Twee vraagjes aan de tekenexperts hier
Na jaren en jaren van werken met grijs- en kleurpotlood en af en toe een uitstapje naar aquarel heb ik gisteravond heel dapper het doosje pastelpotloden dat al een paar jaar in mijn kast lag opengetrokken. Bleek best geinig spul, het resultaat is niet zo belangrijk (tenzij interesse maar dan geen commentaar
), maar ik vind 't zelf mooi geworden en daar gaat 't om, alleen, kun je pasteltekeningen ook met gewone fixeer inspuiten? Dat spul vlekt anders zo als ik 't opberg. Hoe doen jullie dat? Ik heb zo'n spuitbus met fixeer. Gewone potloodtekeningen (ook de 3D-4D) kan ik met dat spul heel aardig fixeren, kan dat met pastel en bijvoorbeeld oostindische inkt (heb ik o.a. de achtergrond zwart mee gemaakt) ook? Zo nee, wat dan wel te doen om 't ding mooi "heel" te houden?En dan nog iets, hoe slijp je pastelpotloden? Ik heb 'n goede puntenslijper, maar deze potloden zijn wat dikker in doorsnee (niet alleen de punten, ook 't hout) lijkt 't wel, ik moet echt heel voorzichtig een klein stukje bijslijpen steeds. Moet je daar een speciale puntenslijper voor hebben? Ik ben aangestoken door dit spul, smaakte naar meer, ben dus bereid te "investeren" in mijn tekenuitzet
. Tips? Alvast bedankt!
Yvonne