[SCH] Pasgeboren lammetje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iepke

[SCH] Pasgeboren lammetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 21:04

Het is echt tijden geleden dat ik getekend heb, laat staan geschilderd, maar kreeg er ineens weer helemaal zin in Haha!
Bij m'n vriend zitten ze nu midden in de lammerij, heb er het weekend geholpen en een aantal foto's gemaakt, waarvan ik er nu 1 heb na geschilderd! Dit lammetje is hier denk ik net een klein dagje oud.
Schilderijtje is gemaakt met acryl, vraag aan jullie: Hebben jullie tips voor verbetering (Of is ie af zo) en moet ik nog wat aan de achtergrond doen? Daar twijfel ik een beetje over... Kom maar op Haha!

Afbeelding

Faelivrin

Re: [SCH] Pasgeboren lammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:26

Zn achterbeen spoort niet helemaal en [ voor ons ] zijn linker oog niet, die zit te ver naar links. Verder vind ik het knap, verhoudingen kloppen goed, op die 2 dingetjes na een leuk werkje. Vind het wel iets dik opgezet; weet niet of daar wat aan te doen is met Acryl maar zou het volgende keer graag iets minder dik willen zien, zo lijkt het een beetje 'vet' ofzo wat niet heel erg bij het lieve lammetje past. Clown

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:28

ik vind t er leuk uit zien
ik houd meer van het grove schilderwerk
achtergrond vind ik zelf ook altijd lastig, maar ik vind het zo best leuk, misschien nog iets sterker contrast tussen lam en achtergrond op een of andere manier?

Of zn achterbeentje spoort of niet weet k niet...soms liggen die beestjes zo raar!! haha

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 21:33

Z'n achterbeentje klopt wel aardig vergeleken met de foto, hij heeft gewoon lange poten Clown
Hij heeft z'n koppie iets naar links (voor ons) gedraaid, vandaar dat 't scheef zit. Maar gezien je opmerking moet daar nog wat aan gebeuren Haha!
Het is trouwens totaal niet dik opgezet, je ziet het er op het schilderijtje zelf ook niet opliggen.

Zal ik anders de foto erbij zetten? Lachen

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:35

Ja lijkt me handig, zijn pootje ziet er namelijk toch beetje eng uit. Clown En dan komt het denk ik door de foto dat het zo dik lijkt. Lachen

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 21:37

Zie nu wat er ongeveer niet klopt, op de foto klopt het altijd Tong uitsteken
Ga de foto nu uploaden.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:37

ja ben benieuwd naar de foto...

ik vind zelf zijn re voorbeen een beetje raar. lijkt net of het niet aan het lichaam vast zit.
vind het wel echt knap gedaan.. doe het je niet na.
als achtergond zou ik voor iets grasachtigs gaan. maar vind het erg lastig om te kijken wat er bij past.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 21:39

Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:47

ik zie nu dus pas
dat het zijn voorbeen is dat dubbelligt.
je zou de schouder iets naar boven moeten plaatsen zegmaar, en de schouder ook beter over laten lopen in poot zodat het 1 geheel word.
goed naar de lijnen kijken hoe het in het echt loopt, probeer deze liniear aan te houden. dezelfde hoeken zogezegd.
grtz

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 21:49

Ja heb je gelijk in! Zal er nog ff wat aan doen! Lachen
Bedankt!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:52

Helemaal geen verkeerd schilderij. Wel denk ik dat je wat meer aandacht had mogen besteden aan je opzet. Daardoor kloppen nl. de verhoudingen niet: de vorm van het hoofd, plaatsing van de ogen en kaak, de oren, flanken en poten, het ontbreekt aan rug, enz. Kortom, omdat er qua verhoudingen op alle plaatsen wel iets aan schort is het geheel gewoon wat minder, daardoor ligt hij zeg maar niet zo lekker en ontspannen als op de foto. Ik heb ook de indruk dat het ook voor een deel ligt aan dat je je door het vachtje hebt laten misleiden en daardoor te weinig rekening hebt gehouden met de botten en spieren en de verhoudingen zo een beetje in de knel zijn gekomen. Nogmaals, ik vind het echt al een heel goed begin, echt niet verkeerd. Er zitten alleen verbeterpunten aan en die beginnen al bij de schets. Als het bij de opzet al een beetje scheef loopt gaat het daarna alleen meer opvallen, daarom is schilderen ook zoveel moeilijker dan tekenen omdat dat nog een stapje verder is. Maar dat heb je zelf als tekenares vast al gemerkt. Lachen

Qua kleur heb je al een heel goed begin gemaakt. Je hebt ook heel goed geprobeerd met schaduw het lammetje diepte en vorm te geven (al klopt dat dus hier en daar niet helemaal). Wel zou ik er meer kleur in doen. Op de foto zie ik bijvoorbeeld al de mooiste tinten in paars, blauw, groen en geel en dat mis ik een beetje in je schilderij. Dit type studies zijn altijd heel moeilijk qua achtergrond omdat er al zo is gefocused op het lam, dat ik er zelf al voor gekozen zou hebben om nog meer in te zoomen zodat gewoon alleen het lam (en heel misschien wat stro) op het schilderij zou passen (en zelfs het lam dus maar voor een deel) want achtergronden hierbij worden heel vaak veel te typisch (gras en wat bloemetjes je kent het wel) dat ik wat dat betreft zoiets zou proberen te vermijden.
Ik denk dat de oogjes ook wel wat meer leven mogen. Probeer eens wat meer met medium en fijne penselen te spelen voor detailwerk, maar met mate want ik vind die grovere toets wel prettig. Ja

