[ART] Breyer Arabische merrie & veulen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

[ART] Breyer Arabische merrie & veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 11:44

Ik heb gister een nieuw project afgerond. Althans, een gedeelte ervan.

Pakweg twee á drie jaar terug heb ik een Peterstone arabier (psa) voor een prikkie gekocht om te customizen. Peterstone is dergelijk merk als breyer, ook plastic. Ze hebben niet veel modellen, maar ze werken over het algemeen wat realistischer en zijn in doorsnee wat duurder. De psa die ik kocht was dan ook, goedkoop voor zijn duur even duur als een mooie nieuwe breyer.
Ik durfde er echter nooit aan te beginnen, bang dat ik hem verpestte.
Nu zoveel jaar later ben ik er toch maar aan begonnen.
Ik wilde graag een charmant arabisch paard, met lagere hals en laag hangende staart.

Dit lage staart principe is misschien wat moeilijk te begrijpen voor niet modelpaarden mensen, maar ik zal het proberen uit te leggen. In de modelpaarden wereld wordt echt élke arabier afgebeeld met een stereotype hoge staart, echt állemaal. De peterstone arabier heeft ook een omhoog gestoken staart, en naar couple of 1000 versies in kleur, heb je die staart wel eens gehad. Ik heb er zelf nog 8 staan, en dan wil je wel eens wat anders. Vandaar dus een gewone laag vallende staart, ik vind dat dus prachtig.

De arabier begon ik samen met een merrie, breyer PAM. En daarbij had ik nog een zeer zeilig hompje opgeblazen plastic wat ooit een arabisch veulen was geweest. Ik had dus een hengst/merrie/veulen set. Echter heb ik de merrie hier nog steeds naast me liggen zonder hoofd en hals Haha! misschien dat ik die ooit nog af maak.. Daarin tegen heb ik van de hengst een merrie gemaakt omdat hij zo lief bij het veulen past.
Dit was de hele famillie: (v.l.n.r. : PSA, veulen, PAM)
Afbeelding
Nagelbijten / Gniffelen

Bij de merrie heb ik dus de hals/hoofd compleet verranderd, en het hoofd helemaal gedetailleerd + een nieuwe neus en ogen. Daarna er nieuwe manen en staart op gezet en merrie onderdelen. Vervolgens geschilderd in een lichte vliegenschimmel waarbij elk vliegje met de hand is gezet.
Het veulen was een zogenaamde bloaty: Iemand heeft iets proberen te verbuigen met een verf fohn, maar was vergeten dat je dan een lucht gaatje moet hebben. Breyers zijn hol, en warme lucht zet uit: gevolg was dus dat het hele veulen was opgeblazen. Buik/huep/schouder was totaat gelijk, ook het hoofd had helemaal geen profiel meer.
Ik heb met de hand alles ingeduwd, alle details in het hoofd gesmolte, en alles afgewerkt. Vervolgens een bruin baby kleurtje er op gezet.

De merrie is pakweg 30cm x 25cm om je een idee te geven van de grote.
Ik heb mn arabische props weer even erbij gepakt voor de foto. (alles daar te zien is zelfgemaakt)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De voorpluk is een mini stukje van de kaak lijn af, zodat een hoofdstel er evt. onder door kan.

Grote fout vind ik zelf nog wel dat die merrie er alleen niet uit ziet alsof ze een paar weken terug een veulen heeft gebaard *LOL* maar dat krijg je als je op het laatste moment je hengst verranderd in een merrie Lips are sealed

rominy

Re: [ART] Breyer Arabische merrie & veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:47

Zozo dat ziet er netjes uit
ik heb hier zelf ook vanuit amerika gehaalde gecostimized Breyers staan..
echt heel mooi gedaan mijn complimenten!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:17

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:41

Vind ze beide enorm elegant, maar toch zit er iets aan de merrie dat me stoort. Ik denk dat ik het hoofd net iets te klein vind. Er zit zo'n enorme en sierlijk lange hals op dat ik (ondanks dat het een Arabier is) toch een net wat groter hoofd verwacht. Vind de afwerking als altijd weer fenomenaal. Als ik eindelijk eens wat meer geld te besteden heb ga ik je zeker eens een opdracht geven om mijn merrietje na te maken. Ja

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:10

wow, wat schitterend. Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat je zelf niks gemaakt heb en alleen de showmodellen had neergezet. Ik ...... ik heb gewoon echt niks te zeggen, behalve: ik wou dat ik het kon.

Ik ben wel benieuwd naar de progressfoto's.

