[SCH] Equus Orientalis: Yamoud en Koerdisch paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[SCH] Equus Orientalis: Yamoud en Koerdisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 11:57

Omdat ik momenteel zeer beperkt ben in mijn mogelijkheden te schilderen, werk ik momenteel dus op papier. Ik ben nog niet helemaal zeker of ik in mijn serie alleen steeds verder naar het oosten zal gaan of ook verdere uitstapjes naar het Midden-Oosten zal maken.

Wat hoort er wel/niet bij?

Sowieso wil ik nog de volgende rassen neerzetten die absoluut in de planning staan:
* Kaspische paard
* Yabou
* Iomud (alweer)
* Nog een aantal takken van het Perzisch Plateau Paard (term bedacht door L. Firouz, gebruik hem voor het gemak even)
* Asil Arabier/Perzische Arabier/Tazzi/Tazi
* Chenaran (kruising Turkoman-Arabier)

Mogelijk (steppenpaarden en oostelijke paarden):
* Kabardin
* Karabaier
* Karabach
* Marwari
* Kathiawari
* Yakut
* Mongoolse paard
* Kirgiz
* Kazach
* Xilingol
* Lokai
* etc?

Midden Oosten:
* Berber
* Berber-Arabier
* Egyptische Arabier
* Bahrain Arabier
* etc?

Historische paarden uit het Oosten/Uitgestorven rassen:
* Bucephalus
* Paarden van Fergana
* Nisaean
* Karacabey (onlangs uitgestorven Turks paardenras)
* nog een aantal?

Welke lijsten vinden jullie wél in de serie passen en welke niet? Waarom?
Jullie zouden mij er enorm mee helpen! Suggesties zijn ook welkom (met motivatie)!

Ik had er nog twee onder de scanner gelegd, die zal ik hier ook plaatsen.
Materiaal voor beide is een mengvorm van de volgende pastels: wax, olie en zacht pastel. Daarnaast heb ik markerstiften gebruikt en olie-medium op (onhandelbaar) papier.

1. De Yamoud.
Afbeelding
De Yamoud of Yamout (er zijn veel spellingvarianten, dat krijg je met o.a. Farsi en Turkmeense invloeden dan verbastert het en is het moeilijk naar ons welbekende schrift om te zetten) is een moderne tak van de Turkoman, gefokt in Iran door de Yamoudi Turkoman nomaden (voor zover ze tegenwoordig nog nomadisch te noemen zijn). Yamoud hengsten worden net als de Akhal-Teke in vilten dekens ingepakt en aan een touw bij de tenten gehouden. De merries en veulens zwerven in taboenes (een soort kuddeverband) rond in de bergen, de woestijn of de steppe (afhankelijk van de locatie op dat moment).

De Yamoud wordt ernstig met uitsterven bedreigd. Gaat het in Turkmenistan al jaren niet goed met de Turkmeense variant (Iomud), in Iran is het vooral sinds de jaren 70 sterk bergafwaarts gegaan door de popularisering van paardenrennen in heel Iran waardoor de Yamoudi gingen kruisen met vooral de Akhal-Teke (Teke-Turkoman) welke op zichzelf steeds vaker gekruisd werd met Arabieren en Iraanse volbloeden vanaf de jaren 80. Gelukkig is sinds vorig jaar in Iran een speciaal programma opgezet met als doel het behoud van deze prachtige paardjes.

Voor dit werk heb ik naar aanleiding van vorige commentaren eens voorzichtig geprobeerd het tapijt erachter te hangen in plaats van voor het paard (al heb ik dat weer gecompenseerd met het tapijt over de rug van het paard). Lachen
De kleuren vind ik zelf vrij ingetogen. Ik weet niet of ik dat mooier vind ja/nee. De verhoudingen kloppen bij dit paardje, heeft echt een Yamoud uitstraling. Bloos

2. Het Koerdische Paard (Kurd, Persian Plateau Horse of the Kurd strain)
Afbeelding
Dit werk is voor mij enorm wisselvallig. Het ene moment ben ik er redelijk tevreden over omdat hij echt die Koerdische uitstraling heeft, het andere moment vind ik hem alleen maar vreselijk slecht. Ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken, maar qua kleurstelling (grijs-oranje) vind ik hem weer wel geslaagd. Anatomisch is er ook wel wat op aan te merken, maar daar kan ik mee leven.
Het Koerdische paard wordt nauwlettend in de gaten gehouden in Iran, maar in Turkije en Irak worden ze ernstig bedreigd door de vernietigende campagnes tegen het Koerdische volk aldaar. Vooral in Irak is de situatie kritiek te noemen. Huilen
Er zit overigens géén grijs in dit werkje.

