[SCH] Goklan, equus orientalis serie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[SCH] Goklan, equus orientalis serie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:34

De nieuwste uit de serie Oriëntaalse paardenrassen: de Goklan.

Afbeelding

Het verste voorbeen had misschien net iets langer gemogen maar volgens mij klopt het verder wel aardig. Kan me er verder niet aan storen, het is nu eenmaal een wat minder realistische stijl, dan mag zoiets wel vind ik.

Mijn eerste vraag is eigenlijk of het eigenlijk wel een serie is/wordt.

De andere drie die ik tot nu toe heb zijn deze:

Afbeelding
Van links naar rechts: Akhal-Teke, Iomud en Tekke (Tejen).
Alle vier zijn in een soortgelijke stijl gedaan maar ook alle vier in totaal ander materiaal.
De Goklan in wax pastel (30 bij 42cm)
De Akhal-Teke in acryl op doek (30 bij 40cm)
De Iomud in olie en zacht pastel (40 x 40cm)
De Tekke in gemengde materialen (30 x 40cm)

Let er wel op dat bij de onderste drie de kwaliteit van de kleuren wat achteruit is gegaan omdat het in GIF formaat is. Het lijkt dus hier en daar iets smoezeliger dan het eigenlijk in het echt is. Qua kleurstelling wijken ze wel af maar niet zo erg als het hier lijkt (maar ja overdrevener lokt misschien wat meer reacties uit). Knipoog

Vinden jullie dit een serie (er komen nog meer rassen in een later stadium) of hadden jullie het liever wat uniformer in 1 formaat en 1 medium (materiaal) gezien? Kan het ondanks dat toch als serie gepresenteerd worden? Waarom wel/niet?

En ben vooral niet bang me te kwetsen oid want ik kan best wat hebben. Lachen

CaPrIoLe`79

Re: [SCH] Goklan, equus orientalis serie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:14

Ik heb nog nooit van de goklan gehoord. Bloos
Ik vind het zeker een serie, ondanks de verschillen in materiaal ed, juist tof dat er zoveel onderling verschil in zit. Dat deze de typische waxpastellook heeft is niet erg!
De enige overeenkomsten hoeven een stuk kleed en de laagjes op de achtergrond te zijn.
Je nieuwste oogt wel wat statischer door de manier waarop je de kleuren hebt gebruikt.
De AT is mijn favoriet van je serie tot nu toe!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:33

Go jij! Go jij! Deze is práchtig! Op de Iomud had ik vrij veel commentaar, maar deze is echt geweldig weer! Veel meer in de stijl van de Tekke, en heeft ook wat van de Akhal-Teke weg, en zeker als ik ze zo alle 4 bij elkaar zie, vind ik de Iomud er het minste bij passen.
Het doek is prachtig hier, laat het paard extra spreken, en fijn gedetailleerd. Mooi!

Vind het ook jammer dat de Iomud geen typische versiering om zijn hals heeft, wat de rest wel heeft. Maargoed, ik vind het in totaal een ontzettende gave serie (al had ik hem dus in 3-luik zonder Iomud mooier gevonden, maar ik kan het zeker niet beter, en vind het echt prachtig!)
Nice work, echt super! Ja

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:31

Het stoort mij een beetje dat de kaak vrij smal is en het hoofd zo lang (het lijkt ook iets langer door een ontbrekende voorpluk, zal wel aan de andere kant zitten *LOL* ). Maar ik heb even een plaatje gezocht van een goklan, en volgens mij zit dat wel een beetje in het ras. Klopt dat?
Been voor stoort inderdaad niet zo.

Ik vind dit een hele mooie van je serie: hij is iets frisser, en hoewel de schilderijen stuk voor stuk iets heel anders hebben vind ik ze ontzettend goed bij elkaar passen.
Heb je deze en de ena laatste ook met ander materiaal gemaakt?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:39

Deze vind ik echt práchtig! Je andere drie werken van de serie zijn ook uitzondelijk mooi, maar raken me niet. Ondanks dat het er erg origineel uit ziet, hebben de andere drie iets statisch. Iets wat het niet helemaal bij elkaar doet passen. Ik denk dat ik het geheel te hard vind. En dan vooral in het paard zelf. Het is hoe meer ik naar links kijk in je werken, hoe beter ik ze ga vinden. Want de Akhal-Teke vind ik ook waanzinnig mooi, met al die kleuren. Het is erg druk, maar tegelijkertijd ook heel erg zacht en vrolijk. Het paard heeft echt een uitdrukking.

Bij deze geeft juist dat kleed zo in het midden en het galopperende paard erachter langs, het geheel wat dynamiek. Vind 'm erg mooi! Ik kan er erg lang naar blijven kijken. Maar zou niet zo direct kunnen zeggen wat deze zich nou mee onderscheid van de andere drie.

