[TEK] Gizmo, maine coon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loess

[TEK] Gizmo, maine coon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:52

Na vaak getwijfeld te hebben, heb ik besloten om nu ook eens een tekening te posten op UK. Het is een pasteltekening van mijn kat Gizmo, gemaakt met potloden en krijt op fotokarton. Het formaat is 30 x 40 cm. Nuttige tips zou ik leuk vinden!

Afbeelding

pinuts

Re: [TEK] Gizmo, maine coon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:53

wauw, prachtig! vooral die ogen, heel mooi hoor!, op fotocarton? is dat niet lastig, dat is toch heel glad?

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:59

Erg mooie tekening! Je hebt mooi de zachte haren van een maine coon weergegeven. Ik vind alleen het hoofdje qua vorm wat minder, het helpt echt om je te verdiepen in de vorm van de schedel van een kat en hoe de ogen dan staan in een bepaalde houding want volgens mij klopt dit niet helemaal. Ik denk dat je je teveel hebt vastgehouden aan hoe de haren lopen, en minder hebt gelet op de vormen "eronder". Verder vind ik het echt een hele mooie tekening, en niet meer twijfelen over het plaatsen!! Meer meer Haha!

loess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 08:03

Hoi Janique, bedankt voor je reactie. Hoofd moet kloppen, want ik zet vantevoren alles uit op de schets, op welke plek wat hoort. Dit gaat 1 op 1 over van de foto. Ik vergroot de foto net zo groot als de tekening moet worden en prik dan gaatjes, zodat ik precies alles kan uitzetten. Het kan zijn dat de foto van de tekening iets vertekent, omdat ik hem misschien niet helemaal recht van voren heb genomen.

Maar evengoed bedankt voor de tip, ik ga er zeker wat mee doen!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:21

Wauw echt super mooi gemaakt zeg. Maar hoe doe je dat dan met die gaatjes??? Ik zelf ben ook weer begonnen met tekenen en ik vergroot het doormiddel van vakjes te maken op foto en op tekenpapier.
Maar zoals jij het doet heb ik nog nooit van gehoord.
Mooie tekeningen op je site zeg, heb eventjes gespiekt. Top hoor.

loess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 08:27

irmalouise schreef:
Wauw echt super mooi gemaakt zeg. Maar hoe doe je dat dan met die gaatjes??? Ik zelf ben ook weer begonnen met tekenen en ik vergroot het doormiddel van vakjes te maken op foto en op tekenpapier.

haha, ja ik heb het ooit zelf bedacht en het werkt echt heel goed. Ik print de foto dus uit op het gewenste formaat en prik daar dan gaatjes in op de belangrijkste lijnen (ogen, oren, contouren enz). De foto leg ik vervolgens op het papier en met een potlood zet ik stipjes door de gaatjes heen. Nu kun je de schets gaan uitzetten. Het kost wel een hoop werk, maar je hoeft nooit meer bang te zijn dat bv een oog op de verkeerde plaats zit Haha!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:50

loess schreef:
irmalouise schreef:

haha, ja ik heb het ooit zelf bedacht en het werkt echt heel goed. Ik print de foto dus uit op het gewenste formaat en prik daar dan gaatjes in op de belangrijkste lijnen (ogen, oren, contouren enz). De foto leg ik vervolgens op het papier en met een potlood zet ik stipjes door de gaatjes heen. Nu kun je de schets gaan uitzetten. Het kost wel een hoop werk, maar je hoeft nooit meer bang te zijn dat bv een oog op de verkeerde plaats zit Haha!

OK nou snap ik het, is wel fijner werken denk als al die hokjes tekenen, moet ik altijd op de foto + op het tekenpapier maken, is echt tijdrovend klusje.
Ga jou idee maar eens uitproberen, vind het wel super klinken iig, en als dan jou resultaat zie, wauw.
Dank je wel voor de tip.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:10

