoop ik e.e.a. te leren. In het boekje is de kleur trouwens prachtig.

hmm..ik ga het es proberen met napels geel met een beetje cadmium geel. Es kijken of ik dat frisse erin kan krijgen...

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:44

freespirit schreef:
@Sal en Lontje; de kleurenkaarten die ik bedoel bestaan uit een boekje waarin o.a. beschreven staat hoe je verschillende haarkleuren kunt mengen. Zo hoop ik e.e.a. te leren. In het boekje is de kleur trouwens prachtig.

hmm..ik ga het es proberen met napels geel met een beetje cadmium geel. Es kijken of ik dat frisse erin kan krijgen...

ah Blond ik ben echt blondt hoor, ik wist niet eens dat bestond! Weer wat geleerd Haha!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 20:44

Sall schreef:
freespirit schreef:

ah Blond ik ben echt blondt hoor, ik wist niet eens dat bestond! Weer wat geleerd Haha!

Ha ha, ik hoop dan wel DONKERBLOND, opgebouwd uit chroomoxide groen enz. enz..... Haha!