[FOTO] 'Black beauty' als model...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

[FOTO] 'Black beauty' als model...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 13:07

Nou lang getwijfeld of ik deze zou plaatsen...
Afgelopen zaterdag heb ik weer ns n paard op de foto gezet. Ik ben nog maar net bezig met fotograferen en binnekort start ik met n cursus! Pling

Paardje in kwestie is het beste vriendinnetje van mijn paard.
Een 4 jaarse, eigenwijze maar zo ontzettend lieve en mooie, fries!
Stilstaan, oortjes naar voor,...twas n hele opgave. Uiteindelijk zijn oa deze foto's eruit gekomen. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Ik fotografeer met een Nikon D40X met standaardlens.
Tips zijn uiteraard méér dan welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
# 4 ( ik weet dat hier haar oortjes niet mooi naar voor staan...maar toch n mooi moment)

Afbeelding

Afbeelding
# 6 mijn eerste 'beweginsfoto' : vind em best scherp alleen jammer van de achtergrond

Afbeelding
# 7

Nou...brand maar los!!

Verosjaak

Re: [FOTO] 'Black beauty' als model...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:19

Ík zal heel gericht commentaar hierop geven. Allereerst vind ik dit geen mooie foto's, er moet nog erg veel aan gesleuteld worden. Ik zal eerst het gerichte commentaar geven algemene tips.

Foto 1: Paard, welk paard? De achtergrond vraagt enorm veel aandacht waardoor ik het paard niet ziet. Ook is de kleur van het paard niet heel mooi.
Foto 2: Idem, hierbij werkt de houding van het paard en je compositie je helemaal tegen.
Foto 3: De achtergrond is nu minder storend, wel mis ik nog steeds de mooie kleur zwart van de fries.
Foto 4: Idd een leuk moment. Onthou: Een leuk moment behoeft niet perse oortjes naar voren. Ook hier mis ik kleur.
Foto 5: Leuke uitsnede, alleen het z/w maken werkt tegen je. Details gaan verloren.
Foto 6: Leuke foto, verkeerde positie. Je heb de foto staand genomen, neem ik aan. Hierdoor word het paard kleiner, i.p.v. een machtig dier word het gewoon een galoperend paard. Wel goede scherpte en jeej ik zie een zwart paard Lachen .
Foto 7: Leuke foto, verkeerde uitsnede bij de oren kleuren te fel.

Algemeen: Ik weet niet met welke camera jij werkt, maar hier moet veel meer uit te halen zijn. Denk hier vooral aan de kleur. Ook ik heb wel eens een slechte dag dat mijn kleuren echt lelijk zijn en als ik eerlijk ben vind ik Friezen erg lastig om goed te fotograferen. Vooral omdat je wilt dat ze mooi zwart erop komen i.p.v. grijs.

TIP: Bekijk je instellingen, speel met over-onderbelichtingen en probeer de juiste instelling te pakken te krijgen. Let wel, als je verandert van positie zal 9vd10 keer ook je instellingen weer moeten aanpassen.
Maak eerst voorbeeldfoto's met verschillende instellingen totdat je de juiste gevonden hebt en ga dan verder nadenken over compositie e.d.

Succes! Lachen

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:44

Ik ben het wel eens met verography.
Ik denk wel dat dit al een heel goed begin is! En met de cursus komt het vast helemaal goed!!
Ik vind trouwens je kader erg storend met die "plakbandjes", zo komen ze bij mij minder serieus over.
Veel succes en plezier met de cursus! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:48

Foto 6 is erg mooi qua lichtval, voor de rest vind ik de composietie niet erg spannend, en bij de foto's voor de treurwilg de achtergrond en bij de tweede foto de houding van het paard erg onvoordelig. Bij de laatste foto vind ik het jammer dat er achter het hoofd nog een ander paard te zien is. Dat zou je eventueel moeten wegpoetsen.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 13:58

Nou bedankt voor jullie tips!
Eerst en vooral : dit is pas de tweede keer dat ik een paard op de foto zet. Het is voor mij vooral om te oefenen en voor de lol datk dit doe.
Ik heb de Nikon nu nog helemaal niet zo lang. Zo ontzettend veel tijd heb ik ook nog niet gehad om te experimenteren want de camera kan inderdaad héél erg veel.
Ik ben nu 2 'handboeken' over fotograferen int algemeen en fotograferen met dit toestel aan het lezen en leer zo altijd wat bij.
Maar de tips die ik hier krijg zijn ook best nuttig.

