Pakweg twee á drie jaar terug heb ik een Peterstone arabier (psa) voor een prikkie gekocht om te customizen. Peterstone is dergelijk merk als breyer, ook plastic. Ze hebben niet veel modellen, maar ze werken over het algemeen wat realistischer en zijn in doorsnee wat duurder. De psa die ik kocht was dan ook, goedkoop voor zijn duur even duur als een mooie nieuwe breyer.
Ik durfde er echter nooit aan te beginnen, bang dat ik hem verpestte.
Nu zoveel jaar later ben ik er toch maar aan begonnen.
Ik wilde graag een charmant arabisch paard, met lagere hals en laag hangende staart.
Dit lage staart principe is misschien wat moeilijk te begrijpen voor niet modelpaarden mensen, maar ik zal het proberen uit te leggen. In de modelpaarden wereld wordt echt élke arabier afgebeeld met een stereotype hoge staart, echt állemaal. De peterstone arabier heeft ook een omhoog gestoken staart, en naar couple of 1000 versies in kleur, heb je die staart wel eens gehad. Ik heb er zelf nog 8 staan, en dan wil je wel eens wat anders. Vandaar dus een gewone laag vallende staart, ik vind dat dus prachtig.
De arabier begon ik samen met een merrie, breyer PAM. En daarbij had ik nog een zeer zeilig hompje opgeblazen plastic wat ooit een arabisch veulen was geweest. Ik had dus een hengst/merrie/veulen set. Echter heb ik de merrie hier nog steeds naast me liggen zonder hoofd en hals
misschien dat ik die ooit nog af maak.. Daarin tegen heb ik van de hengst een merrie gemaakt omdat hij zo lief bij het veulen past. Dit was de hele famillie: (v.l.n.r. : PSA, veulen, PAM)

Bij de merrie heb ik dus de hals/hoofd compleet verranderd, en het hoofd helemaal gedetailleerd + een nieuwe neus en ogen. Daarna er nieuwe manen en staart op gezet en merrie onderdelen. Vervolgens geschilderd in een lichte vliegenschimmel waarbij elk vliegje met de hand is gezet.
Het veulen was een zogenaamde bloaty: Iemand heeft iets proberen te verbuigen met een verf fohn, maar was vergeten dat je dan een lucht gaatje moet hebben. Breyers zijn hol, en warme lucht zet uit: gevolg was dus dat het hele veulen was opgeblazen. Buik/huep/schouder was totaat gelijk, ook het hoofd had helemaal geen profiel meer.
Ik heb met de hand alles ingeduwd, alle details in het hoofd gesmolte, en alles afgewerkt. Vervolgens een bruin baby kleurtje er op gezet.
De merrie is pakweg 30cm x 25cm om je een idee te geven van de grote.
Ik heb mn arabische props weer even erbij gepakt voor de foto. (alles daar te zien is zelfgemaakt)

De voorpluk is een mini stukje van de kaak lijn af, zodat een hoofdstel er evt. onder door kan.
Grote fout vind ik zelf nog wel dat die merrie er alleen niet uit ziet alsof ze een paar weken terug een veulen heeft gebaard
maar dat krijg je als je op het laatste moment je hengst verranderd in een merrie

) zoiets moois kunt maken...