[ART] Miniatuur modelpaard western zadel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

[ART] Miniatuur modelpaard western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 12:53

Ik blijf maar spammen Bloos Voorlopg is dit even de laatste. Dit was een periode van afgemaakte dingen, en hierna ga ik weer starten aan nieuwe projectjes.

Dit keer iets van een heel ander soort wat ik hier nog nooit heb laten zien. Namelijk miniatuur tuig. Hier ben ik stiekem ook veel beter in dan customizen Vork Ik maakte heel vroeger altijd al dingetjes voor mijn barbie paarden (van halsters tot papieren/stoffe zadels) En toen ik jaren later de modelpaarden 'ontdekte' is het geen wat mij het meest trok ook het tuig. En ik ben dus altijd actief geweest met maken. (uh vooral prutsen in het begin Bloos ) Het leuke vind ik dat je heel veel zelf uit moet vinden. Het is niet zo (bij modelpaarden painten geld het zelfde) dat je een boek koopt met bouwtekeningen en dat je dan meteen iets perfects maakt. Er is wel een western zadel kit met handleiding etc, maar de ervaring heeft geleerd dat 9 vd 10 mensen daar niet direct een goed zadel mee kunnen maken.
Het bestaat dus vooral uit het kijken naar echt tuig, en daarna op de meest creative manier invulling geven aan je miniatuur. (dus zowel in vorm, als in materiaal.)

Okey genoeg gepraat. Dit zadel had ik vorig jaar al in de planning, maar ik heb hem twee weken terug pas gemaakt nog even snel voor de show. Ik heb eigenlijk een jaar geen tuig meer gemaakt (op uitzondering van wat mini dingen als halsters) dus het was even wennen om het weer op te pakken.

Wat betrefd het zadel: Het is een western pleasure zadel, met one ear bridle, met bij behorende pleasure teugels, type breast collar en pad.
De patternen zijn zelf ontworpen. Hij is hand getooled, voor de eerste keer dat ik een flower pattern heb gemaakt (alles uit de losse hand). De hoekplaatjes van zilver heb ik zo gekocht, zo ook de plaatjes op de breast collar. De rest (dus ook de gespen en bit) zijn zelf gemaakt.

Ik had alleen niet zo veel zin om hem netjes op te tuigen Bloos Dus de breastcollar zit veel te lang en de teugels zitten ook niet heel netjes.
Qua maat is hij traditional, het zadel is dus ongeveer 7 cm (v.l.n.r.) hoofdstel dikte bij de gesp 2,5mm Knipoog
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
close-upje
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: [ART] Miniatuur modelpaard western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:21

Wow! Mooi gedaan!!

Wauw dat ik dat kon *LOL* Heb geen commentaar.
Vind het heel leuk afgewerkt en vooral het zadel met die vormpjes erin zeg maar ! Ga zo door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:24

in 1 woord prachtig super mooi. lijkt super echt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:27

echt heel mooi gemaakt.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 16:02

Vind 'm ech tof. Ziet er heel erg mooi uit. Keurig afgewerkt en het harnachement geeft dit bonte knolletje nog wat meer uitstraling. Echt petje af! OK dan!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 16:03

Jij hebt er wel echt een gave voor hoor! Haha!

Het is echt schitterend gemaakt. Zo gedetailleerd en het past perfect, prachtig! Ja Als je deze set een 'maatje groter' had zou ik hem zo willen hebben. Haha!

Werk je met een pincet of iets dergelijks om alles in elkaar te krijgen? Zoals al die kleine bewerkte gespjes, dat moet echt monnikenwerk zijn om die te maken en op het tuig te zetten. Doe je dat met een mini-naaimachine of met de hand? En maak je zo'n zadel als een 'echt' zadel maar dan in het klein? Dus met een boom erin en alles?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:10

Bloos!

Wat ontzettend gaaf zeg! Wauw! Waanzinnig, de hele tooling, de details.. Lovers

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:00

elanor schreef:
Jij hebt er wel echt een gave voor hoor! Haha!

