[VER] Alle kleuren van de regenboog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

passieX

[VER] Alle kleuren van de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 11:56

Hallo bokkers! Haha!
Ik bedenk altijd verhalen in mijn hoofd, maar schreef ze nooit op. Van de week ben ik begonnen met het opschrijven van die verhalen. Ik schrijf dus voor de eerste keer, en ik zou wel willen weten wat jullie ervan vinden.
Ik ontvang dus graag commentaar. (zinsopbouw, grammatica, spelling, de verhaallijnen, enz.)

Hier is het eerste stuk, veel leesplezier! Lachen

Marlou zit in de keuken te ontbijten, en luistert naar het journaal van 9 uur. ‘Altijd het zelfde nieuws’ denkt Marlou. Brand, moord, diefstal, aanslagen, ontvoeringen, criminelen die ontsnappen uit TBS klinieken, mensen die overlijden door ziekte of ongevallen. Het is eigenlijk maar een trieste wereld waar je in leeft als je dat hoort. Marlou zit een beetje voor zich uit te staren en zit aan haar donkere krullen te frunniken. Dan stoot ze per ongelijk haar elleboog aan de punt van de tafel. ‘Ah!’ Dat doet zeer. Ze is van de week tegen de kast aan gevallen met haar elleboog, toen haar moeder haar duwde omdat Marlou te laat thuis was gekomen. Toen Marlou zei dat ze 10 minuten te laat was omdat de trein vertraging had, duwde haar moeder haar. Vorige week had haar moeder haar ook geslagen. Marlou vindt het raar, zo kent ze haar moeder helemaal niet. Ze is wel een tijd depressief geweest. Maar dat is al bijna 10 jaar geleden. Hun vader verliet de rest van het gezin een week na Marlou’s zesde verjaardag. Haar broertje Sven was toen nog maar 3 jaar oud. Marlou herinnert haar vader vaag. Hij was altijd weg, en als ze hem zag dan lag hij tot 12 uur ’s middags in bed en daarna was hij te lui om iets met haar en Sven te gaan doen. Voor haar moeder was het toen al helemaal te veel toen hij hun verliet en was daardoor ook een jaar depressief geweest. Gelukkig had de moeder van Marlou veel steun aan haar moeder, Marlou’s oma. En heeft mede daardoor die tijd ‘redelijk” door gemaakt.
Marlou is bang dat haar moeder weer depressief wordt. De vader van Marlies en Esmee, Marlou’s en Sven’s halfzusjes – is voor zijn werk naar het buitenland, naar Tsjechië. Hij gaat daar een vakantie park op zetten, in opdracht van zijn baas. Hij verblijft er 8 weken. Haar moeder zal hem natuurlijk vreselijk missen, maar Marlou is blij dat ze van hem af is! Ze mag hem niet op een of andere manier. Ze vindt hem niet betrouwbaar, hij is al nota bene een keer met een andere vrouw op vakantie gegaan. “Ik moet voor werk weg.” Zei die nog. De buurman van Marlou werkt op het zelfde bedrijf als de stiefvader van Marlou. En was ook mee voor het werk. Hij heeft Marlou’s stiefvader en die andere vrouw betrapt en heeft gebeld naar Marlou’s moeder. Marlou’s moeder was razend! Maar, op een of andere manier had hij haar weer zo in kunnen pakken dat ze hem het alsnog vergaf. Hij loopt ook altijd de badkamer in als Marlou in de badkamer is. Als ze vraagt of hij kan wachten, doet hij net of hij het niet verstond en loopt gewoon door en vraagt ‘wat zei je?’. Als Marlou dan zegt dat hij weg moet gaan zegt hij doodleuk: ‘Je hoeft je toch nergens voor te schamen?’’Je kent me al langer dan vandaag.’ Marlou kan er niet tegen. Ze is blij dat er een slot op de badkamerdeur zit!

‘Mama, de postbode!’ Roept Marlies. ‘Misschien is er een brief van papa!’ Marlou’s moeder vliegt naar beneden en kijkt of er post bij is van Geert, de stiefvader van Marlou. ‘De krant, rekening, reclame, reclame, reclame en een brief van de ‘Vriendin’.’ Zegt haar moeder teleurgesteld. ‘Weer niks van Geert!’ Marlou’s moeder opent een brief, hoort Marlou, waarschijnlijk van de ‘Vriendin’. ‘Wat is dit?!’ Hoort ze haar moeder roepen. Marlou schrikt. Laat het niet weer zo zijn dat ze een woede aanval krijgt! ‘Marlies, ga maar even Kipje de kat voeren.’ Zegt Marlou snel. Ze wil niet dat haar halfzusje ziet dat ze geslagen wordt. ‘Marlou! Ik had jou toch gevraagd om dat abonnement op te zeggen?’ roept haar moeder geïrriteerd. ‘Ja, dat heb ik gedaan.’ Zegt Marlou.
‘Ohja?! Wat is dit dan?!’ Haar moeder is kwaad.
Marlou schrikt als ze ziet wat er staat.
“Geachte mevr. J.C Molendijks,

Uw afmelding van de ‘Vriendin’ is niet geaccepteerd. De sluitingsdatum was 31 oktober. Wij ontvingen uw brief op 1 november. Het jaarabonnement is verlengt. Uw abonnement zal volgend jaar november eindigen als u het vroeg tijdigs afmeld. De kosten van €113,- zullen binnenkort van uw rekening afgeschreven worden, uw ontvangt hiervoor nog een acceptgiro.

Veel leesplezier, en wees een vriendin van ‘Vriendin’!”

Marlou staat versteent. ‘Dit kan niet! Ik heb de brief de 30e op de bus gedaan!’
‘Oh nee? Hier staat het toch?! Doe het de volgende keer nog eerder op de bus, dit kost me veel te veel geld!’ Haar moeder is razend en haar ogen schieten vuur. Marlou ziet een arm omhoog komen, Marlou wil haar hoofd bedekken maar het is al te laat. ‘Au!’ schreeuwt Marlou. Het is al de tweede keer deze week dat haar moeder haar slaat. ‘Doe niet, niet weer!’ Ze ziet dat haar moeders ogen weer vuur schieten. ‘Lazer toch op!’ schreeuwt haar moeder. En ze slaat nog een keer ‘je bent me alleen maar tot last!’ Pets! Weer een klap, nu op haar neus. ‘Naar boven nu!’ Marlou wil opstaan, maar ze voelt zich duizelig. Ze grijpt naar haar hoofd en er gaat een steek door haar hoofd heen. ‘Marlou pijn hebben?’ vraagt haar zusje Esmee bezorgd. Haar moeder pakt Esmee op en aait haar over haar hoofd. ‘Schiet op! Je hoeft je niet zo te vertonen bij je zusje!’ Roept haar moeder. Marlou strompelt de trap op. Een maal boven merkt ze dat ze een bloedneus heeft. Snel vlucht ze de badkamer in. Ze pakt een rol wc-papier en probeert haar bloedneus te stoppen. Hoezo niet te vertonen tegenover haar zusje? Alsof ze zelf hier voor kiest! Kan zij er wat aan doen dat het abonnement niet goed is op gezegd. Dat hoeft zij toch niet allemaal te regelen? Haar moeder moet dat zelf regelen, haar moeder leest de ‘Vriendin’ toch?! Marlou kijkt in de spiegel. Haar neus bloed al minder, maar haar hoofd bonkt, en haar oog is dik. Alweer! Dat dikke oog wordt alleen maar dikker, dat is vanmiddag echt nog niet weg! Vanmiddag is de verjaardag van Inge, haar beste vriendin. Ze word 16 dus het is een groot feest! ’s Middags is haar familie en zijn de vrienden en kennissen van haar ouders uit genodigd. ’s Avonds is het de bedoeling dat Inge’s vriendenkring komt, alleen Marlou mag ’s middags al komen, ze zijn al vriendinnen vanaf de basisschool groep 3.
Marlou doet een nat doekje op haar oog en zoekt haar toilettas. ‘Waar is dat ding nou weer heen?’ vraagt Marlou zichzelf wanhopig. Niet in het kastje, niet bij de handdoeken, niet in de douche, niet op de wasbak.. Misschien bij de was? Ze zoekt maar vind geen toilettas. Dan valt haar oog op iets wat onder in de wasmand ligt. Een brief aan haar moeder. Op een of andere manier heeft Marlou de neiging om de brief te openen. Maar aan de andere kant zegt iets haar dat als haar moeder haar nou betrapt, ze nog heel wat slagen kan krijgen! Toch wil Marlou weten wat erin staat. Ze hoort haar moeder de trap opkomen. Ze stopt de brief weer terug in de wasmand en gaat weer verder op zoek naar haar toilettas. Ze hoort haar moeder langs de badkamer komen, maar loopt weer verder. Marlou gaat de badkamer uit en gaat naar haar kamer. Ze sluit de deur en doet een paar seconde haar ogen dicht. ‘Wat moet ik toch hier mee?’ Vraagt ze zichzelf wanhopig. Als ze haar open opent, bekijkt ze eens haar kamer. De donkerblauwe muren met de foto’s van haar, Inge, andere vriendinnen, haar kat Kipje en natuurlijk een hoop foto’s van haar paard Wizz. Haar trots! Haar boekenkasten staan vol met leesboeken, informatieve boeken, tijdschriften én.. foto’s. Ze is dol op lezen en fotograferen. Het is haar grootste hobby naast de paarden. Als ze naar haar bureau kijkt ziet ze een hoop huiswerk én dat haar toilettas op haar bureau staat! Gelukkig! Ze pakt haar spullen en gaat terug naar de badkamer.
Ze voelt aan de deur maar de deur zit op slot. oliebol! Het is niet haar moeder, die komt net de trap af lopen. ‘Laat je broer in de badkamer met rust!’ ‘Die doet tenminste nog nuttige dingen na schooltijd, en gaat niet zoals jij de hele avond nog naar die paarden toe!’ Haar moeder is dus nog steeds kwaad over die opzegging van dat abonnement, wat dus niet goed is opgezegd. Het abonnement moest voor 1 november zijn opgezegd. Marlou had de brief 30 oktober al op de bus gedaan, maar de brief is dus te laat gepost. ‘Sven, laat me erin!’ roept Marlou. ‘Marlou, wat heb ik nou gezegd! Gun die jongen eens een vriendinnetje, jij moet trouwens ook maar eens op zoek gaan naar een vriendje!’ roept haar moeder. Marlou weet niet wat ze hoort! Haar moeder die vindt dat Marlou een vriendje moet zoeken? Normaal is het altijd zo dat Marlou de boodschappen, het huishouden en de afwas moet doen, en betere cijfers moet halen. Ze moet ook Marlies naar gymles brengen en Esmee van de crèche afhalen. Dat doet haar moeder allemaal niet, dat moet Marlou doen. En dan moet ze nou opeens een vriendje? Dan heeft ze toch geen tijd meer voor al die andere verplichtingen die ze heeft? Dat zei haar moeder zélf nog laatst! Sven opent geïrriteerd de deur. Maar, als hij ziet hoe Marlou eruit ziet schrikt hij. ‘Heeft mama dit weer gedaan?’ Vraagt hij zachtjes geschrokken. ‘Ja, wie anders?!’ Antwoord Marlou wanhopig. ‘Ik dacht het al, mama was weer zo geïrriteerd en ik zag dat je nog thuis was, dus dacht ik al wel dat het weer raak was.’ Marlou is blij dat haar broertje zo bezorgd is. Hij heeft het op zich ook zwaar. Hij is dan niet de dupe telkens, want hij wordt niet gehaat door Marlou’s en Sven’s moeder, maar hij kan er niks tegen doen! Terwijl hij het zo erg vindt voor zijn zus. Marlou glimlacht en pakt loopt naar de wasbak. Eerst maar haar gezicht wassen, zodat al dat bloed weg gaat. ‘Ohja, Marlou?’
‘Ja..?’ Antwoord Marlou. ‘Ik, uhh..’ ‘Ik. Ikke..’
Marlou kijkt op. Wat gaat haar broertje haar nou weer vertellen of vragen?
‘Ik ben verliefd.’ Zegt Sven met een knal rood hoofd.
Marlou lacht. ‘Ja, dus..’ en ze kijkt weer naar de spiegel.
‘Nou, hoe moet je nou, flirten?’ vraagt Sven.
Marlou denkt na. ‘Goeie vraag, dat weet ik zelf ook niet. Die paar keer dat ik een vriendje had, gebeurden het gewoon vanzelf.’
‘Ja, lekker handig! Daar heb ik ook veel aan.’ Zegt Sven licht geïrriteerd en gaat op de badrand zitten.
‘Ja, sorry! Gewoon een beetje oog contact proberen te maken, en interesse tonen.’ Marlou haalt haar schouders op. ‘Denk ik.’ En Marlou poedert haar gezicht.
‘Welk meisje is het eigenlijk?’ Vraagt Marlou.
Sven wordt rood. ‘Dat maakt toch niet uit!’
‘Nou misschien wel, dan kan ik kijken of ze interesse in jou heeft!’ plaagt Marlou hem.
‘Haha, heel grappig.’ Sven wordt steeds meer geïrriteerd. ‘Maar je mag het wel weten.’
Marlou draait zich om. ‘Chantal.’ Zegt Sven. Er volgt een diepe stilte. Marlou staat denkend haar gezicht te poederen. ‘Oh, die!’ Zegt Marlou opgetogen. Maar eigenlijk is ze dat helemaal niet. Chantal heeft ze een keer in een oogopslag gezien, ze stond bij de presentatie van het nieuwe schoollogo, maar in die ene opslag vond Marlou nou niet dat ze een aardig meisje was. Ook wat ze van andere hoort is ze dat niet. Maar, ze gunt het beste voor haar broertje, én je mag geen vooroordelen hebben als je alleen maar iemand hebt gezien. ‘Die zit toch in HV2B?’
‘Ja, die ja.’ Zegt Sven. ‘En ik in HV2D. Daardoor is het alleen maar moeilijker!’
‘Ach, misschien ietsje, maar gaat ze vrijdag naar de Dance House?’ De Dance House is dé plek om uit te gaan in de woonplaats van Sven en Marlou. Inge’s zus werkt daar op zaterdag altijd, en dan kan ze Inge en Marlou en wat andere meestal wel naar binnen lozen. Maar ook iedereen vanaf 12 jaar kan er één keer per maand in. Dan hebben ze een aparte zaal.
‘Weet ik eigenlijk niet.’ Zegt Sven. ‘He! Dat is misschien een idee, dan vraag ik haar mee, of ik vraag gewoon of ze gaat!’ Sven ziet het helemaal zitten.
‘Je doet maar!’ lacht Marlou. ‘Au!’ Er gaat weer een steek door haar hoofd.
‘Heb je het wel al gekoeld?’ Vraagt Sven. ‘Een beetje, maar het gaat wel weer.’ Zegt Marlou en ze gaat verder met het poederen van haar hoofd en haar dikke oog. Sven loopt de badkamer uit. ‘Ik ga naar de skate baan. Chantal komt kijken.’ Zegt Sven met een knipoog. ‘Oke, denk aan de wijze tips die je van je zus hebt gekregen!’ Zegt Marlou. Maar Sven is al weg.

