[FOTO] parkietje..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Smart

[FOTO] parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:38

De parkiet zat voor het raam en omdat het redelijk mooi weer is is hij wat donker..
Ik wilde wat oefenen met overbelichting en dit is het geworden..

Ik wil graag commentaar op de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe krijg ik ze nog wat scherper? Helemaal UK-waardig zijn ze nog niet maar wil toch graag jullie mening..

Saskiaatje

Re: [FOTO] parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:59

Die tweede foto springt er echt uit. Daar kreeg ik het "wow"-gevoel van. En dat zei ik dus ook hardop. Absoluut wél UK-waardig, niet zo bescheiden.

Foto 1: Hier is de overbelichting een beetje too much. De parkiet valt wat donker weg door de achtergrond. Ook zal hij vast druk bezig geweest zijn, maar ik mis ietwat scherpte. Voornamelijk op zijn rug. De uitsnede vind ik ook wat ongemakkelijk. Je hebt nog genoeg (misschien zelfs teveel) ruimte boven de parkiet, waardoor je de staart er meer/helemaal op zou kunnen zetten.
Foto 2: Perfect. Bijna niets op aan te merken. Het enige wat ik kan zeggen is (weer) de overige ruimte boven zijn hoofd. Als je teveel afsnijdt boven is natuurlijk ook niet mooi, maar dit is naar mijn idee teveel. De compositie vind ik erg leuk. Je ziet het dier niet recht van voren, maar toch staat hij erg centraal.
Foto 3: Ook leuk, maar geen hoogstandje. De parkiet zit echt precies in het midden, een saaie compositie. Ook mis ik hier wat scherpte, op mijn beeldscherm is zijn snaveltje scherp, maar zijn zijn ogen al onscherp. Ook vind ik zijn veren niet passen bij het plaatje.
Foto 4: Goed scherpgesteld, maar ook deze vind ik ietwat saai. Het beestje staat alweer erg centraal, precies in het midden. Ook vind ik dat er teveel omstandigheden zijn die afleiden. Beide bakjes, de vage kleuren van de bloemen (?) buiten en de rand van het raam. Het beestje kijk wel erg alert, want dan weer wel een positief punt is.

Als je wilt oefenen met het scherpstellen, zou ik dat handmatig instellen. Je kunt zelf instellen welk gedeelte je scherp wilt stellen, zodat je niet constant het knopje half ingedrukt hoeft te houden om te kijken waarop de camera scherp stelt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Lachen

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 12:39

Heel erg bedankt voor je reacties, ben er erg blij mee..

Ik begrijp ook goed wat je bedoeld met het commentaar dat je geeft en ben toch blij dat ik je nog een WOW-gevoel heb kunnen bezorgen Knipoog.. Hij was inderdaad erg druk bezig maar goed dat is geen excuus voor de ruimte en de overbelichting op sommige punten, ach oefening baart kunst zeggen ze toch...

Het scherp stellen is inderdaad een goede tip, daar gaan we mee aan de slag..

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:53

Ja ik vind de 2e (en 3e ookwel) foto heel erg mooi Tong uitsteken Dus echt wel UKwaardig!
Waarmee heb je gefotografeerd? Vind ze best mooi scherp
Verder zelfde als Saskiaatje Tong uitsteken die geeft al de goeie commentaar wel Haha! Mooie foto's hoor

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:58

wauw ik vind ze super mooi !

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 13:58

Bedankt, de foto's zijn gemaakt met een Canon EOS 400D. 55-200mm Tamron lens, ISO-waarde was 800 en +0,7 overbelichting vanwege de achtergrond, dus adviezen over de instellingen zijn ook van harte welkom..

De 1e foto is trouwens met +1,7 overbelichting en dat was dus net iets teveel...
Laatst bijgewerkt door Smart op 30-05-08 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:59

jammer ik kan de foto´s niet zien:(