wanneer goed genoeg ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

wanneer goed genoeg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 12:22

dit is eigenlijk een vraag voor de fotografen onder ons, ik vroeg me af wanneer je goed genoeg bent om voor anderen mensen fotoshoots te doen, tegen betaling ? want ik zie heel vaak fotoshoots aangeboden door mensen die naar mijn idee geen mooie foto's maken, en daar wel veel geld voor vragen. Ik zou het zelf ook wel willen, maar ik 'durf' er geen geld voor te vragen...

wat verwacht jij van een fotoshoot , en wanneer voldoe je aan die eisen ???

Jmc

Re: wanneer goed genoeg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:50

Ik ben dan wel geen fotograaf, maar fotografeer wel graag.Ik verwacht van een fotoshoot dat soieso perfect belicht is. Dat er eventueel aanwijzingen gegeven worden zodat betreffende persoon van zijn beste kant op de foto staat. Daarmee bedoel ik te zeggen dat mensen die absoluut niet fotogeniek zijn, toch mooi op de foto staan.

Ik zie vaak foto's voorbij komen van mensen die ik ken, en dan denk ik bij mezelf 'maar zo ben jij helemaal niet?!'..

Het is de kunst mensen vast te leggen op de gevoelige plaat zoals ze daadwerkelijk zijn.

Ik neem aan dat je zelf ook foto's maakt, zo ja heb je misschien enkele voorbeelden?? Lachen

EDIT; Mooie foto's in je profiel. Je kunt hier absoluut wel wat voor vragen!
Laatst bijgewerkt door Jmc op 27-05-08 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:56

K heb even in je profiel gekeken, en je maakt leuke/goeie foto's!
Wanneer je geld voor zoiets kunt vragen vind ik lastig te beoordelen. Ik vind zelf dat je zeker moet zijn van het feit dat ( afhankelijk van het bedrag en de daar aan verbonden foto's die je krijgt.) je foto's altijd genoeg foto's bevatten die goed lukken. Mocht het over grote deel van je foto's nog missers bevatten zou ik me er nog niet aan wagen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:03

Je bent goed genoeg om geld te vragen als je het er ook voor krijgt. Ook in deze wereld geldt: wat de gek ervoor geeft.

Persoonlijk bekijk ik altijd eerst het portfolio om een indruk te krijgen. Van de meeste fotografen staat die me al niet aan vanwege de vele beginnersfoutjes. Knipoog Verder kijk ik naar de compositie van de foto's. Vaak spreekt die me ook niet aan. Pas daarna kijk ik naar de prijs. Die moet in verhouding staan met de kwaliteit (compositie, techniek, evt. kleine bewerking).

Een mooi paard fotograferen is niet moeilijk, een paard mooi fotograferen wél. Lachen

Er is geen richtlijn te geven wanneer je geld kunt vragen. Je merkt vanzelf wel of er vraag is naar je foto's. En je kunt niet alles altijd gratis doen. Het kost gewoon erg veel tijd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:45

[LZP] > [UK]

savale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:10

Ik zit met hetzelfde dilemma. Fototechnisch heb ik er wel vertrouwen in dat ik het kan, maar ik heb met paardenshoots nog wat weinig ervaring, dus daarom dat ik nog een paar gratis shoots doe voor mijn portfolio.
Je zou ook kunnen beginnen met een niet goed, geld terug garantie bij de eerst paar aankomende shoots, maar wanneer een shoot mislukt is, is nogal moeilijk te bepalen natuurlijk.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:27

Het is inderdaad maar wat de gek er voor geeft!

Naar mijn idee ben je goed genoeg als je weet wat je doet.
En ik denk dat je daar wel even mee bezig bent, wil je dat allemaal voor elkaar hebben.
Dit zijn een paar mooie punten.

* Als je je apparatuur volledig kent en de techniek beheerst.
* Je naar licht kunt kijken
* Je correct series kunt samenstellen en kunt selecteren ( Volgens de Fotoacademie: 'Kill your darlings' als ze niet in de serie thuis horen)
* Je met Photoshop om kunt gaan
* Je enigsinds kunt regiseren
* Je kunt componeren
* Je op zoek bent naar de vernieuwende foto en altijd je grenzen wil verleggen

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:01

Daar ben ik het wel mee eens, vooral omdat het tegenwoordig zo'n 'hype' is geworden, heel jammer want zo zie je heel veel amateurfotograven en zijn de echt goede er net wat moeilijker uit te kiezen.

Zo zou ik bijv. foto's willen die mij echt aanspreken, hypofocus vind ik erg mooie foto's maken en er zijn nog wel een paar waar ik zeker van onder de indruk ben.

