[SCH] Probeersel: vrouw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

[SCH] Probeersel: vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:58

Och hij is mislukt. Welliswaar is dit mijn eerste echte mensenportret.. Hoewel.. Ik heb hem niet afgemaakt. Eigenlijk zou ik dit als een 'schets' beschouwen, dus houd daar rekening mee. Ik heb gewoon heel veel tips nodig qua mensen portretteren. Hoe begin je eraan? Hoe maak je het realistischer, ... Dus.. Help mij! Lachen
*A4
*Aquarell
*paar uurtjes werk
Afbeelding

Dat de neus lelijk is weet ik, ook dat ze twee verschillende ogen heeft en dat haar hoofd misvormd is. En ja, zelfs de hulplijnen staan er nog op. Dat wens ik dus niet te horen Tong uitsteken
Dus tips zijn zeer welkom, maar ga het nu ook niet zo afbreken zoals ik al deed. Lachen

geerke

Re: [SCH] Probeersel: vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:02

zo slecht vind ik het niet hoor,portretten is heel moeilijk....

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:27

De neusgaten zijn te groot en te duidelijk. Verder zou er iets meer detail in het haar mogen, maar voor een eerste portret vind ik het zéker niet slecht hoor! Lekker door oefenen en dan kom jij er wel! OK dan!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:37

de ogen kan je gelijker krijgen door de "glimmertjes" op dezelfde plek op het oog te houden. Je hebt ze nu in het spiegelbeeld van elkaar gezet, waardoor ze lijkt te loenzen.

Ik vind het eerlijk gezegd echt geen lelijke schets!! Zeker al niet voor een eerste Knipoog

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:14

Helemaal geen slecht begin. Qua verhouding al heel aardig (op je eigen puntjes na, daar hoef ik duidelijk niks over te zeggen en om dat te oefenen is schilderen nu eenmaal niet het beste medium) maar qua kleur ben je duidelijk nog heel erg zoekende. Huidskleur schilderen doe je niet met roze tinten, al lijkt dat misschien het meest voor de hand liggend. Je mag wat meer durven met je basispalet rood, (oker)geel en blauw, welke je eventueel kunt uitbreiden met wat gebrand omber en misschien gebrand sienna. Wat mij betreft mag er best wat meer dimensie in qua tinten. Het haar mist ook wat pit maar je hebt het al heel goed speels neergezet. Het is in de eerste plaats je eerste portret van een mens en je hebt er al heel wat van geleerd nu lijkt me? Dan is het dus alles behalve mislukt. Mislukken is gewoon een negatieve benaming voor leren. Het is pas mislukt als je opgeeft en er niks van geleerd hebt. Tong uitsteken

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 12:46

Teuntje111, Je hebt gelijk wat de ogen betreft. Dat de lichtinval van 1 kant komt, is niet meer dan logisch en daar had ik op moeten letten. Het is zo dat ik het rechter oog had dichtgeschilderd, en dan is het erg moeilijk om er weer licht in te krijgen. Dat is nu eenmaal het nadeel van aquarell. Je moet het wit van je papier uitsparen en kan er niet met witte verf op zitten. Lachen
Josav, Ik weet dat verf niet meteen het beste medium is om te leren. Maar aquarellen is nu eenmaal hetgene wat ik het liefst en het meest doe. Vandaar wil ik het gewoon meteen leren op de manier ik het wil kunnen. Lachen En wat die kleuren betreft, snap ik je ook. Hoewel ik op dat gebied inderdaad nog bang ben om te 'durven'. Het is wel zo dat mijn tint 'roze' uit okergeel en rood bestaat hoor, maar dat is niet genoeg zeker? Tong uitsteken En om er nu meteen blauw in te gooien?
Och ja, ik moet gewoon heel hard beginnen oefenen en misschien eens gaan kijken naar mensenportretten van anderen om te zien hoe het wel moet? Lachen

Alvast bedankt!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:49

Als je daar het meeste plezier uit haalt gewoon blijven doen! Lachen
Bij dit werkje krijg ik het idee dat het pas de eerste wassing is en er dus nog een hele laag overheen moet. Alleen geel en rood is niet genoeg, daarmee maak je niet een heel palet. Ik heb even gegoogled en een aquarelschilder die ook maar een heel beperkt palet gebruikt is bijvoorbeeld Yong Chen. Het is mijn stijl niet (maar dat ligt vooral ook aan het medium zelf) maar hij laat zien hoe je goed huidskleur kunt neerzetten met een basispalet alleen. Er mag dus absoluut blauw in, maar dat kan niet zomaar, daarvoor moet je echt weten wat je doet qua kleurwerking en paletvoering. Het beste blijft dus gewoon doen maar dit kun je ondersteunen door je er verder in te verdiepen (online is alleen al een schat aan informatie te vinden over aquarel) en idd veel te kijken naar anderen. Het meeste wat ik geleerd heb komt ook door veel te kijken naar collega's en gewoon te durven. Mislukken bestaat niet: "dan weet ik dat ook weer" is iets heel anders dan alleen maar boos in de prullenbak gooien. Knipoog

Veel succes en schilderplezier!

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:50

Ik vind het al knap dat je het kan.

veel schilderplezier.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:09

wat ik trouwens doe met aquarelverf is alles wat echt persé wit moet blijven, dat is een beetje camouflage-vloeistof erop. Dat is een soort lijm-achtig spulletje. Dat laat je drogen en daarna ga je verder met aquarellen. Daarna kan je, met je vinger, de camouflage weer weghalen en heb je een kraakhelder wit stukje over.

Wat je ook nog kan doen is met een wattestaafje het plekje nat maken en dan met een stukje filtreerpapier/keukenrol/tissue erop drukken, dan wordt het overtollige kleur opgenomen in het papier. Mocht dat niet werken, kan je het weer laten drogen en een klein stukje plakband erop plakken, ter grootte van de correctie. Op het plakband met een pen drukken en dan eraf trekken. Dan is de kleur er ook af. Dit laatste kan je alleen niet onbeperkt doen, want dan gaat je papier eraan..

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 17:55

ja die camouflage-vloeistof heb ik ook. Alleen vind ik die nogal onhandig. Want je stukje wit is dan veel te afgelijnt en uiteindelijk nog te groot enzo. Dus ga ik altijd aan de randjes van het stukje wit nog klooien. Of dan is dat stukje wit weer te wit en moet je er toch weer een glassi over zetten, en kan je het alsnog dichtschilderen. Tong uitsteken Aleja het komt erop neer dat ik er daarna toch nog aankom en dan baat het niet echt. Lachen ik moet gewoon beter oppassen. Toch bedankt!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:45

Ik heb het idee dat de ogen te hoog zitten. Jij hebt ze op ongeveer 1/3 van de bovenkant terwijl ogen over het algemeen net boven de helft van het gezicht zitten. Pak de foto er maar eens bij en verdeel die eens in vakken. Waarschijnlijk kijk je er dan heel anders tegenaan.