[VER] De elfenlegende

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

[VER] De elfenlegende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 15:30

De elfenlegende

Ik keek uit het over het dak van de wereld. Wat was het hier prachtig. Alleen maar bergen, sneeuw en wolken. Geen mensen, geen dieren en geen magische wezens zoals ik. Voordat ik verder ga zal ik me eerst even voorstellen. Ik ben Areon. Een raszuivere vrouwelijke elf. Al kun je dat nu niet zo goed aan me zien. Een raszuivere elf draagt namelijk een wit gewaad met de meest ingewikkelde versieringen die je je maar kunt bedenken. Ik draag een effen rood gewaad zonder versieringen. Verder heb ik alleen een witte riem om waar mijn slinger en mijn dolk aan hangen. Ik heb me als elf zijnde eigenlijk heel abnormaal gekleed. Maar dat heeft een reden. Ik ben namelijk op reis. Op reis naar het land met antwoorden. Ik zoek antwoorden op vragen die ik in mijn leven heb verzameld en waar ik geen antwoord op kan vinden in het land der elfen. Dat is het land waar ik altijd heb gewoond. Tot een half jaar geleden dan. Dat was het begin van een impulsieve reis naar het eind van de wereld. Tenminste dat is wat ik dacht. Maar in werkelijkheid was mijn lot al bezegeld bij mijn geboorte. Ik zal het je uitleggen en ik begin vlak voor mijn geboorte.

In het midden van een enorme witte elfenstad ergens in de bergen stond een enorm bouwwerk. Het was drie keer zo hoog en minsterns twintig keer zo groot als een normaal elfenhuis. Je kon zien dat er belangrijke mensen woonde. Er stonden namelijk niet alleen twee wachters voor de grote toegangsdeuren maar ook was het hele huis van buiten versierd met goud, zilver en edelstenen in alle kleuren die je je maar kunt bedenken. En er woonden dan ook belangrijke mensen. Namelijk koning Erano met zijn vrouw Elena. Samen regeerde zij het land der elfen. Op straat waren elfen met hun dagelijkse dingen bezig. Ineens bleven de elfen op straat staan om te luisteren. Het is maar goed dat elfen zulke goede oren hebben en aan de kant gingen want op dat moment kwam er een zwart paard door de straten denderen. Voor het huis van de koning remde de ruiter zo abrupt dat de wachters geschrokken op zij sprongen. De ruiter sprong van zijn paard en liep direct langs de nog geschrokken wachters naar de deur. Hij bonsde drie maal op de deur die daarna direct open vloog. De elfen op straat keken nieuwsgierig naar de ruiter. Hij een witte kap op zijn hoofd die hij omlaag liet gelijden voordat hij door de deuren met zijn paard de binnenplaats op liep. Toen de deur was dicht gevallen gingen de verbaasde elfen op straat weer verder. Dit gold ook voor de mensen in het paleis van de koning.
Nog voor dat de deuren in het slot vielen liep de koning de binnenplaats op. Om de blijkbaar voor hem bekende gast te ontvangen. De veemdeling gaf zijn paard aan een van de bediende en schudde de koning de hand. ‘’Mijn beste professor Areman, jou heb ik net nodig’’ zei de koning opgelucht. ‘’Gegroet Koninklijke hoogheid. Ik heb groot nieuws voor u en uw vrouw.’’ ‘’Kom binnen, kom binnen. Mijn vrouw zit in de tuin aan de thee.’’ De twee elfen liepen het huis in waar ze uiteindelijk in een gezellige binnentuin uitkwamen waar een hoog zwangere elf zat. ‘’Gegroet, Koninklijke hoogheid’’ zei de elf en hij maakte een buiging. ‘’Ik kom heel belangrijk nieuws brengen.’’ ‘’Ga zitten mijn beste professor Areman’’ zei de koningin. Professor Areman ging zitten en keek nog steeds naar de beeldschone elf. Ze leek alleen maar mooier te worden naarmate de zwangerschap vorderde. Dat was juist wat hem angst aan joeg omdat het zijn vermoede alleen maar bevestigde. ‘’Professor Areman….!’’ Hij schrok op uit zijn gepeins. ‘’Ik vroeg waarvoor u gekomen was.’’ Professor Areman zuchten en zie toen tegen de koning en koningin ‘’ik ben gekomen om u te informeren over een voorspelling.’’ ‘’Een voorspelling?’’ De koning keek niet begrijpend. ‘’Ja, een voorspelling die ik heb gevonden in een van de oude geschriften in de bibliotheek. Hierin staat de voorspelling.’’ Hij haalde een stuk perkament uit zijn mantel en begon met voorlezen.