Ik vond deze foto's nu zelf wel redelijk geslaagd maar zo zie je dat er heel veel dingen zijn die je zelf niet ziet hé.

Wat de achtergrond betreft met de treurwilg ed : een tijdje geleden ( toen ik mijn 1e paard op de foto zette) gebruikte ik ook deze plaats als achtergrond voor sommige foto's.
Toen kreeg ik over het algemeen te horen dat dit n mooie en niet storende achtergrond was...dus das wel n beetje verwarrend.

verography schreef:
Ík zal heel gericht commentaar hierop geven. Allereerst vind ik dit geen mooie foto's, er moet nog erg veel aan gesleuteld worden. Ik zal eerst het gerichte commentaar geven algemene tips.

Foto 1: Paard, welk paard? De achtergrond vraagt enorm veel aandacht waardoor ik het paard niet ziet. Ook is de kleur van het paard niet heel mooi.
Foto 2: Idem, hierbij werkt de houding van het paard en je compositie je helemaal tegen.
Foto 3: De achtergrond is nu minder storend, wel mis ik nog steeds de mooie kleur zwart van de fries.
Foto 4: Idd een leuk moment. Onthou: Een leuk moment behoeft niet perse oortjes naar voren. Ook hier mis ik kleur.
Foto 5: Leuke uitsnede, alleen het z/w maken werkt tegen je. Details gaan verloren.
Foto 6: Leuke foto, verkeerde positie. Je heb de foto staand genomen, neem ik aan. Hierdoor word het paard kleiner, i.p.v. een machtig dier word het gewoon een galoperend paard. Wel goede scherpte en jeej ik zie een zwart paard Lachen .
Foto 7: Leuke foto, verkeerde uitsnede bij de oren kleuren te fel.

Algemeen: Ik weet niet met welke camera jij werkt, maar hier moet veel meer uit te halen zijn. Denk hier vooral aan de kleur. Ook ik heb wel eens een slechte dag dat mijn kleuren echt lelijk zijn en als ik eerlijk ben vind ik Friezen erg lastig om goed te fotograferen. Vooral omdat je wilt dat ze mooi zwart erop komen i.p.v. grijs.

TIP: Bekijk je instellingen, speel met over-onderbelichtingen en probeer de juiste instelling te pakken te krijgen. Let wel, als je verandert van positie zal 9vd10 keer ook je instellingen weer moeten aanpassen.
Maak eerst voorbeeldfoto's met verschillende instellingen totdat je de juiste gevonden hebt en ga dan verder nadenken over compositie e.d.

Succes! Lachen

Bedankt voor je reactie en tips. Jij zegt het wel zoals je het denkt hé Knipoog ( vind ik overigens niet storen hoor).
Vooral de tip om met verschillende instellingen te werken en de voorbeeldfoto's vind ik heel nuttig. Ga ik zeker eens proberen!!
Als jij bijvoorbeeld een fries of een zwart paard op de foto zet : waar let je dan specifiek op?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:47

Kleur, je kan echt al veel doen met je camera qua kleur tijdens het maken van de foto. Zorg ervoor dat er een zonnetje op het dier valt maar ook weer niet een te fel zonnetje want dan krijg je dus fletse foto´s. Ikzelf vind friezen ook aardig lastig en ben dus constant aan het sleutelen met instellingen.

En ja vaak zeg ik dingen recht voor zijn raap. Ik kan er wel omheen draaien maar daar heb je niets aan.

En zelfs fotografen die zichzelf toch al minder amateuristisch mogen noemen maken voor elke shoot eerst voorbeeldfoto´s. Op mijn site bij de paardenportfolio zie je bijv in het midden een erg rood paard staan. Het heeft me 10 minuutjes gekost om de juist instelling te zoeken en toen ben ik de echte verkoopfoto´s gaan maken.

Je kan nog zoveel inzicht e.d. hebben, als je instellingen verkeerd staan heb je er weinig aan. (mijn fotografeerslogan Knipoog )

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:14

meeste commentaar is al gegeven.

tip: met paarden fotograferen moet je veel door je knieen gaan.
anders krijg je zo'n rare compositie als foto 2, waardoor het paard heel raar uitkomt