[SCH] Iomud

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[SCH] Iomud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 22:39

Na mijn palomino Tekke ([UK] [TEK] Palomino) wilde ik eens een andere Turkoman proberen. Omdat ik net een artikel over de Iomud voor de wiki had geschreven vond ik dat ik maar eens een Iomud moest schilderen. Ja

Ik hou het dit keer kort, dus als je de behoefte voelt me aan te spreken op fouten tegen de werkelijkheid leef je vooral uit. Clown
Dit werk is evenwel niet als realistisch bedoeld maar past in de serie van Orientaalse paardenrassen waar ik mee bezig ben voor een boek. Er komen ook realistische werken in, maar ik wilde me eerst lekker uitleven. Knipoog

En ja, de Iomud is sterk verwant aan de Akhal-Teke dus dat je overeenkomsten ziet is geen verrassing.
Het tapijt is een Iomudi tapijt en helaas kwam ik er geen tegen waar meer kleur in zat dus tja, vandaar dat er alleen rood, blauw en witte tinten in zitten.

Afbeelding

Formaat: 40x40
Materiaal: oliepastel en zacht pastel
Schets: ik heb alleen de basisvormen in potlood gedaan, het grootse deel is uit de losse hand in krijt gedaan.
Kleur: onmogelijk veel kleur. Clown

PS. Over die Orientaalse rassen: het worden Centraal-Aziatische maar ook Perzische en Arabische rassen. Het belooft een leuk project te worden. Lachen
En zoals gewoonlijk heb ik geen voorbeelden gebruikt, behalve dat ik naar veel Iomudi tapijten heb gekeken ter inspiratie. Pling

Er zijn wat details, kleur e.d. weggevallen op de scan, helaas.

Ook is dit de eerste keer dat ik met oliepastel heb gewerkt. Het formaat bleek veel en veel te klein om er goed mee uit de voeten te kunnen. Huilen

Jaimyliefje

Re: [SCH] Iomud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:42

ik zal eerlijk zijn, je vroige werkje vond ik beter.
Dat de doek ervoor hangt stoort mij toch wat... Iets overheersend denk ik. ik had hem liever achter het paard gezien denk ik,
of helemaal niet, ik ben er nog niet zo uit.

Het paard zelf en de achtergrond vind ikd an weer wel helemaal geweldig!
de kleuren op de achtergrond doen het hem helemaal voor mij!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 22:47

Het tapijt is ook erg aanwezig, dat geef ik met alle liefde toe. Het is ook wel een test van moed om zo bam midden in een tekening zo'n knal aanwezig iets neer te zetten dat qua kleur heel eentonig is (ai niks zeggen tegen de Turkmenen!). Ik heb mezelf alleen gezegd dat die tapijten moeten omdat ze nog veel meer dan de paarden zelf aangeven van welke stam ze zijn. Misschien is het zo met het tapijt teveel, maar aan de andere kant vind ik het een moeilijke keuze het weg te laten omdat de paarden dan misschien teveel op elkaar gaan lijken voor de leek. Maar ja misschien lijken de tapijten ook wel al enorm op elkaar. Ze zijn immers van de Turkomans...
Ah, moeilijk moeilijk... Nagelbijten / Gniffelen

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:49

Ik vind deze ook heel mooi Ja Weer prachtig hoe je zoveel details en kleur gebruikt. De achtergrond vind ik ook deze keer goed passen, en het tapijt stoort mij niet. Ik vind de rode kleur mooi bij de rest passen, dat maakt het iets vrolijkers en fellers Lachen

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:51

ik ken de andere schilderijen uit de serie en daar stonden de paarden ook niet voor het doek, ik kan ook niet zeggen dat het me hier stoort.... het kan allebei mooi zijn...
ik had graag de achtergrondkleuren wat feller gezien, dat je het paard er toch iets meer uit ziet springen, maar verder vind ik het echt een heel mooi schilderij Jorieke Ja
het past goed bij de rest.
ik vind het zo leuk een schimmel van jou te zien, die in mijn ogen echt grijs is, maar ik weet gewoon dat er geen streepje grijs inzit *LOL*
verhoudingen zie ik niet... in de zin dat als er foutjes inzitten, vallen ze mij niet op Knipoog
hij heeft een lief hoofdje Lovers

