Het is een schilderij van Karlovach en Kambar, vader en zoon.
Karlovach was een belangrijke lijnstichter binnen het Akhal-Teke stamboek.
Kambar was een bekend renpaard die daarnaast het ras hielp op de kaart te brengen dankzij de welbekende 'gouden' foto van hem die over de hele wereld verspreid is ter promotie van het ras. Jullie kennen de foto allemaal ongetwijfeld.

Eigen kritiek:
1. Ik heb de overweging gemaakt Kambar daadwerkelijk goudkleurig neer te zetten maar heb dat niet gedaan vanwege het mogelijk te sterke contrast met Karlovach. Weet nu niet meer zeker of ik daar goed aan heb gedaan en of Karlovach überhaupt loskomt van de achtergrond zoals Kambar doet.
2. Had het schilderij toch wat beter mogen uitzetten/plannen want nu vallen beide paarden bijna van het doek (staart van Karlovach sowieso). Vind het geen groot drama, want het heeft ook wel weer wat maar of ik er tevreden over ben is een tweede.
3. Vind hem qua kleurstelling toch enigszins eentonig. Op zich geen ramp want smaken verschillen. Toch zal dit schilderij daardoor nooit een favoriet kunnen zijn.
Overige opmerkingen:
Een foto hiervan maken was een drama. De zwarte lijnen reflecteren heel erg in zonlicht waardoor of de bovenkant rood oplichtte of de onderkant. Daardoor lijken de benen vooral weg te vallen tegen de achtergrond, dit is bij het eigenlijke schilderij niet zo.
Wat vinden jullie van de invulling van lijnen? Ik heb bij deze in tegenstelling tot de andere Akhal-Teke schilderijen uit deze serie ook lijnen geplaatst op de paardenlijven, terwijl ik normaliter alleen 'omlijn'. Is het een goede keuze geweest of valt het juist tegen?
Dat het schilderij zeker niet 1 van mijn beste is weet ik zelf heel goed en hoef je me dus niet te vertellen. Ik wil vooral weten of de overweging van lijnen neerzetten een goede is geweest of juist niet en hoe erg bepaalde elementen storen (kleurstelling, compositie die van het doek 'valt').
Na ach, vertel het me anders gerust, zelfs al vind ik het zelf ook al. Toch hebben de extra lijnen ook weer wat maar of ik het een volgende keer weer doe betwijfel ik eigenlijk...
Brand los!

Details zijn duidelijk weggevallen, de zwarte staart lijkt bijv een zwarte massa, wat dus absoluut niet zo is en ga zo maar door. Houd hier dus rekening mee in je beoordeling. Alle vlakken zijn gescheiden door een zwarte lijn, wat helaas niet te zien is op deze foto.

Links nog steeds flinke weerspiegeling waardoor de lijnen helemaal wegvallen...

En hier dus rechts. Of eigenlijk over de gehele breedte.

NB: Realisme is niet mijn streven bij dit type schilderijen. En Karlovach heeft in dit schilderij geschoren manen, dat 'hoort'.
Mogelijk dat een matte vernis het ernstige glimmen zal opheffen. Dat heeft het bij de andere schilderijen voor een groot deel gedaan. In dat geval volgt er 'ooit' een betere foto.
Medium: acrylverf op linnen doek.
Formaat: 60 x 80cm
Datering: ergens begin dit jaar...
Opzet in zwarte stift (en berekeningen in rood):

maar bij deze niet