Wacom tekentablet, hoe begin ik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Wacom tekentablet, hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 20:17

hallo,

Ik heb een wacom Bamboo one tekentablet gekocht,
en ik heb al wat geprobeerd, alleen ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen.
Ik zoek eig een beetje naar wat uitleg of een duidelijke site met plaatjes en oefeningen.
Ik wil uiteindelijk echte digitale schilderijen en tekeningen gaan maken, maar heb ff een duwtje in de goede richting nodig.

Wie kan me helpen?

Gr,

DianneM

Re: Wacom tekentablet, hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:54

heb ff gesnuffeld op Google voor je

Hier een filmpje, vergelijkbaar met mijn opstelling: 2 beeldschermen, bamboo in het midden, echter heb ik mijn bamboo op mijn scherm staan waarin ik teken. Ik gebruik het linker scherm voor de foto in Windows Viewer te bekijken en in het rechterscherm heb ik Photoshop geopend, waarin ik dus teken.
http://www.youtube.com/watch?v=2oky4Wt4560

nog een filmpje van het tekenen zelf
http://www.youtube.com/watch?v=rNx1s-GOoKc

heb je trouwens de tutorial van je wacom helemaal doorgelopen? dat is ook echt essentieel om te doen als je nog nooit met een pentablet hebt gewerkt!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:15

Allereerste begin: koop bij mediamarkt of een dergelijke winkel je pentablet

ik gebruik 2 TFT schermen naast elkaar, 1 om de foto in Windows Viewer te projecteren, en 1 met photoshop geopend. Ze zijn allebei van het zelfde merk en zelfde type, iiyama ProLite en zijn ook beide op exact dezelfde kleurinstellingen.

Ik begin standaard in een 1500x2000 pixels (300 dpi) nieuw PSD bestand, bestaande uit een witte laag en een doorzichtige laag. De witte laag is bij mij laag 1, de doorzichtige laag 2.

Op de doorzichtige ga ik de schets maken, vanaf de foto op mijn andere scherm.

Daarna vul ik het het emmertje alles met de kleur die het meest op een bepaald vlak voorkomt.

Daarna maak ik met een standaard rond groot airbrush penseel met een lage dekking de wat grotere accenten.

De kleinere accenten doe ik met een kleiner penseel, met een lage dekking en voor de fellere accenten met een iets hogere dekking. Het meeste gaat op ongeveer 15%

Tussendoor laat ik regelmatig de witte achtergrond met het emmertje vol lopen met een zeer contrastrerende kleur, zoals felgroen of zwart, om te kijken of ik geen stukjes ben vergeten in te kleuren.

Als mijn onderwerp klaar is, maak ik 3 extra lagen. 2 tussen de eerste 2 lagen in, en 1 boven de 2e laag, van mijn onderwerp.

Op de eerste laag na de witte teken ik de lucht

Op de 2e laag na de witte teken ik de aarde achter mijn onderwerp

en op de allerbovenste laag teken ik de voorgrond voor mijn onderwerp.

De laag van mijn onderwerp laat ik met rust, zodat deze laag ooit nog eens ergens apart voor gebruikt kan worden, zonder achtergrond

Daarna sla ik mijn bestand op als PSD en als kopie.jpg

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 18:11

oke, bedankt, doorzichtige laag aanmaken is toch zelfde als witte?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:46

nee, een doorzichtige is met grijs-witte blokjes! Als je op een witte laag gaat tekenen, zie je de witte gloed nog langs je tekening als je een andere achtergrond op dezelfde laag gaat maken!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 18:48

oke, ik snap wat je bedoelt:)