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:57

Bij jouw werken hoort altijd zoveel uitleg dat je er lang naar moet kijken, soms zelfs een nacht over slapen, voor je begrijpt waar het over gaat en wat je eigenlijk allemaal laat zien.
Van dit ras weet ik helemaal niks, dus kan ik je paard ook moeilijk beoordelen.
Wel zou ik het enorm gaaf vinden als er een boek over die voor ons zo onbekende orientaalse paardenrassen zou komen. Daar past jouw tekenstijl super bij. Alleen denk ik dat je dan wel je mate van abstractie moet gaan aanpassen, vanwege het feit dat de meeste lezers geen realistisch beeld hebben bij dat wat ze zien.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:59

Wow... Ook deze is wederom heel bijzonder Ja

Qua compositie is deze zeker wat gewaagder dan de vorige, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik 'm erg geslaagd vind. Als het paard niet deels bedekt was door het kleed zou het geheel te statisch worden imo, op deze manier is het toch weer een spel van vlakken/ elementen binnen het werk.
De palomino vond ik qua helderheid wat meer aanspreken, die is wat feller van kleur. Wat ik daar tevens erg aansprekend vond was het tuig, waarvan de kleuren weer terugkwamen in het kleed. Dat bracht balans in het geheel.

Interessante zoektocht! Ja

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 23:02

Dankjulliewel. Lachen Voor zover ik op het origineel zie springt hij er prima uit, en is de scan net wat minder dan het echie zeg maar. Maar dat is natuurlijk altijd wel zo. Misschien had ik me wat meer uit mogen leven met de achtergrondkleuren maar ja ik had alleen 1 rood en 1 geel oliepastel en een hele donkere blauw. Clown
De verhoudingen zijn an sich wel vrij goed, klopt. Hihi in deze zit toevallig wel een soort van grijs: zilver (oliepastel, die had ik liggen dus ik dacht ach eens zien wat voor effect dat geeft) maar idd vooral andere kleuren en toch is hij lekker grijs. Haha!
Iomuds hebben over het algemeen een erg mooi hoofd. Ja

@oneilltje: klopt, daarom (en dat had ik er ook bijgeschreven dacht ik) komen er ook realistische schilderijen en tekeningen van deze rassen in het boek. Haha! Zodat mensen toch wat meer een beeld hebben. Is voor mij ook een enorme uitdaging omdat ik de meeste van deze rassen nog nooit in het echt heb gezien. Sigaar

Ik heb erover nagedacht deze Iomud ook tuig aan te doen maar daarvoor was dit werk toch iets te klein van formaat. Achteraf gezien had ik hem eigenlijk minstens 1 hengstenband om moeten doen, maar ja dat gaat nu helaas niet meer. Bloos
Ik denk zelf ook dat het tapijt net die spanning geeft die het werk nodig heeft. Ja

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:05

oneilltje79 schreef:
Bij jouw werken hoort altijd zoveel uitleg dat je er lang naar moet kijken, soms zelfs een nacht over slapen, voor je begrijpt waar het over gaat en wat je eigenlijk allemaal laat zien.
Van dit ras weet ik helemaal niks, dus kan ik je paard ook moeilijk beoordelen.
Wel zou ik het enorm gaaf vinden als er een boek over die voor ons zo onbekende orientaalse paardenrassen zou komen. Daar past jouw tekenstijl super bij. Alleen denk ik dat je dan wel je mate van abstractie moet gaan aanpassen, vanwege het feit dat de meeste lezers geen realistisch beeld hebben bij dat wat ze zien.

jaa Haha!
jorieke, je moet een boek gaan schrijven. (met foto's en illustraties...)
Het zou trouwens nog niet eens zo'n gek idee zijn! ik weet dat je het kan. Lachen

ik ben het trouwens wel met het bovenstaande eens, het is altijd zo bij jouw werken, je moet er eventjes langer naar kijken om ze goed te kunnen respecteren en daarna ben je er volledig fan van Haha!

ook ik vind hem weer erg bijzonder, toch vond ik de vorige misschien iets beter geslaagd.
Misschien is die gedachte morgen wel weer over Clown

ik vraag me af of je het kleed eens anders zou kunnen laten terugkomen, omdat hij nu toch altijd wel voor het paard hangt. ik vind het opzich wel erg gaaf hoor, die kleden, maar ik ben benieuwd of je ze ook anders zou kunnen brengen een keer?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 23:09

Fenna, dat ben ik zeker van plan. Traditioneel worden de Turkomans met zeven dekens omhangen en daar zitten dus ook heel mooi geweven tapijten bij. In plaats van een zadel gebruiken de Turkmenen ook een tapijten dek dus dat ga je absoluut terugzien. Het is nu alleen even dat ik die samenhang moet hebben tot ik ook de Goklan en de Yamoud heb gehad en daarna moet ook de Yabou nog. Omdat ik nu in deze stijl bezig ben vrees ik dat de Akhal-Teke ook nog aan bod moet komen. Pfoe, ik blijf bezig. Haha!

