[FOTO] Bijbel. Ouder dan 100 jaar.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rinde

[FOTO] Bijbel. Ouder dan 100 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 13:46

Ik ben zelf gedoopt, maar heb naar eigen keuze nooit mijn communie gedaan. Dit omdat ik niet
overtuigd ben van het geloof in een God. Mijn ouders hebben wel een geloof mee gekregen, maar dat
volgen ze niet streng. Mijn grootouders zijn echter nog wel gelovig. Mijn moeder heeft een aantal
jaren terug een van mijn oma's bijbels gekregen. Ze heeft twee hele oude, deze en een nóg veel oudere.

Vandaag keek ik zo op het theekastje waar de bijbel in ligt en besloot hem eens te bekijken. Hieronder
zien jullie wat foto's. Ik weet niet zeker hoe oud de bijbel is. Gezien het aflaat zou het dus minimaal 100
jaar oud moeten zijn. De taal waarin de bijbel is geschreven doet nogal denken aan Middelnederlands
(Diets), maar dat lijkt me ook weer niet helemaal waarschijnlijk. Is hier misschien iemand die veel verstand
heeft van de oude Nederlandse taal?

1.

Afbeelding

2.

Afbeelding

3.

Afbeelding

4.

Afbeelding

5.

Afbeelding

Echter vond ik in die bijbel nog wat knipsels en kaartjes. Het kaartje was een klein aflaat uit 1908. Een
aflaat is een soort kwijtschelding voor God van de zonden die iemand heeft begaan. Wanneer je jouw
zonden met zo'n aflaat afkoopt zou het dus vergeven zijn. Dit alles werd naar mijn weten enkel toegepast
in de Rooms-katholieke kerk.

6.

Afbeelding

7.

Afbeelding

Een krantenknipsel komt uit 1941. Het gaat hier om oude voedselbonnen.

8.

Afbeelding

9.

Afbeelding

10.

Afbeelding

Ik vond het best eens mooi om dit te bekijken en het leek me leuk om met jullie te delen.

Mallow

Re: [FOTO] Bijbel. Ouder dan 100 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:49

ik vind het prachtige foto's!
Je ziet die letters echt op het blad liggen als het ware! heel erg gaaf Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:49

Wow wat mooi , ik ben zelf niet gelovid maar krijg hier wel de kriebels van op een positieve manier . echt prachtige foto's !!

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 13:56

dowie schreef:
ik ben zelf niet gelovid maar krijg hier wel de kriebels van op een positieve manier .

Dat gevoel kreeg ik er dus ook bij. Wat het nog wat 'extra' maakte was dat die bijbel al zo lang in de familie is.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:00

jeetje zeg prachtige foto's !!!!!!! vind vooral die laatste paar net of je de letters van het papier af kunt pakken!
mijn complimenten!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:03

Als echte boekenfreak gaat mijn hartje sneller kloppen van dit soort boeken.

Als dergelijke kunststukjes nu eens konden spreken,.... over hoe ze hoop en troost hebben geboden in verdrietige tijden, hoe ze geheimen van lezers hebben gehoord maar nooit verder verteld, hoe ze kinderen hebben zien komen, huwelijken gesloten en doden hebben begraven.
In zulke papieren liggen hele levens besloten...
De kreukels zijn van vingers die lang geleden langs bladerden op zoek naar bevestiging en oplossingen.
De geur van vervlogen tijden...

Heel zuinig op zijn......erg mooi!!!

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:21

Ik heb eens de titel van het boek "Den catholyken pedagoge, ofte Christelyken onderwyser in den catechismus" opgezocht en ik kom uit op de datum 1750. Het is daarom niet gezegd dat het om dezelfde uitgave gaat natuurlijk Knipoog. Ik vind het persoonlijk wel zéér interessant, en kijk of ik op bepaalde kenmerken (ae voor aa; f voor s;...) nog iets beters vind.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 14:34

Kyle schreef:
Ik heb eens de titel van het boek "Den catholyken pedagoge, ofte Christelyken onderwyser in den catechismus" opgezocht en ik kom uit op de datum 1750. Het is daarom niet gezegd dat het om dezelfde uitgave gaat natuurlijk Knipoog. Ik vind het persoonlijk wel zéér interessant, en kijk of ik op bepaalde kenmerken (ae voor aa; f voor s;...) nog iets beters vind.

Ik heb zelf nog wat gezocht. Het is inderdaad een bijbel uit 1750. 'P. Petrus vanden Bossche', staat er voorin.

EDIT:
Ik heb wat verder gezocht in de bijbel. Hij is gegeven op 25 januari 1769. Dus dat maakt de bijbel 239 jaar oud.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:01

Wauw, wat bijzonder zeg! En wat oud! Bloos!

Vind het stuk voor stuk schitterende foto's, met heel veel gevoel en sfeer. De oudheid, het gevoel van zulke oude boeken en bijna de geur komt helemaal over.

Heel bijzonder, wees er maar zuinig op!

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:06

Echt heeel mooi! Ik ruik het bijna, wat moet dit boek wel niet allemaal meegemaakt hebben.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:08

prachtig zeg, echt een geschenk dat je zoiets in je familie hebt Lachen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:10

Eevj schreef:
ik vind het prachtige foto's!
Je ziet die letters echt op het blad liggen als het ware! heel erg gaaf Haha!

Dat viel mij ook op idd Ja
Erg mooie foto's!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:12

Ik krijg hier echt bijna kippenvel van. Het zijn echt mooie foto's van zo'n bijzonder boek!
239 jaar oud... Een pareltje! Die eerste twee foto's vind ik het bijzonderste: je krijgt de indruk dat het boek misschien wel een jaar of 500 is. Heel mooi gedaan Lachen