[SCH] Muzanna, [SCH] Winterse Wolf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[SCH] Muzanna, [SCH] Winterse Wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 11:24

Afbeelding
Verhoudingen zijn niet optimaal, maar de uitstraling wel. Die strepen komen van de scanner. Niks aan te doen, hij is ook al zeker een jaar of 7 oud. Nagelbijten / Gniffelen
Was wel vreemd om een AT met hoge staartdracht te schilderen. Vork Het gaat om een jaarling, houd daar rekening mee.

Afbeelding
Tijd geleden gemaakt, toen het nog winter was. Ben er niet tevreden maar ook absoluut niet ontevreden over. Zoals gewoonlijk zie je veel details niet. Hij heeft bijv ook snorharen maar ja, niks van te zien. Qua kleurstelling is deze echt 180 graden anders dan het werk van Muzanna, hierboven.

Uitleg en vragen:
Waarom plaats ik deze samen?
Laatst had ik een werk gepost dat extra veel lijnen had. De conclusie was dat het wel wat heeft, maar minder omlijning toch mooier past. Standaard omlijning is te zien in de wolf. Nog minder omlijning, met name weggelaten in de achtergrond maar wel nog in het paard is te zien in de bovenste. Dit was mijn eerste poging als zodanig en ik hoor van mensen in mijn omgeving dat die eerste dus absoluut meer dynamiek toont dan de wat meer omlijnde werken. Dat is logisch, het statische is veel minder aanwezig. Maar wat vinden jullie beter/mooier?

En wat vinden jullie over het algemeen van deze werken?
Storen de verhoudingen?
Voegt de stijl voldoende toe om het voorlopig nog even vol te houden? Of spreekt het meer realistische, preciezere werk van mij toch meer tot de verbeelding/esthetisch een meerwaarde?

Verder:
Beide zijn uit de losse hand getekend met een dikke watervaste stift en zonder voorbeeldfoto. Het gaat hier dus om volledig uit het hoofd gefabriceerd werk.
Geef gerust je mening, want ik neem het altijd mee en stel het zeer op prijs.
Ik weet zelf in elk geval dat ik nog niet klaar ben om 100% correct werk af te leveren als ik in stift teken en niet eerst schets.
Maar daar zijn mijn prijzen ook op aangepast. Clown Knipoog
Dan nog mag je gerust zeggen wat er volgens jullie niet aan klopt, stoort, of juist niet. Lachen

Jenkins

Re: [SCH] Muzanna, [SCH] Winterse Wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:38

ik vind ze echt mooi en dan vooral die wolf! zou hem zo in mijn huiskamer ophangen.
echte tips kan ik je niet geven, vind dat je het mooi gemaakt hebt en dat je er trots op mag wezen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:53

Ik vind beide werken erg mooi. Ik vind dat je de uitstraling goed te pakken hebt; de verhoudingen kloppen misschien niet helemaal, maar dat compenseer je met het kleurgebruik en de uitstraling.
Ik oefen zelf ook veel zonder schets van tevoren en ik weet dat het moeilijk is. Maar hoe meer je oefent, hoe beter het gaat en ik vind dit er al heel netjes uitzien.

Ik vind dat je bij Muzanna weer prachtige kleurencombinaties hebt gekozen. Zowel in het paard zelf (het past er allemaal bij) als in de achtergrond. Inderdaad zit hierin minder omlijning dan in je tweede tekening, maar de omlijning om Muzanna heen vind ik toch iets toevoegen; ze springt nu echt duidelijk van de achtergrond af.
Hierbij vind ik het mooi dat je de grond niet met omlijnde strepen hebt gedaan, hierdoor kijk je toch makkelijker weg naar het onderwerp, het paard, zelf.

De tweede tekening is inderdaad een stuk statischer maar ik vind dat je hierbij een goede keus hebt gemaakt met de omlijning. Hier staat de wolf zelf immers stil.
Ik vind de eerste mooier dan de tweede, de tweede mist toch iets in mijn ogen. Misschien toch iets te statisch, ik weet het niet.

