[MOV] Profielwerkstuk film

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brookers

[MOV] Profielwerkstuk film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 15:26

Hoi! Doei!

Misschien kent niet iedereen het, maar in de examenklassen is het gebruikelijk dat je een profielwerkstuk maakt. Bij mij op school is dit uitgebreider (Vrije School Onderwijs), we moeten namelijk een eindwerkstuk en een profielwerkstuk samen maken.
Doet er verder niet heel erg toe, behalve dat je sowieso ook een uitgebreid praktisch deel bij je werkstuk moet leveren.

Mijn werkstuk gaat over filmtechnieken, de mogelijkheden ervan en wat ze doen met de kijker. Zo kan elke filmtechniek een ander effect hebben.
Als praktische opdracht ben ik dus bezig met een film erbij te maken. Ik doe zelf alles alleen (film, geluid, montage etc.) behalve het gefilmd worden, dat is een vriendin van me.
Bij deze film gaat het niet om het verhaal, maar om het gebruik van de filmtechnieken die ik heb onderzocht.
Het verhaal is dus ook erg simpel: een meisje zit wat te drinken en te lezen en beseft dan ineens hoe laat het is en dat ze ergens naartoe moet. Ze wil gaan fietsen, maar haar band blijkt plat te zijn, deze pompt ze vervolgens op, gaat fietsen en moet dan ook nog ns lang wachten voor het stoplicht. Daarna kan ze weer verder, maar krijgt ze ook nog eens een lekker band! Vervolgens kan ze weer naar huis om de band te plakken en ze kan dan pas weer op weg.
Een einde moet ik dus nog verzinnen, iemand ideeen?
Ik dacht evt. aan een anticlimax, bv dat ze een smsje krijgt dat de afspraak toch niet doorgaat..

Ik heb de film nu tot en met de lekke band gemonteerd, en zou hier graag reacties op krijgen! En eventuele tips of ideeen voor het einde zijn altijd welkom.

1 ding nog: er zit een stukje zwart in, hier ontbreekt een shot, die moeten we nog filmen!
http://www.youtube.com/watch?v=m27gSh-AbjA
en zet natuurlijk je geluid aan...

Mocht er trouwens iemand vertrouwd zijn met het programma Adobe Premiere, dan hoor ik dat graag, het programma is nieuw voor me dus heb nog niet alles ontdekt.

Een berichtje zou leuk zijn! Lachen
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 18-03-08 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] aangepast --> [FILM] - [MOV]

Anoniem

Re: [FILM] Profielwerkstuk film

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:32

Hmmm ik mis een beetje de volgende camera, je maakt nu steeds gebruik van verschillende standpunten, maar er zit zeer weinig beweging in het camerawerk. Toch wel een filmtechniek die ik hierin mis...

De overgangen tussen de standpunten lijken me in de meeste gevallen erg goed.

Oh, en: camera op statief in sommige gevallen? Camera's stilstaand op bep. plek en dan nog iets beweging oogt wat slordig...

Brookers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 15:37

Ja, ik heb inderdaad niet veel beweging in de camera zelf zitten.
Ik heb een statief (die ik bij sommige shots wel heb gebruikt en bij sommige niet omdat het toen niet mogelijk was), maar met statief werd ik weer erg beperkt in het bewegen van de camera.

(als verklaring ervoor Knipoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:40

Hmmm ik noem bijvoorbeeld het stukje dat je de gang uit komt... Daar is de camera shake echt storend m.i...

Verder zou bijna op het eind het stuk dat je richting camera fietst (2 of 3 shots voordat de band klapt, even uit mn hoofd) zich volgens mij best lenen voor het volgen van de fiets met de camera.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:40

Ik heb het filmpje gezien, vond het nog best leuk om naar te kijken..

Paar dingetjes:
Aan het begin van het filmpje hoor je op de achtergrond een klok, maar als het meisje de bladzijde omslaat dan mis je een tik.
dus tik, tik, tik, blz omslaan, ......., tik, tik

en ik dacht dat het misschien mooier was om als het meisje de fietspomp vastklikt, dat je dat ook groter in beeld brengt. Of als ze het dopje eraf draait.

Ook hoor je op de achtergrond de wind waaien als het meisje net is weggefietst en in de woonwijk linksaf slaat. (komt eerst nog een grijze auto voorbij.. Ik weet niet of je eruit wil hebben Lachen Mij stoort het persoonlijk niet zo..

Een leuk einde?
Misschien dat iemand haar ziet lopen en dat ze dan bij hem/haar achterop kan (en er dan een romantische scene van maken Knipoog )

Meer weet ik nu even niet!!

Brookers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 16:05

@ Nouks:
Okee, als ik een 3e filmdag gepland ga krijgen, dan ga ik nog eens kijken dat ik sowieso bij het fietsen meer beweging krijg, zoals dus het volgen van de fietster e.d.
Anders word het misschien ook te saai om naar te kijken. Dankje voor de tip!

@Mleeniej
Kheb het begin nog een keer beluisterd, en de klok klopt inderdaad niet helemaal. Hij 'tikt niet lekker door' Knipoog Ga ik veranderen Lachen
Een extra close-up bij dat pompstukje kan ik ook naar kijken. Wil alleen ervoor oppassen dat ik niet alleen maar korte shotjes achter elkaar heb met teveel details er in.

Als einde zoek ik meer iets dat je dan te weten komen waarom ze eigenlijk ineens zo'n haast heeft.. iets van romantiek zou wel kunnen, dat ze naar vriendlief toe gaat ofzo Knipoog maar is vrij cliche denk ik..
Bedankt iig!

Polaris

Re: [MOV] Profielwerkstuk film

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:26

Als ik het goed begrijp heb je dus niet eens een storyboard o.i.d. gebruikt?
Was het niet handiger geweest om eerst te bedenken waar je met het verhaal naartoe wilt,
en wat dan de uiteindelijke climax (of anti-climax) zal zijn?
Dan kun je daar namelijk naartoe werken d.m.v. cameravoering!
Ik weet niet of dat uberhaupt een belangrijke rol speelt,
of dat je puur wilt laten zien dat er verschillende camera technieken bestaan?