In het land der elfen,
waar het wit schittert als goud,
waar de liefde fonkelt als robijn,
word een kind geboren.
Een kin zo klein, zo teer,
Maar met een duivels lot.
Een kind dat nooit voldoening vindt.
Een kind dat altijd vragen heeft.
Een kind geboren in het jaar van de tegenslag.
Een kind geboren in het water der adel.
Maar een kind dat de weg der adelen niet zal bewandelen.
Een kind gaat de wereld redden,
maar daarin de dood zal vinden
.

De koningin keek geschokt. ‘’Slaat deze voorspelling op ons kind?’’ vroeg ze met onvaste stem. ‘’Ik vrees het wel Koninklijke hoogheid. Ook al is dit pas een deel van het gedicht.’’ ‘’Wat staat er verder dan in Professor Areman?’’ vroeg de koning nors. ‘’Dat weet ik nog niet hoogheid. Ik ben bezig om de rest vanuit het oud-elfs te vertalen.’’ ‘’Ik wil weten wat er gaat gebeuren met mijn kind dus schiet op. De toon waarom de koning dit zei klonk zo dreigend dat professor Areman een beetje in elkaar kromp. ‘’Natuurlijk uwe Koninklijke hoogheid. Ik zal langskomen als ik meer weet.’’ Na deze woorden stond hij op en liet na diep gebogen te hebben terug de binnenplaats op waar zijn paard al klaar stond. Hij gaf zijn paar de sporen en galoppeerde de binnenplaats af de straat op. Maar in plaats van bij het eind van het dorp te stoppen bij de bibliotheek reed hij door. De heuvels in. Hij reed over een stoffige zandweg met links en rechts heuvelland zo ver het oog reikt. Het paar begon te zweten en toen er in de verte een dorp opdoemde vertraagde hij het paard zodat hij rustig het dorp kon binnenrijden. In het dorp liepen ook magische wezens rond maar het waren beslist geef elfen. Ze leken op mensen. Maar dat waren het beslist niet. Ze hadden namelijk tussen hun ogen een heel klein horentje zitten. Bij vrouwen was deze van goud en bij mannen van zilver. Het horentje was bij kinderen wit en veranderde pas op latere leeftijd in blijvend goud of zilver. Ook hadden ze allemaal lang, wit haar dat besprenkeld leek met kleine glittertjes zo schitterde hun lange haar in de zon. Dit volk heetten de eenhoornrijders. Het was een klein volk dat hun naam te danken had aan Ripho ‘’de eenhoornrijder’’ Helfo. Hij was namelijk de eerste en enige die ooit een eenhoorn had bereden. Zijn nakomelingen die allemaal in dit dorp leefde waren naar hem vernoemd.
Professor Areman hield zijn paard in voor de brug die naar het dorp leiden. Hij sprong van zijn paard en bond het dier aan een van de palen van de brug waarna hij de brug over ging en het dorpsplein op liep. Het was een gezellig, rond plein dat helemaal omringt werd door bakstenen huisjes. In het midden stond een beeld van de eenhoorn met de eenhoornrijder op zijn rug. Professor Areman liep naar een huis aan de overkant van het plein. Hij pakte de deurklopper die bestond uit een eenhoorn met een ruiter en bonsde drie maal op de deur. Er bewoog een schim achter de ramen maar er werd niet open gedaan.
Hij reikte met zijn hand opnieuw naar de klopper, maar voordat hij hem vast had ging de deur een klein stukje open. Een man keek schuchter om het hoekje en toen hij professor Areman zag wilde hij de deur weer dichtdoen. Maar voordat hij daar de kans voor kreeg zette professor Areman zijn voet tussen de deur, waardoor de man geschrokken een stapje op zij deed. ‘’Waarom wil je me niet zien, mij beste Horfo?’’ ‘’Ik wil je wel zien maar niet met je praten Areman’’ zei de man in de deuropening. ‘’Ik snap wel waarom je niet met mij wilt praten, maar ik heb je hulp nodig.’’ ‘’heb jij mijn hulp nodig?’’ De man keek hem ongelovig aan en deed daarna de deur verder open. Professor Areman stapte over de drempel de hal in waarna hij achter Horfo de gezellige woonkamer in liep. Het was een kleine kamer waar eigenlijk te veel spullen in een te kleine ruimte stonden. Iedereen zou wel iets hebben omgestoten maar professor Areman, die dit blijkbaar gewend was, manoeuvreerde zich tussen alles door om bij de haard in een grote fauteuil te gaan zitten. Horfo liep de kamer weer uit en kwam terug met een fles wijn en 2 glazen. Hij zette de glazen op tafel en schonk de wijn erin waarna hij ging zitten. ‘’Zo Areman je hebt mijn hulp nodig.’’ ‘’Ik vrees het wel ja.’’ ‘’En waarom zou ik jou mijn hulp aanbieden? Heb je een vergoeding?’’ ‘’Ik dacht wel dat je daar naar zou vragen en ik heb een vergoeding mee genomen.’’ ‘’Oh ka, waar is die vergoeding dan?’’ ‘’Hier.’’ Professor Areman haalde onder zijn mantel een klein buideltje vandaan. Hij maakte het open en keerde het boven de tafel om. Er ontstond op het tafeltje een stapel met gouden munten. Het lege buideltje legde hij naast de stapel munten en zei: ‘’ik denk dat het wel genoeg voor je is.’’ ‘’En of het genoeg is’’ zei Horfo met glunderende ogen. ‘’Dit is wel heel veel zeg. Is het dan zo moeilijk wat je van me wilt?’’ ‘’Niet alleen moeilijk maar ook gevaarlijk. Je moet namelijk een kind helpen.’’ Zij is uitverkoren om onze wereld te redden van de ondergang. Ze is nu nog jong maar over een jaar of 15 gaat het beginnen en moet jij haar begeleiden met een moeilijke tocht’’ ‘’Waarom zou ik dat kind moeten helpen? Het is zeker een elf. Je weet dat ik daar niets van moet.’’ ‘’Dat wee ik wel maar ik weet ook dat jij je voorvader wilt opvolgen. Je wilt de 2e zijn die op een eenhoorn kan rijden.’’ ‘’H-hoe weet je dat? Ik heb het altijd verzwegen.’’ ‘’Ik heb je bezig gezien, Horfo, in het bos en ik weet ook dat je sinds dat je kunt lopen je geobsedeerd bent van het berijden van een eenhoorn.’’ ‘’Dat klopt’’ zei Horfo niet zonder trots.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Het is namelijk de 1e keer dat ik echt een groot verhaal schrijf en dat op bokt plaats. Het is het eerste deel dus de rest komt er nog aan. Denk dat het nog veeel langer gaat worden want heb super veel ideeën die ik nog wil uitwerken. Haha!
Liever geen onliners maar echt commentaar waar ik wat mee kan.