Meer moet Marlou echt niet op haar gezicht smeren, dan lijkt ze net zo’n opmaakpop! Maar je ziet nog steeds dat haar oog blauw is. En ze kan moeilijk een of andere smoes verzinnen. Een beetje oog schaduw dan maar er vanavond op smeren. Ze gaat nou naar stal, daar zien ze toch niet of ze iets heeft, en anders kan ze daar wel zeggen dat ze tegen iets aan gelopen is!
‘Ik ga!’ Roept Marlou als ze onder aan de trap staat. ‘Je bent wel op tijd thuis voor het eten he? 12 uur en geen minuut later! En ik wil dat je gedoucht aan tafel komt!’ Roept haar moeder. ‘Natuurlijk!’ roept Marlou blij. Maar dat is ze dus helemaal níet.
Marlou loopt naar de schuur en pakt haar fiets. Hoe laat is het eigenlijk? Marlou kijkt op haar horloge. Kwart voor 10, ze moet opschieten, als ze nog even wil rijden. Marlou pakt haar spiegeltje en kijkt even of je de blauwe plekken en al die andere kleuren van de regenboog kan zien op haar gezicht of hals. Nee, je ziet ze niet, maar wat heeft ze een hoop poeder!

‘Inge!’ roept Marlou, nog fietsend op Inge af. ‘Marlou!’ roept Inge blij terug. ‘Gefeliciteerd met je 16e verjaardag, meid!’ Marlou schut Inge’s hand en geeft haar drie kussen. ‘Het cadeautje krijg je vanmiddag.’
‘Is goed, hoor.’ Zegt Inge. ‘Wat wil je hebben? Appel of aardbei? Ik heb ook nog slagroomtaart maar die is nog niet helemaal af. Zelfgemaakt, je weet wel.’
‘Heb jij taart bij je? Dat is toch niet nodig!’ Zegt Marlou.
‘Dat zei ik ook al!’ roept Mark. Inge wordt rood, maar niet van schaamte omdat ze taart mee heeft. Ze vindt Mark leuk, maar daar weet ze zich geen raad mee. Ze glimlacht. ‘Ach, ik ben jarig, ik trakteer! En trouwens, 3 taarten is niet zo heel veel hoor.’ Dat is nou typisch Inge. Ze hoeft niks, ze wil het allemaal alleen maar voor andere plezierig hebben. Dat is nou ook een van de dingen die Inge geweldig maken als vriendin. Ze geeft en wil niet hebben, ze kan super gek doen, maar is op z’n tijd ook echt verlegen! ‘Doe mij maar aardbei.’ Zegt Marlou uiteindelijk. ‘Maar ik ga eerst even bij Wizz kijken.’
‘Wizzje..’Zegt Marlou als ze voor de stal van Wizz staat. ‘Alles goed, jongen?’
‘Met mij wel redelijk.’ Marlou staart voor zich uit. ‘Het kan altijd slechter.’ Ze denkt na, en er valt een lange stilte. ‘Toch?’ zegt Marlou tegen Wizz. Maar vooral tegen zichzelf. Wat moet ze er toch mee? Het is niet normaal als een moeder haar kind slaat, toch? Daar hebben ze het al zo vaak op school over gehad, dat er heel veel gevallen van kindermishandeling zijn in Nederland, en dat er ongetwijfeld iemand is die je kent die thuis mishandeld wordt. Maar, is het mishandeling wat mama doet? Ze heeft mij een paar keer geslagen, maar is dat mishandeling? Er rolt een traan over haar wang en ze snikt. Hoe moet ze dit nou oplossen? ‘Tegen Sven, Marlies en Esmee is ze altijd aardig! Maar tegen mij..’ Denkt Marlou in zichzelf.
‘Eén aardbeitaartje voor mevrouw!’ Zegt Inge blij. Maar die blijheid is al snel over. ‘Marlou, wat is er?’Inge schrikt van wat ze vindt in Wizz stal. ‘Waarom huil je.’ Marlou veegt haar tranen weg. ‘Ik huil niet, ik stootte net me ergens aan.’ Liegt Marlou. Ze wil niet dat Inge het weet. ‘Oh, daarom is je oog ook blauw.’ Marlou schrikt. Hoe kan dat? Oh nee! Natuurlijk! Haar tranen vegen haar make-up weg! Marlou bekijkt haar handen. Ja hoor, helemaal onder de bruine vlekken van het poeder. Wat moet ze nou zeggen. ‘Dat is wel hard gegaan, dat het nou al blauw is!’ zegt Inge bezorgd. ‘Oh, dat weet ik niet hoor, ik heb altijd al blauwe ogen gehad.’ Probeert Marlou te grappen. Maar het werkt. Inge lacht. ‘Marlou! Jij altijd me je opmerkingen!’ Marlou probeert te lachen.
‘Maar, kom.’ ‘Dan gaan we even jouw gezicht wassen, want je make-up is nogal…’
’Uhhh…’Inge grijnst. ‘weg.’ Marlou schrikt. Maar ik ga niet m’n gezich wassen, dan zien ze allemaal mijn blauwe plekken! ‘Nee, dat hoeft niet hoor!’ zegt Marlou snel. Inge kijkt raar op. ‘Ik heb wel make-up voor je.’ Zegt Inge. ‘Wat gebruik je voor een poeder?’ Marlou krijgt het heet. Wat moet ze hier nou weer op zeggen?
‘Maar dat hoeft niet. Bewaar dat maar voor jezelf. Je moet er toch goed uit zien voor…’ Marlou doet alsof ze nadenkt. ‘Mark?’ grijnst Marlou. ‘Marlou!’ roept Inge. ‘Hoe weet jij dat nou?’ Fluistert Inge verbaasd. ‘Ik ken mijn vriendin wel, en ik ontvang signalen.’ Zegt Marlou. Inge draait met haar ogen. ‘Jij merkt ook echt alles op, hé?’ Marlou grijnst en ze sleurt Inge mee. ‘Kom, we gaan taart eten.’

passieX

Re: [VER] Alle kleuren van de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 16:02

Ik heb het volgende stuk wel al af, maar als niemand het leest dan plaats ik het niet en schrijf ik voor mezelf verder Knipoog

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:23

Ik vind het een leuk verhaal! Ik wil heeeel graag een nieuw stuk!

