[TEK] Tekeningen hond en paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vivaldi2

[TEK] Tekeningen hond en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 15:03

Afbeelding
Afbeelding
Sinds een paar maanden ben ik weer aan het tekenen geslagen.
Nu wordt er regelmatig gevraagd om in opdracht te tekenen, maar dat vind ik nog wat eng.
Is de kwaliteit redelijk of kan ik beter, zoals ik het zelf zie, nog een paar maanden door oefenen?
Deze hond en paard in pastel zijn de eerste tekeningen die ik weer heb gemaakt na een rustperiode van een jaar of 20.
Misschien heeft er iemand nog tips
Laatst bijgewerkt door Mireille op 08-02-08 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag

_lucy_

Re: Tekeningen hond en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:32

Super mooi is het hoor!
Kleuren zijn ook mooi..

Vooal de ogen van de hond en het paard echt helemaal super!

Tips kan ik je niet geven maar hiermee kan je gerust in opdracht gaan tekenen daar leer je ook van en als mensen het willen hebben is het alleen maar goed toch?
Succes! Haha!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:17

Wauww
Is die bovenste een rottweiler?
Die is echt super gelukt

Bij dat paard vind ik iets niet kloppe, wat weet ik niet
Maar je kan zeker in opdracht gaan tekenen hoor

Jan_ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:20

Erg mooi, vooral die hond!

Waar is het mee getekend?

edit: sorry, overheen gelezen Lachen

Mireille

Re: [TEK] Tekeningen hond en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:22

Moderatoropmerking:
Vergeet je [TAG] niet!

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:24

Als allereerste: ziet er super uit!!!
Om je toch wat verder te helpen, opbouwend commentaar bedoeld:
De hond is niet helemaal symetrisch doordat de rechterwang 'bol' staat, en de linkerwang 'hol' als je snapt wat ik bedoel, als je de linkerwang nog iets aanpast, lijkt ie helemaal toppie.. Knipoog
En bij het paard zijn de oren iets te dik/klein, en is de nek iets te ver naar boven, en te dun...
Maar zie het niet als negatief commentaar, want ik vind het er echt heel goed uitzien!!
Is meer een hulp-puntje..
Maar je hebt er zeker weten aanleg voor, zal lekker door blijven oefenen, dan kun je het zeker wel voor opdracht doen vind ik!

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 08:54

Bedankt voor de reacties.
Ik ben alweer druk aan het oefenen en hoop over een half jaartje weer een stukje verder te zijn.
De tekeningen die ik erna heb gemaakt zijn alweer wat beter.
Ik ben ook aan het oefenen met olie pastel maar daar krijg ik de lagen niet echt goed opgezet, misschien heeft iemand daar nog tips voor?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:58

In opdracht gaan tekenen zal sowieso je eigen keuze moeten zijn. Er zijn nl. enorm professionele (portret)tekenaars die nooit in opdracht werken omdat voor hun de druk om te presteren dan te groot wordt. Dat zal dus je eigen beslissing moeten zijn.

Je bent al heel goed op weg!! Ik denk dat het in eerste instantie een kwestie zal zijn van er weer inkomen en dat je je dan kunt toeleggen op je verdere ontwikkeling. Ja

Ik vind dat over beide een waas ligt. Dat kan versterkt zijn doordat het foto's zijn maar er zit absoluut een dominantie in qua tinten die de hele tekeningen overheerst.
Bij de eerste is het een rood/oranje waas. De verhoudingen zijn niet optimaal, met name omdat je te weinig rekening hebt gehouden met waarom de vorm is zoals hij is (schedel, spieren, plooien) en je te veel hebt laten leiden door (ik vermoed) een voorbeeldfoto. Als je geen voorbeeldplaatje hebt gebruikt zul je je alsnog wat meer moeten verdiepen in de anatomie. Ik vind het kleurgebruik ook wat eentonig. Ik krijg de indruk dat je maar een handvol krijtjes gebruikt hebt. Dat is voor een kleurtekening natuurlijk veel te weinig. Blijf ook van het zwart af. Het is eigenlijk het beste dat je voorlopig de zwart gewoon uit je collectie gooit tot je begrijpt wat zwart met een tekening doet. Dit bedoel ik helemaal niet vervelend, dit is als een tip bedoelt om beter met kleur te kunnen omgaan. Zwart is immers geen kleur en hoort dan ook eigenlijk niet thuis in een kleurportret.
Je mag ook wat meer gebruik maken van complementaire kleuren en het gebruik van primaire kleuren om tot secundaire en tertiaire kleuren te komen (rood en groen is bruin bijv: dat is primair + secundair = tertiair en dus feitelijk rood + (blauw+geel) = bruin. Zo kom je tot een veel groter scala aan kleuren en een veel rijker portret. Maar dan wordt mijn uitleg verder weer een herhaling van wat ik bij veel portretten al gezegd heb. De conclusie is: als je echt goede portretten wilt maken leg je dan eerst toe op de anatomie (je bent al een heel eind op weg maar misschien is het in jouw geval vooral een kwestie van het terugvinden van de feeling die je 20 jaar geleden misschien al had) en dan verdiepen in kleurleer.

Bij de tweede ligt er een groene waas op welke versterkt wordt door het halster. Groen kun je opwarmen met roodtinten en overbruggen met gele en blauwe tinten (die samen groen maken). Ik zie nu vooral hele grauwe bruintinten (standaard uit het krijtje?) en wat groenige en blauwige waas. De verhoudingen en anatomie zijn ook hier niet optimaal. Ben ook heel voorzichtig met het gebruik van wit en grijs (in de manen en het halster?)

Je mag denk ik ook veel minder vegen, dat geeft je werk een veel groter 3D effect. Geveeg is eigenlijk funest voor een tekening die in principe best goed is.

Ik wil wel even zeggen dat ik de neus van de hond echt al enorm goed vind. Als je wat andere tinten had gebruikt was hij denk ik nog veel beter geweest (fenomenaal is misschien dan wel het juiste woord, zeker vergeleken met de rest dat veel platter is alleen jammer van vooral het zwart).

Ik ben benieuwd naar volgende werken. Lachen
Je vraag over oliepastel kun je beter in het algemene topic zetten voor tips voor tekenaars.

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 07:49

Bedankt voor de uitgebeide reactie.
Het is inderdaad zo dat ik begonnen ben met een handvol krijtjes maar heb mijn palet nu enorm uitgebreid. Het lukt mij ook nog steeds niet om een foto te maken waar ze goed op uitkomen.
In het echt zijn ze (vooral de hond) aaibaar, en op de foto blijven ze wat plat uitkomen.
Ik ben in de tussentijd al weer druk aan het oefenen en begin weer steeds meer het goede gevoel te krijgen. Ik moet af en toe nog wat meer durf krijgen om meer kleuren te gebruiken, maar wwet dat ik dat wel moet gaan doen. Het maken van een vachtstructuur vind ik nog steeds erg moeilijk.