[FOTO] Zoo Köln, duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

[FOTO] Zoo Köln, duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 10:02

In het Pinksterweekend ben ik naar duitsland gegaan. Daar hebben we de Keulse dierentuin bezocht. Het was prachtig weer en de dierentuin zelf was ook zeer mooi. Dieren hebben veel vrijheid en leven in grote groepen.

Om beter fototechnisch commentaar te ontvangen doe ik ook de specificaties bij. Deze staan boven de foto.

1. F 5.3, S 1/650, ISO 200
Afbeelding

2. F 5.3, S 1/500, ISO 200
Afbeelding

3. F 5, S 1/160, ISO 500
Afbeelding

4. F 5.3, S 1/250, ISO 400
Afbeelding

5. F 6.3, S 1/200, ISO 400
Afbeelding

6. F 4.8, S 1/250, ISO 200 (deze foto vind ik zelf iets te scherp belicht, maar het is wel een erg gaaf moment)
Afbeelding

7. F 5.6, S 1/500, ISO 200 (ik vind het een mooie compositie, alleen vind ik de drukke achtergrond storend, dat is wel zonde) Wel vind ik het gaaf dat je de tanden heel goed ziet Lachen .
Afbeelding

8. F 5.3, S 1/160, ISO 800
Afbeelding

Wat vinden jullie van de foto's en welke zou ik voor mijn portfolio kunnen gebruiken? Ik stel deze vraag aangezien ik erachter ben gekomen dat ik toch vaak een andere smaak heb dan anderen. Ik zeg niet dat ik meteen de foto in mijn portfolio zal zetten, maar zo kan ik wel met een andere blik naar de foto's kijken als ik weet wat jullie nu intereseert.

Gr,
Veronique

Ulaney

Re: [FOTO] Zoo Köln, duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:14

WAUW !
Prachtig, heerlijke scherpstelling, leuke composities en ontzettend gave dieren uiteraard ! 1, 2 en 4 zou ik persoonlijk voor een portfolio kunnen gebruiken. De beren ook wel opzich, alleen idd jammer van de achtergrond.
Maar complimenten voor deze plaatjes !

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:16

2, 7 en 8 springen er echt uit vind ik Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:19

Ik vind ze allemaal wat grauw en donker.
De foto van de flamingo vind ik persoonlijk het mooiste Ja

Bij deze omdat ik schijnbaar niet duidelijk genoeg was:
1 en 3 vind ik te donker.
4 en 8 vind ik te grauw.
2, 5 & 7 springen er wel uit qua kleur!
Laatst bijgewerkt door Cyntje op 21-05-08 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:24

Edit: Aangezien cyn haar bericht heeft aangepast, doe ik mijn tegen reactie aanpassen..

Verder bedankt voor jullie complimenten, ben benieuwd wat voor meningen eruit komen.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 21-05-08 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:27

Hi vero! Haha!
Zal ik even commentaar geven? Lachen

1, Mooie foto! Zonde alleen dat het onderwerp en achtergrond beide donker zijn
2, Wauw erg mooi! Leuke kleuren ook, zoals al in het topic gezegd werd zonde dat het oogje dicht was.
3, Niet zo bijzondere foto, beetje donker is die ook. Misschien een keer en closeup van de rode blaadjes?
4, Mooi! Alleen sombere kleuren en de veren zijn wat onscherp maar dat is harstikke moeilijk scherp te krijgen.
5, Whaha wat een gekke bult heeft dat beest zeg! Tong uitsteken Ik mis op sommige stukken wat scherpte verder heel mooi
6, Geen fototechnisch commentaar is eigenlijk meer een snapshot wel gave momentsopname.
7, Erg mooi! Ik stoor me niet aan de achtergrond
8, Mis wat scherpte en zonde van de sombere kleuren

Ik vind je fotos goed gelukt! Blijft ontzettend moeilijk die wilde dieren Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:36

Dank je wel voor het uitgebreide commentaar suus Haha! . Van 5 is het de bedoeling dat alleen de kop scherp was, bij een dier hoeft niet perse alles scherp te zijn. De kop trekt de aandacht en dan pas zie je de rest Knipoog

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:38

verography schreef:
Dank je wel voor het uitgebreide commentaar suus Haha! . Van 5 is het de bedoeling dat alleen de kop scherp was, bij een dier hoeft niet perse alles scherp te zijn. De kop trekt de aandacht en dan pas zie je de rest Knipoog

Ow oke dan mis ik geen scherpte Tong uitsteken
Alsje Knipoog

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:51

Vero: mijn beeldscherm is goed gecalibreerd en ik zie hetzelfde als Cyntje: mag allemaal best nog wel een tikje lichter. Als je kijkt naar het histogram van foto #3 en #4 zie je een flinke piek aan de linkerkant, zeker #3 wordt stukken frisser en levendiger als je alleen al een 'levels' adjustment maakt. Bij #8 heb je volgens mij wat last van bewegingsonscherpte.

