Kan iedereen leren tekenen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lafayette

Kan iedereen leren tekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 14:34

Hallo Bokkers

Ik heb de vraag kan iedereen leren tekenen door veel te oefenen of moet je aanleg hebben.
Ik wil dus beginnen met tekenen en ik wil graag tips en of ik het ook zou kunnen leren.

Groetjes

Rainie

Re: Kan iedereen leren tekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:37

Doen, gewoon tekenen. Lachen

Je vindt je eigen stijl wel.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 14:40

Rainie schreef:
Doen, gewoon tekenen. Lachen

Je vindt je eigen stijl wel.

Maar de eerste tekening zal wel een grote mislukking zijn en je wordt toch steeds beter

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:41

Het zou wel moeten kunnen, alleen je moet toch wel een beetje inzicht hebben voor verhoudingen enzo Nagelbijten / Gniffelen en dat heb ik dus niet Tong uitsteken bij mij word altijd (Als ik bijv een paard teken) het hoofd veels te groot in verhouding met het lichaam enzo Tong uitsteken En schaduwen enzo kan ik ook niet Nagelbijten / Gniffelen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:45

Als je aanleg hebt, is dat handig. Dan gaat het je iets makkelijker af, maar in principe kan natuurlijk iedereen tekenen.
Het is een kwestie van goed kijken (ook naar anderen!) en heeeeel veeeeel doen!! En dat je eerste tekening een mislukking wordt, tja, dat hebben we allemaal gehad... Het belangrijkste lijkt me toch dat je vooral PLEZIER hebt in wat je doet!!!

Overigens, niet kunnen ligt op het kerkhof en niet willen ligt ernaast.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 14:50

En ik wil met potlood beginnen welke potloden zijn aan te bevelen heb je nodig hardheid ?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:51

Lafayette schreef:
En ik wil met potlood beginnen welke potloden zijn aan te bevelen heb je nodig hardheid ?

Begin maar met een gewoon HB-potlood. Voor schaduwwerking e.d. heb je ook H en B potloden nodig, maar probeer eerst maar eens met een gewoon HB-potlood... Dat kan trouwens gewoon een potlood van de V&D ofzo zijn hoor. Vulpotlood werkt ook goed.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:52

Rainie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:56

Sodeletuut schreef:
Het zou wel moeten kunnen, alleen je moet toch wel een beetje inzicht hebben voor verhoudingen enzo Nagelbijten / Gniffelen en dat heb ik dus niet Tong uitsteken bij mij word altijd (Als ik bijv een paard teken) het hoofd veels te groot in verhouding met het lichaam enzo Tong uitsteken En schaduwen enzo kan ik ook niet Nagelbijten / Gniffelen

Jij hebt het over realistisch natekenen van dieren en mensen neem ik aan? Ja, klopt, daar heb je aanleg voor nodig. Zelf kan ik absoluut niet realistisch tekenen, tenzij ik het overtrek ROFL

Over potloden enzo kan ik je dus niet adviseren, maar ik raad je echt aan om juist te experimenteren met materiaal, zoals inkt, verf, wat mij betreft stoepkrijt. Misschien vind je een verborgen talentje onder deze materialen Lachen

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 15:18

Ik wil paarden gaan tekenen dan is het het makelijkst denk ik om te beginenen van een foto af ofniet ?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:24

Iedereen is creatief. En natuurlijk kan je leren tekenen, de 1 heeft er alleen meer aanleg voor dan de ander. Als je nou echt een ramp bent in tekenen kun je het beste beginnen met overtrekken, en dan natekenen. En vooral veel bezig zijn. En als je het echt leuk vind, dan komt het vanzelf wel.

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:17

Aanleg ligt volgens mij bij vroegtijdig beginnen en veel geduld hebben.
Iedereen kan aanleg opbouwen met tekenen en iedereen kan het leren, natuurlijk heeft wel ieder zijn eigen stijl en kan je nooit een tekening van een ander namaken, jou tekening is hoe dan ook altijd anders.

Daarnaast zou ik niet beginnen van een foto af, probeer eerst eens een normaal paard te tekenen, het gehele lichaam met hoofd, waarneer dit goed lukt kun je overgaan naar een hoofd, als alle verhoudingen goed liggen kun je schaduuwwerken erin brengen en details. Van een foto aftekenen brengt vaak frustratie mee en daardoor maak je vaak tekeningen niet meer af, je hoopt op een resultaat die je vaak niet goed berijkt, als je het voorbeeld in je eigen hoofd neemt kun je nog eens veranderen van gedachten, snap je Knipoog

Heel erg veel succes ermee iig.
Probeer het rustig aan, niet te veel gedoe en te veel haasten, gewoon lekker rustig beginnen, neem er de tijd voor en probeer het gewoon weer overnieuw waarneer het niet lukt.

