[FOTO] Wieler elfsteden tocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GeeskeP

[FOTO] Wieler elfsteden tocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 16:13

Ik heb langs de zijlijn wat foto's gemaakt op 2e pinksterdag.

Ik vind het heel moeilijk om sporters vast te leggen en een mooie compositie te krijgen.

Hier een aantal foto's, graag wat tips:

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

Berdien

Re: [FOTO] Wieler elfsteden tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:40

Hé wat leuk, mijn vader fietste daaraan ook mee Ja

Ik vind het leuke foto's, maar allemaal niet zo spannend. Weinig focus op één onderwerp, waardoor je wel een hoop te zien hebt, maar zoals ik al zei, de foto's niet echt spannend of heel boeiend zijn.
Probeer daar eens mee te oefenen, dat je bijvoorbeeld de gepijnigde uitdrukking van een wielrenner die er door heen zit te pakken krijgt. Of juist de details van een fiets zoals die op de laatste foto.

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 09:40

Ik ben het helemaal met je eens.. ik kon er alleen niet achter komen wat ermee mankeerd, maar ze zijn niet spannend!
Ik ga zeker even oefenen met gepijnigde blikken den details van de fietsen!
Bedankt!

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:09

wat ik persoonlijk vaak sfeer vind geven bij dit soort wedstrijden is als je die beweging dmv bewegingsonscherpte een beetje weet vast te leggen.

Dat je echt het gevoel krijgt dat ze voorbij vlíegen als het ware.

Verder idd misschien wat meer inzoomen op bepaalde spannende stukjes in het beeld.
Toch vind ik ze niet heel saai, goed gedaan maar het kan beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:11

Allereerst is het geen wedstrijd maar een toertocht, Zoe_iris.
Maar dat even terzijde, ik vind het wel aardige foto's maar er zit weinig vaart in deze opnames...

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 08:16

Bedankt voor de tips! Ik ga idd ook proberen om de snelheid te kunnen laten zien Knipoog

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:40

Ik heb 'm zelf gefietst. En ik vind dat je niet een mooie locatie hebt gekozen om de foto's te maken.
K vind de omgeving namelijk erg storend, maar het kan zijn dat je geen mogelijkheid had om ergens anders heen te gaan. Lachen
Verder vind ik de foto's wat korrelig over komen. Kan door het uploaden komen. Maar als het daar niet door komt, kun je de sluiter es wat langer open laten!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:30

Misschien kun je proberen meer van de wedstrijd te laten zien.
Wat je nu hebt gefotografeerd zijn alleen de sporters. Ik zou ook wat meer in gegaan zijn op overige dingen die ( eventueel ) plaatsvinden. Zoals de toeschouwers, fans, de start, prijsuitrijking, eetgelegenheden, blije winnaars, balende verliezers e.d. Fotografie is een taal, elke foto moet een deel van je verhaal vertellen.

Wat betreft compositie zou ik, zoals je dat al hebt gedaan, gebruik maken van een groothoeklens.
De spreuk 'If your photographs aren't good enough, you aren't not close enough' zou hier, naar mijn idee, wel van pas komen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:34

Sjaad, het is geen wedstrijd. De Rijwielelfstedentocht wordt elk jaar verreden op Pinkstermaandag en het is zelfs zo dat je niet sneller mag dan de limiet waarmee je zit aan 25 km/h. Kom je te vroeg aan bij een stempelpost, dan moet je wachten.
Prijsuitreiking is dus ook niet aan de orde, wel is er luttele meters vanaf de finish een megagrote biertent waar je je kaart inlevert en je medaille ophaalt.
Voor geïnteresseerde niet-friezen: http://www.11steden.nl/

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 16:55

Suleilitha, hartelijk bedankt voor je informatie! Lachen Ik wist niet dat er ook een wielrenner-stedentocht bestond.

Mijn 'tip' is dat er nog zo veel meer te fotograferen dan de wielrenners, maak ik uit je verhaal en van de site op.
De medailles, toeschouwers, start, mensen die moeten wachten als ze te vroeg zijn, controlepost, de biertent etc.
Je kunt de hele race in beeld vastleggen, wil ik zegen. Je kunt het verhaal vertellen als fotograaf en dat is juist zo mooi aan het vak!

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:25

Dankje Sjaad, daar ga ik echt meer mee doen ja!

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:27

roxiie schreef:
Ik heb 'm zelf gefietst. En ik vind dat je niet een mooie locatie hebt gekozen om de foto's te maken.
K vind de omgeving namelijk erg storend, maar het kan zijn dat je geen mogelijkheid had om ergens anders heen te gaan. Lachen
Verder vind ik de foto's wat korrelig over komen. Kan door het uploaden komen. Maar als het daar niet door komt, kun je de sluiter es wat langer open laten!

Ik ben het met je eens dat de lokatie mooier had gekunt, maar ik woon in het centrum van Bolsward en kon eigenlijk niet naar een mooi stukje rijden, want mn auto stond vast Knipoog

Ik heb ook nog foto's van vlak voor de eerste binnenkomst in Bolsward, die lokatie geeft idd wel meer de sfeer dan deze..
Houd ik volgende keer rekening mee met het plaatsen Knipoog

Het korrelige komt idd door het uploaden en ik denk ook door het verkleinen.. Maar hoe voorkom je dat?