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:35

Erg leuk verhaal Haha!.
Ben ook beniuwd naar het volgende deel!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 13:50

Hier het tweede stuk, ik vind het zelf wat stroever lopen:

Marlou vloekt. ‘Ik moet opschieten!’ zegt Marlou in zichzelf. Het is half 12 het is een kwartier ongeveer fietsen naar huis en dan moet ze nog douchen en moet ze stipt 12 uur aan tafel zitten. Marlou fietst zich de longen uit het lijf en om 10 over half 12 rijdt ze de straat in. Ze zet de fiets in de schuur, rent naar binnen en ze schopt haar laarzen uit. ‘Marlou, je laarzen zet je netjes aan de kant! Hoe vaak moet ik dat nog zeggen?!’ Marlou zet haar laarzen netjes aan de kant, hangt haar jas op, zet haar tas op de kapstok en rent naar boven, de badkamer in. Kwart voor 12 al. Om de make-up eraf te halen heeft ze al geen tijd meer. ‘Dan zo maar onder de douche!’ zegt Marlou. Als ze onder de douche uit komt en in de spiegel kijkt, schrikt ze. Ze heeft een blauwe neus, oog en hals. Ze heeft wallen onder haar ogen en haar ogen kijken dof. Door haar donkere krullen kijkt haar gezicht al helemaal wit. Ze kleedt zich snel aan, en gaat naar onderen.
‘Precies 12 uur, hé?’ zegt haar moeder. ‘Ja, dat is het toch ook?’ zegt Marlou. ‘Ja, maar het was wel haasten.’ Zegt haar moeder. ‘De volgende keer wil ik dat je 5 voor 12 aan tafel zit.’ Marlou kijkt beteuterd, maar zegt niets. Haar moeder ziet wel dat ze beteuterd kijkt. ‘We kijken hier niet zo beteuterd hé? Ik moet al mee betalen aan dat paard van jou, je komt net op tijd aan tafel, ik heb bergen was, je maakt een rommel en dan spreek je me ook nog tegen!’
‘Ik spreek jou helemaal niet tegen! Ik vind het alleen vervelend dat ik vroeger thuis moet komen!’ roept Marlou. Hier kan Marlou niet tegen, ze sprak haar moeder helemaal niet tegen én ze maakt geen rommel! ‘Wat zei je?!’ roept haar moeder. Marlou slikt, dat had ze niet moeten zeggen. Haar moeder staat op. Marlou wil haar hoofd bedekken, want ze merkt dat haar moeder op haar af komt. Niet weer, niet weer, niet weer! Denkt Marlou. Haar moeder pakt haar bij haar arm. ‘Nee! Niet doen! Alsjeblieft! Niet doen!’ smeekt Marlou. Maar na een klap op haar arm, klinkt er een geluid alsof er een koelkast omvalt. Haar moeder heeft haar met stoel en al op de grond gegooid… Marlou hoort nog wat gevloek en een huilend kind op de achtergrond, maar dan is het even zwart. Ze hoort op de achtergrond nog wel wat er gezegd word, maar het is allemaal heel vaag. Marlou probeert op te staan, maar er gaan steken door haar arm naar haar hoofd. Haar pols. Het doet zo’n zeer! Ze staat op maar alles beweegt en ze ziet vlekken voor haar ogen. Ze pakt een stoel beet en zakt weer door haar benen. Ze blijft liggen.. Het hele middagmaal lang. Er word niet naar haar omgekeken, of maar enkele interesse getoond. Na het middagmaal probeert Marlou op te staan, het beweegt nog wel allemaal, maar ze ziet geen vlekken meer. Ze heeft het gevoel alsof ze moet overgeven. Ze loopt zo snel als ze kan naar de wc. Eenmaal op de wc komt er een hoop uit. Marlou voelt zich hopeloos, verwaarloost, in de steek gelaten en rot. Haar moeder heeft haar gewoon een hersenschudding bezorgd! ‘Ga maar van tafel.’ Hoort ze haar moeder zeggen. Sven komt naar haar toe gerent. ‘Lou, gaat het?’ vraagt hij. ‘Wat denk je zelf!’ zegt Marlou nog half spugend. ‘Kom, gaan we naar boven.’ Zegt Sven. In de badkamer spoelt Marlou haar mond en gezicht af. ‘Kan ik nog wat voor je doen?’ vraagt Sven. ‘Ik weet het niet. Maar, mijn pols doet heel erg pijn.’ Sven pakt haar pols. ‘Au! Doe niet!’ roept Marlou. ‘Sorry, maar ik ben bang dat je hem gekneusd hebt.. Dat hoop ik tenminste voor je, als hij niet gebroken is.’ Marlou beweegt haar pols. ‘Hm.. Gebroken is die niet, gekneusd wel.’ ‘Wat moet ik dadelijk nou zeggen? Ik heb om half 2 bij Inge afgesproken!’ Marlou weet zich geen raad. ‘Zeg maar dat je gevallen bent, met de fiets.’ Verzint Sven. ‘Dat moet ik dan maar zeggen.’ Zegt Marlou met een zucht. ‘Zou je me willen helpen met het inpakken van het cadeautje voor Inge?’
‘Tuurlijk. Waar heb je het liggen?’ vraagt Sven.
‘Kom maar mee.’
Marlou loopt naar haar kamer en opent de kast. ‘Een Nike tas en een geurtje van Adidas.’ Zegt Marlou. ‘Ik heb hier nog een tasje liggen en inpakpapier.’ Marlou geeft het inpakpapier aan Sven. Sven pakt de Nike tas in. Inge wou al heel lang die tas. Gelukkig heeft ze hem niet gekregen van haar ouders. Dat zei ze nog in een smsje vanochtend. De tas heeft iets weg van een bowlingtas. Het is een leren zwarte tas, met het Nike merk in het lichtblauw. De tas kon ze via een kennis op stal voor €15,- krijgen. Normaal is de tas €75,-!
‘Mooie tas, heeft Chantal ook.’ Zegt Sven.
‘Daar zal Inge heel blij mee zijn!’ plaagt Marlou haar broertje. ‘Hoe was het trouwens op de skate baan?’
Sven’s gezicht betrekt. ‘Oh. Leuk.’
Marlou kijkt raar op. ‘Leuk? Gewoon leuk? Chantal zou toch komen?’
‘Ja, die is ook gekomen hoor..’
Marlou vindt het maar raar dat haar broertje zo doet. Hij was zo blij dat ze kwam kijken.
‘Maar..’ Marlou dringt een beetje aan.
‘Ze vroeg of ik wou roken..’
‘En dat deed je..?’ kraamt Marlou er verbaast uit.
‘Nee! natuurlijk niet! Maar volgens mij vond ze het stom. Zij rookt wel.’ Sven pakt beteuterd het geurtje van Adidas in. ‘Maar ze is voor de rest echt lief.’ Droomt Sven weer verder.
‘Ach, als jij zo nodig een asbak uit moet likken, moet je het maar zeggen hoor! Geert heeft er nog een staan in z’n kantoor.’ Zegt Marlou plagend, maar ook geirriteerd.
‘Wat maakt het uit dat ze rookt! Je kent haar niet eens!’ Sven wordt boos.
‘Sorry hoor!’
‘Ze is hartstikke slim, aardig, lief én…’ Sven is weer helemaal in de wolken. ‘Knap..’
‘Ach ja, je moet het zelf weten. Als je maar jezelf blijft. Ik zie haar vrijdag wel.’
Sven’s gezicht betrekt. ‘Oh, dat ben ik dus vergeten te vragen.’ Marlou lacht. ‘Dan moet je dat maar snel doen, je hebt nog 6 dagen.’ Plaagt Marlou.

Een zwart-wit geblokt bloesje, met een zwart giletje erover heen. Marlou kijkt in de spiegel. Ja, dat is het! Nu nog een broek uit zoeken. Haar nieuwe donkerblauwe skinny-jeans en haar laarzen met hakjes, maken het plaatje helemaal af. Ze heeft haar gezicht en hals gepoederd, dus alle blauwe, rode, paarse, gele en de andere kleuren van de regenboog zie je niet meer. Alleen haar oog is nog wel dik. En ze heeft nog steeds hoofdpijn. Marlou kijkt op haar mobiel hoe laat het is, half 2. Nog even m’n tas pakken op de badkamer. Marlou pakt haar tas en kijkt naar de wasmand. Opeens schiet haar te binnen dat er waarschijnlijk nog steeds een brief in de wasmand ligt, gericht aan haar moeder. Nu heeft ze de kans, ze moet weten wat er in die brief staat. Ze draait de deur op slot en zoekt in de wasmand. ‘Hebbes!’ denkt Marlou. Ze maakt de brief zo netjes mogelijk open en haar ogen schieten over de letters heen. Marlou versteend. Dit wist ze helemaal niet! Haar moeder heeft torenhoge schulden! veel kost en over alles Daarom werd ze zo kwaad over dat abonnement wat niet goed opgezegd was. Daarom zeurt ze opeens over dat Wizz te veel kost, en over alles wat met geld te maken heeft! Wat heeft dit voor een consequenties voor haar? De schulden moeten aan het eind van het jaar afbetaald zijn. Maar hoe? En waar heeft haar moeder al dat geld aan besteed?!
‘Marlou?’ Haar moeder roept haar. Snel stopt ze zo netjes mogelijk de brief terug en legt hem weer onder in de wasmand. Ze pakt haar tas, de cadeautjes en draait de deur los. ‘Ja!’ roept ze naar beneden. Ze loopt naar beneden. ‘Hoe laat ga jij naar Inge?’ vraagt haar moeder. ‘Ik wou nou gaan.’
‘Oh, oké. En hoe laat ben je weer thuis?’
‘Dat weet ik niet. Ik ga nou naar haar thuis toe, ik blijf daar eten, dan gaan we film kijken en daarna gaan we nog uit, dus ik weet niet hoe laat ik thuis ben.’ Antwoord Marlou.
‘Je hebt zelf de sleutel, hè?’
‘Ja. Maar hoe laat moet ik thuis zijn?’ Marlou hoopt dat ze toch wel tot 2 uur weg mag blijven! Ze heeft echt geen zin om eerder naar huis te gaan. Het liefst blijft ze nog bij Inge slapen!
‘Je kan er toch ook blijven slapen?’ vraagt haar moeder. Marlou weet niet wat ze hoort! Haar moeder stelt voor om bij Inge te blijven slapen?
‘Mag dat?’ Marlou glimlacht breed.
‘Ja, doe maar. Maar morgen slaap je weer hier. En je slaapt bij Inge en niet bij iemand anders. En je weet hoe ik daar over denk!’
Marlou weet wel wat ze bedoelt: Jongens en slapen. Marlou heeft daar helemaal geen behoefte aan, dus daar hoeft haar moeder zich niet druk om te maken.
‘Weet ik. Maar ik ga mijn tas inpakken!’ En weg is ze. Ze trekt haar kast open en pakt er haar rijkleding, gewone kleding, ondergoed, een grotere tas en haar toilettas. oliebol! Denkt Marlou. Mijn make-up. Als ik ga slapen met make-up, dan loopt het helemaal uit en zit het hele beddengoed onder de vlekken! Maar, als ik zonder make-up slaap, dan ziet ze m’n blauwe plekken! Eerst maar eens vragen of ze kan blijven slapen bij Inge. Ze stuurt Inge een SMS.