Woest

Re: [VER] De elfenlegende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:13

Vind het wel interessant, ik geef je wel 1 tip (niet dat ik het nu er in terug vind) maar probeer zo veel mogelijk van bestaande verhalen af te blijven, je bent goed bezig

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:45

Ik weet het Haha! Viel me ook al op. Maar probeer zo ver mogelijk van LOTR enz. af te blijven.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:17

ik vind het netjes geschreven, probeer alleen niet zoals in dit stukje: *In het dorp liepen ook magische wezens rond maar het waren beslist geef elfen. Ze leken op mensen. Maar dat waren het beslist niet.* 2 keer het zelfde woord te gebruiken je zou het eventueel kunnen veranderen naar *In het dorp liepen ook magische wezens rond maar het waren beslist geen elfen. Ze leken op mensen. Maar dat waren ze zeker niet.*
probeer een beetje te "spelen" met je zinnen typ ze een paar keer net wat anders en kijk dan wat het beste past, zo kan het wat langer duren eer dat je klaar bent. Maar daar heb je later profijt van Lachen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:40

Ik heb me als elf zijnde eigenlijk heel abnormaal gekleed.
-- Ik ben als elf zijnde eigenlijk heel abnormaal gekleed.
Ik zal het je uitleggen en ik begin vlak voor mijn geboorte.
-- Ik zal het je uitleggen. Het begon vlak voor mijn geboorte... (is misschien iets ''verhaalachtiger''?)