Ik zou jullie mening over 1 van de genoemde punten (of werken, je hoeft niet overal een mening over te hebben) heel graag horen!
Voor de andere werken die tot nu toe in deze serie passen: [UK] [SCH] Goklan, equus orientalis serie.

IcePrincess

Re: [SCH] Equus Orientalis: Yamoud en Koerdisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:29

De eerste vind ik zeer geslaagd, naar mijn mening de mooiste uit de serie, heel mooi hoe het paard ver het kleed valt en de kleuren van het kleed weer passend zijn bij het paardendek (welke ik overgens ook zeer gaaf vind, leuk idee om te maken voor mijn pony Haha! ).

Het paard vind ik wel wat lang, maar ik neem aan dat dat bij het ras hoort. Kleuren bij deze vind ik ook erg fijn.

De tweede vind ik minder, teveel kleur in het kleed (maar wel precies de kleuren die ik dan wel weer erg mooi vind) te weinig in het paard, of nouwja, ook teveel in het paard maar dan weer zoveel dat het een grote viezige massa wordt. Het paard op zich vind ik wel mooi, dat ponyachtige spreekt me wel aan. Maar de kleur van het paardje haalt het werk naar beneden, vind ik erg zonde.
Ik mis hier ook de glans, de lijnen staan er wel maar de lichte kleur is er niet.

Wat betreft volgende werken zou ik het op het midden oosten houden, ga je nog oostelijker wordt het wat te orientaals en gaat het buiten de serie vallen. Misschien later als aanvulling verder naar het oosten werken maar niet als onderdeel van deze serie.

Ik vind het erg mooi iig, vooral ook idd vanwege dat veel van die rassen aan het uitsterven zijn, daar moet meer aandacht aan besteed worden en op deze manier de rassen laten zien zorgt daar zeker voor. Veel mensen zullen van de meeste van deze paardensoorten nog nooit hebben gehoord, waaronder ik Knipoog .

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:38

Vraagje, die koerdische paarden, zijn die in het echt grijs?
Ik kan weinig zeggen van je werk, omdat ik niet weet hoe deze rassen er uit horen te zien. Ik kom ze alleen op jouw tekeningen tegen en heb verder geen referentiemateriaal. Het sfeertje vind ik wel leuk!

Alle `exotische`paarden zouden in je serie pasen, al vind ik wel dat er over de combinatie van werken een typische midden-oosten-sfeer hangt. Daar moeten ze natuurlijk wel in thuis horen, bij je fries leek het net of die verdwaald was. (Alleen als je die naast de anderen werken legt, als je het schilderij apart hield was dat weer niet.)
De uitgestorven rassen lijken me een nuttige uitdaging. Daar is waarschijnlijk weinig fotomateriaal van, dus is tekenwerk een mooie aanvulling.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:46

Meeste van deze rassen zeggen me niets, en áls ze me al iets zeggen dan weet ik er maar bar weinig over te vertellen: daar kan ik dus verder niet op in gaan. Wel heb ik aardig wat verstand van de technische tekenkant en ik kan alleen maar zeggen dat het kleurgebruik echt geniaal is: het klopt helemaal. Ik vind het vooral erg leuk dat je bij de Yamoud niet alleen voor bruinteinten hebt gekozen in de achtergrond, maar dat er ook (aardig fel)groen in voorkomt: dit lijkt een vreemde combinatie maar het pakt erg goed uit. Het idee met de dekens vind ik erg leuk: geeft echt een Oosters sfeertje.

