[Discussie] Betere foto's met SLR?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[Discussie] Betere foto's met SLR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:20

Naar aanleiding van dit topic: [UK] [FOTO] Mijn allereerste natuurfoto's . Ik zie vaak in reacties als: 'Als je nou op je onderwerp had scherpgesteld was de foto beter/ mooier geweest.' Maar is dit wel zo?

Bij fotografie op school (site van docente > http://www.bernicesiewe.nl/ ) leer ik dat je moet focussen op het onderwerp wat je fotografeert en dat op moet vallen in je foto door het op een bepaalde manier in je kader te plaatsen. We hebben op school wel SLR camera's en daarmee expirimenteren we ook wel met scherpte-diepte etc. Maar dat is bijzaak. We leren vooral dat het belangrijk is waar je je onderwerp neerzet, en dat je let op de achtergrond, belichting etc. Hier ben ik het dan ook mee eens.
Zoals ook in bovenstaand topic gezegt: Een goede fotograaf kan met elke camera prachtige foto's maken. Feit is wel dat je met een compactcamera beperkt bent met je instellingen en bijvoorbeeld niet ver kunt inzoomen ed en details echt scherp krijgen. Maar daarom moet je je foto's aanpassen aan de camera die je hebt.
Ik fotografeer zelf ook met een 5 mp compactje en daar kan ik toch wel redelijke fototjes uit krijgen (oordeel zelf, portfolio in onderschrift). Zit alleen met bijvoorbeeld ruis met slecht weer en onscherpte bij inzoomen, daarom laat ik dat ook weg. Maar verder gaat het prima. Er komt ooit wel een SLR in mijn bezit, maar daar ik heb ik nu lang geen geld voor, en ik oefen tot die tijd lekker door met mijn compactje en af en toe een SLR van school.

Ben wel benieuwd naar meningen hierover. Ja

Escha

Re: [Discussie] Betere foto's met SLR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:30

Ik vind het ook onzin dat je betere foto's krijgt met een SLR. Je ziet genoeg mensen met een DSLR die er echt geen bal van kunnen, maar die denken dat ze wel mooie foto's maken omdat ze zogenaamd een DSLR hebben. Fotograferen is meer dan alleen maar een camera. De fotograaf beslist meer dan alleen maar op een knopje drukken. Je hoort je kader te kiezen, compositie, de witbalans moet je aanpassen, je moet je licht meten voor een goede belichte foto, een juiste diafragma, sluitertijd kiezen en ga zo nog maar door. Als ik soms op UK/CB kijk naar sommige mensen die net een nieuwe DSLR hebben gekocht en hun crappyfoto's laten zien. Heb ik echt zoiets van: Mens, ga eerst oefenen met een compactcamera voordat je met een SLR gaat werken.
Ik zelf heb ook in het begin een aantal jaar met een compactcameraatje gewerkt voordat ik over ging op een DSLR. Verder vind ik het vreselijk dat veel DSLR steeds compacter worden, de nieuwe 450D heeft nu live vieuw.. Verward Sorry hoor maar daar heb je toch geen gevoel meer dat het een SLR is. Waar is het gevoel dat je door een zoeker heen moet kijken? Ik vind het echt barbaars dat, dat nu bestaat en dat alleen maar omdat het 'makkelijker is voor de fotograaf'. Nou.. lekkere fotograaf ben je dan Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:35

Tja die dingen gaan als warme broodjes over de toonbank de laatste tijd omdat ze steeds betaalbaarder worden voor de gemiddelde burger. Hoeveel 'gewone mensen' zie je tegenwoordig al niet in Artis rondlopen met een SLR? Dat was een paar jaar terug echt niet zo. Nagelbijten / Gniffelen En omdat ook niet-fotografen met die dingen moeten kunnen werken worden ze steeds simpeler. Heel jammer. Wij hebben hier nog een analoge SLR van m'n opa liggen. Heerlijk ding is dat. Lovers Alleen heb ik geen geld om steeds die rolletjes weer te kopen en de foto's te laten afdrukken..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:35

Ik vind dat je gelijk hebt hoor Ja Ik heb het ook al vaak gezegd, en ik heb het zelf van mijn fotografie leraar geleerd; Een goede fotograaf kan met een wegwerpcamera een prachtige foto maken, maar een amateur zal zelfs met een peperdure spiegelreflex geen perfecte foto's maken.
Het is te vergelijken met grafisch ontwerpen; de computer is handig om een ontwerp netjes en strak uit te werken, maar het idee ontstaat altijd in je eigen fantasie en begint als potloodschets. Als je geen ideeën hebt dan kun je nog zo'n goede computer hebben, dan wordt je geen goede ontwerper. En zo werkt het ook bij fotografie.

Maar natuurlijk heb je als profesioneel fotograaf wel een goede spiegelreflex nodig, met goede lenzen en filters, om de speciale effecten te creëren. De onbewerkte raw bestanden, de scherpe kwaliteit en goede zoom, en natuurlijk de scherptediepte zijn voor veel foto's wel erg belangrijk, dat haal je niet met een wegwerpcamera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:48

Ik ben het eigenlijk volledig eens met wat jij zegt. Ja

Als je eenmaal wat inzicht erin hebt, of gewoon 'goed' bent (geen idee hoe je dat moet zeggen), dan kan je praktisch met iedere camera wel mooie foto's maken, maar je moet je ideeen en manier van fotograferen aanpassen aan het materiaal. Als ik met mijn mobiel fotografeer ( [UK] [FOTO] Mobieltjesfoto's ) is dat absoluut niet perfect, maar ben ik toch tevreden met wat ik eruit haal op wat puntjes na uiteraard. Maar ik hoop dat ik wel heb laten zien dat een mobiel niet per definitie slechte foto's maakt, maar dat je als fotograaf ook nog een rol hebt daarin.

Je bent alleen, zoals jij al zegt, beperkt tot wat je hebt.
Met een mobiel maak ik een heel ander soort foto's dan met mijn spiegelreflex. Met mijn mobiel zou ik nooit echt een bewegend voorwerp als onderwerp nemen, tenzij ik een bepaald idee heb of iets op een bepaalde manier wil vastleggen, maar niet om dat bewegende voorwerp scherp in beed te krijgen- simpelweg omdat mijn camera vrij grote ontspanvertraging heeft, en ik daarbij zaken als sluitertijd niet zelf kan instellen. Ook heeft mijn mobiel niet een denderende zoom- dus zoek ik ook onderwerpen of ideeen waarbij ik niet ver hoef in te zoomen, maar werk ik wat meer groothoek. Je bent inderdaad gebonden aan wat je hebt en je moet je ideeen en foto's daaraan aanpassen.

Een SLR staat dus ook niet garant voor perfecte foto's, zoals we vaak genoeg op (maar ook buiten) bokt kunnen zien. En als je denkt de instellingen eindelijk onder de knie te hebben... dan begint het pas, want dan moet je gaan kijken naar originele ideeen en uitwerkingen, en mooie composities, spelen met licht, etc. Pas als je naar meerdere factoren gaat kijken en verder komt dan "Goh het onderwerp is scherp, de achtergrond vaag, DUS de foto is mooi" zul je naar mijn idee kunnen beginnen met het maken van 'mooie' foto's.