Vind ze allemaal bij elkaar passen. Het sluit allemaal bij elkaar aan, dus imo een goede serie. Ja

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 09:56

@oneilltje79: wees gerust Lau, de meeste mensen hebben nog nooit van de Goklan gehoord en mogen blij zijn als ze hem tegenkomen in hun paardenhandboek (laat staan dat de info die daarin staat juist is). Knipoog De kleuren zijn in deze idd wat minder gewaagd en voor mij lag de uitdaging vooral in het neerzetten van dit onbekende ras/type en het kiezen voor een goudbruine met een dieprood tapijt waardoor het moeilijk zou zijn hem los te laten komen, daarom heb ik de achtergrond wat 'natuurlijker' gehouden. Ik weet achteraf niet goed of een meer blauwe (of andere kleur) achtergrond beter of minder was geweest, maar zo is hij er nu uitgekomen. Lachen

@Myukii: ik ben het in elk geval met je eens dat de Iomud ook wat banden om had gemogen, al was het er maar 1 voor het boze oog (de banden hebben betekenis nl). Haha! Dank voor je reactie, stel ik altijd erg op prijs. Het zal in elk geval veel meer dan een drie of vierluik worden want op dit moment staan in elk geval al in de planning de Yamud, de Yabou, de Asil/Perzische Arabier, het Kaspische paard en het Koerdische paard. Dus het wordt een heel stel. Ja Het was mijn bedoeling voor deze een soort mix te maken: qua stijl dichter bij de Tekke, qua compositie dichter bij de Iomud, qua uitvoering overal tussenin.

@Myra: Lang hoofd en fijne kaak en het ontbreken van de voorlok hoort bij het ras. Ja Dat is een typisch kenmerk van de Turkomans. Ze zijn allemaal met ander materiaal gedaan, al zit er in de Tekke en de Iomud ook een heel klein beetje wax pastel (rood). De Tekke (gemengde materialen) is gedaan in marker stift, wax pastel (watervast en wateroplosbaar), pen en zacht pastel. De look is verbazingwekkend nog het dichtst bij deze nieuwe idd. Als je de echte naast elkaar legt zie (en ruik je vooral) wel verschil. Lachen

@smeetjoew: Dankje. Ik denk dat iedereen in deze serie wel een favoriet heeft, dat maakt het ook zo'n leuke serie, ook voor mezelf. En ik denk zelf ook wel dat het een acquired taste is. Hoe langer je ernaar kijkt, des te beter kun je ze appreciëren. Haha!

Dankjulliewel voor de reacties tot nu toe!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:44

Had het al gezegd, tot mijn schrik zag ik dat ik nog niet gereageerd heb terwijl dat in mijn gedachten wel zo was Clown
Ik vind deze weer beter bij de serie passen dan de Iomud. De kleuren bij de achtergrond van de Iomud lijken wat rommelig. Je kunt ze zeker wel als complete serie tonen/aanbieden al is het alleen al vanwege de tapijten van de verschillende gebieden/stammen. De Akhal-Teke en Tekke zijn bij mij veruit favoriet. Door de kleurstellingen en de houding. Ook spreekt het mij meer aan dat daar de kleden aan de zijkant zitten.

Ben nu al onwijs benieuwd naar de rest van de serie! Vooral niet stoppen lekker doorgaan hiermee!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:24

weer een heerlijk plaatje Ja
ik vind hem wat rustiger dan de andere, omdat de vlakken in de achtergrond groter zijn
en verder ben ik natuurlijk weer helemaal weg van je kleurgebruik *LOL*

maar de Tekke blijft mijn favoriet

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 15:49

Dankjullie voor de reacties. Het bevestigt in elk geval dat de 1 weer een andere mooier vindt en ze (gelukkig!) toch als serie aan te bieden zijn. Inmiddels heb ik er nog twee liggen, de Yamout en het Koerdische paard maar heb nog geen tijd gehad ze online te zetten. Ik zit erover te denken een nieuwe versie van de Iomud te maken, maar ben daar nog niet helemaal over uit. Ik kan natuurlijk een 'extra' versie maken...

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:44

Ik vind het kleedje zo half over het paard heen storend. Bloos Verder vind ik je stijl prachtig. Inderdaad een stijl waarin wat meer mag en waardoor je ook meer durft. Ga zo door! Hoeveel komen er nog bij? Lachen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 11:26

Ja, het tapijt is echt een bewuste keuze. Ik heb er zeker ook zonder, maar voor deze serie zijn ze heel welbewust mét. Dank voor je reactie, ik blijf deze overstap moeilijk vinden maar beleef er bergen plezier aan en dat is het belangrijkste.

Hoeveel er nog bij komen weet ik nog niet precies. Het is de bedoeling eigenlijk steeds verder naar het oosten te gaan met eventueel een uitstap richting midden-oosten (ben nu bezig met Iraanse paarden, dat worden er ook al een handvol, dan heb ik nog minstens een handvol andere steppenpaarden dus het zullen er nog best een aantal worden, meer dan 10 dat denk ik sowieso.) Nagelbijten / Gniffelen Direct in de maak/planning zijn nu een aantal takken van het Perzische paard (de Koerd heb ik al), Kaspische paard, nog wat Turkoman en Turanians en dan verder richting Kazachstan, India, Afghanistan en Mongolië denk ik. En dus evt nog een uitstapje verder zuidelijk naar de Perzische golf, maar dat weet ik nog niet zeker, dat is sterk afhankelijk van hoe goed het me lukt bepaalde Arabische typen neer te zetten... Haha!

Maar te groot moet het ook niet worden anders wordt het boek straks onbetaalbaar dus of ze allemaal het uiteindelijke boek halen is afwachten.