[VER] Kort artikel over racisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eknein

[VER] Kort artikel over racisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 20:26

Racisme

Door de titel weet je al wat het onderwerp is van dit kleine maar hopelijk overtuigende stukje tekst. De reden waarom je nieuwsgierig word door de titel en het onderwerp is duidelijk. Het is een actueel onderwerp.
De eerste mensen beginnen tegen te sputteren, een actueel onderwerp? Discriminatie is verboden en uitgesloten. In de wet staat vastgesteld dat er niet gediscrimineerd mag worden. Waarom gebeurd het dan? Waarom zijn er mensen die boven de wet staan? Waarom zijn er mensen die zich beter voelen dan anderen. Waarom is er verschil?
Evolutie toont aan dat de verstandigste overleven, dus ontwikkel je je naar het klimaat en de omgeven. Hoe zou een verwende Nederlander het een week kunnen uithouden in het koude Siberië? Hoe kun je denken dat het uiterlijk mee telt, als het innerlijk bepaald hoe je bent? Hoe kun je denken dat intelligentie ook maar iets te maken heeft met kleur of sekse? Geen blonde, bruine of zwarte haar op mijn hoofd heeft iets te maken met mijn opleiding of mogelijk heden.
Laat je niet mee sleuren in alle discussies, houd je eigen mening vast. Blijf bij je eigen standpunt. Ik raad je aan om bij je eigen mening te blijven omdat ik denk dat die eerlijk is. Als je dit stukje tekst zo ver met me mee hebt gelezen durf je feiten onder ogen te komen. Het zijn mensen die bang zijn voor de werkelijkheid en de waarheid niet willen horen die het lastigst zijn. Open je ogen en zie wat er om je heen gebeurd. Het is goed om voor je mede mens op te komen.. Want het zijn dezelfde mensen als jij, ze willen steun en vrede. Als je het zo bekijkt zijn er toch nog weinig verschillen..

Kom maar op met het commentaar Haha!

__inge__

Re: [VER] Kort artikel over racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:29

Zo, duidelijk! Goed stukje Nienke!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:33

Voor wat voor publiek wil je schrijven? Ik vind het niet zo'n geweldige tekst eerlijk gezegd.Er mist een duidelijke structuur in je argumentatie. Bovendien heb je duidelijk moeite met de spelling van je werkwoorden, dat zou ik er eerst proberen uit te halen.
Ik heb altijd geleerd geen vraagtekens te gebruiken in een artikel ( tja, les gehad van een taalpurist ) dus ik stoor me echt mateloos aan je retorische vragen.
Ik denk dat als je wat zorgvuldiger werkt, je er best een leuk artikel van kan maken!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:36

Dit lijkt meer een tekst over het voeren van discussies dan een informatieve tekst over racisme, ik mis inderdaad ook structuur en een groot deel argumentatie. Het mag wat mij betreft ook wel wat langer, het is een interessant en inderdaad actueel onderwerp (aangezien wij in een multicultureel land leven) dus imo mag je er wel wat meer aandacht aan besteden. Niet dat je dat nu niet gedaan hebt hoor, maar iets uitgebreider zou niet misstaan. Lachen

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:46

Ik vind het ook niet heel sterk om eerlijk te zijn. De titel is racisme, maar ik zie nergens het woord racisme ook daadwerkelijk terugkomen in je tekst. Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, maar aangezien je er hier zo de nadruk op legt, zou het misschien beter zijn het ook terug te laten komen in je schrijfsel. Nu gebruik je alleen 'discriminatie'.
Je werkwoorden vallen mij inderdaad ook op en er zitten een aantal kromme zinnen tussen.

Het onderwerp vind ik dan wel weer leuk en je kunt er ook veel mee! Het is duidelijk dat je mensen aan het denken wilt zetten met je tekst. Ik denk dat het krachtiger overkomt als je een goede opbouw in je betoog hebt, met een kop en staart en aan het eind eventueel een retorische vraag achterlaat om mensen over te laten mijmeren. Door de vele vragen die je in je stuk stelt, weet ik op het laatst niet meer echt wat nu de kernboodschap van je verhaal is.

Je stuk hoeft imo niet veel langer te worden, maar een stuk structuur zal al veel goed doen! Lachen