[DIGI] Haflinger Asra - portret

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

[DIGI] Haflinger Asra - portret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 15:07

Zo dat is lang geleden dat ik hier een topic geopend heb zeg Vork

Maar nu vond ik het wel weer eens tijd om iets van mij te laten zien. Het is een digitaal portret in opdracht. Hij is zo goed als af, alleen zit ik nog een beetje met de voorpluk. Hij blijft nog wat 'plukkerig' en plat. Dus als iemand daar een goede tip voor heeft, graag! Verder moet er nog het een en ander bijgeschaafd worden (randjes wat mooier afgewerkt e.d.), maar ik wil het ook weer niet overdetailleren, die neiging heb ik nogal snel Nagelbijten / Gniffelen

Ben benieuwd wat jullie er van vinden, en vooral, wat er nog beter kan!

Afbeelding

oja, voor degenen die het leuk vinden, hier een kleine impressie van mijn werkwijze:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moon

Re: [DIGI] Haflinger Asra - portret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:11

Ik vind hem erg geslaagd
de verhouding aan de rechterkant (neus en oog) klopt niet echt.. Dat mocht wel wat breder
Maar juist dat je ziet dat het 'geschilderd' is vind ik (persoonlijk) erg mooi

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:29

Erg mooi, alleen de hals lijkt een beetje raar? Een beetje dun ofzo. Weet niet of je het van een foto hebt, en of het op de foto ook is...

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:34

Ik vind de hals ook een beetje raar, geen halfinger hals iig Knipoog

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 15:34

Jukurensha schreef:
Erg mooi, alleen de hals lijkt een beetje raar? Een beetje dun ofzo. Weet niet of je het van een foto hebt, en of het op de foto ook is...

ik denk dat je vergeet dat er achter de manen ook nog een heel stuk hals schuilgaat Knipoog misschien dat de overgang tussen manen en hals wat raar is, dat je dat bedoelt?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:38

Hmm, ik vind hem aan de ene kant heel mooi, maar als je goed gaat kijken zie je toch dat hij niet helemaal klopt..
De voorpluk wat je al zei, die is een beetje raar. En de oren lijken wat klein en dicht op elkaar staan? En dan is de neus héél smal (de neus vind ik trouwens het beste gelukt), en de kaak/bovenkant van het hoofd is weer heel erg breed. En van de neus naar het oog (dus onder het oog) loopt een hele rare grijze streep zegmaar. En de hals klopt naar mijn gevoel ook niet. Het is logisch dat er achter die manen nog een stuk hals zit, maar het klopt niet echt..
Nu lijkt het wel of je het helemaal verpest hebt, maar dat is zeker niet zo. De neus vind ik erg mooi, met details en kleuren. En het oog ook. Maar kwa verhoudingen etc lijkt het niet helemamal te kloppen.. Kan ook aan mij liggen hoor. Knipoog

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:41

Eliine schreef:
Jukurensha schreef:

ik denk dat je vergeet dat er achter de manen ook nog een heel stuk hals schuilgaat Knipoog misschien dat de overgang tussen manen en hals wat raar is, dat je dat bedoelt?

Ja, dat zou het ook kunnen zijn... Maar als je aan de rechterkant kijkt (voor ons rechts dus) lijkt het alsnog dun, ook al zitten er manen overheen links. Ik kan m'n vinger er niet echt op leggen, maar iets klopt niet voor mijn gevoel.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:32

ik vind m erg mooi! vooral de neus! voor mijn gevoel had het oog iets lager gekunt.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:40

Ik vind hem prachtig! Ja Vooral de neus, oren en ogen heb je heel erg mooi neergezet! Heb je toevallig ook een referentiefoto..?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 14:06

Bedankt allemaal!

ben zelf ook het meest trots op de neus Bloos haha
Dit is een van de referentiefoto's. Hier kun je goed zien hoe de hals loopt, naar mijn idee klopt hij, maargoed ik zit er al zo'n uur of 10 tegenaan te kijken dus dan kun je alles niet geheel objectief meer bekijken Nagelbijten / Gniffelen
Afbeelding

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:57

ik zie iets raar zitten maar ik kan je toch nu even niet vertellen wat... ik moet er zo nog een paar keer naar kijken, maar ik zie iets zitten.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:01

Erg mooi, vindt alleen de hals zo dun...Scheve mond

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:03

Eliine!, Hij is super!

maaruh ook ik val een beetje over de rechterkant van de hals, lijkt een beetje raperig, beetje vreemd
hij is wel hetzelfde als op de foto hoor, ik snap waar je de lijn vandaan haalt, maar zo op een grijs vlak lijkt dat een beetje gek.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:17

heel mooi!, alleen het viel me meteen op dat de neus veeel te smal is..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:58

Ik vind de kleuren en de structuren (al zou ik nog wel wat meer vachtstructuur willen zien, maar dit heeft ook wel iets schilderachtigs) die je hebt gebruikt erg mooi, alleen zijn de verhoudingen redelijk ver te zoeken.
De oren zijn wat te smal en ze lijken niet helemaal te kloppen. Heel storend vind ik dit niet. Lachen
Zoals je zelf al zei is de voorpluk wat te plat. Je zou dit kunnen veranderen door meer schaduwen en highlights toe te voegen, niet alleen bovenop de voorpluk maar ook in de onderste haren.
De neus vind ik er al goed uitzien. Ja
De bovenkant van het hoofd is wat aan de smalle kant, net als of je vergeten bent dat er daar onder de voorpluk ook nog een oogkas zit. Dit oogt een beetje vreemd.
Het oog zelf klopt ook niet helemaal, het is iets te menselijk (al heeft het wel iets) en de oogleden zijn wat te veel aanwezig. Het lijkt alsof je het paard hebt opgebouwt zonder helemaal rekening met de vormen van het skelet te houden; de botstructuur klopt niet helemaal en dat maakt de verhoudingen wat vreemd.
Verder is het wel een portretje met uitstraling, en heb je hele mooie warme kleuren gebruikt (al mag er iets meer variatie in je kleurgebruik).
Vat mijn commentaar niet aanvallend op, het is om je te helpen. Heel veel succes! Lachen