‘Inge. Kan ik vanavond
bij jou blijven slapen?
X Marlou’

Marlou pakt haar tas in en loopt naar beneden als haar ringtone afgaat. Een SMS van Inge.

‘Lief! Is goed. Heb net
Appelkruimel taart
gebakken! Kus Inge.’

Inge is echt gek, ze is een kookmuts! Denkt Marlou. ‘Mam, ik ga!’ roept Marlou en ze gooit de deur achter zich dicht.

‘Die taart is echt lekker!’ Marlou likt haar lippen af. ‘Je moet taartenbakster worden!’
‘Ha ha. Nee, dank je.’ Zegt Inge. ‘Ik wil naar de HAVO, jij dan?’
‘Ik weet het nog niet.’ Marlou denkt na. ‘Als ik niet genoeg punten heb voor het HAVO, na het examen, dan ga ik naar NHB Deurne.’ Marlou zucht. ‘Maar het examen is over een half jaar, dus pak maar eerst je cadeautjes eens uit!’ Marlou geeft haar de cadeautjes, en kijkt om zich heen. Ze ziet de Nike tas nog niet ergens staan, dus ze zal hem waarschijnlijk niet gekregen hebben. Inge opent het cadeau. ‘Oh! Wat gaaf!’ Inge’s mond valt open. ‘Hoe kom je eraan! Die zijn vet duur!’ Marlou haalt haar schouders op. ‘Ik heb zo mijn connecties.’ Inge is dolblij met de cadeautjes. ‘Echt onwijs bedankt!’ Marlou is blij dat Inge de cadeau’s leuk vindt. ‘Ik vind hem echt gaaf!’ zegt Inge stralend. Haar ogen stralen en zijn fel blauw. ‘Kom, dan gaan we een film uit zoeken bij de videotheek, kan meteen iedereen mijn onwijs hippe tas zien!’

‘Maar, komt hij ook?’ vraagt Marlou opeens als ze aan het fietsen zijn richting het dorp. Inge kijkt haar vragend aan. ‘Wie?’ Marlou grijnst. ‘Wie denk je dat ik bedoel?’ Inge voelt zich ongemakkelijk en gaat aan haar blonde lange lokken frunniken. Dat doet ze altijd als ze zich niet op haar gemak voelt, of niet weet wat ze in die situatie aan moet. Marlou daar in tegen gaat juist er tegen in. ‘Nou, misschien weet ik wie jij bedoelt.’ Antwoord Inge uiteindelijk. Marlou zucht. ‘Oke, to the point: Jij en Mark.’ Inge denkt na. ‘Tja, ik weet het niet. Heb geen flauw idee of hij me leuk vind of niet.’ Marlou grijnst. ‘Maar hij komt wel vanavond, in ‘The Dance House”.’ Inge kijkt verbaasd op. ‘Hoezo? Ik heb hem helemaal niet gevraagd! Wat moet ik nou doen dan!’ Marlou lacht. ‘Maar ik wel!’ Inge kijkt een moment vol afschuw naar Marlou, die een enorme grijns op haar gezicht heeft staan. Maar dan lacht Inge. ‘Dank je.’ Ze fietsen een tijdje stil door. ‘Heb je dat echt gedaan?’ verbreekt Inge de stilte dan. Marlou lacht. ‘Ja, anders zeg ik dat toch niet?’ ze kijken elkaar even aan. ‘Hij is zó geweldig!’ Inge zucht. ‘Alleen mijn ouders zijn een probleem.’ Marlou kijkt raar op. Haar ouders? Die vindt Marlou echt geen type mens om over vriendjes moeilijk te doen. En waar zouden ze moeilijk over doen? ‘Hoezo zijn ze een probleem?’ Inge buigt zich over haar stuur. ‘Mark is negentien, ik ben vandaag zestien geworden. Ze vinden hem te oud, dat weet ik nou al wel.’
‘Maar dat hoeven toch niet te vinden?’
‘Wel, dat vinden ze wel. Weet je nog vorig jaar, toen ik ‘iets’ met die ene jongen had, Bart.’
‘Ja, die ene jongen die nogal wat meer wou dan jij wou.’
‘Ja, die. Mijn ouders hebben toen dus gehoord dat hij meer wou. Terwijl we een week pas iets hadden. Ik was toen vijftien, hij was achttien. Sinds dien willen ze niet dat ik met meerderjarige jongens heb.’
Marlou ziet dat Inge een traan weg pinkt. ‘Maar ze hebben Mark nog nooit gezien, en Mark is vast anders dan Bart.’ Probeert Marlou. ‘Ze willen het toch niet, ze zijn gewoon zwart-wit. Achttien of ouder, is achttien of ouder. En achttien of ouder betekend: verboden.’ Marlou knikt zachtjes. ‘We zullen wel zien. Misschien is hij wel niks voor jou.’ Zegt Marlou, maar ze weet meteen al als ze Inge’s hoofd ziet dat die opmerking in het verkeerde keelgat schoot. ‘Hoezo?! Ken jij hem? Hebben wij al wat gehad? Heb jij ooit wat met hem gehad? Lekker ben jij zeg!’ Marlou krijgt het weer heet. Wat heeft ze nou weer gezegd? ‘Sorry. Alleen ik wil gewoon dat geen dingen doet, die je achteraf niet wil.’ Inge wil al iets zeggen, maar Marlou springt er net voor. ‘.. Maar, ik weet zeker dat jij dat niet doet, omdat jij verstandig genoeg bent.’ Inge lacht. ‘Maar, mijn ouders weten dat niet..’ En dan lachen ze weer. Marlou weet gewoon zeker, dat Inge haar vriendin altijd zal wezen!

‘Wat een super nummer is dit!’ schreeuwt Charlotte, een stalgenootje van Inge en Marlou, in Marlou’s oor. ‘Ja, echt wel!’ Ze zijn in “The Dance House”, een discotheek die bekent staat als dè uitgaansplek. Ze hebben eerst film gekeken, een super enge horror film. Inge en Marlou leek het wel leuk om zo een film met z’n allen te kijken. Maar, het viel nogal tegen. De film was toch wat té eng. De jongens die kwamen vonden dat wel leuk, om al die meiden gillend te zien. Inge vond het uiteindelijk ook niet meer zo heel eng, want ze kon dicht tegen Mark aan kruipen. Daarna zijn ze fietsend naar ‘The Dance House” gegaan. Het is al lang geleden dat Marlou zo los is gegaan. De laatste tijd komt ze het huis amper uit. Ze gaat naar school, naar stal, haalt Marlies en Esmee op, maakt huiswerk en gaat naar bed. In het weekend komt ze ook het huis niet uit. ’s Avonds moet ze oppassen op haar broertje en zusjes. Haar moeder is dan niet thuis. Waarheen? Dat weet Marlou zelf ook niet. Ze zegt altijd dat ze naar tante Mell gaat, haar moeders zus. ‘Die twee zien volgens mij alleen elkaar.’ Zegt Marlou tegen Charlotte. ‘Ha ha. Ja, echt wel.’ Ze staan even te kijken naar Inge en Mark. ‘Ik wil eigenlijk ook wel weer eens een vriendje.’ Zegt Charlotte dan opeens. Marlou kijkt verbaasd op. ‘Jij? Jij zei dat je de komende vijf jaar geen jongen meer wou, toen je gedumpt was door luuk.’ Charlotte grijnst. ‘Ja, dat heb ik inderdaad gezegd. Maar Luuk was een player, en ik hoef geen players.’ Charlotte kijkt een tijdje rond en wijst dan opeens naar Inge en Mark. ‘Het is bingo, Marlou. Daar heb je de komende tijd geen vriendin meer aan.’ Marlou schrikt. ‘Hoezo dat? Inge en ik zijn al beste vriendinnen sinds de basisschool. En, Inge heeft wel vaker vriendjes gehad en ik heb ook een paar keer een vriendje gehad, en daar hebben we nooit ruzie of afstand door gekregen.’ Marlou voelt zichzelf heet worden. Als het echt zo is, dat ze Inge ook kwijt zou raken, dan heeft ze er ook nog zelf voor gezorgd! Ze heeft zelf Mark voor Inge geregeld, omdat Inge gewoon zo ‘in de wolken’ was van Mark. En nog steeds is. Charlotte bekijkt Marlou eens kritisch. ‘Er is iets anders hè?’ Marlou kijkt Charlotte aan. ‘Jij bent jaloers!’ vervolgd Charlotte. ‘Jaloers? Ik, jaloers?! Sorry, hoor, maar ik weet niet hoe je erbij komt.’
‘Jij bent jaloers op Inge omdat zij een vriendje heeft.’
‘Waarom zou ik? Ik hoef helemaal geen vriendje.’
‘Ja ja. En waarom – als ik vragen mag – draag jij opeens zoveel make-up?’
Marlou schrikt. Wat moet ze hier mee?!
Charlotte wacht. ‘Nou? Jij droeg nooit make-up, en nou draag je sinds een paar weken behoorlijk veel poeder op je gezicht.’
Marlou kan het niet meer aan. Ze wil huilen, maar als ze dat doet loopt alle make-up uit, en dan ziet iedereen haar blauwe plekken. Ze draait zich om en loopt weg. Richting de uitgang, weg van deze plek, weg van dit feest, weg van het alsmaar in confrontatie staan met blauwe plekken, haar moeder, haar thuis… ‘Wat doe je nou? Sorry, je hoeft je er toch niet voor te schamen dat je verliefd op iemand bent?!’hoort ze Charlotte nog roepen. Maar, Marlou is al weg, ze pakt haar jas en rent naar buiten. Ze rent de straat over, het park in. Ze begint steeds harder te lopen. Ze blijft rennen, als maar rennen. Als ze ziet dat ze al aan de rand van het park is, aan de rand van het dorp, aan de rand van de stad, aan de rand van het uitgaansleven is, weet ze dat dit ook de rand is tot hoever ze haar zouden gaan zoeken. Maar, zouden ze haar zoeken? Inge zal nou wel niks meer om haar geven. Ze denkt nou toch dat Marlou op Mark is. Waar moet ze nou heen? ‘Wizz.’ Schiet haar te binnen. Maar dat is een heel eind weg, vanaf de plaats waar ze nou is. Ze moet eerst terug naar de discotheek om haar fiets te pakken. Marlou keert zich om. En zet het weer op het rennen. Als ze bij de weg waar de discotheek aan ligt, aankomt, kijkt ze eerst of er niemand is die ze kent. Nee, niemand. Marlou rent naar de fietsen stalling en pakt haar fiets. Ze kijkt weer eerst of er niet iemand is. Nee, gelukkig weer niemand. Ze fietst weg, eerst snel, maar daarna rustig. Waarom dacht Charlotte nou dat ze jaloers was op Inge? Omdat ze heftig reageerde toen ze zei dat Inge geen vriendin meer zou zijn de komende tijd voor Marlou, en omdat Marlou opeens de laatste tijd een hoop poeder draagt. Maar ja, wat moet ze anders doen? Al haar blauwe plekken laten zien? En alle andere kleuren van de regenboog die op haar huid te zien zijn te laten zien? Wat moet ze wel niet doen als het zomer word? Nu is het begin november, hartje winter. Ze kan dus elke dag ene lange broek dragen met daar overheen een trui. Op school met gym, kan ze een lange trainingsbroek aan doen en een trui. Ze zegt wel dat ze het koud heeft, maar wat als ze buiten gaan gymen in de zomer? Als het 30 graden is? Ze kan dan echt niet in lange, dikke, warme kleding gaan rondlopen! Gelukkig hoeven ze niet te douchen op school na gym. Dat scheelt al, want wat moet ze dan wel niet doen?! Marlou fietst een tijdje door turend in het donker, nergens over nadenkend. Hoe laat zou het eigenlijk zijn? Marlou zet haar mobiel aan om te kijken hoe laat het is. ‘Vijf ongelezen bericht in Postvak In.’ Verschijnt er op haar scherm. Dat zal wel, die leest ze dadelijk wel. Eerst eens zien hoe laat het is. 02.18 uur verschijnt er op haar mobiel. ‘Hm. Naar huis gaan is ook geen optie.’ Denkt Marlou. Marlou vloekt. Ze heeft haar tas nog bij Inge staan! Met haar kleren, rijkleding, ondergoed, én toilettas! Ze moet dus nog terug om haar spullen te halen. Eerst maar eens die vijf ongelezen berichten lezen.
De oudste dan maar eerst.

