[FOTO] Eerste dressuurshoot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

savale

[FOTO] Eerste dressuurshoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:05

Sinds vorige week heb ik eindelijk de beschikking over een spiegelreflexcamera: een Canon EOS 400D. (nog met de standaard 18/55mm lens)
Ik ben meteen dit weekend gaan proberen wat foto's te schieten tijdens een dressuurwedstrijd. Commentaar/kritiek is zeer welkom.
Ik heb wat geprobeerd om wat snelheid mee te geven door de sluitertijd hier en daar wat te vergroten, maar over het algemeen werkte dat niet zoals ik hoopte (zie foto 2 en 6).

1:
Afbeelding
2:
Afbeelding
3:
Afbeelding
4:
Afbeelding
5:
Afbeelding
6:
Afbeelding
7:
Afbeelding

Steef_

Re: [FOTO] Eerste dressuurshoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:47

mooie foto's al voor de eerste keer
sommige zijn niet helemaal scherp, maar dat gaat helemaal goed komen geloof ik
ook is de achtergrond soms wat storend, maar dat is nu eenmaal niet altijd anders op een manege
wel is je horizon op elke foto recht wat ik ontzettend knap vind Tong uitsteken haha daar heb ik zelf namelijk nog al eens moeite mee
dus ga vooral zo door Lachen

savale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 19:13

Bedankt voor je bericht! Volgende keer zijn ze hopelijk wat scherper nu ik weet wat wel en niet goed werkt (dat zie je niet op zo'n klein lcd scherm)
Sommige foto's zijn gecropt en iets gedraaid achteraf want mijn lens red het toch niet tot achteraan de bak helaas Tong uitsteken

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:43

Ik vind het ook nette foto's Ja niet allemaal even scherp, maar ben zelf nog teveel amateur om goede tips te geven (nog steeds aan het sparen voor een spiegelreflex)

even een off-topic vraagje... waar was dit? volgens mij ken ik namelijk het meisje op de eerste foto Nagelbijten / Gniffelen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:36

Hee allemaal Lucky Stable Bokkers Haha!

savale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 20:42

jups Lachen Helemaal goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:35

Foto's zijn inderdaad niet helemaal scherp maar voor beginnend fotograaf met spiegelreflex zeker niet slecht. Achtergrond heb je helaas niet altijd voor het uitkiezen Ach gut

Bij alle foto's lijkt het net of er rond de donkere delen nog een donkerder randje zit, soort bewegingsonscherpte Nagelbijten / Gniffelen Hoe had je de sluitertijd / diafragma ingesteld?

savale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 13:23

Unwritten schreef:
Foto's zijn inderdaad niet helemaal scherp maar voor beginnend fotograaf met spiegelreflex zeker niet slecht. Achtergrond heb je helaas niet altijd voor het uitkiezen Ach gut

Bij alle foto's lijkt het net of er rond de donkere delen nog een donkerder randje zit, soort bewegingsonscherpte Nagelbijten / Gniffelen Hoe had je de sluitertijd / diafragma ingesteld?

Sluitertijd tussen de 1/125 en 1/320 bij deze foto's. Ik had m;n iso wat op moeten schroeven naar iso 200/400. Ze zijn nu allemaal met iso 100 genomen waardoor die sluitertijd gewoon net te lang is.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:43

Zeker niet slecht voor een eerste keer. Lachen

Ik zou inderdaad de volgende keer je ISO-waarde hoger nemen en ook de belichtingscompensatie iets omhoog, zodat ze net wat lichter zijn.
En met een zonnetje oefenen geeft ook hele fijne resultaten! Haha!

savale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 16:05

Ik heb gisteren weer nieuwe foto's geschoten tijdens een evenement in Abcoude. Die zijn al een stuk beter met vergelijkbaar weer. Ik heb daarbij iso 200/400 gebruikt en het diafragma zo ver mogelijk open (kitlens, dus echt bijzonder is het niet), maar kreeg nu sluitertijden van 1/500 en lager dus dat is prima.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:11

Laat zien! Haha!

savale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 16:19

Butterfly14 schreef:
Laat zien! Haha!

Maar die moeten dus eigenlijk even in t evenementenforum gepost worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:48

Ja, dat ziet er goed uit! Het grootste punt hieraan is de timing. Er zitten een aantal foto's bij waarvan de timing eigenlijk zeg maar 'echt verkeerd' is. Bijvoorbeeld de 4e van onderen.
Ik houd er zelf van als er (minstens) twee voetjes aan de vloer staan. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de gang en van het moment wat je wilt vangen (bij losgooifoto's is het bijvoorbeeld weer een ander verhaal), maar géén vind ik zelf niet mooi. Zeker niet als ze ingespannen zijn.
Maar verder dus goede foto's! Ja

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:51

Wow! dat zijn mooie foto's geworden Ja
sommige is inderdaad de timing wat minder, maar ze zijn wel lekker scherp!

savale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:58

Ja ze zijn in ieder geval scherp dit keer Lachen En dat alles nog geschoten met de kitlens.
Timing vind ik vooral erg moeilijk in galop, maar ook in een stevige draf heb ik nog moeite. In stap krijg je zowiezo niet zulke boeiende foto's dus de timing wordt een kwestie van oefenen.
Ik ben begonnen met de burst mode, maar dat is echt helemaal geen doen en dan moet je echt 9/10 foto's weggooien. Nu dus alles met single shot en dan proberen op het juiste moment te klikken.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:12

ja, met die burst mode is het ook, als je op het verkeerde moment begint zijn alle foto's van die klik op het verkeerde moment Huilen van het lachen en het laatste riedeltje is dan niet eens scherp....

idd veel oefenen en volgens mij ook nog een kwestie van geluk *LOL*