Hopelijk kunnen er foto's in, maar dan zal ik eerst moeten gaan sparen voor een trektocht door Centraal-Azië.

Iemand die me wil sponsoren? Knipoog Clown

En ik denk ook dat het helemaal niet verkeerd is dat de 1 een ander schilderij van mij weer mooier vindt. We kunnen niet allemaal 3 werken kopen omdat we niet kunnen kiezen. Tong uitsteken

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:17

JoSav schreef:
Fenna, dat ben ik zeker van plan. Traditioneel worden de Turkomans met zeven dekens omhangen en daar zitten dus ook heel mooi geweven tapijten bij. In plaats van een zadel gebruiken de Turkmenen ook een tapijten dek dus dat ga je absoluut terugzien. Het is nu alleen even dat ik die samenhang moet hebben tot ik ook de Goklan en de Yamoud heb gehad en daarna moet ook de Yabou nog. Omdat ik nu in deze stijl bezig ben vrees ik dat de Akhal-Teke ook nog aan bod moet komen. Pfoe, ik blijf bezig. Haha!

Hopelijk kunnen er foto's in, maar dan zal ik eerst moeten gaan sparen voor een trektocht door Centraal-Azië.

Iemand die me wil sponsoren? Knipoog Clown

En ik denk ook dat het helemaal niet verkeerd is dat de 1 een ander schilderij van mij weer mooier vindt. We kunnen niet allemaal 3 werken kopen omdat we niet kunnen kiezen. Tong uitsteken

ja hoor, ik ga mee Clown

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:20

Ik vind het een heel mooi en kleurrijk werkje. Het paard heeft een heerlijke uitstraling.
De kleuren op de achtergrond vind ik goed rustig. Niet te egaal, dat is echt leuk zo.
Het tapijt had van mij wel achter het paard gemogen en dan op dezelfde plek.
Hij is heel fijn om naar te kijken Ja

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:30

Deze vind ik minder mooi dan b.v. de palomino. Het paard op zich vind ik heel erg goed gedaan maar het kleed stoort me bij deze omdat die zo prominent aanwezig is. Ik denk, net als Kimmes, dat het kleed op dezelfde plaats maar dan achter het paard een mooiere keuze was geweest.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:58

Mijn oog viel ook direct op het kleed maar als ik erover na ga denken, vind ik toch dat het daar op zijn plaats hangt Lachen .
Ik ga mee met Tien, als het kleed achter het paard had gehangen, was het te statisch geweest, nu benadrukt het juist meer die geweldig gestrekte houding van het dier Ja .
Ik vind het een mooi en geslaagd werk, erg bijzonder om naar te kijken!
Ook vind ik dat je kleed-serie naast elkaar (zoals in je profiel) pas echt tot zijn recht komt. Het zijn stuk voor stuk sterke werken maar naast elkaar krijgen ze pas echt die "klaar om in een museum op te hangen"-factor Ja !

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:03

Ik ga mee met Naom, dit werk komt veel beter tot zijn recht zoals hij in je profiel als 3-luik is afgebeeld.
Absent vind ik persoonlijk trouwens 1 van je mooiste werken die ik daar zag.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:15

Ik heb de andere tekeningen van je serie ook bekeken, deze spreekt mij dan juist weer meer aan dan de palomino. Dat komt denk ik doordat het paard er in zijn geheel, bewegend op staat.
De vlag stoort mij helemaal niet, op de een of andere manier geeft hij een bepaald cachet aan de tekening. Het past wel bij jouw tekeningen die nooit "zomaar" zijn.
De achtergrondkleuren brengen samen met het grijs in het paard een mooie balans in je tekening.

Het combineren van oliepastel en softpastel vind ik lekker gewaagd, goed van je dat je op zoek blijft naar nieuwe technieken Ja

Absent is btw ook veruit mijn favoriete tekening van jou, daar wordt ik helemaal vrolijk van, wat een uitstraling!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 10:39

@Jaimyliefje: Ha, grote spaarpot zeker? Haha!

@Kimmes en Lontje: Dankjulliewel! Dat van het tapijt erachter ben ik eigenlijk niet helemaal met jullie eens. Bloos Ik denk dat het dan, net als wat Naomi oa al zegt, te statisch wordt. Het is altijd wel ff doorbijten zo'n tapijt er hop voorhangen, maar zonder of erachter nee... heeft denk ik niet het gewenste effect. Het gaat ook om een soort synergie: ze horen in elkaar op te gaan en dat kan in dit geval, denk ik, alleen als het tapijt zo prominent aanwezig is terwijl het misschien eigenlijk toch juist om het paard gaat. Dat zet aan tot nadenken: wat is de relatie tussen beide??

