Scherpte-diepte, hoe het hele beeld scherp krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Scherpte-diepte, hoe het hele beeld scherp krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 11:56

Het begrip scherpte-diepte kennen veel van ons. Het bereiken van scherpte diepte kunnen veel van ons.

Nu is mijn vraag, hoe schakel je deze uit. Als ik namelijk mijn diafragma verhoog van 5.6 naar 12 dan word de foto erg donker. Terwijl mij lijkt dat de scherpte-diepte dan wegvalt.

Iemand de tip? Of iemand die gewoon weet hoe je dat uit kan schakelen?
Laatst bijgewerkt door Mireille op 31-01-08 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag verwijderd (is niet nodig) + titel aangepast

smeetjoew

Re: [VRAAG] Scherpte-diepte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:28

Diafragma kun je niet uitschakelen. Je kunt m wel op de functie zetten dat de camera het zelf bepaald, maar je diafragma is je licht bepaler, zou je kunnen zeggen. Lachen
Met een hoog getal heb je een kleine opening, de camera moet dus langer openstaan voor voldoende licht, daardoor is de sluitertijd erg langzaam. Als je ook nog eens een handmatige sluitertijd hebt, dan wordt de foto donker als je 'm te hoog zet. Lachen

Wat ik weet, is dat je deze niet kunt uitschakelen.
Gewoon je diafragmagetal laag houden bij weinig licht. Lachen Bij veel licht, zou je deze kunnen verhogen als je meer scherpte wil in de omgeving. Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:29

Volgens mij gebruik je de term alleen verkeerd Knipoog Scherpte/diepte is geen functie die je kunt uitschakelen.

Wat bedoel je precies? Als je je diafragma verkleind (want dat doe je, je maakt de opening kleiner) van 5.6 naar 12, dan zorg je ervoor dat de hoeveelheid licht die binnen kan komen veel kleiner wordt. Bij gelijkblijvende sluitertijd wordt de foto dan inderdaad donkerder. Om de foto dus hetzelfde te belichten op F12 als op F5.6 moet je dus langer belichten: dus een langere belichtingstijd.

Edit: Smeetjoew: je diafragma is niet per sé je lichtbepaler: de verhouding tussen diafragma en sluitertijd bepaalt hoeveel licht er binnenkomt Knipoog.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:34

Zo bedoel ik het ook niet, maar het bepaalt wel de hoeveelheid licht die binnenkomt, uiteraard in combinatie met je sluitertijd. Knipoog Verkeerd verwoord, maar bedoel hetzelfde als jij. Een diafragma is geen knop, het is een onderdeel. Een zeer handige. Vingers aflikken

Chocopasta

Re: Scherpte-diepte, hoe het hele beeld scherp krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:33

Je kan ook nog je ISO verhogen als je die korte sluitertijd nodig hebt, maar het ligt ook aan je camera hoe ver je daar mee kunt gaan. Ik heb het geluk dat ik met gemak een (vrij) nette foto kan maken met ISO 1600 Haha!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 22:38

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb het altijd andersom begrepen. Beetje dom eigelijk aangezien ik wel tijdens aanschaf de termen bestudeert had.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 22:39

Natasja91 schreef:
Je kan ook nog je ISO verhogen als je die korte sluitertijd nodig hebt, maar het ligt ook aan je camera hoe ver je daar mee kunt gaan. Ik heb het geluk dat ik met gemak een (vrij) nette foto kan maken met ISO 1600 Haha!

ik gelukkig ook. Ik moet zeggen dat ik al een stuk meer doet met de geavanceerde functies, alleen soms moet ik mezelf een halt toeroepen omdat ik dan even niet meer weet hoe alles in zijn werk gaat.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:12

Om het nog even wat ingewikkelder te maken heeft je brandpuntsafstand en je afstand tot je onderwerp ook nog invloed op je scherptediepte.
Hoe meer tele je gebruikt hoe minder er scherp wordt en hoe dichter je op je onderwerp zit hoe minder er scherp wordt.