[DIGI] Mo {wip}

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

[DIGI] Mo {wip}

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 19:56

Hip met een WIP Vork

Hier een 'opdracht' (van mezelf Tong uitsteken ) voor een digitaal portret van Lodewijk's vriendje Mo. Zijn baasje is bijna jarig en zij moet natuurlijk wel een leuk kadootje. Schilderij zelf is niet het kadootje maar wat ervan gemaakt gaat worden wel en dat zien jullie pas over een paar weken Knipoog .

Ik begin uiteraard met een leeg document in Adobe Photoshop, zwart vind ik het fijnst om op te werken.
Wat info voor de photoshoppers:
Grootte: 4724 x 3543 px (= 30 x 40 cm op 300 dpi)
Voor het kleuren gebruik ik HSB sliders ipv het pipetje en/of kleurvlekken. In het begin even moeilijk en je kleurenkennis moet wel goed zijn maar scheelt een hoop tijd en moeite, werkt erg fijn Ja .

Aan de hand van een aantal foto's kies ik een compositie die ik mooi vind, het paard (Mo een 1 jarige paint ruin, dus als je denkt dat de verhoudingen niet helemaal kloppen, dat klopt Knipoog ) ken ik in het echt dus dat maakt het voor mij een heel stuk makkelijker om hem lijkend te kunnen neerzetten.
Meestal heb ik al in mijn hoofd hoe ik het eindresultaat wil, zo ook met deze dus veel voorschetsen heb ik niet hoeven maken.

Afbeelding
Ik begin dus op een nieuwe laag en teken met rood mijn hulplijnen voor de verhoudingen. (lijkt wel een varken Nagelbijten / Gniffelen )

Afbeelding
Daaroverheen schets ik de lijnen van het paard, dit gaat niet in 1 keer veel gummen tussendoor, vandaar dat er af en toe wat rare lijnen staan die er niet helemaal horen Knipoog .
Ik teken dus niet over een foto heen, iets wat ik helaas vaak zie gebeuren. Jammer want daarmee hou je uiteindelijk alleen jezelf voor de gek.

Tot zover het moeilijkste gedeelte, klein uurtje voor de schets aardig klopte, ja ik wordt al sneller *LOL* .

En dan het kleuren!

Afbeelding
Als eerste 3 verschillende tinten bruin om de vormen en lichtval een beetje aan te geven.

Afbeelding
Daarna donker rood/bruin voor de schaduwen en licht geel voor de highlight. Het verfijnen is begonnen Haha! . Ik begin eigenlijk altijd met de oren, heb ik met gewoon potlood ook altijd gedaan en digitaal dus ook Clown .
(ik schets altijd in roze, hier zie je dat hij ook nog roze is maar omdat dat lasti was met een vos kleuren heb ik hem wit gemaakt Nagelbijten / Gniffelen )

Enkel het kleuren is tot nu toe ongeveer een half uurtje werk, maken van dit topic duurde langer Huilen van het lachen .

Deze week wil ik dat hij af is, anders kan ik het kadootje niet op tijd laten maken. Ik weet dat er nog 2 wips rondzwerven en die schop ik ter zijner tijd ook wel weer omhoog maar kwamen steeds opdrachten of betere ideeën tussendoor Nagelbijten / Gniffelen .

Vragen mag je altijd stellen, maar google is een betere vriend dan ik dus als het kan vraag het hem eerst Haha! .

Nickytje

Re: [DIGI] Mo {wip}

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:59

Het ziet er echt al erg geslaagd uit! Ik kan heel goed met photoshop werken, maar ik heb me nog nooit gewaagd aan zo'n digitale tekening. Lachen
Het inkleuren lijkt me ZO erg moeilijk om dit realistisch te doen. Google is idd je vriend Haha! Eens kijken of ik wat tutorials hierover kan vinden.

