[TEK] Probeersel: Paardenportret in Pastel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

[TEK] Probeersel: Paardenportret in Pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 12:17

Jaja, als ik ziek ben word ik creatief! Na mijn aquarell uitbarsting (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=149&t=911483), heb ik gisteren ook een pastel uitbarsting gekregen.
Dit is absoluut de eerste keer dat ik een paardenportret maak in Pastel, dus houd daar een beetje rekening mee.
Ik heb het nog heel moeilijk met detail, omdat zacht pastel niet zo fijn werkt. Maar misschien heeft iemand daar tips voor?
Ook de schaduwovergangen en het licht-donker contrast ging nogal moeilijk. Tips?
*A3
*Zacht pastel
*paar uurtjes werk
Afbeelding

Ik vind vooral het neusbeen niet zo goed geworden. Dit is naar mijn mening veel te scherp. Ik had dit veel 'ronder' gewild, maargoed.
Nu ja, ik vind deze wel al beter gelukt dan die vrouw in aquarell, maar dat is gewoon omdat ik paarden gewoon ben. Tips zijn zeer welkom! Lachen
Laatst bijgewerkt door marjoke op 14-03-08 12:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Seven

Re: [TEK] Probeersel: Portret in Pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:19

ik vind de uitstraling erg mooi
het oog is voor mijn idee iets te licht

Anoli

Re: [TEK] Probeersel: Paardenportret in Pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:07

hals lijkt me iets te dik geworden, het onderste gedeelte lijkt nu net een (vet)kwab die onder aan de hals hangt...

voor de rest netjes gedaan!

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:05

Bedankt!
vagolijntje, Ja, misschien heb je wel gelijk wat dat oog betreft. Ik had het misschien ook net iets donkerder gewild. Maar het was nu net goed en ik was bang het te verprutsen. Tong uitsteken

sexy_back, misschien heb ik inderdaad iets overdreven met zijn bespiering. Tong uitsteken Maar het is nu eenmaal een hengst met een speknek.. Dus een 'kwab' zou ik het niet noemen. Lachen

Verder nog tips?

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:40

Ik vind hem heel leuk geworden! Ja
De spier onderaan de hals komt op mij ook meer over als een 'kwab'.
Verder vind ik de schaduwen en lichtplekken erg mooi gedaan, het paard heeft gewoon een mooie uitstraling. Lachen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:10

Mooie contrasten! Het is alleen wel jammer dat hij anatomisch niet correct is, voor het grootste deel komt dat door de invulling van licht en donker die niet conform de bespiering en botten is. Dat doet imo veel af aan dit werk dat anders erg mooi en contrastrijk zou zijn. De enige tips die ik je kan geven is dat groter formaat lekkerder werkt want het blijft nu eenmaal krijt. Daarnaast kun je allerlei hulpmiddelen gebruiken om beter details erin te krijgen, met penseeltjes e.d. Maar ik vind dat je al prima uit de voeten kunt met het materiaal: het is alleen een kwestie van meer oefening mbt anatomie en de rol van licht en donker daarin. Lachen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:10

Ik ben het eens met Josav, de schaduwinvulling van dit portret is soms niet naar de werkelijkheid, waardoor dit portret een wat scheef beeld geeft zegmaar. Ook de onderhals vind ik minder mooi weergegeven, omdat het door de hangende vorm inderdaad een kwab lijkt, in plaats van een spier. De overgang van het brede deel naar het smallere deel van de aanhechting van de nek aan het hoofd heb je imo iets te scherp gemaakt. Probeer eens van een foto te tekenen en alleen maar te tekenen wat je ook daadwerkelijk ziet, niet wat je denkt te zien. Lachen Verder vind ik het een heel doordringend portret met een mooi contrast, een mooi verdeling van dekkend en niet dekkend, mooi kleurgebruik, ook in de achtergrond.