[SCH]Paardenportret op spiegel W.I.P

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

[SCH]Paardenportret op spiegel W.I.P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 16:58

Een tijdje geleden heb ik een nieuw idee bedacht, de oude naambordjes worden langzamerhand een beetje saai, zo standaard, dus ben ik op spiegels gaan schilderen Haha!
En ja, dat kan Ja Ik heb het de afgelopen maanden uitgetest op oude spiegels. Tis niet makkelijk, het kost veel tijd, maar als het portret eenmaal staat, en de vernis zit er overheen, dan blijft het heel erg netjes zitten, en het ziet er echt prachtig uit.
Ik schilder de portretten met acrylverf.

De eerste opdracht is al binnen, deze spiegel is voor een bokker Lachen
Het eerste paard is nu bijna klaar, op wat kleine verbeterpuntjes na.
Tweede paard begin ik morgen aan.
De neus lijkt wat dik en breed, maar dat komt door t perspectief Knipoog

Afbeelding

En ik heb voor het eerst eens foto's gemaakt van de stappen, een voor een..
Als eerste begin ik met schetsen. Met potlood wordt dan moeilijk op een spiegel, dus doe ik het met een glas-kras-pen (geen idee hoe zo'n ding heet Clown ) in het glas krassen.
Afbeelding
Dan was ik de spiegel met afwasmiddel, alle vetvlekken moeten eraf zodat de verf het beste pakt.

Daarna volgt de onderlaag, zodat de gekleurde verf straks meteen wat beter dekt.
Afbeelding

Dan de eerste kleurlaag
Afbeelding
De eerste paar lagen zijn altijd erg streperig en soms iets doorzichtig, vooral de omber gebrand dekt erg slecht, en op zo'n glad oppervlak merk je dat pas echt goed.
Vaak moeten er 4 lagen over elkaar heen, dan wordt het pas mooi egaal.
Elke laag moet goed drogen. Ga je over de vochtige verf heen schilderen, dan laat de onderlaag weer los.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Als jullie nog tips hebben hoor ik die heel graag Vork

Redrumfox

Re: [SCH]Paardenportret op spiegel W.I.P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:12

Wat een leuk idee zeg! Hoeveel vraag je nou voor zoiets met 2 paarden? Lijkt me ook wel wat namelijk. Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 18:39

Bedankt voor t complimentje Haha!

Met één portret vraag ik er 50 euro voor, en met 2 portretten 60 euro. Is wat meer werk zoals je ziet Knipoog

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:59

Dat is een gaaf idee zeg, misschien jat ik die wel van je Bloos.
Heb je ook al eens gedacht aan glasverf? (soort glas in lood-idee krijg je dan) Lijkt me ook wel wat......
Heel leuk gedaan!!!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:06

Acryl werkt best wel lekker op een spiegeloppervlak. heb ik ook eens gedaan met goedkope spiegeltjes, waar dus gelijk een lijst omheen zat.
Iets anders wat ik eens had gezien was een portret met een slijptol in een stalen plaat geslepen. Maar ik denk niet dat je in spiegels een portret kunt krassen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:29

Wat ziet dat er leuk uit. Ja Lijkt me erg lastig om de verf goed te laten pakken op zo'n oppervlak.
Is de spiegel zelf nou ook bobbelend of is alleen de vorm een 'vlag'? Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto's.

Wat me ook leuk lijkt is om de bles niet wit te schilderen, maar bijvoorbeeld spiegelend te laten. Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 20:35

Bedankt Rindje! Jat maar raak hoor Haha! Tis erg leuk om te maken. Alleen niet schrikken als je jezelf steeds in de spiegel ziet schilderen Clown ROFL

Glasverf heb ik inderdaad ook nog hier liggen, zou erg leuk zijn om er een abstract werkje van te maken Ja Ook leuk, als het schilderwerkje een beetje doorzichtig is. Maar voor een realistisch portret is daar bijna niet mee te werken.

oneilltje79, volgens mij moet het wel mogelijk zijn om echte portretten in een spiegel / glas te krassen. Ik heb dat vroeger wel eens gedaan, mijn opa had daar een speciale pen voor met een klein diamantje in de punt, en doordat dat zo hard is kun je heel precies lijntjes tekenen in glas. Je moet dan wel werken met arceringen om middentonen te krijgen, maar het ziet er erg leuk uit. Op een spiegel heb ik het nooit gezien. Nadeel is dat je de krassen altijd dubbel ziet door de dikte van het glas.
Ik weet eigenlijk niet of dat nog altijd bestaat, dat glaskrassen Tong uitsteken

elanor, de spiegel is plat, en heen inderdaad gewoon de vorm van een vlag, beetje kronkelend.
Bles spiegelend laten zou inderdaad ook een leuk idee zijn, dat ga ik zeker eens uitproberen Haha! Alleen is het dan jammer dat de bles donker wordt als er iets donkers voor staat, of als het in de kamer donker is.
Ik zat er ook aan te denken om echt spiegelende delen (stukje in het oog, musketonhaakjes enzo) spiegelend te laten, dat maakt het wel wat echter Ja

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:37

Het glaskrassen bestaat nog steeds, maar volgens mij is een spiegel daar te dun voor. Maar een metalen plaat heeft natuurlijk ook een spiegellook. Ik heb dat ook willen doen, maar had er geen materiaal voor.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:45

Wauw, dát is gaaf! Bloos!