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:59

Er zijn paar punten waar je verkeerd bent gegaan, maar voordat ik die punten noem: ziet er al erg goed uit hoe je met kleuren en techniek om bent gegaan. Ben zelf nog niet zo van de digi (moet er nog wat meer mee doen Knipoog ), maar zal je voor zover ik zie wat tips geven.

Het eerste wat me opvalt is dat je de haf veel meer voorpluk hebt gegeven dan op de foto, en ook op de verkeerde plaatsen hebt opgevuld. Was dit een deel van de opdracht, om het oog zichtbaarder te maken etc.?
Het haar is veel dunner; het zijn echt plukken, je ziet de vacht er nog doorheen. Daarom ziet het er zo plat uit: je hebt heel veel haar in een onrealistische 'ruimte' gepropt. Knipoog
Op de foto zie ik nog heel duidelijk waar 'omranding' van het hoofd een beetje zit door de manen heen; bij de hoogte van het linkeroog wordt het een stuk breder. Dat heb je vrijwel recht gelaten en de ruimte weer opgevuld met manen. Zonde, want dit zou wel een groot verschil maken (hoofd lijkt nu erg dun en lang).
Ik vind dat je de neus heel mooi hebt gemaakt, maar qua verhouding klopt hij niet goed. Hij is te klein waardoor hij meer een arabieren neusje lijkt te hebben, en weer dat zicht van een smal hoofd versterkt krijg ik het idee. De 'bobbel' op de hals, waar die vrij dikke spier zit heb je ook vrij vlak weer gemaakt. Hals lijkt hierdoor ook weer wat smaller. Heb je het oog van een andere foto afgeleid? Ziet er mooi uit, maar lijkt niet te kloppen met de foto (natuurlijk ook erg lastig want die zit verscholen). Daarom zou ik zelf het oog ook verscholen hebben getekend.

Vooral doorgaan met oefenen; kan alleen maar vordering in zitten.
Tip: draai je tekening eens 180 graden om in je tekenprogramma en doe hetzelfde met de foto. Dan zie je de verhoudingen weer vanuit een andere hoek en kun je die weer verbeteren.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:00

Wederom bedankt voor alle tips!
@Fiffil: tuurlijk vat ik het niet als aanval op, wat heb ik er aan om een tekening te plaatsen en vervolgens alleen maar ooohh en aaah te willen horen Knipoog Juist aan de kritiek en tips heb ik iets Lachen

@Myra: Ik heb de tekening tijdens het werken idd al een paar keer omgedraaid, werkt erg goed ja Ja

Ik leg de tekening nu een weekje weg, zodat ik er weer met een frisse blik naar kan kijken en dan zal ik jullie tips zeker meenemen!

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:32

Wauwie. De neus is erg mooi, alleen had ik liever de hals iets breder gezien.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:24

We hebben ge-pmt Lachen Hij lijkt indd zoals ik al zei Lachen
Alleen indd zijn hals maar vind dit al super knap

weet niet of je hier iets aan hebt?
Afbeelding
Oudere foto al van vorig jaar maar weet niet of je wat kunt zien aan zn hals nu dat het iets beter is?

Mei 08 Lachen
Afbeelding
Afbeelding

Maar voor alsnog ik vind dit al heel knap!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:28

Samy schreef:
Ik vind de hals ook een beetje raar, geen halfinger hals iig Knipoog

Hij is ook niet tank gebouwt he Knipoog Maar ik heb ook wel iets bij die hals indd , kom er alleen niet op wat Vork

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:09

Om heel eerlijk te zijn vind ik hem nogal tegenvallen. Qua verhouding stoort het, het mist echt de haflinger uitstraling vind ik, zelfs niet het 'lichtere' type.
Ook vind ik het oog afbreuk doen, qua plaatsing, qua invulling, qua omlijsting met de voorlok die nu meer bestaat uit losse slierten om het op een niet zo aardige manier te zeggen (maar wel terecht vind ik, sorry).

Ik mis feeling. Dan storen de verhoudingen misschien nog niet eens zo enorm, maar het mist echt de juiste uitstraling. Ik ken het paard uiteraard niet, maar toch ontbreekt mij het gevoel "bam, dit is ze gewoon."

Denk dat je best eens mag experimenteren met minimaal twee keer zoveel tinten. Daarnaast natuurlijk oefenen met de verhoudingen, want ik mis de technische kant van het schilderen. De berekeningen van schedel, spieren, vormen...

Maar goed, ik bedoel het niet om je af te branden. Toch sluit ik me verder gewoon aan bij de eerdere commentaren van Myra en Fiffill. Je had er denk ik goed aan gedaan eerst het hoofd en hals volledig goed op 'papier' te krijgen voor je aan de manen en voorlok begon. Misschien wat streng, maar ik ben ervan overtuigd dat je beter kunt.