Ik vind het er in ieder geval erg goed uitzien, ik zou zo lekker dooroefenen want die verhoudingen zitten er zo in. Lachen

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:40

Ze hebben allebei wat, zoals ik vind dat al jouw werken wat uit straalt.
Net zoals Fiffill vind ik de eerste mooier. De kleuren springen er daar toch echt een stuk meer uit; vooral het licht op de Muzanna vind ik echt schitterend. Hij reflecteert echt.
Maar die omlijning waar je het over hebt, die mis ik wel erg bij de bovenste. De jaarling heeft namelijk een stuk duidelijkere omlijning dan de achtergrond, en daardoor vind ik hem er een beetje uit springen; maar dan op de verkeerde manier, want hij springt er toch wel uit met die kleuren.

En uit losse hand: netjes! Vooral de wolf; ik vind het zelf moeilijk om echt die 'wolven uitstraling' op papier te zetten, en jij doet het uit losse hand. Ik stoor me er wel een beetje aan dat hij wel een erg lang lichaam heeft. Jammer dat het gezicht (vooral de ogen) er niet zo uitspringt, maar dat is dan misschien weer heel persoonlijk.
Kleuren in dit werk vind ik alweer schitterend. Welk materiaal heb je gebruikt bij beide werken?

Petje af. Ik ben zelf dus iets meer voor de lijnen die je ook meer in je vorige werken had, of misschien meer een tussen weg.
In ieder geval door oefenen om zo uit de hand te tekenen. Ja

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:11

Als eerste, ik vind juist de be- en omlijning juist zo typerend voor jouw werk, en stoor me er absoluut niet aan.

Beide werken vind ik erg mooi. Muzanna vind ik schitterend, en vooral het licht op haar lichaam Ja Vreemd om een AT van jouw hand te zien zonder de omlijning, maar ik vind het wel wat hebben. Aan de andere kant lijkt ze nou wat los van de achtergrond te staan. Juist de lijnen zorgen voor één geheel, of tenminste.. zo zie ik dat Lachen

Wolf vind ik ook erg mooi, zeker de kleurschakeringen in zijn vacht. Verhouding lijkt wat alleen wat raar. Zijn lichaam is in verhouding, maar de kop lijkt daarentegen weer wat klein. Lijnen vind ik hierin passen Ja
Denk dat de kleuren van zijn vacht in het echt nog realistischer zijn, jammer dat je scanner deze niet weergeeft Lachen

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:12

k vind ze erg mooi. k ben het wel eens met de verhoudingen, zeker de wolf lijkt wat langwerpig maar jij streeft geen realistische perfectie na toch? k vind het ook niiet storend.
wat ik wel vind is dat je hier een erg mooie stijl hebt gevonden ... erg sprookjesachtig

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:14

Eindelijk is je eigen prinsesje eens als kunstwerk te bewonderen. Lovers
Prachtige kleuren!
Over de omlijning moet ik nog even nadenken, heb nog geen mening... Ook in die bovenste blijft die achtergrond iets eigens behouden, wat je ook bij die scherpere belijning hebt.
Klopt het trouwens dat muzanna zo lang in model staat? Ik dacht dat ze behoorlijk lange beentjes en een niet te lange rug had? maar dat weet ik ook niet meer helemaal zeker.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 23:39

De kleuren van de eerste vind ik geweldig Haha! . Maar toch mis ik de lijnen daar wel weer, het geeft me zo een onaf gevoel. Het omlijnde is juist zo typerend voor jouw werk en die tekeningen van de laatste tijd vind ik ook zeer zeker beter en mooier dan je realistische werk.

De wolf vind ik helemaal gaaf, fijne kleuren, leuk plaatje, mooie techniek en de details tegen de wat simpele achtergrond maakt de wolf nog meer eruit springen.

De verhoudingen van beide kan ik me niet aan storen, dat ze niet helemaal kloppen vind ik juist wel weer kloppen, als ze helemaal precies goed zouden zijn vind ik het weer helemal niet bij deze stijl passen. Het heeft iets surrealistisch Ja .

