vraag; fotograveren met toneelvoorstelling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niek123

vraag; fotograveren met toneelvoorstelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:07

Ik ben gevraagd morgen te fotograveren bij een toneelvoorstelling. Heb dit nog niet echt vaker gedaan. En ik vraag dan om tips.. vooral met licht, ISO, rode ogen etc.

Mijn toestel is een NikonD50 met lens; ED 55-200 mm 1:4-5.6G

Bedankt alvast.

GuitarLove

Re: vraag; fotograveren met toneelvoorstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:33

Toevallig zeg, ik wilde eigenlijk ook graag binnenkort een toneelvoorstelling fotograferen, dus ik lees even mee.
Deze voorstelling heeft ook veel special effects met lichten, heel mooi natuurlijk, maar het lijkt me erg lastig fotograferen.
Heb een 50 mm 1.8 lens en een flitser (Nikon D80). Hoewel ik nog twijfel over het gebruik van de flitser. Het is niet zo'n grote ruimte en misschien stoort dat te erg?
Sorry, ik lift een beetje mee op jouw topic, vind je het erg? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:03

Je hebt helaas niet zo'n lichtsterke lens, dat is lastig Lachen

Probeer je diafragmagetal toch zo laag mogelijk te houden- dus je diafragma zo open mogelijk. Dan valt er het meeste licht binnen.
Je sluitertijd moet je zelf mee kijken- wil je onbewogen foto's, dan moet je wat aanprutsen. 1/125 is voor mij meestal toch wel het langste wat kan zonder bewegingsonscherpte te krijgen (wat concerten betreft), maar misschien dat dat bij toneel anders is.
ISO zo hoog als nodig is. Hoe hoger je ISO, hoe lichter de foto. Maar ook: hoe meer ruis. Toch kan je beter een lichte, ruizige foto hebben dan een foto die wat minder ruizig is maar zo donker dat je niets ziet.
Achteraf oplichten in photoshop geeft naar mijn ervaring alleen maar meer ruis achteraf Lachen

Kort: Diafragmagetal zo laag mogelijk, sluitertijd zo lang mogelijk, ISO zo laag mogelijk i.v.m. de ruis, maar hoger zetten wanneer nodig!

Flitsen doe ik zelf niet.
Vaak is het storend en mag het ook niet, en daarbuiten vind ik het vaak geen mooi effect geven.
Rode ogen, te direct /hard licht, te fel, etc.

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:11

Bedankt voor je uitleg! Geen flitser dus. Denk inderdaad dat het hier teveel stoort...

Zou het een optie zijn om in RAW te fotograferen en dan achteraf op te lichten? Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik weet niet precies hoe en wat.. Is het gewoon een kwestie van je foto maken zoals gewoonlijk, in photoshop ophalen, bewerken en opslaan als jpg?

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:31

Bedankt, Wildwings. Geen flitser? Ikzelf denk dat het wel iets mooier is, maar je hebt wel een storingsfactor inderdaad.

Wel is dit een 'actieve' voorstelling, veel dans etc. is dan een lange sluitertijd goed?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:37

Zijn er vaste plaatsen, of mag je zelf weten waar je gaat zitten? Dan zou ik een beetje opzij of achteraan gaan staan, met een statief, dan kun je de sluitertijd makkelijker wat langer zetten, dan heb je in ieder geval de achtergrond al scherp.
Een erg leuk effect is om op het tweede gordijn te flitsen, dus nét voordat de sluiter dicht slaat. 'rear curtain' Bij beweging krijg je dan een kleine bewegingsstreep, en de persoon wordt helemaal scherp bij de flits (flits wel iets dimmen ivm rode ogen en overbelichting enz). Moet je maar eens uitproberen. Niet de hele voorstelling lang, maar dit zijn wel leuke, aparte effectjes voor er tussendoor Lachen

Verder zou ik de foto's inderdaad als RAW opslaan (grote geheugenkaart meenemen Knipoog ) en achteraf eventueel wat oplichten. Dan kun je makkelijk twee stops onderbelichten als er echt te weinig licht is, heb je wat meer ruimte voor je sluitertijd Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:18

mystic tinker: wat jij beschrijft met flitser heb je daar een externe flitser voor nodig of kan dat ook met de fliter die er standaard op zit?

tijdens toneel/dans doe ik wel vaak inflitsen. je hebt vaak toch net wat licht tekort en dat voorkomt onscherpte en donkere gezichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:39

Altijd RAW schieten, voornamelijk vanwege kwaliteitwinst bij evt oplichten na de tijd en het aanpassen van de witbalans.

Verder: standaardinstellingen diafragmavoorkeuze. ISO 1600, eventueel opschroeven wanneer de sluitertijden dan nog te lang zijn. Diafragma zo groot mogelijk. Sluitertijd absoluut niet langer dan 1/60 sec. Eventueel 2/3 tot 1 stop onderbelichten (2 stoppen onderbelichten is absoluut niet aan te raden) om winst te maken op de sluitertijd. Goed opletten dat je scherpstelt op de ogen van de personen op het podium.

Witbalans tungsten of om en nabij de 3200K, e.e.a. ook afhankelijk van het gebruikte licht. Maar met 3200K moet je redelijk close zitten (uitgaande van redelijk standaard basislicht).

Uitkijken dat je het betalende publiek niet ontzettend in de weg loopt (niet storen) en bovendien opletten dat je geen lawaaiige schoenen of kleding draagt. Maar onthoud wel: je bent aan het werk dus het is natuurlijk wel de bedoeling dat jij je foto's maakt.

Flitsen is af te raden, "creatief flitsen" met ext. flitser ZOU evt kunnen maar is altijd storend voor de spelers.