Van deze vind ik de zeehond en de eerste vogel het mooist. bij de zeehond, heb je misschien een foto waarbij je nog wat meer ruimte hebt aan de rechterkant, dus in de kijkrichting? Dan krijg je vaak wat meer 'rust' in de plaat.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:02

Nee helaas heb ik die niet eline, ik hoorde wel van hilda dat ik die hier misschien zou kunnen creeren. Foto 8 mist idd scherpte bij de kop, dit hoorde ik van een ander en toen zag ik het zelf ook.

eline, jij bedoelt dat mijn contrast teveel is, ietsje te donker misschien zelfs?

Maar hoe kan je pieken zien? (werk zelf trouwens met photofiltre dus als je dingen uit photoshop uitlegt weet ik niet wat je bedoelt Nagelbijten / Gniffelen .)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:05

Ik ken photofiltre zelf niet, ik gebruik paint shop pro... Even op internet gezocht maar kan zo snel geen handleiding van het programma vinden, zit er een zoekfunctie in, wat geeft die terug als je op 'histogram' zoekt?

En het is niet zo zeer teveel contrast, maar een beetje onderbelichting - volgens mij.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:08

ik ga kijken Knipoog, heb gekeken, ik kan geen histogram zien in photofiltre, bij de help word je ook weinig wijzer. Als ik thuis ben zal ik de foto's op de camera zelf bekijken, daar heb ik wel histogram.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:18

Check, op je camera werkt het inderdaad wel hetzelfde Lachen

Ik heb heel even je vogel als voorbeeld genomen om je te laten zien wat ik bedoel met onderbelichting:
Afbeelding
Bovenste is jouw foto, de tweede heb ik alleen wat opgelicht door middel van 'levels' (of niveaus). Je ziet bij de eerste een grote piek aan de linkerkant: in de 'donkere' delen van de foto zit heel veel informatie. Dat kan een keuze zijn, in deze foto van mij is dat bijvoorbeeld nog veel erger, maar voor mij maakt het de foto nu eigenlijk te donker. Hij valt weg in de achtergrond, en de kleuren blijven een beetje vaal.
Bij de onderste foto zie je dat er ook informatie in de lichte delen van de foto zit, de vogel komt meer los van de achtergrond en de kleuren knallen een beetje meer. Zo vind ik hem persoonlijk mooier.

(als je het vervelend vind dat ik het voorbeeld hier neerzet: geef even een gil dan haal ik hem weg, maar ik denk dat ik het zo makkelijker uit kan leggen dan alleen met woorden). Wat algemene uitleg over het histogram staat [url=http://www.webfotoclub.nl/vb3/showthread.php?t=483]hier[/ur] - kon zo snel niets duidelijkers vinden.

Je zou trouwens kunnen overwegen om paint shop pro aan te schaffen. Het programma is wat traag als je met uitgebreide bewerkingen gaat werken, maar er zitten wel meer functies in dan in photofiltre, en het is nog best goed te betalen. Of photoshop elements, ook een relatief goedkoop maar wel uitgebreid pakket.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:28

Oke dank je wel, nee k ben juist blij dat je de tijd neemt om het me uit te leggen. Opzich vind ik de 2e wel mooi, de vogel komt idd van de achtergrond af, maar de vogel word ook lichter waardoor zijn kleur veranderd. En dat vind ik dan weer jammer.

Maar oplichten kan ik ook, alleen dan door middel van gamma correcties. Dus dankzij jou voorbeeld kan ik het in mijn eigen programma toepassen Lachen .

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:32

Ik heb het nu even heel snel gedaan: er zijn zeker ook manieren om de vogel 'met rust' te laten en alleen de achtergrond aan te passen bijvoorbeeld. Maar dat kan je het beste in je eigen programma uit'vogel'en Knipoog (ik loop daar ook nog wel eens tegenaan, een heleboel tutorials op het net zijn voor photoshop geschreven, dat is soms lastig te vertalen naar paintshop)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:33

Haha, mooie woord speling, ik ga zeker nog even aan de slag ermee.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:00

Ik zie het zelfde als Eline en Cynt ja, ze zijn wat aan de donkere kant.
Verder heb je wel leuke composities.
Misschien even naar je sluitertijd kijken, die is vaak ook aan de lage kant, waardoor de onscherpte ontstaat.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:29

Heeej!! Hier dan ook mijn reactie Haha! Weet niet of het al gezegt is, maar dan hoor je het nog een keer Tong uitsteken

Vind het hele nette foto's! De composities vind ik allemaal erg goed gelukt, alleen 5 niet zo, denk omdat ik zijn 'gezicht' niet goed kan zien. Foto 2 vind ik écht geweldig Haha! écht super!! *LOL*

Dan wil ik nog in het algemeen zeggen dat ik de kleuren een beetje flets vind.. behalve bij foto 1 en 2 Verward Misschien dat je nog wat kan spelen in photoshop Haha!

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:27

Prachtige vogels, leuk erop gezet !
Die flamingo vind ik erg leuk, en de papagaai enz Haha!
kvin de bloem iets minder, niethelemaal scherp
Mooi verder!