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:21

Prachtige werken weer Jorieke Wow! !

IcePrincess schreef:
De verhoudingen van beide kan ik me niet aan storen, dat ze niet helemaal kloppen vind ik juist wel weer kloppen, als ze helemaal precies goed zouden zijn vind ik het weer helemal niet bij deze stijl passen. Het heeft iets surrealistisch Ja .

Ik ben het helemaal met Deborah eens Lachen .
Vooral met Muzanna spreekt dat surrealistische tintje me aan, het oogt zo dromerig en dat doet me dan denken aan wat Muzanna voor jou is; een prachtige droom die werkelijkheid is geworden. Het mag eens onwerkelijk hebben geleken om je eigen AT naar Nederland te halen en zo lijkt Muzanna ook wat onwerkelijk op het doek maar toch is ze daar, omhuld door sprookjesachtige en liefdevolle kleuren! Een werk dat je echt raakt en voelt...

Beide werken hebben inderdaad veel uitstraling en ook op een heel eigen manier. Het statische van de wolf vind ik dan wel heel passend, hij staat stil en kritisch te kijken. Ik vind het verschil in lijnen in de twee werken dan heel mooi om te zien; bij Muzanna benadrukt het een soort vrijheid, de wolf wordt vastgehouden in zijn kille omgeving waar hij thuis hoort.

Werken om langer naar te kijken en over na te denken, waar ik zeker nog even lekker de tijd voor ga nemen! Lachen

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:54

Je hebt een erg leuke stijl! Lachen
Ga zo door hoor!

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:53

Ik vind de eerste helemáál geweldig!!! WAUW

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 12:57

Een late reactie, ik weet het, maar ik ben even uit de roulatie geweest.

Ik plaats vanavond (als het meezit, anders morgen) een nieuwe scan van het schilderij van Muzanna. Er zit een paarse vlek bij het been die niet op het origineel zit en ik wil graag een wat betere versie neerzetten.

Om de vraag over het medium te beantwoorden: beide werken zijn op Daler&Rowney heavyweight papier gemaakt in zwarte stift en wax neo pastels (een soort oliepastel, maar dan fijner). Ik denk dat ik voorlopig nog wat verder experimenteer met de hoeveelheid lijnen. Denk dat het bij sommige werken wel past, en andere weer niet. Maar zoals ik het van jullie begrijp zijn de werken met lijnen in de achtergrond beter?

Ik ben van plan het werk van Muzanna in te lijsten en op te hangen (zal de eerste van mijn eigen werk in huis zijn... hahaha) en de wolf in de verkoop te doen (en tot die tijd in mijn portfolio).
Dank voor de leuke reacties! Een nieuwe scan volgt snel.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 14:46

Heb geen scan kunnen maken dus heb in plaats daarvan een foto genomen.

Afbeelding
Zoals je kunt zien valt de kleur hier net weer wat anders. Het schilderij is vrij diep van kleur. Op deze foto glanst hij niet zo op als in het echt en je in de scan wél kunt zien, maar die is weer vrij blauw... Koe

De waarheid ligt weer eens in het midden.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:49

Is toch net weer anders met die kleuren en die kleuren zijn toch bepalend voor je werk. lastig om er correct op te krijgen.
Wat me opvalt is dat muzanna op je schilderij al behoorlijk volwassen is.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:37

Ze zijn gaaf geworden Jorieke. Ja
Ik vind jouw achtergronden altijd heel goed passen bij het onderwerp, niet te druk en in precies de goede kleurtinten.
De verhoudingen storen mij absoluut niet, het versterkt nu net weer de sfeer van het plaatje doordat het allemaal, inderdaad, wat surrealistisch is neergezet.
Prima gedaan. Ja

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 12:41

Lau: ja, maar ik vind ook dat ze nauwelijks (af en toe wel natuurlijk) een baby uitstraling heeft. Lachen

Eef: dankje. Ik vind de juiste sfeer ook veel belangrijker dan realisme, verhoudingen, enz.