Bij fotografie op school (site van docente > http://www.bernicesiewe.nl/ ) leer ik dat je moet focussen op het onderwerp wat je fotografeert en dat op moet vallen in je foto door het op een bepaalde manier in je kader te plaatsen. We hebben op school wel SLR camera's en daarmee expirimenteren we ook wel met scherpte-diepte etc. Maar dat is bijzaak. We leren vooral dat het belangrijk is waar je je onderwerp neerzet, en dat je let op de achtergrond, belichting etc. Hier ben ik het dan ook mee eens.
Zoals ook in bovenstaand topic gezegt: Een goede fotograaf kan met elke camera prachtige foto's maken. Feit is wel dat je met een compactcamera beperkt bent met je instellingen en bijvoorbeeld niet ver kunt inzoomen ed en details echt scherp krijgen. Maar daarom moet je je foto's aanpassen aan de camera die je hebt.
Ik fotografeer zelf ook met een 5 mp compactje en daar kan ik toch wel redelijke fototjes uit krijgen (oordeel zelf, portfolio in onderschrift). Zit alleen met bijvoorbeeld ruis met slecht weer en onscherpte bij inzoomen, daarom laat ik dat ook weg. Maar verder gaat het prima. Er komt ooit wel een SLR in mijn bezit, maar daar ik heb ik nu lang geen geld voor, en ik oefen tot die tijd lekker door met mijn compactje en af en toe een SLR van school.
Ben wel benieuwd naar meningen hierover.
Sorry hoor maar daar heb je toch geen gevoel meer dat het een SLR is. Waar is het gevoel dat je door een zoeker heen moet kijken? Ik vind het echt barbaars dat, dat nu bestaat en dat alleen maar omdat het 'makkelijker is voor de fotograaf'. Nou.. lekkere fotograaf ben je dan
En omdat ook niet-fotografen met die dingen moeten kunnen werken worden ze steeds simpeler. Heel jammer. Wij hebben hier nog een analoge SLR van m'n opa liggen. Heerlijk ding is dat.
Alleen heb ik geen geld om steeds die rolletjes weer te kopen en de foto's te laten afdrukken..