Het is echt schitterend gemaakt. Zo gedetailleerd en het past perfect, prachtig! Ja Als je deze set een 'maatje groter' had zou ik hem zo willen hebben. Haha!

Werk je met een pincet of iets dergelijks om alles in elkaar te krijgen? Zoals al die kleine bewerkte gespjes, dat moet echt monnikenwerk zijn om die te maken en op het tuig te zetten. Doe je dat met een mini-naaimachine of met de hand? En maak je zo'n zadel als een 'echt' zadel maar dan in het klein? Dus met een boom erin en alles?

dit is wat ik me ook afvroeg..
Hoe doe je dat toch?? En hoeveel geld en tijd gaat hierin zitten..

love it Lovers

Zoals gewoonlijk.. Bloos

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:54

Bloos Bloos Bloos

Het werkt inderdaad een beetje zoals een echt zadel. Het voordeel is alleen dat het zadel niet hoeft te passen en dat scheeld een héle hoop. Vork Eigenlijk past elk zadel op elk paard van de zelfde maat. (hoofdstellen daarin tegen kunnen nog wel eens problemen op leveren in grote)
De boom kan je gelukkig kopen, maar dan ben je wel een tientje verder. In het totaal zit er schat ik rond de 50 euro aan materiaal op. Dure hobby dus.
De losse onderdelen maken kost eigenlijk de meeste tijd. Je moet als eerst zorgen dat je weet wat je wilt, en referentie zoeken van wat in het echt gebruikt wordt. Vervolgens het geschikte materiaal, patternen goed passend en in verhouding maken, leer snijden, bewerken, etc. Die eerste dingen zijn voor mij dus redelijk goed te doen omdat ik het vaker heb gedaan. Het toolen kost het meest tijd (dat flapje op de beugel flap *ver-nederlandse van onderdelen Sigaar * kostte me een half uur om te bewerken. ) En daarnaast is het heel arbeids intensief. Je krijgt er echt rsi vormen van. Nu kan ik er redelijk tegen hoor, maar ik kan er niet te lang aan werken als ik veel heb geschreven een dag, en b.v. piano spelen gaat dan ook absoluut niet.
Als je alles ongeveer klaar hebt schiet het wel op. In elkaar plakken gaat bij mij heel snel. Je kan immers lijmen Knipoog Alleen bij mijn engelse zadels stik ik wel eens dingen met de hand. De gespjes enzo doe ik allemaal gewoon met de hand. Vork
En ja.. het hele zadel maken is eigenlijk gewoon monniken werk.
Ik denk dat ik er 25 uur aan heb gewerkt. Dat is heel weinig want de druk was heel hoog, dus ik heb het echt er doorheen geduwd zonder onderbrekingen (moest voor de show af) en ik heb niet zo veel geslapen die week Clown En bovendien heb ik er al ervaring in dus gaat het veel sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:00

Lijkt me een geweldige hobbie waar je veel in kwijt kan en jij kan nog
eens zeggen dat je wat soorten harnachementen in huis kan hebben echt heel mooi gedaan kijk
mn ogen uit hoor!!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 11:00

Je kan er alleen niet mee gaan rijden Clown verdorie! Haha! haha nee mijn modelpaarden zijn voor mij meer kunst en staan dus los van mijn 'echte' paarden leven, maar dan wel met een leuk raakvlak. Knipoog

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:04

wauw, echt prachtig gemaakt!
Mijn Complimenten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:04

Mooi zeg, die details ook allemaal!

Beetje off-topic, maar over de modelpaarden (heb er heel wat van je bekeken Knipoog) heb ik een vraagje. Ik verzamel zelf Schleich paarden en die hebben ook een 'vachtstructuur'. Ik vind dat die modelpaarden van jou (Breyer?) altijd zo 'glad' lijken, omdat er geen structuur op het lichaam zit. Waarom is dat? Lachen

(verder vind ik ze prachtig en erg realistisch trouwens)