Ben je overigens begonnen met de iets gemakkelijkere dingen? Of meteen maar een paard? Nagelbijten / Gniffelen

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 20:04

Paard is voor mij het meest makkelijkste Nagelbijten / Gniffelen , ben ook wel met andere wesens bezig maar die zijn nog niet goed genoeg om aan de buitenwereld te tonen Nagelbijten / Gniffelen .

Maar ik ben meer dan een jaar aan het klooien geweest en een aantal maanden geleden lukte het ineens Go jij! Go jij! Had al die tijd gewoon veel te moeilijk zitten doen, wilde het meteen helemaal perfect maar dat werkt dus niet Clown .

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:08

Ik denk dat ik maar eens begin met iets heel simpel, een appel ofzo Nagelbijten / Gniffelen Om maar iets stoms te noemen Lachen
Helaaaaas kan ik ook echt geen paarden tekenen, er is altijd wel iets uit verhouding. Misschien ooit na jaren oefenen Nagelbijten / Gniffelen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:21

Heel boeiend om jouw stappenplan zo te volgen Ja

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:24

oneilltje79 schreef:
Heel boeiend om jouw stappenplan zo te volgen Ja

Inderdaad Ja
Vind het ook mooi te zien hoe jij je schets opzet Lachen
Ben erg benieuwd naar het vervolg, want het ziet er al goed uit!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:24

Super handig zo stap voor stap Haha!.
Mijn paarden zien er altijd als aliens uit. Clown

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 20:42

Afbeelding
Kleur iets voller gemaakt, Mo heeft echt een mooie rode voskleur.
Overgand naar zwart is nog erg lelijk maar dat werk ik ergens aan het einde mooi af, nu mag ik daar nog kliederen Tong uitsteken .

Ik denk dat de schilderaars veel gelijkenissen zullen zien met echt schilderen, ook de manier van kleuren mengen is er wel gelijk aan, in ieder geval van hoe ik met verf of pastel werkte, bouw het eigenlijk hetzelfde op als met die materialen Ja .

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 23:21

Afbeelding

Laatste voor vandaag, niet heel veel anders dan de vorige, ook niet veel tijd verder dan die. Enkel basis voor het kolletje neergezet, neusje iets verder gekleurd en schaduwen weer wat aangezet.
Tijd heb ik niet echt bijgehouden maar ik gok dat ik aan het kleuren nu in totaal zo'n 1,5 uur kwijt ben geweest.

Hier zijn trouwens een aantal foto's van Mo te vinden zodat je kunt vergelijken Knipoog : [ITP] Wakker worden met Lo & Mo

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 03:02

Wauw, echt prachtig! Het is nu al super realistisch!
Mijn complimenten! En ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat Lachen

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:14

Oh wauw Pling Pling
Uiteraard ga ik dit helemaal volgen
ik vind het hardstikke knap en wat leuk dat iedereen het zo kan volgen
ben zo benieuwd hoe het einde word.
Lips are sealed

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 11:29

Afbeelding
Nog meer schaduwen

@ ikbenfilou, als je pech hebt zie je dat pas na je vakantie Tong uitsteken .

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:07

echt geweldig! ik had van de week even op je site gekeken, daar staan ook al van die mooie creaties!

Ik wou dat ik een vriendin had die zoiets als verassing voor me zou maken Knipoog

ben beniewd naar het eindresultaat

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:52

Wauw IP, je doet het alsof het niks is haha. Haha! Ik vind 'm super, net als alle anderen. Ik ben hele benieuwd naar het eindresultaat.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:37

Leuk om jouw manier van werken te zien! (Zo zie je maar weer hoe anders jij werkt dan anderen en ik bijvoorbeeld!)

