[TEK] zwarte hengst, palomino en 2x leeuw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PieterBel

[TEK] zwarte hengst, palomino en 2x leeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:02

De laatste tijd wat getekend in mijn vrije tijd.
De potloden zijn van slechte kwaliteit voor details, zijn niet scherp te krijgen en te zacht.

Zwarte hengst Odermus.
pastelpotloden op karton.
Door het scannen streperig en niet scherp gebleven.
Afbeelding

Palomino van iemand op bokt
pastelpotloden en -krijt op karton.
Afbeelding
Leeuw 2x met pastelpotloden op karton
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 10-07-08 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] aangepast; [tek] -> [TEK]

sax89

Re: [tek] zwarte hengst, palomino en 2x leeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:04

wauw vind alleen de eerste te donker maar dat kan zijn om dat het een foto van is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:08

je bent goed bezig vind ik OK dan!

van de eerste kloppen naar mijn idee de verhoudingen niet helemaal. vooral hals en hoofd.. hoofd vind ik wel sprekend, mooi oogje er in Lachen

palomino vind ik mooi gedaan, hoofdstel had iets realistischer gekund.

geldt ook voor de leeuwen.. maar je bent echt wel goed op weg!

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:18

Ik vind de eerste leeuw verreweg de mooiste! Ja
Bij het 1e paard en 2e leeuw vind ik het jammer dat je gekozen hebt voor dezelfde soort kleur karton als het dier zelf. Omdat er ook veel dezelfde kleuren worden gebruikt, springt het dier er zelf niet uit. Mag veel opvallender, let it show!
Van de palomino: het paard is minder gedetailleerd getekend dan het tuig en de ruiter. Ik vind dit jammer, ik heb het zelf liever andersom. Het gaat om het paard wat eruit moet springen, en dat doet het hier niet echt.
De 1e leeuw is imo zeker de mooiste. Die poot had je er niet per sé bij hoeven tekenen, maar het is toch echt een hele mooie!

Al met al zijn het tekeningen waar je trots op mag zijn, ze zijn zeker mooi! OK dan! Ja

JoSav

Re: [TEK] zwarte hengst, palomino en 2x leeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:57

Ze missen alle vier kleur, vorm en juiste verhoudingen. Je bent lekker bezig, maar het zijn geen hoogstandjes. Nog niet in elk geval.
Ik denk dat je nog echt de kennis en ervaring mist om te begrijpen wat je nu precies neerzet en je dus nog te veel laat leiden door een eventuele voorbeeldfoto. De algemene stelling luidt dat datgene wat dieper ligt, donkerder is (alsmede datgene wat in de schaduw ligt, maar hoe donkerder betekent in het algemeen hoe dieper weg het ligt) en andersom: dat wat uitsteekt is lichter van kleur. En dat geef je ook al voor een deel aan, maar ik mis de nuance. Nu is het of diep, of bol en niks er tussen in. Ogen zijn geel of bruin, en niets er tussen. Schaduw is zwart of bruin en niets er tussen. Daardoor missen je tekeningen echte diepte, en echt leven om het maar zo te zeggen. Daarnaast vind ik je afwerking afbreuk doen aan je werk: in plaats van dat het bij je stijl 'past' lijkt het nu of je maar heel kort aan elk werk zit om vooral maar veel te produceren, ipv dat het een bijdrage doet aan je portretten.

Ook wil ik nogmaals benadrukken dat het ECHT, maar dan ook echt, de moeite waard is je te verdiepen in kleurleer ipv simpelweg te denken "oh die broek is blauw, ik pak mijn blauw er even bij" enz, juist omdat er zoveel meer nuances en mogelijkheden zijn om een portret écht tot leven te wekken, of je nu realistisch of wat minder realistisch wilt werken.
Het grauwe karton helpt ook niet. Mijn devies zou dus zijn: durf!
Durf een tekening te verprutsen, want het is pas een mislukking als je er niets van hebt geleerd.
Succes ermee.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 10:34

Bedankt voor de tips.
JoSav: Welk papier gebruik jij en wat voor potloden? Die van mij zij zo zacht dat ze niet scherp te krijgen zijn. Dat is jammer voor de details.
In het commentaar kan ik me vinden, alleen zijn de tekeningen er erg op achteruit gegaan door het scannen en het grove karton wat door het scannen vlekkerig wordt.
En kleurleer e.d...moet ik me dan maar in verdiepen want ik teken gewoon en nooit les/aanwijzingen gehad e.d..
Hier met voorbeeldfoto erbij.
Afbeelding

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:40

Pastels kun je met een mesje scherper maken. Je kunt er ook eventueel bij krijtjes (als ze dus echt heel zacht zijn) een stukje 'af slaan' met een afbreekmesje. Het werkt het beste met een afbreekmesje omdat deze heel dun zijn en je dus zo min mogelijk krijt verliest.

Qua papier kan ik de volgende aanraden, maar is het absoluut afhankelijk van eigen voorkeuren: hahnemühle quattro, Daler&Rowney fijn korrelig papier en velours papier (voor realisme sterk aan te raden). Maar veel bokkers gebruiken fotokarton (met een beetje structuur, dus niet helemaal glad). Ik zou dus gewoon naar een goede winkel gaan, waar ze ook losse vellen verkopen, zodat je lekker kunt proberen wat bij je past.

Op wat voor resolutie scan je?

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:16

o ik ben het h elemaal met josav's post van 10.57 eens. maar je bent wel lekker op weg... met de tips van josav kun je nog een heel eind de goede richting in gaan!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:34

Zwarte hengst: z’n hals is te breed, goed dat je op zn kont bruin erin hebt verwerkt, maar wat Josav zegt, er mag veel meer kleur in Ja je hebt hem een hele mooie blik weten te geven. Je zegt weinig details te kunnen tekenen, maar vind het hoofdstel (toch het meest gedetailleerde meestal) er erg goed uitzien en ook de knotjes heb je heel mooi gedaan.

Palomino: het plaatje is wat vlak, het hoofdstel heeft weinig diepte, neus is te breed, het hoofd zie je van de zijkant en de neus lijkt net of je die meer van voren ziet, manentop oogt wat stijf. Oogje heb je mooi gedaan evenals de huidskleur op de hand en arm, die is altijd erg moeilijk goed te krijgen met pastel.

De leeuwen mis ik ook diepte. Bij eerste zie ik al meer kleuren, de manen bovenop zijn nog wat stijf. Bij de onderste vind ik het teveel geveegd maar zijn de verhoudingen wel beter

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:45

Ik vind het erg mooi maar vind de 1ste leeuw mooier dan de 2de de 2de lijkt eerlijk gezegt heel plat Bloos.