@Naomi: Tja, op een of andere manier moet je bij deze werkjes ook nadenken. Ja Je vraagt je af wat de relatie is tussen paard en tapijt. Hihi, museum nog niet nee maar als serie komen ze idd veel meer tot uiting, dan begrijp je er al meer van zeg maar. Haha!

@oneilltje: klopt, ik ga ze ook zeker als geheel presenteren. Er moet ook echt een serie uit volgen. Ja Hi, Absent was ook bijna meteen verkocht. En is ook 1 van mijn favorieten. Haha!

@Remy: Ja, ik ben zelf ook meer van de actieportretten. Vind deze zelf ook net wat leuker. Ik hou wel van wat beweging. En nu je het zegt, veel van mijn werken hebben idd een onderliggende redenering/gedachte. Geen idee waarom. En ik hou nu eenmaal van proberen. Ik ben nooit bang een tekening te verprutsen want verprutsen bestaat niet, leren wel. Haha!
Dankjewel. Absent is ook zeker 1 van mijn favorieten, had er ook veel plezier aan.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:01

Pfoe, ik weet het nog niet, zeg maar Haha!

De palomino vind ik gewéldig, je hebt zo'n aparte stijl weten uit te beelden daar, alle verschillende kleurtinten in het paard, maar er toch nog een palomino van weten te maken, ik vind hem práchtig! Maar deze mist wat, vind ik.

Het paard is in een andere stijl gemaakt imo, té getekend. Die andere was natuurlijk ook niet realistisch, maar daar heb je het goed duidelijk weten te maken in je werk dat het niet realistisch bedoeld is. Bij deze hangt het er een beetje tussenin.
Het doek vind ik wel op de goede plaats hangen, omdat het zo het paard extra benadrukt, maar ik vind hem niet mooi, sorry Bloos Te.. ik weet het niet, minder goed afgewerkt dan de ander. Bijvoorbeeld de haartjes onderaan, zijn op dit werk meer getekend als ík ze zou tekenen (en geloof me als ik zeg dat ik weinig tot geen talent heb Haha! ), en op het andere werk echt als.. ja, als jij ze zou tekenen.

Nee, sorry, de andere vond ik meer hebben, hier ontbreekt 'hét' nog voor mij.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 12:56

@Myukii: Je hoeft geen sorry te zeggen hoor. Haha! Ik ben niet van suiker en ik denk dat het in veel gevallen ook een kwestie van smaak is. De stijl is idd iets anders, dat komt door het materiaal dat toch een heel ander effect heeft dan zacht pastel. Van het tapijt is wel wat weggevallen door de scan en hij is ook minder gedetailleerd (bijv de haartjes/kwastjes) dat komt puur door de beperkingen van het formaat. Ik denk dat al deze werken sowieso beter tot hun recht zouden komen op een groter formaat maar bij gebrek aan een atelier kan ik nu gewoon niet op groter formaat werken. Ateliers zijn hier in Amsterdam voor mij nog steeds onbetaalbaar, helaas. Maar ik ben het wat dat betreft qua stijl met je eens dat hij beter had gekund, maar dat komt dus - vind ik - puur door de beperking van het formaat (kleine tekening nl. 40 x 40cm MINI MINI... frustratie...)

Dank voor je inbreng, daar kan ik wat mee. Lachen

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:09

Zo. ik ben er naar al die tijd ook over uit wat ik van deze vind. Ik vind hem mooier dan de palomino, Daar vond ik wat spanning missen die deze schildering naar mijn idee wel heeft. En dit na lang gekeken te hebben ( Nagelbijten / Gniffelen ) volgens mij toch komt door het kleed wat voor het paard hangt. Ik vind het overigens wel storen dat het kleed niet "strak" is, ik denk dat dat een perfect beeld had gegeven. Ik vind hem nu zeg maar net te slordig om het op een of andere manier serieus te nemen.
Verder natuurlijk weer een knap staaltje werk zoals we van je gewend zijn!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:06

Zou heel goed kunnen Janique. Het wat lossere in het tapijt was ook een experiment, omdat ik van tevoren niet kon zeggen of dat goed of slecht uit zou pakken. Ik denk idd dat het de beweging van het paard juist meer had benadrukt als het strak was geweest (vooraf dacht ik dus het tegenovergestelde). Zo zie je maar...
Dank voor je reactie!