Kusje

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:32

Ciinderella schreef:
Daarnaast zou ik niet beginnen van een foto af, probeer eerst eens een normaal paard te tekenen, het gehele lichaam met hoofd, waarneer dit goed lukt kun je overgaan naar een hoofd, als alle verhoudingen goed liggen kun je schaduuwwerken erin brengen en details. Van een foto aftekenen brengt vaak frustratie mee en daardoor maak je vaak tekeningen niet meer af, je hoopt op een resultaat die je vaak niet goed berijkt, als je het voorbeeld in je eigen hoofd neemt kun je nog eens veranderen van gedachten, snap je Knipoog

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Juist in het begin is het belangrijk dat je een voorbeeld (referentie) hebt. Hoe moet je anders weten waar alle spieren, pezen, botten enzovoort lopen? Je moet het onderwerp van wat je tekent heel goed kennen. Ik weet zo best hoe een leeuw eruit ziet, maar ik zal toch referentiemateriaal nodig zijn om te weten hoe alle spieren e.d. lopen.
Nòg beter is het als je een levend model hebt en dat natekent. Dat dwingt je om snelle, losse schetsen te maken, wat heel goed is, want zo komt er meer dynamiek e.d. in je tekening. Als je paarden wil tekenen, ga dan in een weiland zitten en teken wat je ziet.

Maar nogmaals, zo zonder referentiemateriaal een onderwerp tekenen wat je niet "kent" (lees: je weet niet hoe het in elkaar steekt qua spieren, pezen, botten, beweging, vacht enzovoort enzovoort) kan NIET! Tenzij je fantasy e.d. tekent, maar ook dan zul je basiskennis moeten hebben van hoe een levend wezen werkt/beweegt enzo. Heel veel (ook professionele) tekenaars gebruiken zelfs dan referentiemateriaal. En sowieso bij onderwerpen die ze niet in de vingers hebben, om het zo te zeggen.
En OOK met referentiemateriaal kun je aan een tekening je eigen draai geven.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:42

en wat is het makkelijkst om mee te beginnen een standfoto heel paard voorkant of zijkant, voorkant hoofd, zijkant hoofd

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 18:37

Lafayette schreef:
en wat is het makkelijkst om mee te beginnen een standfoto heel paard voorkant of zijkant, voorkant hoofd, zijkant hoofd

niemand ? want ik wou eigenlijk nu beginnen met een foto uiit zoeken

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:49

Lafayette schreef:

Joh, je moet niet zo nadenken, maar gewoon doen.

Als je een foto hebt gevonden die je leuk vindt, probeer dat dan gewoon na te tekenen. Als het niet lukt probeer je het overnieuw of je stopt of je zoekt een andere foto.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 23:24

Nerwen schreef:
Lafayette schreef:

Joh, je moet niet zo nadenken, maar gewoon doen.

Als je een foto hebt gevonden die je leuk vindt, probeer dat dan gewoon na te tekenen. Als het niet lukt probeer je het overnieuw of je stopt of je zoekt een andere foto.

Ik ben lekker bezig geweest vanavond en het is leuker dan verwacht.
Ik heb al een topic geopend Lachen Ben benieuwd wat je er van vind

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:38

Ik ben van mening dat iedereen kan leren tekenen, iedereen heeft ergens bepaalde talenten of kwaliteiten. Het ligt aan je doorzettingsvermogen hoe ver je komt, en aan je kwaliteiten/ interesses waar je uitkomt. (Hyperrealistisch met grafiet, meer abstract met verf, of creatief met tekentablet en pc...) de mogelijkheden zijn eindeloos Lachen

In het begin zou ik altijd werken met een referentie; of dat naar aanleiding van een foto of een echt paard is, dat maakt niet uit. Als je maar kíjkt. Dat is het belangrijkste.
Wat ik zelf ook veel doe is voelen, dus met je handen over -in dit geval- bijvoorbeeld het hoofd. Waar voel je de spieren, hoe voelt de vorm van de schedel onder dat dunne laagje huid en vacht. Mij helpt dat heel fijn om inzicht te krijgen in hóe zo'n dier nu eigenlijk in elkaar steekt Lachen
Succes!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:25

Inderdaad Fnanne, wat ik je ook nog als tip kan geven, is om met een heel licht getekend raster te werken, met het schilderen helpt mij dat altijd om de verhoudingen precies goed te krijgen. Je kunt zo vakje voor vakje de verhoudingen goed natekenen. In een tekening moet je deze alleen niet te dik opzetten, anders kun je hem naderhand niet meer wegkrijgen. Ik teken en schilder overigens ook altijd van referentiemateriaal, en in de zomer zit ik lekker in het weiland te tekenen, helpt echt Ja .

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:20

Inderdaad, raster is handig
Je moet gewoon oefenen oefenen oefenen
Ik denk dat je vanzelf steeds beter word
Misschien beetje aanleg voor hebben maar probeer het gewoon Pling

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 23:13

Tot op zekere hoogte kan je het zeker en vast wel leren, maar ik ben een van de mensen die gewoon het inzicht mist. Hoe veel moeite ik ook doe, het gene wat op mijn blad terecht komt lijkt in de verste verte niet op wat ik bedoeld had te tekenen. Na veel oefenen zal het vast wel verbeteren, maar écht goed kunnen tekenen is voor sommige mensen gewoon niet weggelegd Lachen