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 11:31

Dat komt ten eerste denk ik omdat het zo traditie is. in de jaren 50/60 waren die kitsch porcelaine beeldjes heel in. Breyer kwam met plastic uitvoeringen van paarden (in porcelain kleuren met dikke lagen glossy) en dat waren een soort goedkope vervangingen. Porcelain is glad, dus de eerste breyers ook.
En nu.. meer dan 50 jaar later is het doel van breyer meer realisme. En een vacht structuur is niet realistisch in verhouding. (tenzij voor een american curly pony, of een shet/ijslander in flinke wintervacht) Een normaal paard in zomervacht is ook gewoon glad, op kin haartjes en vetlokjes na. Je hebt dus maar enkele breyers die zo'n structuur hebben en dat zijn dus ook die pony's. Knipoog
En bovendien is het verdomd vervelend mocht je een paard willen painten. Ik heb een paar schleichjes gedaan, maar daarbij heb ik ook als eerste die vacht verwijderd. Clown

(De meeste van mijn modelpaarden zijn inderdaad van breyer, of van peterstone (zoals deze hier boven) dit zijn de meest doorgaande plastic merken, en zeg maar de enige met realistische modellen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:41

Okee, bedankt voor je heldere uitleg Lachen

Ik heb eens even kritisch gekeken naar mijn paarden en moet zeggen dat het bij de Schleich paarden ook alleen van een afstandje realistisch lijkt, van dichtbij zie je inderdaad dat het niet in verhouding is. Nooit zo naar gekeken, maar je hebt gelijk Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:06

RedPassion schreef:
Mooi zeg, die details ook allemaal!

Beetje off-topic, maar over de modelpaarden (heb er heel wat van je bekeken Knipoog) heb ik een vraagje. Ik verzamel zelf Schleich paarden en die hebben ook een 'vachtstructuur'. Ik vind dat die modelpaarden van jou (Breyer?) altijd zo 'glad' lijken, omdat er geen structuur op het lichaam zit. Waarom is dat? Lachen

(verder vind ik ze prachtig en erg realistisch trouwens)

Glad? Glad? Dan ken je mijn Pixie resin niet. Vork

Afbeelding

Enne.. Het zadel is geweldig. Maar dat wist je al, want ik had hem al gezien op de show. Haha!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 20:07

Maar pixie is een veulentje Clown die was ik er nog vergeten bij te zetten.
Én het is een sarah MB model, en zij maakt heel veel van haar paarden, ook cm's, met miniscule haar structuur. Hoe ze het doet geen idee, maar ze krijgt ook altijd die rimpeltjes er zo mooi in. Sarah is gewoon een beetje de (re)sculp godin, Vork heel hoog en eenzaam aan de top. En ik ben een van de velen mega fans...

*kijkt naar pixie Lovers* ik heb er eigenlijk wel een beetje spijt van dat ik er indertijd niet een uit de editie heb gescoord. Dit was waarschijnlijk een van de zeldzame kansen geweest om nog eens een betaalbaar model van haar te krijgen. Cm's zijn helemaal niet te betalen. Mijn favo CM arabier allertijde door sarah dan wel te koop, maar die prijs No Cheer pff..

[edit] spelling
Laatst bijgewerkt door hoefijzer op 16-03-08 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:20

Klopt, je ziet ze ook vrijwel nooit te koop. En deze gaat ook nooit weg (of ik moet al in heel erge geldnood komen te zitten Knipoog ). En dan zou ik er waarschijnlijk geen verlies op maken. Haha!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 16:21

Nouja, ook al zou ik er een te koop zien, dan heb ik er nog geen geld voor. (want die nieuwe akhal teke resin doe moet ik gewoon hebben voor bij mn kara-kush Bloos En dan nog een mooi verf laagje er op.. )

Anyway, we gaan een beetje off topic Haha! Terug komend op mn zadel.. Ik heb gister de singel enorm verprutst. Ik wilde even testen of de antique finisch (dus waarbij het zadel oud lijkt) over de andere verf heen kon maar dat was niet zo'n succes. Scheve mond de oude laag ging helemaal.. nou hoe zullen we het noemen. Het werd in iedergeval zwaar lelijk. Tijd om een nieuwe singel te maken.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:25

tssss knap kind ben je zeg!
Heel mooi en gaaf gemaakt Pling