Inge
‘Marlou! Ik ben zo blij!
Dit is de mooiste verjaardag
Ooit die ik gehad heb! Ik
Heb net met Mark gezoend. Geld, geld!
Hij zoent zo super! Ik stond
Echt helemaal te trillen. Kei
Bedankt, meid!

Wanneer heeft ze die dan gestuurd? 10.45 uur, dat is toen ze net van huis weggingen! Hebben ze toen al even staan zoenen. Eigenlijk is Marlou heel blij voor Inge. Maar ze hoopt dat ze wel echte vriendinnen blijven, maar dat denkt Marlou wel!

Charlotte
‘Waarom ging je weg?
Ik bedoelde het niet zo.
Misschien ben je gewoon
Aan het veranderen.
Xxx Charlotte’

Tja, wat moet ze hier nou weer van denken? Charlotte is dus wel geschrokken. Wat moet ze straks eigenlijk zeggen? Ze kan zich toch niet eeuwig blijven verstoppen?!

Inge
‘Schat, waarom ben je
weggegaan? Voelde je
je niet lekker? Of is er
iets anders? Kus Inge.’

Zal ze terug SMS-en? Maar wat moet ze dan zeggen?

Lise
‘Marlou, waarom ben
je weggegaan? Het is
kei gezellig hier! Je
mist echt wat! Lise.’

Nou, oké. Dan weet ik dat ook weer. Denkt Marlou sarcastisch. Erg leuk, medelevend klasgenootje van me! Zal ze dat terug sms-en? Marlou denkt even na. Laat ze dat maar niet doen. Dat is een beetje bot.

Inge
‘Marlou, ik maak
me zorgen. Sms aub
terug! Zeg dat je in
orde bent. Ik maak
me echt zorgen!
Kom anders terug!
Kus, misje, Inge.’

Marlou slikt. Wat moet ze nou doen? Daar zit ze dan. Fietsend en jankend haar smsjes te lezen. Marlou wil haar terug sms-en.

Send to: Inge
‘Inge. Met mij is
het goed. X marlou.’

Marlou heeft nou geen zin om alles uit te gaan leggen, en ze weet ook helemaal niet of ze dat gaat doen! Ze heeft in ieder geval wat van zich laten horen. Ze wil haar sms verzenden. Maar, er komt te staan dat ze te weinig beltegoed heeft om nog een sms te kunnen verzenden! Nee hè?! Niet nu!
Het is donker, en het word alleen maar donkerder. Wat ben je toch eigenlijk een idioot! Denkt Marlou. Ga je ’s nachts in het donker fietsen zonder beltegoed, en dan fiets je ook nog in het buitengebied, vijf kilometer lang om bij Wizz te komen. Opeens gaat haar fietslamp een raar geluid maken. Een soort schurend en hakend geluid. En dan is het donker. Marlou vloekt! Dit kan er ook nog bij! Nou staat ze op een onverharde weg, in het buitengebied, zonder mobiel met beltegoed, zonder spullen, om half drie ’s nachts, in hartje winter, met een fiets die geen licht heeft! Ze moet ‘gelukkig’ nog maar één kilometer over een onverharde weg die aan een stuk rechtdoor gaat. Ze fietst en fietst, ze moet de stress, angst, boosheid en het verdriet eruit fietsen. Alles spookt door haar hoofd. De schulden van haar moeder, waar ze het nog niet met haar moeder over heeft gehad, haar stiefvader die haar moeder binnenkort toch weer depressief zal maken, haar broertje die ze nog steeds moet helpen met een vriendinnetje krijgen, en dan haar beste vriendin die nou bezig is met haar vriendje, met van alles en nog wat, dingen waar haar ouders bang voor zijn. Wie weet denkt ze nou al niet meer aan haar. Marlou pakt haar MP4 en zet hem op, ze heeft de behoefte om een huil nummer te luisteren. Ze zet ‘Avril Lavigne – My Happy Ending’ op. Hoe toepasselijk..? Ze is dol op Avril’s muziek. Het rockt, of het huilt, of het doet het gewoon allebei. Je kan je er gewoon altijd in vinden, in welke stemming je ook bent. En Marlou heeft vaak een wisselende stemming. Maar de laatste tijd wordt de stemming van Marlou toch meer één lijn: droevig.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:09

goed geschreven ik wou ook nog wat neerzetten bij het eerste stuk toen waas deze der al Haha!

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:40

Weer een leuk stuk Haha!
Wacht nu alweer op het vervolg Haha!.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 16:14

Dankje! Haha!
Ik ben bezig met het 3e stuk. Lachen

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:53

Goed stuk weer!

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:23

Heel leuk verhaal Lachen

Alleen bij stuk 1 klopt een zin niet Knipoog
Citaat:
Als ze haar open opent, bekijkt ze eens haar kamer
volgens mij moet er nog Ogen tussen Tong uitsteken

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 11:59

mii_jessy schreef:
Heel leuk verhaal Lachen

Alleen bij stuk 1 klopt een zin niet Knipoog
Citaat:
Als ze haar open opent, bekijkt ze eens haar kamer
volgens mij moet er nog Ogen tussen Tong uitsteken

Bloos! Oeps, daar heb ik over heen gelezen. Nagelbijten / Gniffelen

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:00

Maakt niet uit Knipoog

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:35

Deel 3
Als ze aankomt bij stal is het al tien voor vier ‘s nachts. Kan ze dit wel maken? Voor het zelfde denken Jan en Mieke wel dat er ingebroken word! En wat moet ze dan zeggen? Ze is zo blij dat ze haar Wizz bij hun heeft staan. Jan en Mieke zorgen voor alle veiligheid, rijden met haar naar wedstrijden, letten op Wizz en geven haar les, en omdat ze weten dat haar moeder niet heel rijk zijn, hebben ze Wizz voor de helft in hun eigendom. Er word gefokt via embryotransplantatie met Wizz. Zo betaalt Wizz zichzelf eigenlijk. Wat de paarden betreft heeft ze echt geluk. Zal ze even bij Wizz langs gaan? Ze kan het doen. Alleen dan moet ze het alarm uitschakelen. En dat is nou niet zo handig, aangezien ze nogal ontechnisch is. Dan maar niet. Wel balen, nou heeft ze het hele eind gefietst in het donker, alleen, zonder licht, zonder mobiel. Maar, ze kan nou weer even rustig nadenken. Ze voelt de trilstand van haar mobiel afgaan. Een sms van Inge.

Inge
‘Sta om kwart over 4
op de brug bij de H&M.
Laat iets van je horen!
We maken ons zorgen.
XX Inge.’

