Copyright bij nagetekende tekening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Copyright bij nagetekende tekening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 23:21

Ik wil graag 2 zeefdrukontwerpen van mij laten drukken op t-shirts. Nu kan dat alleen in een oplage, wat inhoudt dat ik dus straks met een hoop t-shirts zit opgescheept Clown. Nu kan ik de resterende t-shirts natuurlijk verkopen (niet commercieel, maar bijv. misschien wel via Bokt of Marktplaats o.i.d.), maar omdat 1 van de ontwerpen een nagetekende tekening is, zit ik dan niet met copyright? Mag ik dan wel zomaar t-shirts met die nagetekende tekening verkopen? En hoe zit dat met teksten?

Als je zit met copyright, dan gaat het hele t-shirtverhaal natuurlijk niet door (er is ook nog niks geregeld ofzo hoor).

Remy

Re: Copyright bij nagetekende tekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:37

Copyright... altijd respecteren Ja

Als je een tekening hebt gemaakt die nagetekend is van een tekening of foto waar copyright op berust en jij geen schriftelijke toestemming hebt van de eigenaar van dat copyright, dan kun je al problemen krijgen als je deze op je website zet, laat staan op een T-shirt afdrukt.

En een t-shirt verkopen is hoedanook commercieel, of je het nou via marktplaats of bokt doet Knipoog Als het uitkomt ben je dus gewoon nat (en terecht vind ik).

Ik zou het dus nooit doen, als jij geen toestemming hebt van de eigenaar van dat copyright loop je kans stevig in de problemen te komen Lachen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:59

Er zijn echt wel plekken te vinden waar je er wel gewoon maar 1 of 2 kan drukken Lachen Dat lijkt me persoonlijk verstandiger Lachen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 15:00

Oke, thanks Lachen !! Dan gaat het natuurlijk niet door, want ik respecteer copyright zeker wel! Zou het zelf ook niet leuk vinden als iemand "misbruik" (groot woord, vandaar aanhalingstekens) zou maken van mijn werk.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:06

En kan je het niet gewoon vragen aan diegene, en schriftelijk toestemming krijgen, zodat het wel kan? Lachen

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:19

Flowerpull schreef:
En kan je het niet gewoon vragen aan diegene, en schriftelijk toestemming krijgen, zodat het wel kan? Lachen

Doe ik ook altijd, en heb daar nog nooit anders als leuke, positieve reacties op gehad Lachen
Niet geschoten is altijd mis, ik zou het gewoon proberen Ja

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:44

Remy schreef:
Flowerpull schreef:

Doe ik ook altijd, en heb daar nog nooit anders als leuke, positieve reacties op gehad Lachen
Niet geschoten is altijd mis, ik zou het gewoon proberen Ja

Dit doe ik ook altijd, al voor ik aan een tekening begin. Krijg er meestal positieve reacties over Lachen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:21

Ach ja, wie niet waagt, wie niet wint...
Moet ik wel even op m'n beste Engels een mailtje sturen naar J. J. Palencar (die ook de kaften van de Eragon-boeken heeft geillustreerd) Nagelbijten / Gniffelen Haha!