Helemaal geen verkeerd schilderij. Wel denk ik dat je wat meer aandacht had mogen besteden aan je opzet. Daardoor kloppen nl. de verhoudingen niet: de vorm van het hoofd, plaatsing van de ogen en kaak, de oren, flanken en poten, het ontbreekt aan rug, enz. Kortom, omdat er qua verhoudingen op alle plaatsen wel iets aan schort is het geheel gewoon wat minder, daardoor ligt hij zeg maar niet zo lekker en ontspannen als op de foto. Ik heb ook de indruk dat het ook voor een deel ligt aan dat je je door het vachtje hebt laten misleiden en daardoor te weinig rekening hebt gehouden met de botten en spieren en de verhoudingen zo een beetje in de knel zijn gekomen. Nogmaals, ik vind het echt al een heel goed begin, echt niet verkeerd. Er zitten alleen verbeterpunten aan en die beginnen al bij de schets. Als het bij de opzet al een beetje scheef loopt gaat het daarna alleen meer opvallen, daarom is schilderen ook zoveel moeilijker dan tekenen omdat dat nog een stapje verder is. Maar dat heb je zelf als tekenares vast al gemerkt.

Qua kleur heb je al een heel goed begin gemaakt. Je hebt ook heel goed geprobeerd met schaduw het lammetje diepte en vorm te geven (al klopt dat dus hier en daar niet helemaal). Wel zou ik er meer kleur in doen. Op de foto zie ik bijvoorbeeld al de mooiste tinten in paars, blauw, groen en geel en dat mis ik een beetje in je schilderij. Dit type studies zijn altijd heel moeilijk qua achtergrond omdat er al zo is gefocused op het lam, dat ik er zelf al voor gekozen zou hebben om nog meer in te zoomen zodat gewoon alleen het lam (en heel misschien wat stro) op het schilderij zou passen (en zelfs het lam dus maar voor een deel) want achtergronden hierbij worden heel vaak veel te typisch (gras en wat bloemetjes je kent het wel) dat ik wat dat betreft zoiets zou proberen te vermijden.
Ik denk dat de oogjes ook wel wat meer leven mogen. Probeer eens wat meer met medium en fijne penselen te spelen voor detailwerk, maar met mate want ik vind die grovere toets wel prettig.

Nog 1 tip: vermijd vooral zwart, wit en grijs zoveel mogelijk (als absoluten een tint met een beetje z,w of grijs moet wel kunnen). Het leuke aan schilderen is dat je er bijna oneindig aan kunt blijven toevoegen en veranderen.