Workshop geven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EvelijnS

Workshop geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:48

Ik ben gevraagd om workshops tekenen te geven op het AOC Terra in Groningen.
Nu is mijn vraag, hoe pak ik dat aan?

Ik heb namelijk nog een heleboel punten die ik niet onder de knie heb.
Bijvoorbeeld het belangrijkste, de verhoudingen, die heb ik nog lang niet onder de knie.
Dus hoe kan ik andere mensen dit dan leren als ik het zelf nog niet kan?

Hebben mensen tips over hoe ik dit moet doen en wat ik moet vertellen?

Nerwen

Re: Workshop geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:07

Als ik zelf punten nog niet onder de knie had, dan zou ik niet eens dènken aan het geven van workshops. Ik had dan ook bedankt voor de "eer".

Ken je de theorie/basisbeginselen van het tekenen? Ik denk dat je die wel over kan brengen, maar persoonlijk vind ik dat iemand die workshops tekenen geeft, zelf ook heel goed moet kunnen tekenen.

Ik weet niet hoe jouw werk eruit ziet, maar zou hier nog maar eens goed over nadenken.

(Overigens absoluut niet l*llig bedoeld!!)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 19:15

Daar heb je een goed punt. Lachen
Overigens moet ik zeggen dat de workshop over een half jaar is.
Misschien is een heleboel punten een beetje overdreven, schaduwen en details gaat me goed af, maar ja, de verhoudingen.
Zou een half jaar genoeg zijn om het mezelf nog goed te leren?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:42

Wel een grote eer Ja Gefeliciteerd!

Ik kan je wel een paar tips geven, misschien heb je er wat aan.
Eigenlijk heeft het wel overeenkomsten met het geven van een bedrijfspresentatie, alles draait om een goede voorbereiding.

Maak voor jezelf een schema van de tijd die je in moet delen. Deel die tijd in in blokken.
Je kunt kiezen om een paar onderwerpen uit te lichten. Allereerst over verhoudingen, maar ook diepte, perspectief, contrast en wat eenvoudige kleurenleer zouden aan bod kunnen komen. Daar kun je globaal wat over vertellen en wat van tevoren geprepareerde voorbeelden laten zien die je kunt begeleiden met praktijk, dus tekeningen/schetsen die je ter plekke maakt.

Voor het praktijkwerk: als je niet helemaal zeker bent van jezelf zorg dan dat je van tevoren weet wat je wilt gaan demonstreren. En oefen dat thuis tot je het van binnen en van buiten kent. Zorg dat je een aantal onderwerpen thuis al eerst volledig onder controle hebt. Pas als je helemaal zeker weet dat je het aankunt zou je tijdens de workshop kunnen improviseren, jij weet zelf het beste wanneer je daar klaar voor bent.

Als je goed voorbereid bent dan ben je ook veel rustiger en zekerder van jezelf en heb je een leidraad waar je tijdens je workshop op terug kunt vallen. Zorg voor de fun ook dat je deelnemers zelf lekker aan de slag kunnen met materialen. Je kunt dan wat techniekjes laten zien met verschillend materiaal, dus het creëren van schaduw dmv bijvoorbeeld circulism, arceren en ze zelf eenvoudige opdrachtjes geven.
Zorg er vooral voor dat je de interesse blijft houden van je deelnemers, dat ze plezier hebben en het niet saai wordt! Niet teveel theorie, de bedoeling van een workshop is vooral dat je deelnemers zelf lekker aan de gang gaan.

Gaat zeker lukken hoor! Succes Vork

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 15:50

Heel erg bedankt voor de tips Ingrid, daar heb ik heel veel aan! Lachen

Bedrijfspresentaties heb ik geen ervaring mee als 16-jarige. Clown
Maar zoals je het beschrijft, daar kan ik wat mee, super bedankt! Lachen