Kwart over vier. Het moet. Maar, wat moet ze zeggen? Ze kan toch moeilijk zeggen: “Ja, ik ging weg, omdat ik moest huilen, en als ik huil dan loopt m’n make-up uit. En als die uitloopt dan zien jullie de blauwen plekken die mijn moeder mij bezorgd heeft!” Ze zal er wel heen gaan. Ze pakt haar fiets en gebruikt haar mobiele licht als lamp. Ze luistert naar haar MP4 en fietst rustig richting de brug. Ze komt een hoop zatlappen tegen, ze hoopt maar dat ze haar gewoon voorbij fietsen. Ze moet er maar heen fietsen en zeggen dat ze gewoon even weg wou.
Marlou ziet de brug al, maar ze ziet niemand. Hoe laat is het eigenlijk? Tien over vier. Ze heeft nog vijf minuten. Ze staat met haar fiets leunend tegen de rand van de betonnen brug. Ze kan vanaf deze brug een heel stuk van de stad zien. Het is best mooi vanaf hier. Denkt Marlou. Je kijkt vanaf de brug recht de straten in, de lantarenpalen staan er heel mooi op een rijtje bij, wat voor een heel romantisch sfeertje zorgt. Je ziet ook alle café’s, winkels, restaurants en hotels in de stad. De bootjes op het water in de stad staan er ook heel rustig bij. Kwart over vier, wat een tijd eigenlijk. Hoe laat moesten ze eigenlijk bij Inge thuis zijn? En wat moet ze daar zeggen? Marlou krijgt het weer heet. Inge heeft natuurlijk haar ouders al gebeld. En sommige zullen al wel naar huis zijn. Marlou kijkt omhoog. ‘ook dat nog! Regen!’ Marlou trekt haar jas wat meer dicht en gaat zitten, ze kruipt tegen de muur aan. Kwart over vier precies. Maar, ze ziet geen Inge, geen Mark, geen Charlotte, geen Lise en niemand anders die mee ging die avond! Misschien wachten ze even, omdat het nou echt stortregent, maar Marlou blijft. Het is wel lekker. De regen op je gezicht, het water dat je ziet neer vallen, het stromend water dat door de straten loopt en de mensen die vluchten en rennen opzoek naar een schuilplek. Marlou vindt het heerlijk! Niemand zoekt haar, ze is nou een vrij mens, ze heeft aan niemand verplichtingen meer! Ze laten haar toch allemaal stikken! Zielige smsjes sturen kan ik ook! Maar, er zijn? Nee, hoor. Dat doen we niet, want wij gaan niet door de regen lopen. Stel dat we nat worden! Dan kunnen we ons echt niet meer vertonen, want dan is… Marlou schrikt. Regen, make-up, dat gaat niet goed! Wat nou?! Marlou zoekt haar spiegeltje. Trillend van de spanning klapt ze de spiegel open. Uitgelopen! Wat nou?! Marlou weet niet wat ze nou moet doen, ze ging weg, omdat ze hiervoor bang was, en nou vinden ze haar dadelijk en dán is het uitgelopen! Ze kan haar sjaal om haar gezicht slaan? Dat is een dikke, wolle, witte sjaal. Dan zien ze alleen dat haar oog blauw is, maar Inge gelooft toch dat dát komt omdat ze ergens tegen aan is gelopen. En haar kin en neus zien ze dan toch niet. Dat moet lukken. En wat ze dan bij Inge doet ziet ze dan wel. Marlou kijkt op de grote kerkklok. Vijf voor half vijf. Nog niemand. De regen gaat nog steeds door, steeds harder. Marlou zet haar MP4 weer aan. Avril Lavigne – I’m with you. Dat eerste couplet is nou zo toepasselijk. Ze heeft de songteksten op haar mobiel staan, en die kan ze zo doorsturen naar iemand, daar hoeft ze niet voor te betalen. Zal ze dat doen? Waarom ook niet. Marlou verzend het eerste couplet van het lied.

‘Send to: ‘Inge’’
I`m standing on a bridge
I`m waitin in the dark
I thought that you`d be here by now
Theres nothing but the rain
No footsteps on the ground
I`m listening but theres no sound
Isn`t anyone tryin to find me?
Won`t somebody come take me home’

Marlou vertaald het voor zichzelf. Het klopt gewoon helemaal. Ze staat op een brug, is aan het wachten in het donker, ze dacht dat Inge er zou zijn, maar er is alleen maar regen. En wie wil haar nou nog vinden? Marlou zet haar MP4 wat harder, het is half vijf en de klok luidt één keer. Gevolgd door een flits. Onweer. Marlou houdt van onweer, sommige mensen maakt het onrustig, maar Marlou maakt het júíst rustig. Ze telt de periode tussen de flits en de donder. ‘één kilometer, twee kilometer, drie kilometer, vier kilometer, vijf kilometer, zes kilometer.’ En dan de donderslag. Marlou vindt het geweldig. Na een kwartier houdt het onweer op. Kwart voor vijf. Marlou gaapt. Wat is ze toch eigenlijk moe. Ze gaat normaal niet vaak uit, en als ze uit gaat, dan moet ze half drie al thuis zijn. Ze moet dan vaak alleen fietsen, omdat de rest allemaal langer gaat. Maar, gelukkig hoeft ze niet door het buitengebied. ‘Marlou!’ hoort ze opeens iemand roepen, het is Inge. ‘Oh, gelukkig! Je bent er!’ Inge omhelst Marlou. ‘Waar was je al die tijd?’ Marlou wordt rood. ‘Weg, naar Wizz en weer terug.’ Ze ziet vaag dat Inge hoofdschuddend lacht. ‘Gelukkig heb je niks.’ ‘We waren kei ongerust!’ roept Charlotte. ‘We dachten dat je was aangereden, of ontvoerd was, of allemaal domme dingen in je kop ging halen!’ Ratelt Charlotte door. ‘Sorry, er is niks gebeurd, maar mijn beltegoed is op.’ Zegt Marlou verlegen. ‘Gaat het wel?’ vraagt Mark. ‘Jawel…’antwoord Marlou. Niet huilen, niet huilen, niet huilen, denkt Marlou. Maar Inge merkt het, en drukt zich tegen haar om. ‘Het geeft niet, het is goed. Huil maar even..’ Fluisterd Inge in haar oor. Charlotte kan zeggen wat ze wil, Inge zal haar never nooit laten stikken! ‘Maar, je hebt echt wat gemist! Ik snap niet dat je weg bent gegaan! Het was kei leuk!’roept Lise. Marlou kijkt met een behuild gezicht op. Kei leuk? Hoe konden ze dat vinden? ‘Ja, jij vond het misschien leuk!’ roept Inge kwaad. ‘Jij hebt je de hele avond vol laten lopen!’ roept Charlotte. ‘Zie je niet hoe het met haar gaat?!’ roept Mark. ‘Oh nee, jullie twee hebben het zeker niet leuk gehad, hè?’ roept Lise. ‘De hele tijd staan zoenen, en aan elkaar zitten en dansen. Dat was zeker niet leuk hè?’ Inge wordt rood, ze schaamt zich kapot. ‘Ja, het was heel leuk, tot dat we wisten dat Marlou weg was! Toen maakten we ons hele erge zorgen, toen zijn we haar alleen nog maar gaan zoeken, dat heb jij niet gedaan, jij hebt daar zuipend aan de bar gezeten!’ roept Mark verontwaardigd. ‘Weet je wat, ik vind het heel leuk dat je daar de hele avond hebt kunnen zuipen, het is kwart voor vijf, de avond is nog niet voorbij toch? Ga nog maar even terug om te zuipen.’ Zegt Marlou op een zo vriendelijk mogelijke manier. ‘Dat kan niet.’ Zegt Charlotte. ‘Dat was de rede dat we er om kwart over vier nog niet waren, ze had te veel gezopen, en ze wouden niet dat ze op straat kwam.’ Charlotte rolt met haar ogen. ‘ze dachten dat ze gejat had.’ ‘Maar dat is niet waar!’roept Lise. ‘Dat zal wel. Maar, wij gaan naar huis. Ik en Marlou in ieder geval.’ Zegt Inge. Marlou pakt haar fiets op. ‘moet jij geen afscheid nemen?’ plaagt Marlou Inge. Inge bloost een beetje. Ze loopt op Mark af. ‘ik vond het heel leuk vanavond’ ‘Nou ja, tot dat Marlou weg was… Daarna, was ik kei bezorgd.’ Mark pakt haar handen vast. ‘Het is goed. Ik snap het.’ Ze kijken elkaar een tijdje aan. ‘Maar, dit was toch niet voor een keer?’ vraagt Mark, een beetje verlegen. ‘Nee, nou ja. Ik hoop het niet.’ Mark lacht en geeft haar een kus. ‘Dan is het goed.’ Inge wordt alweer rood. Dat stomme blozen ook altijd! Denkt Inge. Eigenlijk zou ze hier nog eeuwen willen staan, maar ze moet naar huis. Het is al laat en Marlou staat te wachten. ‘Maar, ik moet gaan.’ Zegt Inge dan. ‘Kan je niet nog héél even wachten?’ vraagt Mark. Inge grijnst. ‘En, waarom zou ik dan moeten wachten?’ Mark kust haar, maar al snel staan ze te zoenen. Marlou en Charlotte kijken toe. Marlou is blij voor Inge. Ze heeft het al zo lang over hem. De laatste tijd was ze er niet zo heel veel voor Marlou, maar dat kwam eigenlijk wel goed uit. Het klinkt raar, maar het was wel zo. Ze had de laatste tijd heel veel oppasavonden bij haar thuis, en had vaak ruzie met haar moeder.
‘Moet je echt weg?’ vraagt Mark tussendoor. ‘Eigenlijk wel…’ Ze kijkt even naar Marlou, over de schouder van Mark heen. Marlou glimlacht en knikt. ‘…Maar, dat kan nog wel even wachten.’ Zegt Inge. En ze zoent Mark weer.
Als de klok vijf uur slaat, fietsen Marlou en Inge naar Inge’s huis. ‘Wat moeten je ouders wel niet denken?’ vraagt Marlou. ‘Huh, wat?’ vraagt Inge. ‘Jij bent echt zo verliefd, hè? Je weet niet eens wat ik vraag, dadelijk worden we nog aan gereden, jij bent de enige met licht hier.’
‘Oh, ja, kan wel. Wat vroeg je nou eigenlijk?’ Marlou lacht. ‘Wat je ouders hier niet van moeten denken.’ ‘Oh, weet ik eigenlijk niet. Ze hebben niet gezegd hoe laat we thuis zouden zijn. Om kwart over vijf zijn we thuis, netjes toch?’ En Inge steekt haar tong uit. Ze fietsen een tijdje door. De ringtone van Inge’s mobiel gaat af. Inge kijkt op haar mobiel. ‘M’n moeder.’ En ze neemt op.
‘Met Inge.’
‘Ja, met je moeder, Heleen. Hoe laat kom je thuis?’
‘Mam? Het is vijf uur ’s nachts!’
‘’s Nachts?! In de ochtend bedoel je!’
‘Ja, oké. Maar we zitten nou op de fiets naar huis, hoor.’
‘Oké. Dan is het goed. Ik maakte me alleen maar zorgen.’
‘Dat is niet nodig, alles is goed gegaan.’ Inge geeft Marlou een knipoog.
‘Oké, dan zie/hoor ik jullie zo wel!’
‘Ja, doeg!’ en Inge drukt haar mobiel uit. ‘M’n moeder hoeft het niet te weten.’ Marlou knikt. Eigenlijk is het raar. Inge weet helemaal niet waarom ze weg ging, en dan zegt ze dat haar moeder niks hoeft te weten. Ze fietsen een tijdje door, als Marlou zich opeens niet lekker voelt. Een steek door haar hoofd. Marlou voelt zich slap worden, alles draait. ‘Wah-ah-acht… e-eve-en.’ Probeert Marlou te zeggen. Inge trapt op de rem. ‘Marlou? Wat is er? Van de week deed je ook al zo raar.’ ‘Het is.. Het is..’ Probeert Marlou nog te zeggen, maar ze valt neer. ‘Marlou?!’ Inge schrikt heel erg. Dat heeft zij toch niet gedaan? ‘Marlou, doe niet zo eng!’ Marlou probeert op te staan. Er gaat een steek door haar pols heen. Die kneuzing is echt nog niet voorbij. ‘Ik bel mijn moeder, blijf maar even liggen!’ Inge toetst het nummer van haar moeder in. Inge verteld aan haar moeder dat Marlou neer gevallen is, en dat ze meteen moet komen! ‘Haal ons op! Marlou kan echt niet hier zo blijven liggen!’ Inge geeft de plek aan waar ze zijn en hangt op. ‘Hé, gaat het wel?’ Inge kijkt haar geschrokken aan. ‘Ja. Ja, hoor.’ Marlou wil haar fiets oprapen. ‘Je ziet zo wit.’ Zegt Inge. ‘Moet je overgeven?’ Marlou knikt. ‘Heb je een zakje bij je?’ Inge kijkt in haar fietstas, maar het is al te laat. Marlou spuugt alles uit. Als Marlou uitgespuugd is, geeft Inge haar een zakdoekje. ‘Hoe komt dit? Heb je een hersensschudding net gekregen door die val?’ Marlou weet niet wat ze moet zeggen. ‘Ik weet het niet, denk het niet.’ Inge kijkt haar vragend aan. ‘Ik voelde me duizelig, en alles draaide, en toen viel ik…’ Inge kijkt haar aan, en steekt haar een hand toe. ‘Sta maar even op.’ Marlou pakt haar hand en probeert op te staan. Maar, gelijk als ze opstaat begint het al te draaien. Wat moet ze hier toch mee? Ze horen een auto aan komen en kijken om. Inge’s moeder. ‘Wat is er gebeurd?’ vraagt Inge’s moeder. ‘Marlou voelde zich niet lekker, en toen is ze van de fiets afgevallen. Daarna heeft ze moeten overgeven.’ Inge’s moeder kijkt Marlou onderzoekend aan. ‘Je ziet er ook niet zo goed uit, laten we naar huis gaan. Misschien ben je gewoon op. Heb je alcohol op?’ Marlou schudt haar hoofd. ‘Nee, niks. Alleen een glas Ice Tea.’ ‘Heb je dat glas de hele tijd in de gaten gehouden?’ Marlou knikt. ‘Ja, de hele tijd, ik heb het eigenlijk in een keer op gedronken.’ Inge’s moeder maakt het portier van de auto open. ‘Stap maar in, dan gaan we naar huis, en kan je gewoon gaan slapen.’ Marlou knikt. ‘Ik help wel even met de fietsen.’ Zegt Inge. Inge en haar moeder zetten de fietsen in de achterbak, terwijl Marlou in de auto zit. Wat moet ze nou dadelijk zeggen? Die hersenschudding is dus nog echt niet voorbij. Misschien moet ze dadelijk weer overgeven! En dan? Misschien willen Inge’s ouders met haar naar de dokter gaan, of haar moeder bellen. Inge en haar moeder stappen de auto in. Marlou zit alleen achterin. Het is stil. Inge’s ringtone gaat weer af, ze heeft een sms. ‘Wie zit jou nou weer te sms-en op dit tijdstip?’ vraagt haar moeder geïrriteerd. ‘Oh, de KPN, dat mijn beltegoed bijna op is.’ Inge kijkt even over haar schouder heen naar Marlou, en knipoogt. Marlou glimlacht. Dacht ze al, wie zou haar nou toch sms-en? Mark. Inge’s moeder draait de straat in waar Inge woont. ‘Wil je dadelijk douchen? Of wil je meteen naar bed?’ Marlou denkt na. ‘Eerst douchen…’ Dan heeft ze in ieder geval nog even tijd, om iets te bedenken wat ze gaat doen met haar make-up.

