[GED] Jouw naam staat in Gods hand geschreven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aline_17

[GED] Jouw naam staat in Gods hand geschreven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 11:08

Jou naam staat in Gods handpalm geschreven, onuitwisbaar…

God zal altijd bij jou zijn,
Zal altijd over jouw hoeden,
Zal je nooit vergeten,
Voor Hem zijn jouw muren altijd zichtbaar,
Want, jou naam staat in Gods handpalm geschreven, onuitwisbaar…

Al zou je in de steek gelaten worden,
Zou je getroffen worden door verdriet,
God zal je behoeden.

In angst zul je niet alleen zijn,
In verdriet zal Hij je niet alleen laten,
In spanning zal Hij aan je zij staan.

God gaat altijd met je mee,
Hij zal zich altijd over je ontfermen,
God zal altijd van je houden,

God zal je niet vergeten,
Je zult nooit alleen zijn,
Bid tot hem en hij zal je horen,

Bij de Heer zal je geborgen zijn,
Bij Hem zal je veilig zijn,
Hij laat je niet in de steek,

Aline_17

Re: [GED] Jouw naam staat in Gods hand geschreven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 13:20

Niemand ? Scheve mond

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:24

Ik vind alle ''coupletten'' (hoe noem je dat in een gedicht?) een beetje eentonig: het komt overal op hetzelfde neer; er zit geen verhaal in. Ik ben het trouwens niet helemaal met de inhoud eens, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een hekel heb aan het geloof. Knipoog Dat is verder ook niet belangrijk want er zullen vast mensen zijn die zich er wel in kunnen vinden. Ja

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:28

Het doet mij eigenlijk ook niets en ga verder met redrumfox mee.
Het spreekt mij totaal niet aan en ik blijf ook niet geboeid lezen, vind de tekst niet pakkend zeg maar.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 13:28

Bedankt voor je reactie! Je bent de eerste met negatieve Feedback Knipoog Heel veel mensen zeggen juist dat er wel verhaal in zit/boodschap Tong uitsteken
Beetje jammer dat je zo hard zegt dat je een 'hekel' hebt aan het geloof........ Sigaar

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:34

Ik vind de tekst ook niet pakkend, het doet ook totaal niets met mij (ondanks dat ik braaf gelovig ben opgevoed Haha!).
Ik vind het nogal 'vlak' en inderdaad ook eentonig. Het mag wel wat pakkender en wat afwisselender Lachen

Ik mis eerlijk gezegd de boodschap een beetje, doet mij denken aan een standaard preek of bijbeltekst.

edit: het is niets vernieuwends in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-03-08 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:36

het is wel een beetje eentonig, maar dat omdat er de hele tijd instaat Want, jou naam staat in Gods handpalm geschreven, onuitwisbaar…
maar de rest vind ik het wel pakkend en erg mooi geschreven, ondanks dat ik zelf niet geloof ofzo, maar respecteer wel een ieders geloof Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:36

Aline_17 schreef:
Bedankt voor je reactie! Je bent de eerste met negatieve Feedback Knipoog Heel veel mensen zeggen juist dat er wel verhaal in zit/boodschap Tong uitsteken
Beetje jammer dat je zo hard zegt dat je een 'hekel' hebt aan het geloof........ Sigaar

Ach ja.. het geloof heeft mij niets opgeleverd: het heeft mij alleen maar narigheid bezorgt, net zoals minstens 50% van de wereldbevolking. Dan vind ik dat ik er met recht een hekel aan mag hebben. Knipoog

Maar goed: weer ontopic. Is het misschien een idee om het gedicht nogmaals te schrijven maar er dan meer variatie in te stoppen? Of hier en daar iets te veranderen? Persoonlijk vind ik het leuk om een verhaal te zien in een gedicht met een begin - middenstuk - slot. Maar dat is persoonlijke smaak.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 16:25

Ik heb een reactie gehad van de dominee en ik moet dit gedicht aanstaande Zondag voordragen in de kerk
En even off-topic: Ik vindt dat je het geloof van iedereen met accepteren en ik vindt niet dat je er zo over moet gaan praten maargoed

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:13

Ik accepteer het ook wel: mij hoor je niet zeggen dat niemand Christen mag zijn hoor.. Iedereen moet lekker zijn eigen geloof hebben en dat helemaal zelf weten, maar ik heb er een hekel aan en zou er niet over peinzen om een geloof aan te nemen. Dat is gewoon mijn mening en als je je daar gekwetst door voelt dan zit er iets mis bij jou en niet bij mij: ik ben dus niet degene die zich aan moet passen. Vrijheid van meningsuiting is een heel breed begrip in Nederland. Knipoog

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:15

Hmm mooi geschreven maar een beetje eentonig

(en verder doet het me niets omdat ik ook niet gelovig ben Bloos)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:23

Ik ben christen en ik vind het opzich wel mooi maar het is eentonig. Je zou er meer "verhaal" in kunnen stoppen bijvoorbeeld. Uit alle verzen/coupletten (noem je dat zo? Tong uitsteken) komt het hier op neer: je bent veilig bij God. Maar er is nog veel meer over te zeggen vind ik Haha! Dus er kan meer variatie in. Ook vind ik het apart dat het eerste stukje 5 regels heeft, de rest 4. En het is wel in bijbel-taal geschreven wat ik zelf niet heel geweldig vind. 'Behoeden' en 'ontfermen' bijvoorbeeld wordt niet veel gebruikt (alleen in de bijbel). Ik denk dat je een groter publiek aanspreekt door het wat makkelijker te schrijven.

