[TEK] + [SCH] : kleur oefeningen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Skogsmulle

[TEK] + [SCH] : kleur oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 19:18

Na mijn laatste fiasco ( [UK] [TEK] Spirited Away - w.i.p. ) ben ik meer met kleur gaan proberen.
Ik heb veel (dierenportretten) in zwart/wit gemaakt, en de kleurrijke schilder- en tekeningen die ik zo nu en dan zie inspireren wel heel erg.
Ik ben er helaas nog láng niet goed in, en heb dus veel oefening nodig. Vandaar deze probeersels van gisteravond en vandaag.

Deze tekening had ik gisteravond gemaakt.
Gistermiddag had ik het idee om een schaap in wolfkleren te maken; precies het tegenovergestelde dus. Gek genoeg (of juist niet *LOL* ) had Fiffill hier op bokt hetzelfde idee, maar dan de wolf in schaapskleren. Knipoog
Ik dacht: ik doe eens gek, en maak het schaap blauw. Maar helaas... Huilen van het lachen
Het blauwe vind ik écht vreselijk. *LOL*

Afbeelding

De tweede is een honden/wolven kop in aquarel. Aquarel vind ik persoonlijk erg mooi, vooral omdat het zo onvoorspelbaar is.
Een tekening die ik vandaag had gemaakt en wéér verknalde door verkeerde aquarel pogingen zette me er wel toe er gewoon eentje snel neer te zetten uit losse hand. Nah goed, dit is het dan geworden.
Ben er zelf niet zo over te spreken: ik vind de kleuren flauw, en lang niet zo kleurrijk als ik had gewild (het zijn in totaal maar 4 kleuren, en vooral de aquarellen met tig kleuren er in trekken mij juist aan). Zo goed ben ik helaas nog láng niet.
Tips zijn zéér welkom; op kleurgebied, aquarel, maakt niet uit.

Afbeelding

Verder ben ik nog aan het zoeken naar een stijl. De tekening 'schaap in wolfskleren' vind ik dan wel weer oké, maar ik vind het toch wat te simpel. Ik mis meer expressie, en die wil ik toch echt meer hebben in mijn werk. Over de kleuren in die tekening ben ik óók niet echt tevreden over.
Oefening baart kunst gelukkig, dus ik zal nog wel een poos blijven oefenen. *LOL*

Aims

Re: [TEK] + [SCH] : kleur oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:46

Ik begin met de tweede, die spreekt mij enorm aan! De kleuren spreken mij super aan en je hebt het aquarell lekker ze weg laten gaan (waar ik nog wel eens problemen mee heb.) Heel knap hoe je dit in 1 keer, zonder eigenlijk na te denken, op papier hebt kunnen zetten. Waarschijnlijk ook omdat wolven jou zo fasineren.
Bij werk nummer twee zie ik dit ook terug, de wolven zijn erg goed gelukt. Ze hebben gewoon uitstraling. Zonder te veel detail, zie ik meteen dat het een wolf is. Ook de manier waarop je de (levende) wolf hebt neergezet spreekt. Dat mis ik bij de schaap, ik zie niet echt uitstraling bij de schaap, zie ook niet wat zijn bedoelingen zijn om met die wolf te doen. Bij een tekening zoals dit ga je meteen een verhaal bedenken, ik kan niet bedenken wat die schaap denkt. Althans, zo zie ik het Knipoog
Maar twee top werkjes hoor! Lachen

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 23:07

Ik snap helemaal wat je bedoeld Aims, met die expressie. Die wil ik dus ook heel erg in mijn werk hebben, maar het zit er gewoon nog niet in. Met het schaap wilde ik echt iets 'droogs' neerzetten. Clown
Ik vind het schaap wel tof (afgezien van de kleur), maar het is een hele andere stijl dan de wolven en daarom past het weer echt niet.
Dankje voor je berichtje. Zelf vind ik ze zéker niet goed, maar ik plaats ze hier voor kritiek. Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:23

Ha Myra, daar is hij dan, de schaap in wolfskleren (het blijft vreemd dat we hetzelfde idee, maar net iets anders tegelijk hadden; maar daar zijn we soulmates voor toch). Haha!

Ik zal beginnen met de eerste; ik vind het idee heel tof, maar net als Aims mis ik wat in de uitstraling. Ik vind de rechterwolf wél die uitstraling hebben, een beetje dat twijfelachtige, "hoi, wie ben jij?".
Het wolfsvel vind ik ook goed gedaan, hij kijkt haast boos naar de andere wolf, die meteen een stuk krimpt als het ware.
Het schaap mist inderdaad iets - misschien had je beter niet de volledige ogen zwart moeten maken? - aangezien de wolven ook geen duidelijke pupillen hebben.
Het schaap vind ik, ook qua kleur, geniaal bedacht, alleen past het niet zo in deze tekening. Het idee met die wolvenpootjes vind ik wel enorm goed gevonden. Lachen

Kleine details in die eerste vind ik erg leuk, zoals de al eerder genoemde wolvenpootjes van het schaap en de tandjes en klauwtjes van het wolvenvel op zijn rug.
Je bent al goed op weg, nu nog meer zoeken naar de expressie in je werk. Ik ben van mening dat dat een van de belangrijkste dingen is - een tekening kan nog zo goed zijn, maar als hij de uitstraling mist wordt het niks. Een in techniek "slechtere" tekening mét uitstraling zal dan vaak toch de voorkeur krijgen.
Het begin zit eral in, blijf gewoon leuke dingetjes verzinnen, doe kleine oefeningetjes en dan kom je er, in kleur, ook. Want je kan al prachtig tekenen in zwart-wit, een kwestie van oefenen en ik weet zeker dat je het kan. Lachen

De tweede vind ik qua kleur erg mooi. Ja Het ziet er uit als een vlotte tekening, waarbij je heel mooi gebruik hebt gemaakt van de mogelijkheden van aquarel.
Je zegt zelf dat je vindt dat er te weinig kleuren in zitten, maar ik vind het een super resultaat geven. Vooral het lichte blauwe stuk in de nek, in combinatie met het paarsroze vind ik erg mooi. Het lijkt te golven, het geeft heel subtiel maar toch duidelijk de lijnen aan. Ondanks dat de verhoudingen niet helemaal kloppen (zoals het oor) is het een mooi werkje, goed gedaan. Lachen

Ik zou zeggen, blijf lekker dooroefenen met kleur, je bent al goed op weg en je komt er zeker wel. Veel succes. Haha!

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 21:43

Dankje soulmate voor je berichtje! Ja

Inderdaad, die expressie he. Daar zit ik erg mee; werk zonder expressie heeft niks te vertellen. Morgen lekker veel tekenen, dus hoop ik iets (beters) op papier te zetten. Haha!