Als al mijn portretten en werkjes die ik in bestelling heb staan over heel Bokt, komt ik er eentje bij je bestellen Haha! Hele kamer vol eigen paarden kan best toch? O:?

Nee zonder gekheid, ik vind het echt heel erg leuk. Spiegeling vind ik ook mooi gedaan zo. Zou het ook mogelijk kunnen zijn om met twee paarden te werken, zonder spiegeling? Dat de ene de ander 'spiegelt' als het ware, maar dan dus net niet spiegelt? Aangezien ik een moeder en zoon heb lopen.. Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 20:51

oneilltje, ik wil dat inderdaad ook eens gaan proberen.
Je hebt wel verschillende diktes in spiegels volgens mij, diegene die ik hier heb liggen zijn bijna 5 mm dik, en het glas zelf is ongeveer 2 mm dik. Volgens mij is dat net dik genoeg om erin te krassen, maar je moet inderdaad niet te diep gaan.
Ik wil zelf binnenkort de graveerpen van de conrad kopen, tot nu toe heb ik liggen schetsen met een stanleymesje, nou ik had geen vingers meer over Nagelbijten / Gniffelen
Deze is niet zo gek duur:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... results=20
Is weer eens iets anders Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:00

Bedankt Berdien Haha!
Zullen we ruilen? Krijg jij een spiegel in megaformaat, en dan doe je mij die Labrador in belsverpakking Lovers Schijnheilig Had ik maar een grotere wei!

En twee paarden elkaar laten spiegelen kan ook ja, leuk idee Ja

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:33

He jammer, denk niet dat de eigenaar daar akkoord mee gaat No Cheer Haha!

Wacht ik even mijn andere 'bestellingen' af, maar schrijf mij maar op de spiegelportretten lijst hoor Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:35

OK dan!

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:05

Leuk MT! Erg mooi geschilderd ook, is het bedoeld als naambordje? Zou het wel chique vinden met nog wat sierletters erop. Glas/spiegelkrassen is er nog wel, ik versier hier thuis namelijk ook alle theeglazen Bloos Kan me bijna niet voorstellen dat een spiegel daar echt te dun voor is

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 22:10

Ik denk dat deze gewoon als decoratie wordt gebruikt, om thuis op te hangen. Als naambordje zouden ze ook erg mooi zijn inderdaad, maar het blijft glas, en stel dat eem paard eens een flinke mep tegen de staldeur geeft.. weg spiegel Doei! Dus ik denk dat de houten en aluminium bordjes toch wat beter en veiliger zijn voor aan een staldeur.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:44

Ja dat is waar, maar ik bedoel zeg maar ook niet voor "manege" stallen. Bij mijn paard is er nog zon ruimte tussen de staldeur/raampje stal, denk dat op zulk soort stallen zon bordje tres chique zal staan Ja op een staldeur zou het inderdaad wat te link zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 11:43

Dat zou inderdaad heel sjiek zijn Ja
Of op een zadelkast, of aan de binnenkant van n zadelkast Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 18:19

Zo, eindelijk is de schildering klaar Lachen
Afbeelding
In het echt ziet ie er nog vele malen mooier uit, en zie je echt dat 3d-effect en de schittering er achterlangs.

Nu alleen nog een vernislaag er overheen, en dan is de spiegel echt af Haha!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:23

Vind 'm prachtig geworden!! Lachen
Hartstikke origineel idee, leuk uitgepakt!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:55

Prachtig man!

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:58

wauw, hij is echt heel mooi!

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:36

Jeetje, wat is ie gaaf geworden!!!
Geweldig Lachen

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:03

Ziet er erg mooi uit! Ik heb toevallig vorig jaar een spiegeltje beschilderd (zo'n tegel bij de Xenos) maar ik durfde daar niks van vernis over te doen. Maar dat is natuurlijk wel handig. Is het nog wel zo dat de spiegel echt spiegel blijft met zo'n laag erover??

Dit had ik geschilderd:
Afbeelding

misschien wel een idee, om de naam dan in het paard te krassen? (eerst met stanley mesje de letter snijden en dan de verf eruit wippen)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 13:11

Bedankt voor de complimentjes allemaal Haha!

ROX, Mooi zeg, dat heb je leuk gedaan met die naam!
Als er nog eens iemand een naam bij het portret wil dan kan ik het inderdaad ook op die manier doen Lachen
De vernis doe ik alleen over de schildering heen met een kwastje, de spiegel zelf laat ik zoals ie nu is. Dat gaat prima. Ik heb er een speciale acrylvernis voor, in een potje.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:22

Ok daar kan ik dan maar eens naar kijken want het spiegeltje is nu ingelijst omdat ik niet wist of ik de verf er weer af zou 'schilderen' met het vernissen Knipoog tnx!