Maarre zo goed ben ik ook niet in gedichten verder Bloos leuk dat je het in de kerk mag lezen! Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:44

Geloof brengt nooit narigheid, het zijn de mensen die het geloof vernaggelen Nagelbijten / Gniffelen

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:49

Het idee achter het gedicht vind ik wel heel mooi.. maar wat anderen al zeggen, ik vind het wat eentonig. Het sprankelende zit er niet in.

En nog even tipje, let op je spelling. Het is jouW en niet jou naam. (bezittelijk)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:49

ik ben ook Christen, en vind het opzich wel een leuk gedicht,
maar je valt idd wel vaak in herhaling.
ik zou persoonlijk niet elke keer die zin van 'onuitwisbaar' neerzetten,
misschien aan het begin, en aan het eind?

en misschien kan je dan sommige stukjes wat inkorten/samenvoegen, door de echt dubbele bewoordingen eruit te knippen.

als voorleesverhaal voor voorin de kerk is het wel weer leuk op de manier dat je het nu hebt.

veel succes zondag, vind je het niet eng, voorin de kerk iets oplezen?

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 20:52

@redrumfox; ik vindt het ook niet erg ofzo dat je niet gelooft maar het kwam een beetje hard over maar maakt niet uit Knipoog

Ik zal de opdracht nog even uitleggen, ik moest een gedicht schrijven en dat moest gaan over dat jouw naam in Gods handpalm geschreven staat en dat je bij Hem geboregen bent.
De dominee vond het juist goed dat ik die zin steeds weer heb laten terug komen, hij zei dat het mooi aansluit bij zijn preek!
Ik vindt het wel spannend om voor zo'n grote groep iets voor te lezen, maar het komt vast goed

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:54

hahahah zat ik toch goed bij: het doet mij denken aan een preek Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:58

Ook ik vind dat je in elk couplet steeds hetzelfde zegt in iets andere bewoordingen, ik mis de passie in het gedicht, het ovetruigt niet echt.
Nu begrijp ik wel dat dat ook heel moeilijk is hoor, om dat in een gedicht te kunnen leggen!
Over de inhoud ga ik niet discuseren (heb mijn eigen visie op het geloof, en die is anders dan de jouwe), je moet schrijven over hoe het voor jou is, anderen zijn in dit soort gedichten niet belangrijk; jij bet de dichteres en je kunt het mooi vinden en je zelf identificeren met de inhoud of juist niet. Dat geldt voor elk gedicht. Ik kan het niet met de inhoud eens zijn, maar het toch een knap gedicht vinden, omdat de taal zo goed en creatief is gebruikt. Dat vind ik bij dit gedicht nog een beetje te weinig. Misschien kan je er nog wat aan doen (voor je gevoel wat meer overdrijven zeg maar, over wat God dan voor jou is). Succes ermee. Knipoog

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:00

Ik vind 't mooi.
Alleen ik stoor me aan de spellingsfout: jou naam, het is jouW naam, maar dat is al gezegd. Maar daar zullen ze met het luisteren geen last van hebben.
Succes hoor. Lachen

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 21:14

Yvonnelind schreef:
Ook ik vind dat je in elk couplet steeds hetzelfde zegt in iets andere bewoordingen, ik mis de passie in het gedicht, het ovetruigt niet echt.
Nu begrijp ik wel dat dat ook heel moeilijk is hoor, om dat in een gedicht te kunnen leggen!
Over de inhoud ga ik niet discuseren (heb mijn eigen visie op het geloof, en die is anders dan de jouwe), je moet schrijven over hoe het voor jou is, anderen zijn in dit soort gedichten niet belangrijk; jij bet de dichteres en je kunt het mooi vinden en je zelf identificeren met de inhoud of juist niet. Dat geldt voor elk gedicht. Ik kan het niet met de inhoud eens zijn, maar het toch een knap gedicht vinden, omdat de taal zo goed en creatief is gebruikt. Dat vind ik bij dit gedicht nog een beetje te weinig. Misschien kan je er nog wat aan doen (voor je gevoel wat meer overdrijven zeg maar, over wat God dan voor jou is). Succes ermee. Knipoog

Hier kan ik wel wat mee, bedankt voor je reactie Lachen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:23

Er zit geen ritme in het gedicht, en de regel "Want, jou naam staat in Gods handpalm geschreven, onuitwisbaar… " vind ik er lang in vergelijking met de andere regels in het gedicht. Juist omdat de zin zovaak terug komt zou ik er een korte, pakkende zin van maken, die je aan een stuk door en zonder pauzes leest..
een gedicht moet je lekker door kunnen lezen..

ritme hoeft trouwens geen rijm te zijn.

Ik had als ik jou was ook voor een wat 'moderner' taalgebruik gekozen, ofja, modern, hoe leg je dat uit?

het gedicht raakt mij niet, het is mij wat te saai. Ik heb het idee dat je er weinig emotie in hebt gelegd.
is dat niet zo, dan is de emotie gewoon niet goed doorgekomen.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 12:23

Oke, omdat de reacties hier alleen maar uit negatief bestonden, wil ik bij deze graag melden dat er mensen zijn die het gedicht van mij willen overnemen, en zeer positieve feedback heb gekregen nadat ik mijn gedicht vanmorgen heb opgedragen. Pling Het feit dat de laatste zin steeds terug komt was JUIST voor veel mensen het mooie aan het gedicht

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:34

goed man!!
en mooi dat het voordragen goed is gegaan!