Om makkelijker een voorstelling te kunnen maken van hoe hoog het nou écht is, zou ik de zin zo maken:
Het was drie keer zo hoog en minstens twintig keer zo groot als een normaal elfenhuis.
-- Het was drie keer zo hoog en minstens twintig keer zo groot als een normaal elfenhuis, wat gemiddeld maar ... meter hoog is.

Even mierennêuken:
(zijn misschien wat betere woordkeuzes, moet je zelf maar even kijken + een paar grammatica fouten eruit geplukt)
De ruiter sprong van zijn paard en liep direct langs de nog geschrokken wachters naar de deur.
-- De ruiter sprong van zijn paard en liep zonder pardon langs de nog geschrokken wachters naar de deur.
Dit gold ook voor de mensen in het paleis van de koning.
-- Dit goldt ....
Nog voor dat de deuren in het slot vielen liep de koning de binnenplaats op.
-- Nog voordat ...
De veemdeling gaf zijn paard aan een van de bediende en schudde de koning de hand.
-- veemdeling, what's that? Ooh vreemdeling! Haha! Vork
Dat was juist wat hem angst aan joeg omdat het zijn vermoede alleen maar bevestigde.
-- vermoede = vermoeden
‘’heb jij mijn hulp nodig?’’
-- ''Heb jij mijn hulp nodig?''
Professor Areman zuchten en zie toen tegen de koning en koningin
-- Professor Areman zuchtte en zei toen ...
Een kin zo klein (stukje uit de voorspelling)
-- Een kind zo klein
Volgens mij schrijf je hoogheid ook met een hoofdletter aangezien het een titel is, maar dat weet ik niet 100% zeker.
De toon waarom de koning dit zei
-- De toon waarop
Dit volk heetten de eenhoornrijders.
-- heetten = heette (volk = enkelvoud, dus geen N erachter)
Zijn nakomelingen die allemaal in dit dorp leefde waren naar hem vernoemd.
Hoe bedoel je dit? Als je bedoelt dat al zijn nakomelingen in het dorp leefden: ''Zijn nakomelingen, die allemaal in het dorp leefden, waren naar hem vernoemd.''
Als je bedoelt dat alle nakomelingen die in het dorp leefden naar hem vernoemt zijn klopt je zin gewoon. Ja Let wel: Leefden in plaats van leefde. ''Alle nakomelingen'' is een meervoudsvorm.
‘’Oh ka, waar is die vergoeding dan?’’
- ka = ja (neem ik aan?)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Het is vooral gezeik over kleine foutjes maar die kleine foutjes maken wel dat het verhaal minder lekker weg leest. Lachen

Het verhaal zelf is geweldig! Je schrijft heerlijk en sommige woordkeuzes zijn echt geniaal. Haha! Vooral het stukje over de witte kinderhoorntjes die later definitief zilver of goud worden vind ik erg leuk. Lovers

Toppie in ieder geval: ik lees zeker mee. Ja

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 13:25

Zo heb de boel even verbeterd. Leest was lekkerder ja. Bedankt voor het verbeteren van de foutjes. Ik lees daar zo makkelijk over heen Haha!
Zit nu ziek thuis. Ga even kijken of ik zo nog wat kan schrijven.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:49

leuk verhaal:) ben benieuwd naar het volgende stuk

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:52

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:00

komt er nog een volgend deel?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 10:27

Ik ben aan het schrijven maar heb nog geen 1500 woorden. Geduld. Heb ook proefwerkweek dus is beetje druk.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 00:09

Ik vind het een erg leuk verhaal alleen het lijkt wel een beetje op een boek dat ik ooit heb gelezen Haha!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 10:09

Ik wil daar zo ver mogelijk als het kan vanaf blijven. Als je het over LOTR hebt e.d. Maar blijft moeilijk. Heb nu 600 woorden ofzo. Dus jullie moeten nog even geduld hebben.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:59

Ik vind het wel een heel mooi verhaal! Knap ook dat je dat allemaal zo kunt bedenken. Ik vind wel een aantal dingetjes terug uit bestaande verhalen, maar dat maakt jou verhaal het er zeker niet minder op! Ga zo door, en ik kijk uit naar je volgende stuk Haha!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 11:06

