[FOTO] Portretfoto's- Tips gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

[FOTO] Portretfoto's- Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 18:48

Ik lees al een tijdje mee, maar ben nu zelf wat meer aan de gang gegaan.
Dus vandaar de vraag of ik (opbouwend) fototechnisch commentaar kan krijgen...

Foto's zijn gemaakt met een canon EOS 400D met ES-F 18-55mm f/3.5-5.6 en een sigma APO 70-300mm f/4.0-5.6 DG MACRO.
Alles op TV of Av stand en geprobeerd de zon op goede punten te laten belichten. (Maar of het gelukt is...?? Clown )
Er is geen © zichtbaar, maar die is er natuurlijk wel!

1.
Afbeelding
Kleurenversie

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 07-07-08 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] in titel gezet.

Jettie

Re: Portretfoto's- Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:25

De eerste paar zijn wel heel donker! Niet zo mooi belicht. De felle zon op 3 en 4 zorgt voor een wat fronsende blik, dat is wel jammer. De laatste twee zijn qua licht beter! Ik vind het alleen jammer dat ze een wat rare hals krijgt door de houding..

Gewoon door oefenen! Lachen

Fnanne

Re: [FOTO] Portretfoto's- Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:30

Moderatoropmerking:
Vergeet je [TAG] niet.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:19

Ik ga met jettie mee, probeer de volgende keer niet bij mijnalbum.nl te downloaden, dit maakt de foto heel onscherp.
imageshack.us is beter Knipoog

Verder lekker door blijven oefenen,
Oefening baat kunst

YellowKitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:25

ik persoonlijk vind de zwartwitte foto's ook erg donker, dat is jammer. de kleurenversie van foto 1 vind ik al een stuk leuker, evenals 5.
En inderdaad, door de zon gaat je model een beetje knijpen met de ogen..
Verder leuke foto's, denk dat je daar zeker wel wat mee kan! Lachen

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:27

Foto 2 spreekt mij het meeste aan!
Ja zoals WinSel al zegt, van mijnalbum.nl gaat de kwaliteit heel erg achteruit, dit is zonde van je foto's! Volgende keer idd bij imageshack.us of photobucket.com dan gaat je kwaliteit niet zo erg achteruit! Lachen Verder mooie foto's!

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:40

Je foto's zijn wat onderbelicht.
Ze kunnen veel meer knallen, door meer licht. Kijk ook eens goed naar het model, de laatste foto bijvoorbeeld. deze houding is net erg flatteus.
Ook knijpt ze wat met haar ogen op de 4e foto, dit kan je voorkomen door haar ogen te laten sluiten en tot 3 te tellen en dan weer open laten doen, en dan de foto te maken.
Dit zijn allemaal kleine puntjes, leer goed kijken naar alles.
Succes!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:07

Dank jullie wel. Ik was inderdaad er al een beetje bang voor dat de foto's erg donker geworden waren, maar op mijn computer tonen ze lichter, ik krijg de instellingen niet helemaal goed Verward. Ik heb de foto's met lightroom wat lichter gemaakt en ze bij imageshack geupload, zie hieronder. Wist niet dat mijnalbum de kwaliteit zó veel liet verminderen!! Nors opkijken Wat me wel opvalt, is dat ze allemaal vlekken in haar gezicht heeft, is hier iets aan te doen?? Is niet heel erg charmant zo...

De zon zat ook echt niet mee. We zijn al 's avonds foto's gaan maken in de hoop dat hij wat minder fel zou zijn, maar nee Lachen. Bij mijn vorige probeersels was er ook zo'n felle zon, maar daar verdween het gezicht telkens in de schaduw, het was ook mijn bedoeling om dit (te proberen!) minder te later worden. Ook was het ook wel een hele uitdaging die felle zon, om alle stops van de Tv en Av stand eens uit te proberen. Ondertussen heb ik via pb de tip gehad dat de TV stand niet ideaal is voor portretfotografie. (leer ik het ooit Gestoord ) )

Houding van het meisje is inderdaad jammer op sommige foto's, ik probeerde haar ook af te toe te 'sturen' , zodat ze haar hals wat meer zou strekken ipv een onderkin te kweken (weet even niet hoe ik het anders moet formuleren)... Ze trok namelijk telkens haar schouders op, waardoor haar nek als het ware verdween. Maar ze deed het ook maar om mij te helpen om te oefenen, ze is verder geen model oid!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Foto 3 en 4 weggelaten, omdat deze na bewerking nog vager werden qua kleur dan in de beginpost.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:15

De vlekken zou je kunnen bewerken, maar zo is ze in het echt ook, dus ik denk dat het zo echter lijkt dan als je het helemaal gaat bewerken! Persoonlijk zal ik het niet wegwerken. Lachen

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:45

mooi gemaakt , alleen het licht mag wel anders vind ik en net als hier boven word gezegt
zou het ook wel mooier zijn als de vlekken worden wegewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:21

Hoe kan ik het licht dan anders krijgen?
Moet even terugdenken, deze foto's zijn va 's avonds ongeveer 21.00 uur, nog steeds volop zon. Ik heb haar in de schaduw gezet, om niet weer die fout te krijgen dat zommige delen van het gezicht in de schaduw vallen... Ik ben niet in het bezit van reflectieschermen oid, dus hoe zou ik dit goed kunnen krijgen? Zijn er andere hulpmiddelen of meot ik het volgende keer toch weer gewoon in de volle zon proberen?