overtuigd ben van het geloof in een God. Mijn ouders hebben wel een geloof mee gekregen, maar dat
volgen ze niet streng. Mijn grootouders zijn echter nog wel gelovig. Mijn moeder heeft een aantal
jaren terug een van mijn oma's bijbels gekregen. Ze heeft twee hele oude, deze en een nóg veel oudere.
Vandaag keek ik zo op het theekastje waar de bijbel in ligt en besloot hem eens te bekijken. Hieronder
zien jullie wat foto's. Ik weet niet zeker hoe oud de bijbel is. Gezien het aflaat zou het dus minimaal 100
jaar oud moeten zijn. De taal waarin de bijbel is geschreven doet nogal denken aan Middelnederlands
(Diets), maar dat lijkt me ook weer niet helemaal waarschijnlijk. Is hier misschien iemand die veel verstand
heeft van de oude Nederlandse taal?
1.

2.

3.

4.

5.

Echter vond ik in die bijbel nog wat knipsels en kaartjes. Het kaartje was een klein aflaat uit 1908. Een
aflaat is een soort kwijtschelding voor God van de zonden die iemand heeft begaan. Wanneer je jouw
zonden met zo'n aflaat afkoopt zou het dus vergeven zijn. Dit alles werd naar mijn weten enkel toegepast
in de Rooms-katholieke kerk.
6.

7.

Een krantenknipsel komt uit 1941. Het gaat hier om oude voedselbonnen.
8.

9.

10.

Ik vond het best eens mooi om dit te bekijken en het leek me leuk om met jullie te delen.
. Ik vind het persoonlijk wel zéér interessant, en kijk of ik op bepaalde kenmerken (ae voor aa; f voor s;...) nog iets beters vind.