het eindresultaat:

detail:

eventueel heb ik ook nog een paar foto's van de stappen tussendoor.
brand maar los

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
JoSav schreef:Je gaat vooruit Astrid! Met elke nieuwe tekening die je plaatst.
De verhoudingen zijn in principe al heel netjes, maar wat ik in je tekening mis (hij heeft ook een wat groen/gelige uitstraling dus je kleuren mogen wat minder grauw zijn in accenten) is samenhang, iets wat die verhoudingen bindt. Bij beginnelingen zijn dat vaak de potloodstrepen, de omlijning zeg maar. Omdat jij al wat verder gevorderd bent zet je al een losse streeptechniek neer om de vorm in te vullen. Het probleem is alleen dat hoewel je er tegenaan hikt het allemaal net niet klopt. De spier in de hals is wat te bol bijvoorbeeld en de overgang op het jukbeen is wat te scherp. Om nog een voorbeeld te geven: het oor lijkt er een beetje los op te zijn geplakt, net als de wang en ik vind de kin ook wat gek aflopen maar laat bij de foto in je profiel de kin er nu net niet opstaan dus vergelijken kan ik niet. De manen en voorlok vind ik ook wat minder (ook wat egaal). Het oog had ik je al wat over geschreven. Ik denk dat de conclusie hierbij dus is dat je de verhoudingen wel al super onder de knie hebt maar de anatomie zelf nog niet, i.e. de schedel en hoe de spieren en pezen daarop liggen met daarover de huid. De vachtstructuur vind ik afgezien van een paar kleine missers (zoals bij het oor) echt heel erg goed, mijn complimenten daarvoor. Ik denk dus dat nu je de vachtstructuur wat meer onder de knie begint te krijgen je volgende stap de anatomie zal zijn. De verhoudingen vind ik dus al heel mooi, daar ben je enorm op vooruit gegaan. Eigenlijk moet je er steeds over nadenken dat het oortje dat je tekent de illusie moet hebben dat ie elk moment kan draaien, dat het oogje dat je tekent elk moment kan knipperen en dat de lippen elk moment kunnen gaan bewegen. En hoe kan het dan bewegen? Juist, door spieren: zo heb je de spieren rond de mond al vrij goed in de smiezen. Nu de rest.
Je gaat super Astrid! Blijven volhouden!!