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:46

Erg goed stuk weer Haha!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:47

Dankje. Lachen
alleen nou moet ik wat inspiratie op gaan doen. voor het volgende stuk heb ik nog niet echt inspiratie. Nagelbijten / Gniffelen

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:11

Leuk stuk weer Haha!

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:32

goed verhaal, ben benieuwd naar de rest

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:33

Deel 4:
‘Hang je jas maar op aan de kapstok.’ Zegt Inge’s moeder. ‘Zal ik doen.’ Zegt Marlou. Maar ze zal haar sjaal in ieder geval nog niet afdoen! ‘Ga maar alvast douchen als je wilt, ik kom zo.’ Zegt Inge. Marlou glimlacht. Ze loopt naar boven, de badkamer in. Ze draait de badkamerdeur op slot. Dat zal Inge vast niet erg vinden. Ze doet haar sjaal af. Marlou schrikt! De blauwe plek op haar oog is alleen nog maar erger! De plek in haar hals is aan het wegtrekken. Maar, haar neus is ook blauw geworden! Nu heeft ze drie blauwe plekken! Haar oog, wang en neus. Ze zoekt naar haar make-up doosje in haar tas. Eenmaal tevoorschijn, weet Marlou niet of ze dat wel zou doen. Het gaat er toch af! Of het zit op de kussensloop, of het zit helemaal uitgelopen over haar gezicht verspreid! Ze kijkt in haar tas en denkt koortsachtig na. Ze kan ook met haar sweater gaan slapen. Die kan ze nog een beetje over haar gezicht heen doen. En een beetje poeder kan geen kwaad. Maar, eerst maar eens douchen! Marlou stapt onder de douche, en denkt eens na. Zo kan je eigenlijk toch niet door gaan! Je de hele tijd verbergen. Make-up is al helemaal niks voor jou, en je bent over twee maanden zestien, je kan toch niet de rest van je jeugd oppas, schoonmaakster en serveerster zijn?! Marlou wast haar haren en stapt onder de douche uit. Heerlijk denkt Marlou. Even weer even lekker douchen. Wat zou ze toch graag gaan zwemmen! Maar dat kan niet…
Ze pakt een paar handdoeken en droogt zich af. Ze pakt haar ondergoed, pyjamabroek, hemdje en sweater. Ze kleedt zich aan en gaat voor de spiegel staan. Ze poedert een beetje foundation op haar oog en neus. En een klein beetje in haar nek. Ze pakt haar tas en loopt naar de deur en draait hem open. Ze loopt de gang op, naar Inge’s kamer. Was het hier altijd al zo groot? Denkt Marlou. Ze staat voor Inge’s kamerdeur, ze wil de klink pakken, maar ze krijgt hem niet te pakken. Wat draait er zo? M’n benen. Denkt Marlou. Ze wankelen zo! Waarom word het nou zo zwart? Marlou weet niet wat haar overkomt. Haar benen wankelen en ze kan het zo niet meer houden, ze zakt door haar benen heen en valt met haar hoofd tegen de deur aan. Bang! Inge weet niet wat ze hoort! Ze stormt naar de deur en doet de deur voorzichtig open. ‘Marlou!’ schreeuwt Inge. ‘Wat heb je gedaan?’ Inge weet niet wat ze moet doen. Marlou ligt daar, en kijkt haar zo draaierig aan. Wat zegt ze allemaal? Denkt Marlou. ‘Mam, pap! Kom snel! Marlou is gevallen!’ roept Inge. Haar moeder komt al snel aangesneld. ‘Wat is er? Waarom schreeuw je zo?’ Maar al snel ziet ze Marlou liggen. ‘Marlou!’ Inge’s moeder knielt bij haar neer. ‘Marlou, zeg eens wat!’ Inge en haar moeder zitten allebei erg geschrokken bij Marlou. ‘Als je ons hoort, beweeg je arm dan!’ zegt Inge. Marlou probeert haar arm iets te bewegen. ‘Ze bewoog haar arm.’ Zegt Heleen, Inge’s moeder. Inge’s vader komt er ook aan. Hij ziet Marlou liggen en vraagt wat hij kan doen. ‘We gaan naar het ziekenhuis.’ Zegt Inge’s moeder. ‘bel maar dat we eraan komen!’ Inge’s vader knikt en rent naar onderen. Marlou opent haar ogen. ‘Marlou, wat is er gebeurd?’ vraagt Inge. Marlou draait haar ogen weg, wat is ze duizelig! ‘Dat kan ze nog niet zeggen, Inge. Doe maar even rustig aan, kan je zitten?’ vraagt Heleen. Marlou knikt zachtjes, en mompelt iets als ‘Denk het.’ Marlou probeert omhoog te komen, wat is het toch donker. Denkt Marlou. Heleen helpt haar een beetje. Als Marlou zit heeft ze het idee dat haar maag zich omdraait. Marlou’s wangen zetten iets uit. En haar gezicht wordt nog witter dan het al was. ‘Moet je spugen?’ vraagt Heleen. Marlou knikt. ‘Inge, haal snel een zakje of een bak!’ Inge rent naar onderen de trap af. ‘Inge!’ roept haar vader. ‘Ja, wacht even. Marlou moet spugen.’ Zegt Inge. ‘Ze vragen van het ziekenhuis of we een ambulance willen.’ Antwoordt haar vader. ‘Ik denk niet dat het nodig is.’ Inge’s vader knikt. En gaat verder met het gesprek aan de telefoon. Inge zoekt een bak en rent weer naar boven. Marlou heeft nog niet gespuugd. Inge schuift de bak onder Marlou’s neus en Marlou spuugt wat. ‘Spuug maar even, meisje.’ Zegt Heleen. Als Marlou uitgespuugd is, proberen Inge en Heleen, Marlou op te laten staan. ‘Kom maar even omhoog.’ Zegt Heleen. ‘Dan gaan we even naar het ziekenhuis, even jou nalaten kijken.’ Marlou schrikt. Naar het ziekenhuis? Ze bedoelen: je half uitkleden, blauwe plekken zien, verdenking van mishandeling, bellen naar haar moeder, moeder kwaad, nog meer slagen?! Dat wil ze niet! ‘Nee, ik hoef niet naar het ziekenhuis! Ik voel me goed!’ roept Marlou. Inge schudt haar hoofd. ‘Zie jezelf dan! Je bent al twee keer gevallen, hebt al twee keer moeten overgeven, en al twee keer val je steeds weg!’ Heleen knikt. ‘Waarschijnlijk heb je gewoon – tussen haakjes – een hersenschudding.’ Marlou slikt. ‘En dan…?’ ‘Nou, dan laten ze je weer naar huis gaan.’ Zegt Heleen met een glimlach op haar gezicht. Wat zijn het toch aardige mensen! Denkt Marlou. Maar nou komt die bezorgdheid haar echt de nek uit! Dit kan ze gewoon er nou niet bij hebben!

Het is een korter stuk dan de vorige keren, maar ik had niet veel of helemaal geen inspiratie. Scheve mond

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:46

Leuk stuk weer Lachen

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:59

Aaahhh.. super leuk stuk! Ik wil echt NU een nieuw stuk ! Knipoog Clown

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 10:53

Ik ben bezig. Tong uitsteken

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:18

Zeker leuk verhaal!