Ben naar Den Haag geweest en heb een flink stuk geschreven. Dus ga zo even typen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:08

Oke leuK! Ik ben weer benieuwd Haha!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 11:11

Weet niet of ik aan 1500 woorden kom maar denk het wel.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:43

Citaat:
‘’En daarom wilde ik je vragen om haar op het begin van haar tocht te begeleiden op een eenhoorn.’’ ‘’Nou, goed dan. Ik zal haar helpen, maar dan wil ik wel al het goud dat op de tafel ligt.’’ ‘’Prima, daarvoor heb ik het meegenomen. Zullen we dan nu proosten op onze samenwerking.’’ Ze pakte hun glazen en na geproost te hebben namen ze een slok.

Nu zul je misschien denken dat Horfo de enige is die mij geholpen heeft, maar dat is niet zo. Meerdere mensen hebben mij geholpen. Vaak zonder dat ik dat door heb gehad en dat is allemaal geregeld door professor Areman. Als hij dat allemaal niet had geregeld had ik dit denk ik niet overleefd. Dit alles wist ik nog niet toen ik geboren was hoor en mijn ouders wisten er toen ook nog niets van. Pas toen ik 12 jaar oud gebeurde er dingen waar ik aan twijfelde.

Het was hoog zomer en ik was aan het spelen met de honden op de binnenplaats. De stalhulp kwam met de grote bruine hengst van mijn vader de stallen uit lopen en gaf het paard aan mijn vader die op het paard stapte. Ik wist niet wat mijn vader ging doen dus liep ik naar het paard toen en vroeg: ‘’pappa waar ga je heen? Mag ik mee? Ik wil ook een keer op jou paard rijden.’’ Mijn vader lachte en zei: ‘’deze keer kan je niet mee. Ik heb een afspraak met professor Areman. Hij wilde me spreken over jou voorsp.. uhh….. ik bedoel over jou opvoeding.’’ ‘’Oh, maar mag ik dan niet mee? Het gaat toch over mij?’’ ‘’Het gaat wel over jou maar je mag deze keer niet mee. Misschien een volgende keer.’’ Na deze woorden liep ik beteuterd de stallen in en ging op een strobaal zitten. ‘’Waarom mocht ik nou niet mee. Heel flauw.’’ Toen bedacht ik me dat ik er ook achter aan kon rijden. Ik liep naar de box helemaal achter aan. Daar stond mij mooie zwarte pony. Ik zadelde hem snel op en leidde hem de stallen uit, de poort door. Op straat stapte ik op, gaf mijn paard de sporen en reed in de richting waarin mijn vader was verdwenen.
Na een klein half uurtje reed ik dwars door het boeren land en in de verte zag ik mijn vader rijden. Hij was al langs de akkers van de boeren en reed nu tussen de akkers van de monniken door. Ik kon hem nooit meer inhalen. Maar toen herinnerde ik me dat als ik net na de boeren akkers rechts het bos in ging ik een stuk kon afsnijden. Ik stuurde mijn pony behendig tussen de akkers door en reed een klein pad op dat door het bos liep. Gelukkig had ik veel les gehad en kon ik goed paardrijden, want het was een bochtige weg waarop omgevallen bomen lagen en kleine riviertjes overheen stroomde. Ik reed zonder het tempo te verminderen door de beekjes en sprong over bomen en takken. Op een gegeven moment werd het iets lichter en zag ik tussen de bomen het klooster. Ik reed door het bos uit tot ik bij de poort uitkwam die toegang gaf tot de oude kloostertuin. Deze was niet meer in gebruik dus stapte ik af, maakte de poort open en liep samen met mijn pony de kale, verdorde tuin in. Het zag er maar troosteloos uit zeg. Alles was verdord. Hier was jaren niks meer aan gedaan. Ik bond mijn pony aan een paaltje en liep verder tot onder aan het klooster. Ik wist niet waar mijn vader had afgesproken met professor. Daarom liep ik maar door achter het klooster langs. Daar was de nieuwe kloostertuin. Maar er waren geen monniken aan het werk. Die waren allemaal op de akkers.Het was een monnik. Hij liep naar me toe en maakte een buiging. ‘’Gegroet prinses. Uw vader, de koning, is hier ook.’’ Ik was een beetje verbaasd door zijn officiële woordenkeuze. Maar hier kon ik gebruik van maken. ‘’Goeden dag. Ik ben op zoek naar mijn vader. Waar is hij?’’ ‘’Hij is bij professor Areman. Ik zal u er wel heen brengen Koninklijke Hoogheid.’’ ‘’Dat hoeft niet. Als u me zegt waar het is loop ik er zelf wel heen.’’ ‘’Wat u wilt Koninklijke Hoogheid. Als u hier rechts de deur door loopt komt u in een lage gang. De derde deur links is de bibliotheek. Daar zijn professor Aremand en uw vader.’’ ‘’Hartelijk dank.’’ Ik liep naar de deur toe en duwde deze open. ‘’Maar wat ga ik doen? Ik kan toch niet zomaar binnen komen lopen. Ik mocht niet mee van mijn vader.’’ Toch liep ik naar de deur maar in plaats van naar binnen te gaan legde ik mijn oor tegen de deur. ‘’…mag ze niet weten’’ hoorde ik de stem van professor Areman zeggen. ‘’Maar ze moet het wel weten voordat het gebeurd.’’ ‘’Ik weet het ook niet precies Koninklijke Hoogheid. In de voorspelling staat daar niets over. Maar ik zal hem even voorlezen.’’

