[FOTO] Friese parel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

[FOTO] Friese parel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 19:16

Hey,

Ik heb een tijdje geleden foto's geschoten op de 20e Friese paardendag, waaruit de volgende twee gekomen zijn.
Ze zijn beide nog niet bewerkt, ik wil iig de overbelichte delen op de tweede foto wat wegwerken en hier en daar wat meer scherpte maken.

Commentaar is welkom, ik moet nog veel leren!
Graag wel opbouwend, anders heb ik er niet veel aan Knipoog

Afbeelding Afbeelding

Groetjes,
Lois

Hilda79

Re: [FOTO] Friese parel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:29

Sorry ik vind ze alletwee vreselijk.

Foto 1,
De ruiter/amazone is onthoofd, hoef staat er niet helemaal op.
Scherpte ligt op het been van de amazone en die is nou niet bepaald charmant qua houding.

Foto 2,
Totaal niet scherp en te veel overbelicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:54

Op de linkse foto is heel erg duidelijk te zien (de nadruk ligt er zelfs op) dat het paard een been-afwijking heeft vanwege het opzij zwaaiende been.
Zorg dat je een paard met zo'n afwijking altijd vanaf de zijkant op de foto zet, want zoals je het nu hebt gedaan is het juist heel goed te zien.
En wat Hilda al zegt: de ruiter staat er wel op, maar is onthoofd. Da's niet zo charmant Knipoog

Bij de rechter foto is de belichting niet in orde. En de foto is wat bewogen, waardoor niet echt duidelijk te zien is waar de scherpte op ligt.
De lip van het paard staat half open, dat is niet zo mooi.
En op de achtergrond zie je heel duidelijk een persoon staan en nog wat rommel liggen.

Het experimenteren met verschillende hoeken is natuurlijk goed, maar zorg wel dat je de rest van de foto niet vergeet, zoals belichting, achtergrond, scherpte en wat je nu precies in beeld wil hebben. Knipoog

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:51

Om even in te haken op wat jij een afwijking noemt Femke. Dit paard maait en dat doen veel (friese) paarden. Hoogstwaarschijnlijk loopt deze veel voor de kar of heeft dit gedaan of is tuigtypisch gefokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:26

Dat weet ik Hilda, net zoals dat het vaak bij Andalusische paarden voorkomt.
Maar, correct me if i'm wrong, het is toch geen fokdoel, de maaiende gang? En als 't geen fokdoel is, is het gewoon een fout, en dat is iets dat niet graag gezien wordt, dus iets dat je op de foto gewoon moet mijden indien mogelijk. Deze compositie laat 't juist duidelijker naar voren komen, en dat vind ik niet zo handig. Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:33

ik vind de linkse foto juist wel mooi. Vanwege die typische friese gang. En het stoort mij niet dat de ruiter onthoofd is.. het legt daardoor meer nadruk op het paard. Zowiso liever een onthoofde ruiter dan 1 die niet charmant kijkt. Al met al had het beter gemogen, en de rechter foto is echt te overbelicht, maar er zit wel lekkere expressie in. Ik denk dat je zeker op de goede weg bent!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 20:16

Dat zwaaien word in Spanje juist gebruikt als show, denk dat het daar iig wel gefokt word, wat Friezen betreft weet ik dat niet.
De rechter is kwa kwaliteit idd niet echt goed, maar wat compositie vond ik hem wel mooi uitkomen.
Pinuts, bedankt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:08

Maar ook als je het zwaaien juist zou willen benadrukken, zorg er dan ook voor dat de hoef er helemaal op staat, niet dat er net een randje mist Knipoog

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 16:15

Dat is zo, dat vind ik ook wel jammer, maar ik moest ook beetje inschatten waarneer de rest van de geloof 10 paarden langs kwamen en toen was ik niet echt gericht op het zwaaien Knipoog