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:53

Schitterend hoe je het hebt gemaakt!
Erg knap wat je hebt gedaan met het veranderen van het merrie hoofd (veel mooier dan het origineel) en het veulen is ook erg opgeknapt. Manen van de merrie (of moet ik hengst zeggen *LOL* ) zijn super gedaan.
Ik stoor me alleen toch wel heel erg aan de onnatuurlijke lange nek van de merrie. Het recht, dikkere gedeelte van de hals had wel een stukje korter gemogen denk ik.
Voor de rest toppie. Ja

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:59

erg mooi gedaan al had ik persoonlijk de hals iets meer in de lengte gezet ipv in de hoogte

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:07

Is het geschilderd, of met de airbrush gedaan...?
verder prachtig gedaan, vooral het schilderwerk overal de juiste schaduwen en dat is echt heel moeilijk!!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:41

Dat stukje achter de oren, vind ik een beetje TE, hij lijkt nu net een zwanen halst te hebben, dat hebben arabieren ook wel, maar deze vind ik net té, maar verder echt fenomenaal super super mooi!

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:42

jee wat knap gedaan zeg, echt een kunstwerk!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:35

Dankjewel allemaal! Cool

Ik had zelf de hals ook graag iets langer naar voren willen hebben, maar dat viel niet mee. (vanwege het werken met plastic) Of ik had de hele hals er uit moeten halen maar daar ben ik niet zo'n fan van. Dan heb je een nog veel groter risico dat je hem te kort of te lang maakt.

Op sommige momenten vind ik hem inderdaad zoals jullie overdone, beetje te zwanen achtig. In andere perspectieven lijkt het toch weer te kloppen. Ik weet het niet, maar het is in iedergeval een leuk model om nog eens te doen (ik heb er nog twee voor staan). Dus wie weet wordt de volgende beter Knipoog

De merrie is voor het grootste deel hand acryl gedaan. (Ik heb geen airbrush, en verf met de kwast. Met zodanig veel laagjes en geduld dat je geen kwaststrepen ziet en het bijna net zo glad is als de airbrush.) Alle haartjes zijn met de hand er op gezet. Voor wat afwerking heb ik ook pastel gebruikt.
Het veulen is voor het grootste deel met pastel gedaan, en de afwerking juist met acryl.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:55

Ik heb echt bewondering voor je werk!
En met elk topic kijk ik ook altijd even mee.
Ben daarom ook wel beniewd naar de fotos dat je ermee bezig bent Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:02

weer supermooi, alleen vind ik de hals (en dan eigenlijk de keelruimte) te lang waardoor het hoofd eraan ´geplakt´lijkt te zijn. Maar tis toch iedere keer weer knap hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:10

Wow, de uitdrukking van het hoofd van de merrie is echt die van een merrie, gaaf gedaan, al moet ik idd toegeven dat ik hem wat aan de kleine kant vindt. Maar idd, de hals stoort, en de rest van het lichaam toont niet moederlijk. En de staart hangt voor mijn smaak een beetje te strak naar beneden. Het hoeft geen handvat te worden als bij het origineel van de PSA, maar een beetje meer afstand van het lijf had wel gemogen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:34

dat veulen is goed gelukt Ja
die merrie vind ik wat minder, ik denk omdat ik niet van wit/schimmel hou..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:10

@Cassidy: Volgens mij was het juist de bedoeling om een FCM Boaz staart te maken. Tong uitsteken

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:29

verbluffend Wow!
echt heel knap, zeker het veulentje...
dat je van zo'n stuk afval (sorry Bloos ) zoiets moois kunt maken...
ben benieuwd naar de volgenden!!
hoelang ben je ongeveer bezig geweest aan deze 2?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 12:35

Ik ben precies een maand aan ze bezig geweest, en dan werkte ik uiteenlopend van 1 tot 10 uur per dag aan ze.

@cas: de staart kwam inderdaad uit het boaz FCM matte idee (die 1000 dollar run) en wat later ook bij oa. royal sun en dark sun is gedaan. Ik vind die lage staart prachtig, maar je betaald er normaal belachelijk veel voor. Dus.. dan maak je er gewoon zelf een Clown

Dat hoofd is trouwens iets waar ik niet helemaal in kan komen. Ik weet dat een te klein hoofd in verhouding mijn grote anatomisch balans verhouding fout is, ik maak snel een te kein hoofd wat er voor mij logisch goed uit ziet. Maar dit keer had ik ook nog een hoofd van PAM, die een pietsje groter is. Ik heb nog getwijfeld om ze om te wisselen: PAM is prachtig met een psa hoofd, en dat heb ik nog nooit iemand zien doen. Weldegelijk het proberen waard dus. De psa heb ik een keer met PAM hoofd gezien, en dan klopte niet helemaal (was er ook verkeerd opgezet). Ik heb pams hoofd op alle manieren voor pas gehouden, maar het zag er echt niet uit. Het was een teddybeertje met een tegroot hoofd. Clown En een nieuw hoofd sculpen zag ik op dat moment niet echt zitten.
Misschien wel een idee voor de toekomst hoor..
http://img146.imageshack.us/img146/6548/m5113697ou2.jpg
dit leek mij dus echt geen succes..

Of ik pak natuurlijk gewoon de volgende keer een nieuwe mold psa, die heeft een groter hoofd dan de oude.. (alleen ik heb geen zin in een 70 euro voor een beschadigd paard..)