Pastelpotloden slijpen + tekening fixeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

licorne

Pastelpotloden slijpen + tekening fixeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 07:42

Hallo allemaal
Twee vraagjes aan de tekenexperts hier Tong uitsteken
Na jaren en jaren van werken met grijs- en kleurpotlood en af en toe een uitstapje naar aquarel heb ik gisteravond heel dapper het doosje pastelpotloden dat al een paar jaar in mijn kast lag opengetrokken. Bleek best geinig spul, het resultaat is niet zo belangrijk (tenzij interesse maar dan geen commentaar Haha! Haha! Haha! ), maar ik vind 't zelf mooi geworden en daar gaat 't om, alleen, kun je pasteltekeningen ook met gewone fixeer inspuiten? Dat spul vlekt anders zo als ik 't opberg. Hoe doen jullie dat? Ik heb zo'n spuitbus met fixeer. Gewone potloodtekeningen (ook de 3D-4D) kan ik met dat spul heel aardig fixeren, kan dat met pastel en bijvoorbeeld oostindische inkt (heb ik o.a. de achtergrond zwart mee gemaakt) ook? Zo nee, wat dan wel te doen om 't ding mooi "heel" te houden?

En dan nog iets, hoe slijp je pastelpotloden? Ik heb 'n goede puntenslijper, maar deze potloden zijn wat dikker in doorsnee (niet alleen de punten, ook 't hout) lijkt 't wel, ik moet echt heel voorzichtig een klein stukje bijslijpen steeds. Moet je daar een speciale puntenslijper voor hebben? Ik ben aangestoken door dit spul, smaakte naar meer, ben dus bereid te "investeren" in mijn tekenuitzet Clown Clown . Tips?
Alvast bedankt!
Yvonne
Laatst bijgewerkt door Mireille op 23-03-08 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Een vraag heeft geen tag nodig ;)

Knoesje

Re: [TEK] Pastelpotloden slijpen + tekening fixeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:17

Hoi Yvonne,

Ik heb inmiddels ook aardig wat ervaring met pastel
en probeer je vraagjes te beantwoorden.
Ik denk dat iedereen zijn eigen foefjes en trucs heeft, maar dit zijn de mijne:

Met fixeer ben ik altijd voorzichtig, het tast altijd de kleur wat aan.
Ik neem goed afstand ong. 40 cm en dan spuit ik heel licht, het papier mag niet vochtig worden.

Mijn pastelpotloden slijp ik altijd met een mesje (met van die afbreekmesjes)
een puntenslijper is inderdaad te smal en wordt gauw bot.
Die mesjes kun je afbreken als ze bot worden.

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:40

Hoi Yvonne,

Ik gebruik zelf voor mijn pastelpotloden een puntenslijper die ik ooit eens ergens op een make- up afdeling heb gekocht. Deze heeft een normaal en een wat groter gat. Dit werkt op zich wel aardig.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:41

Ik heb pastelpotloden van Carbothello, deze zijn net zo smal als normale kleurpotloden en passen dus ook gewoon in een normale puntenslijper Tong uitsteken