Zo op het eerste gezicht een mooie zachte tekening. Toch vind ik de vacht hier en daar wat raar afgewerkt in onnatuurlijke plukken en ook ik heb het idee dat de schedelvorm niet helemaal klopt. Het probleem met het natekenen van foto's is dat sommige foto's vertekenen en je dat dus niet helemaal zou moeten volgen: dan lijkt hij misschien precies op de foto maar 'klopt' de kat toch niet helemaal. Er mag denk ik ook net wat meer kleur in, het is nu wat grauw al heeft dat eigenlijk ook wel wat vind ik, daarmee zet je toch een stijl neer die misschien niet helemaal realistisch is maar toch een bepaalde aantrekking heeft. Zeker vaker wat plaatsen! Ja

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:23

Ik vind hem prachtig! Hij spreekt echt. Lachen Het enige waar ik iets op aan te merken heb is de schedelvorm: verdiep je iets meer in het skelet van de kat dan is het veel makkelijker tekenen. Een hele fijne oefening is om een schedel (van een kat, mens, paard, wat je maar wil leren) van de voorkant te tekenen en dan de ene helft schedel te laten en de andere helft met huid en vacht te bedekken. Begrijp je wat ik bedoel? Is ook erg leuk om te doen trouwens. Ja

Maar om weer verder te gaan over je tekening: hij is prachtig. Vooral de ogen zijn heel mooi gelukt, kleuren zijn ook goed gekozen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:31

Deze had ik nog helemaal niet gezien!
Leuk dat je de vachtstructuur niet zo gedetailleerd haartje voor haartje tekent, maar met een paar lijntje wel suggereert dat die er is!

loess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 08:30

Bedankt voor de tips; mbt de schedelvorm; die heb ik nog eens kritisch bekeken. Ik denk dat ik inderdaad misschien een beetje een ongelukkige foto gekozen heb Bloos , want op de foto is de vorm hetzelfde. Ik denk dat de vorm door het vele haar een beetje vertekent. Het is mijzelf niet eens opgevallen, omdat ik gewoon direct mijn kat herken. Voortaan dus kritischer de foto uitzoeken Knipoog .
Ik zal zeker vaker posten, want het is erg leerzaam als iemand anders eens kritisch naar je werk kijkt. Bedankt dus! OK dan!

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:24

Tis ook vaak zo dat je op een foto wel iets aanneemt zoals je het ziet, maar dat als je het schilderd het er opeens heel raar uitziet en als niet kloppend word opgevat. Maar zoals al gezegd je bent zeker op weg! Ik ben erg benieuwd naar meer, want het ziet er zeker goed uit Ja

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:29

Qua schedelvorm ga ik mee met de rest, die klopt net niet helemaal, mede door de donkere haren eromheen. Verder vind ik het heel erg leuk gedaan.

Ik vind het wel zonde dat met gaatjes prikken etc. etc. een 'schets' 1 op 1 overzet. Door dit op die manier te doen leer je nooit goed te kijken naar het origineel en je schets omdat je min of meer overtrekt (denkt aan die stippeltjes tekeningen voor kinderen die dan de stippeltjes moeten volgen om de tekening te krijgen Knipoog ). Van uit de hand schetsen leer je gewoon veel beter kijken Lachen

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:29

ik vind het een erg mooie tekening, mooie kat ook.. het lijkt net geschilderd

ik ga mee met Lontje, het is misschien een tijdelijke oplossing om er een beetje grip op te krijgen... maar denk dat je op deze manier inderdaad nooit goed doorkrijgt hoe de verhoudingen liggen.

ik mis alleen een beetje glans in de vacht en de ogen, daardoor oogt het geheel een beetje dof...

maar verder een prettig plaatje om naar te kijken Ja

benieuwd naar meer Knipoog

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:23

Ik vind het een ontzettend mooi werk, vooral die indringende blik van de ogen is heel sterk neergezet Ja !

Als tip zou ik zeggen de referentiefoto te durven loslaten Lachen .
Op een foto ogen dingen snel natuurlijk, terwijl dat op een tekening heel anders uit kan pakken. Door naar Gizmo in het echt te kijken, te voelen hoe die schedel loopt en de vacht zijn gezichtje vormt, en door te tekenen wat je in t echt ziet en voelt, kun je juist een veel sterker werk dan een foto neerzetten Lachen .
Een foto exact volgen is geen garantie voor een "perfect" werk, de kennis van het dier hebben en dat neerzetten grotendeels wel Lachen .

Het is hoe dan ook een heerlijk werk om naar te kijken, ook ik zou heel graag meer van jou zien Ja !