Niet bang zijn voor ruis: ruis zul je toch wel krijgen. Het is de afweging: scherpe foto's zonder storende bewegingonscherpte of ruis? Ik zou persoonlijk voor de ruis kiezen Knipoog

(Ik fotografeer trouwens 90% van de tijd op ISO1600, anders 3200 of een enkele keer 800.)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:51

Niek123 schreef:
Bedankt, Wildwings. Geen flitser? Ikzelf denk dat het wel iets mooier is, maar je hebt wel een storingsfactor inderdaad.

Wel is dit een 'actieve' voorstelling, veel dans etc. is dan een lange sluitertijd goed?

Ik speel zelf amateur-toneel en daar wordt ook altijd één voorstelling foto's gemaakt en zo'n flitser kan super irritant zijn. Deze flitste met anti-rode ogen flitser en er knipperde nog een rood lampje voor het echt ging. Als je op het podium staat is dat hartstikke irritant, want je wacht bijna op de foto Nagelbijten / Gniffelen

Maar goed, een niet te extreme flits zou eventueel als het heel hard nodig zijn wel mee te spelen zijn hoor, maar het stoort wel en dan zou ik zeker even vragen of ze daardoor afgeleid worden. Knipoog (daarbij heb ik geen verstand van fotograferen, maar succes).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:22

ik probeer altijd in iso 800 te schieten. maar dat ligt ook aan het licht op het podium.
met 1600 lukt het eigenlijk bijna altijd. 3200 vind ik wel eg hoog, dan krijg je echt veel ruis. vind persoonlijk dat je bij 1600 al veel ruis krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:54

Loulou: zoals ik al zei, het is vaak de overweging: beweging of ruis. Ik ga voor ruis, jij waarschijnlijk voor beweging. Ik ben niet allergisch voor een beetje ruis...

Overigens heb ik gister meest dramatische concert ooit gefotografeerd: Eels. Vanaf mengtafel 40 meter van podium met 70-200 F2.8 IS USM. ISO 3200, F2.8, 2 stoppen onderbelicht en dan nog sluitertijden van rond de 1/30. Grrrr.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:16

Ik heb ze met een niet-digi gemaakt met ISO 1600, (canon EOS 500 en lens 28-80).
Soms erg ruisig maar meestal goed te doen. Flits inderdaad zo min mogelijk, naast dat het storend is, haalt het ook alle sfeer van de belichting weg en haalt het vaak de diepte en spanning uit het decor. Maar, soms was het nodig voor een portret of dingen die zo donker waren dat er echt niets van de maken was. Dat ging prima met mijn eigen flitser.
Een handige functie is de spotbelichtingsmeter: daardoor wordt je belichting aangepast op het onderwerp, en niet op het hele toneel (dat vaak immers erg donker is, wat overbelichte foto's zou geven.)
Ikzelf maakte de foto's zoveel mogelijk vanaf de voorste rij (of daar nog iets voor). Hoe dichter je op het toneel zit, hoe meer licht, en ook het van voor/onderaf fotograferen brengt ook vaak wat meer diepte in het beeld. (Groot verschil tussen dingen op de voor- en achtergrond bv.)

Een andere tip is om de voorstelling een keer te zien, zodat je ongeveer weet wat er komt, of in elk geval het script een keer te bekijken, zodat je weet wanneer de groepsdingen zijn en waneer er juist dialogen zijn, en zodat je een beetje weet wie wie is. Ik maakte foto's voor een schoolvoorstelling en dan is het toch wel belangrijk dat iedereen er in elk geval wel op komt te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:13

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:17

Geen ruis te zien inderdaad Haha!
Bij mijn foto's zie ik wel ruis vanaf 1600 ISO (Nikon D50, 1600 is t maximale)
Mijn fotografieleraar zei altijd dat het heel erg verschilt per camera, analoog schijnt meer ruis te hebben dan digitaal bij 1600 ISO, en per merk en model kan t ook verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 05:52

Hmm.. Geen ruis te zien is wellicht ook wat overdreven. Hier en daar in de blauwe partijen duidelijk aanwezig, maar storend zou ik het niet noemen.
Ik pas trouwens nooit ruisreductie toe voor wie zich dat afvraagt.

Dat het verschilt per camera en merk klopt inderdaad. Over het algemeen kun je stellen dat canon minder ruis geeft op hogere iso dan nikon. Hoewel de d300 & d3 van nikon door het gebruik van een andere sensor stukken beter zijn. Analoog en digitaal kun je slecht vergelijken, heel andere ruis.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:50

Nouks schreef:
Loulou: zoals ik al zei, het is vaak de overweging: beweging of ruis. Ik ga voor ruis, jij waarschijnlijk voor beweging. Ik ben niet allergisch voor een beetje ruis...

nou nee, ik zie ook liever wat ruis dan beweging.

misschien scheelt het ook dat ik vooral bij toneeldingetje e.d. foto's maak wanneer mijn vriend daar aan het werk is (werk in licht en geluidstechniek en ik maak vaak foto's als voorbeeld voor nieuwe klanten) en bij die voorstellingen is altijd wel geinvesteerd in licht.
ik red het dan over het algemeen wel bij 1600. al is dit natuurlijk ook per kleur licht verschillend. bij de ene kleur is het wat lastiger fotograferen dan de ander. ook word in het ene deel van het toneelstuk met normaal frontlicht gewerkt en bij de ander wordt dit voor het effect grotendeels weggedraaid... enz. daar moet je gewoon je instellingen steeds op aanpassen.

dat wisselen van licht maakt het lastig, maar is aan de andere kant ook wel weer een uitdaging Lachen