Ik ga even in je profiel spieken Haha!

edit: Ik vind jou zeker wel goed genoeg, hoor! Beter dan sommige mensen die er al geld voor vragen, en tja; het is maar net wat de gek er voor geeft. Knipoog

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 17:08

Sjaad schreef:

En ik denk dat je daar wel even mee bezig bent, wil je dat allemaal voor elkaar hebben.

* Je correct series kunt samenstellen en kunt selecteren ( Volgens de Fotoacademie: 'Kill your darlings' als ze niet in de serie thuis horen)
* Je kunt componeren

Ik bewerk mijn foto's niet... Knipoog vind ik niet nodig.. foto moet zonder bewerking goed zijn...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:15

In het digitale tijdperk ontkom je niet aan Photoshop....dat heeft verder niets met wel of geen goede foto's maken te maken.

Ook ik heb je foto's bekeken en je zou een vergoding kunnen vragen, maar nog geen hoog uurtarief, daarvoor vind ik je foto's (nog) niet goed genoeg.

En wanneer je meer geld kan gaan vragen, dat is vaak een kwestie van vraag en aanbod. Realiseer je dat als je ('veel') geld gaat vragen voor shoots je ook een vaste kwaliteit moet leveren, onder alle omstandigheden en je apparatuur in orde moet zijn.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 17:19

rijoyco schreef:
In het digitale tijdperk ontkom je niet aan Photoshop....dat heeft verder niets met wel of geen goede foto's maken te maken.

Ook ik heb je foto's bekeken en je zou een vergoding kunnen vragen, maar nog geen hoog uurtarief, daarvoor vind ik je foto's (nog) niet goed genoeg.

En wanneer je meer geld kan gaan vragen, dat is vaak een kwestie van vraag en aanbod. Realiseer je dat als je ('veel') geld gaat vragen voor shoots je ook een vaste kwaliteit moet leveren, onder alle omstandigheden en je apparatuur in orde moet zijn.

ik zou niet weten wat ik met photoshop zou moeten veranderen...

en wat is een vergoeding ?? € 20,00 ??

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:27

Ik noem oa:

Resolutie
RAW-bewerkingen
Evt. kleurcorrecties
Kleurzwemen verwijderen
ICC-profielen
Soft proofing
en zo kan ik nog wel even doorgaan...

Ik denk dat je moet kijken wat je kosten zijn, benzine, apparatuur, en dat onder de noemer kosten laten betalen (foto's later apart laten betalen natuurlijk).
Zo kan je strax makkelijk overstappen op een fatsoenlijk uurtarief als je eenmaal genoeg geoefend hebt!

20 euro kan dan makkelijk denk ik!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:05

Wat Rijoyco zegt is precies wat ik bedoel. Volgens mij weet zij waar zij het over heeft. Ik sluit me er volledig bij aan.

Een digitaal tijdperk zonder Photoshop is in mijn ogen ondenkbaar. Bovendien bewerkte mensen in het analoge tijdperk ook al hun foto's in de doka. Dat is ook waar de inmiddels gedigitaliseerde termen 'doordrukken' en 'tegenhouden' vandaan komen.

Ik zal verder on-topic blijven, excuseer mij.
TS, ik denk dat je kunt vragen wat jij vindt dat je waard bent. Ik vind je paard-versus-zebra foto overigens wel een leuk beeld. Goed gezien!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:12

blonde_007 schreef:
Sjaad schreef:

* Je kunt componeren

Ik bewerk mijn foto's niet... Knipoog vind ik niet nodig.. foto moet zonder bewerking goed zijn...

Helemaal mee eens. Ik doe zelf veel shoots van paarden en honden en de foto's gaan allemaal onbewerkt naar de klant (Buiten een kader en copyright). Moet ik een foto bewerken dan gaat hij de prullenbak in. Heb zelf de duurste fotoprogramma's maar ik kan er niks van. Vindt het ook de kunst de fotp zo te maken dat er niks bewerkt hoeft te worden.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:47

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 00:02

Wat ik tegenwoordig vind, is dat mensen zich te snel een 'fotografe' noemen en fotoreportages aanbieden. Hele hoop mensen zeggen dat ze voor kwaliteit willen betalen, maar puntje bepaaldje zijn ze toch de gierige Nederlander die voor een dubbeltje op de 1ste rij wil zitten.

@ TS; ik heb de foto's in je profiel gezien (en vooral de paardenfoto's) en ik zou zeggen: oefen nog eventjes door. En let vooral op de zon en de schaduwen Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:31

Jmc schreef:
Ik verwacht van een fotoshoot dat soieso perfect belicht is.

Nou dat hoeft dan ook weer niet. Bovendien, wat is perfect? Het leuke van fotografie is dat je altijd kunt streven naar beter. Het zou niet leuk zijn als iets gelijk al perfect is. Lachen