Nog 1 tip: vermijd vooral zwart, wit en grijs zoveel mogelijk (als absoluten een tint met een beetje z,w of grijs moet wel kunnen). Het leuke aan schilderen is dat je er bijna oneindig aan kunt blijven toevoegen en veranderen. Haha!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:53

Die 2de poot zegmaar die tegen zijn lijf aan ligt is te lang en de overgang naar zijn lijfje is daarbij te heftig waardoor het allemaal raar lijkt, ofzo. Clown Haha ik kijk nog even verder, of ik het nog kan ontdekken wat het nou is waardoor het raar lijkt.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:21

JoSav schreef:
Helemaal geen verkeerd schilderij. Wel denk ik dat je wat meer aandacht had mogen besteden aan je opzet. Daardoor kloppen nl. de verhoudingen niet: de vorm van het hoofd, plaatsing van de ogen en kaak, de oren, flanken en poten, het ontbreekt aan rug, enz. Kortom, omdat er qua verhoudingen op alle plaatsen wel iets aan schort is het geheel gewoon wat minder, daardoor ligt hij zeg maar niet zo lekker en ontspannen als op de foto. Ik heb ook de indruk dat het ook voor een deel ligt aan dat je je door het vachtje hebt laten misleiden en daardoor te weinig rekening hebt gehouden met de botten en spieren en de verhoudingen zo een beetje in de knel zijn gekomen. Nogmaals, ik vind het echt al een heel goed begin, echt niet verkeerd. Er zitten alleen verbeterpunten aan en die beginnen al bij de schets. Als het bij de opzet al een beetje scheef loopt gaat het daarna alleen meer opvallen, daarom is schilderen ook zoveel moeilijker dan tekenen omdat dat nog een stapje verder is. Maar dat heb je zelf als tekenares vast al gemerkt. Lachen

Qua kleur heb je al een heel goed begin gemaakt. Je hebt ook heel goed geprobeerd met schaduw het lammetje diepte en vorm te geven (al klopt dat dus hier en daar niet helemaal). Wel zou ik er meer kleur in doen. Op de foto zie ik bijvoorbeeld al de mooiste tinten in paars, blauw, groen en geel en dat mis ik een beetje in je schilderij. Dit type studies zijn altijd heel moeilijk qua achtergrond omdat er al zo is gefocused op het lam, dat ik er zelf al voor gekozen zou hebben om nog meer in te zoomen zodat gewoon alleen het lam (en heel misschien wat stro) op het schilderij zou passen (en zelfs het lam dus maar voor een deel) want achtergronden hierbij worden heel vaak veel te typisch (gras en wat bloemetjes je kent het wel) dat ik wat dat betreft zoiets zou proberen te vermijden.
Ik denk dat de oogjes ook wel wat meer leven mogen. Probeer eens wat meer met medium en fijne penselen te spelen voor detailwerk, maar met mate want ik vind die grovere toets wel prettig. Ja

Nog 1 tip: vermijd vooral zwart, wit en grijs zoveel mogelijk (als absoluten een tint met een beetje z,w of grijs moet wel kunnen). Het leuke aan schilderen is dat je er bijna oneindig aan kunt blijven toevoegen en veranderen. Haha!

Super, bedankt! Het klopt wel wat je zegt, qua opzet heb ik snel wat geschetst, ik ben ook begonnen met het idee: Leuk, even wat in elkaar knutselen! Als je dan zo even bezig bent wordt het toch moeilijker om het 'zo maar even' te doen. (Heel slecht, ik weet het Tong uitsteken ) Moet er echt ff voor gaan zitten, dingen meer uitwerken en dan kan het ook stukken beter Schijnheilig
Kleuren, schaduwen en dergelijke vind ik zelf ontzettend moeilijk, maar is dus echt een uitdaging.
Heb voor het schilderij geen zwart gebruikt, wel heel donkerbruin. Heb altijd het idee dat een kleur van zwart zo doodslaat.
Ik ga nu nog even aan de slag, zal weer een foto maken als ie (hoop ik) ietsje beter is geworden.
Maar super bedankt voor alle tips van iedereen, kan ik weer verder!

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 23:18

Oke, model is ietsje beter geloof ik, voorpootje ook (Blijft wel moeilijk! haha)
De oren zijn nu minder, daar ga ik nog wat aan doen, ogen kunnen ook nog duidelijker, dacht dat er meer verschil te zien was Schijnheilig
Heb er nu ook wat meer blauw en rood in gedaan.
Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:18

ik vind de voorpoot zeker verbeterd
ben benieuwd hoe de oren straks zijn Lachen