Zij die de wereld redt.
Zij die op al haar vragen antwoord wil.
Zij die twaalf lentes oud is.
Zij zal het lot volgen.
Haar reis zal beginnen,
Op de dag dat zon, maan en aarde,
Op dezelfde lijn staan.

Zij zal vertrekken,
In het holst van de nacht.
Niemand die haar ziet.
Niemand die haar hoort.
Maar iemand zal haar volgen.
In het holst van de nacht.
Een schim, die haar angst aanjaagd.
Maar haar leven zal redden.

Voor haar reis begint,
Zal haar moeder veranderen.
Zij die schoner werd,
Bij het dragen van het kind.
Zij zal veranderen.
Veranderen in het monster,
Dat angst en verderf zaait.
Overal in het land.

Mijn vader had stil zitten luisteren. Ik hoorde hem niet. Maar toen zei hij: ‘’is dit alles?’’ ‘’Dit is nog niet alles Koninklijke Hoogheid, maar de geschriften zijn zeer oud en zijn zeer moeilijk leesbaar. Ik doe mijn best maar ik weet niet of het zal lukken.’’ ‘’Maar Areman, mijn vrouw zou Areon nooit aanvallen. Het is haar bloedeigen dochter en mijn vrouw die zo lief en……’’ ‘’Het ging over mij dacht ik met een schok.’’ Toen sprak professor Areman weer: ‘’Na wat ik aan het uiterlijk van uw vrouw heb gezien lijkt het me van wel. Het spijt me heel erg Koninklijke Hoogheid. Het enige wat u kunt doen is uw vrouw en dochter goed in de gaten houden.’’
Ik had genoeg gehoord. Hoe heb ik mijn moeder ooit kunnen vertrouwen. Maar nu wist ik tenminste wie ze werkelijk was. Een monster. Ik liep de universiteit uit, terug naar mijn lieve pony. ‘’Waarom heb ik mijn moeder ooit vertrouwd? Waarom is zij een monster? Wat bedoelt de voorspelling precies?’’ Er waren te veel vragen. Mijn hoofd was te vol. MiHij stond rustig op wat dorre sprietjes te kauwen, maar toen ik kwam aanlopen keek hij op. Ik haalde de teugels van de paal en leidde hem door het poortje. Ik stapte op en gaf hem de sporen. ‘’Ik moet snel naar huis anders merkt mijn vader dat ik hem gevolgd ben en dan zwaait er wat.’’
Ik reed door het bos, langs de akkers, het dorp in naar het paleis. Ik reed om het paleis heen en ging via de achteringang naar binnen. Hopelijk had niemand gemerkt dat ik weg was.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 02-03-08 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:53

Mooi stuk!! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

Een opmerking: Je gebruikt in het laatste stuk heel vaak het woord pony. Misschien kun je dat een keertje vervangen, want dat leest wat fijner Lachen

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:55

Las het zelf ook al ja. Ga even kijken of ik dat kan veranderen.
Edit: aangepast.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:42

Begrijp ik het goed dat de pony MiHij heet?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:07