Misschien hoort het bij het ras, maar voor mijn gevoel is het Koerdische Paard niet helemaal in verhouding. Het lijkt alsof de voorhand (borst-hals) forser is dan de achterhand. En het achterste achterbeen ziet er een beetje vreemd uit.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat het twee prachtige tekeningen zijn. Materiaal heb je ook goed gekozen bij het onderwerp. Ja

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:59

@IcePrincess: Ik kan me vinden in je kritiek over het tweede werkje. De meeste Koerdische paarden die ik gezien heb waren schimmel (gradatie van grijs naar wit), bruin of vos. Maar een heel klein aantal was bijvoorbeeld zwart (meeste zwarten waren ook schimmel). Ik vond het wat dat betreft veelal moeilijk kiezen welke kleur ik zou schilderen, omdat ik vooral bij grijze schimmels me nogal te buiten ga met kleur is hij daardoor eigenlijk een beetje TE geworden, daardoor was het niet meer mogelijk goede highlights te plaatsen (ze zijn er wel maar minimaal). Dank voor je inbreng ook. En ik vind zo'n dekje ook erg leuk, ze worden o.a. ook gebruikt ipv zadel of voor onder het zadel. Haha! En je slaat de spijker op zijn kop mbt onbekende rassen, dat is precies de reden dat ik aan dit project begonnen ben: ze moeten onder de aandacht gebracht worden anders staat hun hetzelfde lot te wachten als het Karacabey paard: het eeuwen volhouden en dan alsnog uitsterven. Huilen
Oh, en de rug die is idd lang, is rastypisch. Haha!
De absolute witte bewaar ik voorlopig voor de Yabou en de Asil. Lachen Dus vandaar dat hij grijs is nu. Vork

@oneilltje79: Koerdische paarden zijn meestal schimmel (gradatie van zwart-grijs-wit) of bruin, soms vos of zwart. Ik kan je eventueel wel wat afbeeldingen of links toesturen van Koerdische paarden. Als je goed kunt zoeken kun je online echt al veel vinden, warempel. Ja
Bedankt voor je input. Ik zal het zeker meenemen. Haha!

@Redrumfox: dankjewel! En idd de meeste mensen zegt dit lijstje eigenlijk vrij weinig. Bloos Dat is ook 1 van de redenen dat ik me op dit project heb gestort. Wel grappig dat je het over bruintinten hebt want die zijn volledig gemengd, een 'pure' bruin zit er niet in. Lachen De Koerd is idd vrij zwaar op de voorhand, al liggen er nog lekkere ronde billen achter het tapijt verstopt. Ik ben zelf ook niet helemaal tevreden over de anatomie, dat blijven toch wat valkuilen van het direct in dikke stift tekenen: op doek kun je daar nog enigszins overheen schilderen, maar met dit materiaal kan dat niet dus zit je eraan vast. Zoals ik zei, ik kan ermee leven omdat hij voor mijn gevoel toch echt die Koerdische uitstraling heeft. Ja

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:05

Ach ja bruintinten.. als je het oppervlakkig bekijkt lijkt het bruin. Haha! Welk ras wordt je volgende projectje trouwens? Lachen

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:31

Ik vind ook deze twee weer werkelijk geweldig! (heb je vorige topic ook gevolgd alleen nooit gereageerd). De Yamoud is mijn favoriet van deze twee, de combinatie tussen het paard, tapijt en de deken van het paard + de kleuren die hierin vorokomen komt op mij zeer geslaagd over.
Bij het Koerdische Paard vind ik het jammar dat het paard wat hoekig lijktr over te komen in het lichaam. Hoofd vind ik wle hele mooi gelukt en ook nu weer een mooie combinatie met tapijt (van mij mag het tapijt best een stukje paard bedekken Bloos )

Voor suggesties van de verdere serie, als het aan mij ligt maak je gewoon alle rassen die je hier zonet genoemd heb Vork Maar wat mij dus vooral aantrekt zijn de nauwelijks bekende oosterse rassen. Daar zou ik er liever meervan zien dan van een bekender ras als de berber.

