Hard kunststof in een mal gieten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Hard kunststof in een mal gieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 17:00

Hoihoi,

Ik heb een idee in m'n hoofd maar ik weet niet of het uitvoerbaar is, ik dacht met alle creatieve mensen op bokt zal er vast wel iemand tussen zitten die weet of dit kan. Ik wil namelijk een mal maken voor een voorwerp en daar wil ik dan een transparante kunststof in gieten. Het liefst een beetje stevig kunststof maar het belangrijkste is de doorzichtigheid, het is immers niet de bedoeling dat er mensen in gaan staan prikken ofzo. Lachen

Mijn belangrijkste vraag dus: is dit uberhaubt uitvoerbaar? Als dat zo is; wat kan ik het best gebruiken om een mal van te maken? Weten jullie kunststoffen die hier voor geschikt zijn? Het hoeft niet binnen een dag kneiterhard te zijn. Als iemand nog tips heeft zijn die uiteraard hartstikke welkom. Lachen

Alvast bedankt. Lachen

8nnemiek

Re: Hard kunststof in een mal gieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:09

Heb je wat meer info? Wat wil je voor een vorm maken als mal?
Op school hadden wij een machine voor polyprop. Daar kon je een plaat polyprop op leggen, met daaronder een houten vorm, en de plaat werd verwarmd en vacuüm getrokken waardoor die vervormde en naar binnen werd getrokken, en zo kreeg je dan de vorm die in het hout was uitgesneden in 3d.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 17:13

Het gaat om miniaturen (max 10x10 cm) van meubels, qua vorm zullen sommige voorwerpen dus heel solide zijn (bijv. een bank) maar ook hele andere vormen (zoals tafels). Bedankt voor je reactie trouwens. Lachen

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:24

Giethars is helder, geen moeilijk materiaal schijnt (nog geen eigen ervaring maar heb giethars besteld en ga binnekort uitproberen maar heb me de afgelopen dagen wel al flink in verdiept in het materiaal Lachen dus misschien kan ik helpen)
Ik dacht eerst siliconen mal, alleen probleem daarmee is dan misschien iets te flexibel voor een grotere mal.
Kijk eens bij http://www.dekwast.nl/shopfrms.php en dan bij;Giethars-Latex-Vormmateriaal.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 18:32

Bedankt, erg handige link! Lachen

Als je het geprobeerd heb hoor ik graag je ervaring, ik moet eerst m'n idee nog volledig uit papier zetten qua mogelijkheden voordat ik eraan ga beginnen. Lachen

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:37

Mijn ervaring is alleen voor kleine onderdelen, zelf heb ik de easy cast hars gekocht Lachen die is voor kleine onderdelen makelijker samen te stellen. Maar voor grotere projecte wordt dat wel een beetje dure hobby Knipoog dan kan je beter die met kleine flesje verharder kopen denk ik.

Haha! Me hars komt over 5daagjes, ben erg benieuwd

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 18:43

Heel groot moet dat van mij niet worden, meubels op het formaat van poppenhuismeubels ongeveer, er zullen ook wel iets grotere onderdelen komen maar 't lijkt erop dat sommigen daarvan ook met bijv. plexiglas kunnen. Ik net even gekeken naar giethars op google en dat ziet er best wel netjes uit. Lachen Nog 't een en ander uitwerken en hopelijk kan ik zelf ook snel beginnen dan. Haha!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:44

Mijn ervaring is tot nu maar een hanger (heb nog niet meer tijd om uitproberen); makkelijk spul om mee tewerken. Er zijn verschillende manier om de "bubbels" die in de hars zijn te verwijderen en met mijn eerste project heb ik zelfs geen bubbels erin gekregen.
De hanger werdt ongeveer in 24uur droog (misschien wel eerder maar heb 24u aangehouden) Kwam makkelijk uit mijn plastic mal en is erg goed hard. Als je wilt kun je er wel makelijk in krassen, maar goed dat heb je met veel materialen.