Allereerst kun je heel goed spellen, maar ik erger me toch aan kleine spel- en taalfoutjes:

Pas toen ik 12 jaar oud gebeurden er dingen waar ik aan twijfelde.
Ik wil ook een keer op jouw paard rijden
Hij wilde me spreken over jouw voorsp.. uhh….. ik bedoel over jouw opvoeding.’’
’Waarom mocht ik nou niet mee? (dit is een vraag, dus ik dacht daar kun je beter een vraagteken achter zetten)
Toen bedacht ik me dat ik er ook achter aan kon rijden. Ik liep naar de box helemaal achter aan.
Twee keer achter aan in twee zinnen, hiervoor kun je een synoniemenwoordenboek voor gebruiken. Ik weet trouwens niet of achteraan aan elkaar moet, maar denk het niet.
gaf mijn paard de sporen
Bedoel je hier niet hulpen? Dit stond ook al in het eerste stuk van het verhaal.
reed ik dwars door het boerenland en in de verte zag ik mijn vader rijden.
Het zag er maar troosteloos uit zeg.
maar en zeg zou ik weglaten in deze zin, omdat dat spreektaal is, en al wordt het verhaal hier vanut het ik-perspectief geschreven, het moet nog geen spreektaal zijn.
Ik wist niet waar mijn vader had afgesproken met de professor.
Die waren allemaal op de akkers.Het was een monnik.
Interpunctiefoutje
’Goeden dag aan elkaar
Daar zijn professor Aremand en uw vader. identiteitscrisis van de professor Nagelbijten / Gniffelen
‘’Maar wat ga ik doen? Ik kan toch niet zomaar binnen komen lopen. Ik mocht niet mee van mijn vader.’’ Toch liep ik naar de deur maar in plaats van naar binnen te gaan legde ik mijn oor tegen de deur. Ik snap niet zo goed waarom ze die eerste twee zinnen hier uitspreek (ze staan tussen "...")? Aangezien ze het hele verhaal zelf aan het woord is, en er nu niemand is om tegen te praten...
‘’Maar ze moet het wel weten voordat het gebeurt.’’
Een schim, die haar angst aanjaagt.
‘’Het ging over mij, dacht ik met een schok.’’
Hier weer: waarom tussen aanhalingstekens?
Hoe heb ik mijn moeder ooit kunnen vertrouwen.
Hier weer: moet er geen vraagteken achter, want het is een vraag?

Dat waren de kleine spelfoutjes.
Over het algemeen vind ik het idee erg leuk (al is het nog niet zo ver uitgewerkt). Je zou wat meer kunnen spelen met de woorden. Maak gebruik van uitdrukkingen en metaforen. Om een wat vernieuwerende woordkeuze te maken kun je gebruik maken van een synoniemenlijst.
In het tweede stukje kun je, zoals Bonjoy ook al liet merken, beter iets eerder de naam van de pony noemen zodat het wat makkelijker wegleest.
Omdat dit een fantasyverhaal is, mis ik een klein beetje verdere uitwerking van wezens (die eenhoorntemmers bijvoorbeeld) en plaatsen. Wat er tot nu toe in het verhaal is gebeurd, zou net zo goed op deze wereld kunnen gebeuren. Probeer juist die fantasy te gebruiken om personen waar te laten maken wat eigenlijk net niet zou kunnen.

Uiteindelijk blijft dit mijn mening en kunnen er mensen zijn die er totaal anders over denken of die neit zo streng zijn als ik Bloos
Ik hoop dat je er tenminste iets aan hebt!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 08:29

Ik vind je zeker niet streng hoor. Super tips. Ga er zeker wat mee doen. En moet me schamen voor de jou(w) fout.
Moet toegeven dat ik dit stukje nog niet heb nagekeken. Heb het gelijk op bokt geknalt.

marthine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:29

Leuk verhaal!, Ben erg benieuwt naar vervolg.
Een prettige manier van vertellen heb je Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:55

Leuk verhaal, en je verteld alles op een prettige manier ja.
Leuk dat je vanuit de ik-vorm schrijft, dat maakt het allemaal een stuk spannender. Voor de rest ga ik met mijn collega bokkers mee, alles is tot nu toe eigenlijk al gezegd.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:38

Ben benieuwd naar het volgende stukje, vind het een erg leuk verhaal Hyper!