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:06

veder (L)

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:46

leuk weer Haha!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:14

Het duurde even, bokt lag eruit, hoop familie bezoeken enz. maar deel 5 is er!
------
Marlou, Inge, Heleen en Inge’s vader zitten in de auto. Op weg naar het ziekenhuis. Marlou weet niet wat ze moet doen. Ze kan er nou niet goed omheen draaien! Ze moet een smoes weten te verzinnen, als ze haar vragen waardoor die blauwe plekken komen. Ze kan zeggen dat ze gevochten heeft, met haar broertje en zusjes. Misschien wel een beetje flauw, maar ze kan moeilijk zeggen dat haar moeder dit allemaal gedaan heeft. Haar moeder kan er toch niks aan doen? Ze is gewoon weer een beetje depressief aan het worden. En dan reageert ze zo. Inge’s vader rijdt de parkeerplaats van het ziekenhuis op. Kwart voor zes in de ochtend. Wat een tijd, en wat is ze moe! Inge gaapt. ‘Wat een tijd, hè?’ zegt Heleen. ‘Jullie zullen wel moe zijn.’ Zegt Inge’s vader. Marlou en Inge knikken. In haar hoofd voelt Marlou al weer steken. Wat moet ze nou doen? Ze kan dit niet meer ontlopen! Ze zal waarschijnlijk er gewoon heen moeten gaan en maar meespelen. Om het zo te noemen.
Inge’s vader parkeert de auto en ze stappen uit. ‘Lukt het lopen je denk je?’ vraagt Heleen. ‘Ja hoor, ik denk het wel.’ Zegt Marlou. In stilte lopen ze naar de ingang van het ziekenhuis en ze melden zich bij de eerste hulp. Marlou slaat haar hand voor haar ogen. Waarom beweeg alles weer? Inge merkt het op. ‘Gaat het wel?’ vraagt Inge. ‘Zo gaat het de hele tijd.’ Verteld Heleen aan de zuster. ‘Oké. We zullen je gaan onderzoeken.’ De zuster wenkt dat ze mee moeten lopen. Marlou, Inge en haar ouders lopen braaf er achter aan. Bij een behandelkamer stoppen ze. ‘Ik zal me eerst even voorstellen, dat had ik nog niet gedaan.’ Zegt de zuster, die blijkbaar Mignon heet. Ze stellen elkaar aan elkaar voor en ze lopen de behandelkamer in. ‘Ga maar vast zitten, de dokter komt zo.’ Zegt Mignon. Marlou gaat zitten. ‘Mogen we bij het onderzoek blijven?’ vraagt Heleen. ‘Ik denk heet wel, tenzij de dokter Marlou alleen wil spreken of Marlou niet wil dat jullie meekijken.’ Antwoordt Mignon. ‘Oke, ik zal Marlou’s moeder even bellen.’ Zegt Inge’s vader. Marlou schrikt. Wat zal haar moeder zeggen? Dat ze zich aanstelde en haar wou verraden? ‘Nee!’ Marlou schrikt van wat ze zegt. Heleen, Inge, de zuster en Inge’s vader kijken haar raar aan. ‘Nou ja, misschien wil m’n moeder nog blijven slapen. Ze moest gistere werken.’ Jokt Marlou en frunnikt aan haar sjaal, die ze nog steeds om heeft. ‘Oh, maar dat zal wel mee vallen hoor!’ zegt Heleen. ‘Het is zes uur in de ochtend, dat is niet zo laat.’ Zegt Inge en glimlacht. ‘En trouwens, als moeder ben je altijd bezorgd en wil je niet dat jouw kind iets overkomt.’ Zegt Heleen. Na dit antwoord slikt Marlou. Haar moeder… Die is toch niet bezorgd, die is toch niet bang dat háár kind iets overkomt. Ze bezorgd haar kind zélf pijn, en zal er toch niks om geven dat ze nou in het ziekenhuis zit! ‘Dus ik ga even bellen.’ Verbreekt de vader van Inge de korte krachtige stilte die er hing. Marlou knikt. ‘Meneer, u moet wel bellen in de speciale ruimtes bellen. U mag hier uw mobiel niet aan hebben.’ Zegt Mignon. ‘Oh ja, waar ook. Mijn excuses!’ zegt Inge’s vader. Mignon glimlacht. ‘Is goed hoor.’ Marlou bekijkt de kamer eens. Er staat een speciaal bed, een paar stoelen, een wasbak, en een hoop kasten. Wat daar allemaal in zou zitten? Marlou denkt eens na. Vast allemaal hele enge naalden, medicijnen, apparaten en gereedschappen om te opereren. De kamer heeft een lichtblauwe laminaatvloer met een donkerblauwe muur. De andere drie muren zijn wit. Inge’s vader komt de kamer weer in. ‘er werd niet opgenomen. Ik zal het straks wel weer proberen.’ Zegt Inge’s vader. Marlou knikt. De dokter komt binnen. ‘Hallo, Marlou Willems?’ Marlou staat op. Het draait weer even. ‘Ja, dat ben ik.’ De dokter geeft haar een hand. ‘Peter Chose.’ En knikt. Hij geeft Inge en haar ouders ook een hand. ‘Zijn jullie familie van Marlou?’ vraagt de dokter. Ze schudden hun hoofd. ‘Nee, Inge is een vriendin van haar. Marlou zou vanavond bij ons slapen, maar toen ze terug naar huis fietsen viel Marlou neer. En daarna bij ons thuis in de gang nog een keer.’ De dokter luistert aandachtig. ‘Hm. Oké. Dan heb ik een paar vragen als eerste voor je. Heb je alcohol op?’ vraagt de dokter. ‘Nee, ik ben vijftien.’ Zegt Marlou. ‘Maar, dat wil niks zeggen. Van de week kreeg ik ook al een jongen van twaalf binnen die te veel had gedronken. Helemaal black-out!’ zegt Chose. ‘Maar ik heb echt niks op!’ zegt Marlou. ‘Is goed, ik geloof je.’ Zegt de dokter. Marlou is opgelucht. Dat had haar moeder moeten horen, dat haar dochter zich vol had laten zuipen. ‘Heb je drugs gebruikt?’ vraagt de dokter. ‘Nee, ook niet.’ Zegt Marlou. ‘Heb je je drinken de hele tijd in de gaten gehouden?’ vraagt de dokter. ‘Ja, ik heb het in een keer opgedronken.’ De dokter knikt. ‘Oké. Dan gaan we je even onderzoeken.’ Marlou wordt onderzocht. ‘Hopelijk hoef ik m’n sjaal niet af te doen! Denkt Marlou. ‘Ben je een keer gevallen?’ vraagt de dokter. ‘Nee.’ Jokt Marlou. De dokter kijkt haar een tijdje aan. ‘Doe je sjaal eens af.’ Zegt de dokter. Marlou schrikt. ‘Waarom? Ik heb het koud!’ zegt Marlou. De dokter kijkt van Marlou naar Inge en haar ouders, en weer van Inge en haar ouders naar Marlou. ‘Zouden jullie even buiten willen wachten?’ vraagt de dokter aan Inge en haar ouders. Ze kijken even raar op, maar zeggen vrijwel meteen: ‘ja, natuurlijk.’ En ze lopen de gang op. ‘Ik heb beroepsgeheim. Je kan alles tegen mij zeggen, ik mag nooit wat tegen iemand anders zeggen over jou. Het enige wat ik mag zeggen of kan zeggen is dat jij bij mij bent geweest.’ Zegt Chose. Marlou kijkt hem aan. Ze voelt al wel welke kant dit op gaat maar wat moet ze dan zeggen? ‘Doe je sjaal maar af, jij hoeft mij ook niet perse te zeggen wat er is gebeurd. Maar het zou wel handig zijn bij het stellen van de diagnose en de uiteindelijke behandeling, als die nodig is.’Marlou slikt, ze voelt dat er tranen in haar ogen prikken. Maar, ze doet trillend haar sjaal af en slikt nog eens. Chose verwacht niks speciaals, maar als hij ziet wat er op haar nek te zien is… Hij is heel erg verbaasd en geschrokken. Marlou schrikt, is het echt zo erg? Ze kijkt naar haar nek en schrikt zelf ook! Het is blauw, rood, en er zitten korstjes op! Marlou kijkt verbaasd naar Chose. ‘Hoe, hoe… hoe kan dat?!’ zegt Marlou. ‘Ik denk dat ik dat eerder aan jou moet vragen.’ Hersteld Chose zich. Marlou weet niet wat ze moet zeggen. Er valt een stilte. Uiteindelijk neemt Chose het woord. ‘Ooit van kindermishandeling gehoord?’ Marlou knikt. ‘Wel eens mee gemaakt?’ Marlou staat met een mond vol tanden. Wat moet ze doen? Wat moet ze zeggen? Chose zucht. ‘Ik dacht het al.’ Marlou voelt tranen over haar gezicht. ‘Huil maar even uit.’ Zegt Chose en hij aait haar over haar rug. ‘Au!’ roept Marlou. ‘Sorry, doet het daar ook pijn?’ Marlou knikt. ‘Komt dit vaak voor?’ vraagt Chose. ‘Nee, het is de afgelopen twee weken bezig.’ Snikt Marlou. Marlou kijkt hem met behuilde ogen aan. Hij zal niet zo oud zijn, in de dertig ergens. Hij heeft donkerblond haar en bruine ogen. ‘Maar, je zegt het toch niet tegen iemand?’ Chose knikt. ‘Op zich niet. Maar, je moet natuurlijk wel zelf weten in wat voor een wereld je beland bent.’ Marlou houdt op met huilen. ‘wat, wat bedoel je?’ ‘nou, jouw moeder doet dingen met jou, die volgens de wet niet mogen. Dat is verboden.’ Vervolgdt Chose. ‘Wat, wat… Wat moet ik dan doen?! Ik kan toch niks doen?!’ roept Marlou. ‘Het zal heel moeilijk zijn, maar, Je kan met je moeder bij een psychiater langs gaan, je kan de kinderbescherming vragen, je kan zelf met je moeder praten. Maar, als je de kinderbescherming vraagt, heb je kans dat ze jouw moeder voor een paar maand uit de ouderlijke macht halen, en dat jij in een pleeggezin komt. Ze zullen in die tijd jouw moeder gaan helpen…’ Marlou weet niet wat ze hoort. Uit het gezin? Voor een paar maand? Maar, wat moeten haar zusjes en broertjes dan? En waar komt ze dan terecht?! Ze kan toch wel bij Wizz blijven? En gewoon naar haar school blijven gaan? En Inge kunnen blijven zien? Wat moet ze hier nou weer mee?!