Prachtig hoe je zo de details erin krijgt, fascinerend om naar te kijken. Werk je met enig voorbeeld voor de structuren of geheel zonder? Ik vind je werken echt fantastisch, ze bevatten zo ontzettend veel detail Lachen
Maar jeetje, wat een formaat werk je mee! Wow! Kan de pc dat makkelijk aan in zo'n programma? De mijne heeft heel veel moeite met een 3000x2000.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:50

In een woord ; wauw Bloos!!
Heel erg leuk om jouw stappenplan zo te mogen volgen, leer ik ook weer eens wat.
Ik ben benieuwd hoe die verder gaat worden.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 22:59

Voor deze gebruik ik geen foto's voor structuren ed, heb wat foto's erbij voor de kleur en de uitstraling maar verder alles zelf verzinnen. Heb al zoveel paarden getekent en bestudeerd dat ik het bijna met mijn ogen dicht kan Huilen van het lachen .
Als je naar mijn portretten kijkt zul je ook zien dat ik overal dezelfde lijnen en bespiering gebruik, iets aangepast naar het paard maar het lijkend maken doe ik echt meer met de ogen en aftekeningen zo perfect mogelijk.

En mijn pc vind die grote formaten ook helemaal niks Huilen van het lachen , hij is al ruim 6 jaar oud dus hij moet nodig vervangen worden, groter dan dit formaat kan hij ook echt niet aan en moet ook niet teveel programma's ernaast draaien anders loopt hij vast. En hij moet vaak even nadenken voor ik zie wat ik heb getekent Tong uitsteken .
Maar kleine formaten vind ik niet fijn werken, kun je netzo goed pixel art maken Tong uitsteken . Teken ook niet op 100% ware grootte, begin ver uitgezoemt en zoem verder in op delen hoe meer detail ik erin ga maken. Vooral met hele paarden zou ik liever nog wat groter willen werken.
Kleine formaten kun je ook niet veel mee, het is wel de bedoeling dat ik dit soort dingen op behoorlijk formaat kan afdrukken Knipoog .

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:04

Het begint vooruit te gaan. Lachen
Verdwijnt je schets nu door al die lagen erbovenop of blijft die bovenop liggen en klik je hem op het einde gewoon weg?
Dat is dan een handigheidje dat je bij het gewone schilderen niet hebt.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 00:14

Afbeelding
Had ook al een bos manen getekent maar die zit me toch niet lekker dus morgen even de afbeelding spiegelen, de andere kant op die ronding tekent makkelijker Nagelbijten / Gniffelen .

De schets zit in een apparte laag erboven, zoals je bij deze stap kunt zien heb ik hem alweer weggelaten. In het begin is het wel handig en dan steeds doorzichtiger tot je hem eigenlijk niet meer nodig hebt.Ik ken wel mensen die er overheen tekenen en dan nog stukjes vand e lijnen zichbaar houden of juist helemaal wegwerken.
Wel een groot voordeel ja om hem eroverheen te kunne leggen, die luxe heb je idd niet met gewoon schilderen (net zoals ctrl z Nagelbijten / Gniffelen ).
Met portretten vind ik het wel fijn om een lijntekening te hebben maar met andere tekeningen begin ik tegenwoordig gewoon meteen met lichtvlekken en shaduwen uitgeven, werkt in princiepe hetzelfde als dit alleen dan zonder wat extra zekerheid van een 'kleurplaatje' maar dat is juist wel leuk om mee te spelen.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 06:57

Ik vind hem echt heel erg mooi worden Ja.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 16:24

Afbeelding
Zo, nu kan hij wat zien en vliegjes wegjagen met zijn bos haar Tong uitsteken .
Manen heb ik al 4 keeropnieuw gemaakt, kleur neit good en dat plukje manen aan zijn nek lukte ook niet mooi, maar zonder dat plukje vind ik hem saaier en uit balans, dit geeft hem net iets extra's. Maar deze kleur is een goede basis en over de vorm ben ik nu ook tevreden, nu nog verder uitwerken maar ik denk jullie graag zien hoe ik begin met de manen ipv dat er meteen een kant en klare bos op zit Knipoog .

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:27

Niet normaal hoe knap. echt super mooi !

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:06

Ik vind het heel prettig kijken zo, nu kan ik er tenminste nog iets van opsteken Slim.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 07:21

Het wordt echt al onwijs mooi! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:06

Wow ik vind hem echt super!
Ben benieuwd naar het eindresultaat, heel knap. Ja