Wat betreft je idee voor historische paarden, waar ik erg benieuwd naar zou zijn is hoe jij Bucephalus zou afbeelden. De verschillende afbeeldingen die ik tot nu toe van hem gezien heb (film, boeken, schilderijen, tot en met een modelpaard aan toe) doen in mijn ogen vaak nauwelijks recht aan hem, en geven blijk van weinig kennis van het type paard dat je zou kunnen verwachten (ik heb voorbeelden voorbij zien komen van friezen, koudbloeden en een mustang, nou niet echt wat je je typische oosterse paarden zou noemen Vork

Verder nog een vraagje: waar haal jij al je informatie over deze rassen wel niet vandaan?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 19:40

@Redrumfox: het is ook de bedoeling dat het bruin lijkt. Haha! Ik weet nog niet zeker welke mijn volgende zal zijn, sowieso uit het bovenste lijstje denk ik maar welke hangt sterk af van waar ik op dat moment zin in heb.

@FV_Whisper: Dankjewel. Haha! Hoekig hoort ook wel een beetje bij deze stijl, ben daarin nog best zoekende wat mooier is, vloeiend of hoekiger. De hoofdmoot zal ook absoluut onbekende rassen en types zijn, waar weinig paardenmensen van gehoord hebben.

Ik heb in het verleden geregeld schetsen van Bucephalus gemaakt, alleen nog nooit uitgebreid en nog nooit in deze stijl. Ik had als kind altijd het idee dat het een Akhal-Teke was maar ik vermoed dat hij toch net wat van een zwaarder type zal zijn geweest (heb er een hele theorie over nl). Dus die staat echt al heel lang in de planning, Bucephalus. Ja Eens zien wanneer het er van komt.

Mijn informatie haal ik voornamelijk van fokkers en autoriteiten aangaande deze paardjes, soms direct contact, soms via door hun al geschreven bronnen (o.a. L. Firouz, websites/stukken/fora/tijdschriften uit Turkmenistan, Rusland, Iran, enz, wetenschappelijke publicaties vooral mbt DNA en herkomst maar ook historische bronnen, noem maar op). Ik doe hiervoor ook veel historisch onderzoek. Voor de historische kant is het heel erg filteren omdat tijdens the Great Game (strijd tussen Rusland en het Britse Rijk in de negentiende eeuw) enorm veel interesse was in de regio Centraal-Azië en er dus veel ooggetuigenverslagen en verslagen van wetenschappers zijn over deze volken en hun paarden. Dan is het aan mij de taak deze Westerse en Russische ogen te 'vertalen' naar een goede interpretatie van hoe het destijds was. Wat ook een interessante en heel toegankelijke website is (omdat je geen Farsi, Russisch enz hoeft te doorspitten) is Turanianhorse.org dat vooral gaat over de geschiedenis e.d. van de paarden uit de Turan (o.a. de Turkoman). Dat is voor mij mijn opstapje geweest, zeg maar. Online is ook best wat te vinden, het is alleen goed zoeken, vaak naar websites die niet zo snel boven komen drijven in zoekmachines.

(Weer een heel verhaal) Bloos

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:22

Get, wat een lange teksten allemaal! Wow!
Ik kan niet zoveel schrijven. Nagelbijten / Gniffelen

Wat ik wel kan zeggen is dat je schilderijen er stuk voor stuk weer prachtig uitzien. Je kleurgebruik is echt waanzinnig, zo passend en zo mooi om naar te kijken. Echter vind ik het kleedje bij het tweede schilderij dan weer een minpunt. Bij de eerste past het in het geheel, het komt ook terug in het kleed(?) van het paard.

Je bent echt goed Jorieke, ik vind je werk prachtig. Ja

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:30

Ik ben ook niet zo lang van stof Knipoog
De eerst vind ik erg mooi. Die bergen erachter maken er een goed geheel van. Mooi kleurgebruik ook Ja
Op de één of andere manier vind ik de 2de wat minder. Wat minder kleur, waardoor het wat fletser overkomt misschien?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:19

@Eef: ja ik ben zelf ook lang van stof en stel veel vragen, dan kun je dat verwachten. Bloos Ik heb nog steeds een haat-liefde verhouding met de tweede. Soms denk ik dat ik toch maar gewoon een bruine had moeten schilderen. Clown

@Kimmes: Dankjewel. De tweede heeft net zoveel kleur, maar is gewoon wat minder uit de verf gekomen denk ik. Zoals ik al zei vind ik die ook niet mijn beste uit deze serie. Eens zien hoe hij uiteindelijk in het geheel gaat passen en dan zie ik wel weer verder denk ik.

Dank voor jullie berichten!