[TEK]Ben weer begonnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Utan

[TEK]Ben weer begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:01

De laatste keer dat ik een tekening gemaakt heb is ergens in 2005 maar na de vele topics hier begon het toch weer te kriebelen. Met kerstmis heb ik dan ook mijn eigen setje coloursofts gekregen en nu ben ik dus terug begonnen met tekenen. (voor degene die mijn oude tekeningen willen zien, zie profiel Knipoog Clown )

Mijn eerste poging in kleur:
Deze tekening heb ik vorige week gemaakt en heb ik al in het HK-topic laten zien waar ik verschillende goede tips heb gekregen maar helaas is het me toch niet gelukt er iets van te maken. Op dit moment heb ik gewoon nog niet genoeg kleurgevoel om zwarte paarden te tekenen.
Afbeelding
Over de verhoudingen en lijnen ben ik wel tevreden maar het kleurgebruik (waar het me dus om te doen is) is dus 3 keer niets...

Mijn 2de poging is dan ook geen zwarte meer geworden maar een vosje:
De tekening is nog niet af maar persoonlijk vind ik hem toch al een heel stuk beter dan de zwarte. Na de zwarte tekening had ik echt zin de kleurpotloden op marktplaats te koop te zetten en weer gewoon terug te gaan naar normale potloden maar nu zie ik het toch weer iets rooskleuriger in Tong uitsteken
Afbeelding
Hij is dus nog niet af, de hals en het hoofdstel moeten overduidelijk nog gedaan worden maar ik ben ook nog niet tevreden over de zijkant van zijn hoofd, die is me nog iets te geel en vlakkerig dus daar ga ik ook nog iets aan proberen te veranderen.

Tips en commentaar blijven zeer welkom Lachen

Jukurensha

Re: [TEK]Ben weer begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:31

Ik vind het mooie tekeningen. De zwarte iets minder, maar ik vind de kleur juist heel mooi! Ik vind het knap dat je een zwart paard maakt, maar ook lichtere en donkere stukken ziet.

De vos spreekt me meer aan Lachen Deze vind ik wat 'realistischer' dan de zwarte. Alleen het bit, misschien moet die wat meer kleur hebben? Ik bedoel meer zilverkleurig o.id. weet niet hoe ik het uit moet leggen.

Maar iig, mooi! Lachen

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 22:39

Dank je wel voor de reactie Haha!
Wat betreft het bit heb je helemaal gelijk, deze is immers nog niet ingekleurd Tong uitsteken niets van het hoofdstel is af, het zijn alleen nog maar de omlijningen Haha!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:50

Je bent prima op weg, ook qua anatomie maar ik heb bij beide de indruk dat er meer lagen in moeten en vooral lagen met meer kleur. Ik denk dat het geen kwaad kan als je je wat verdiept in kleurwerking, te weten hoe kleuren samengaan, elkaar kunnen versterken en afzwakken, samen andere kleuren maken enz. Nu heb je bij beide vooral 1 overheersende tint en blijft de rest uit. Pas ook heel erg op met het gebruik van zwart en wit, die zijn beide heel dominant aanwezig en als je ze niet weet te matigen halen ze een hele tekening uit balans omdat je bijv naar dat zwarte gat blijft staren of die enorm, veel te witte bles. Verdiep je in kleuren en durf die 'gekke' kleuren op te pakken en te gebruiken. Bruin is nl. nooit zomaar bruin, bruin wordt van felle kleurtjes gemaakt bijv. Knipoog Ik vind het erg leuk hoe je je tekeningen hier omlijnt hebt, dat zie ik vaker terug in je tekeningen. Lachen

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:53

Utan schreef:
Dank je wel voor de reactie Haha!
Wat betreft het bit heb je helemaal gelijk, deze is immers nog niet ingekleurd Tong uitsteken niets van het hoofdstel is af, het zijn alleen nog maar de omlijningen Haha!

Oh Bloos Daar heb ik vast over heen gelezen, maar had ik zelf natuurlijk wel kunnen bedenken. Hihi, beetje dom, maar zal wel iets met m'n haarkleur te maken hebben Tong uitsteken

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 23:47

@JoSav: Dank je wel voor je reactie. Het kleuren is idd niet mijn sterke kant, zo weet ik bv nooit met welke laag ik moet beginnen, de lichte kleur of de donkere? Verder probleem is ook dat ik teveel in vlakken werk en te weinig als een geheel. Toen ik nog in gewoon grafietpotlood werkte maakte dat niet zoveel uit maar nu in kleur is dat wel een probleem, nu kan ik me vaak nl niet meer herinneren welke kleuren ik gebruikt heb waardoor alle vlakken een iets andere tint krijgen. Scheve mond
Wat je zegt over de kleur zwart, ik heb echt mijn best gedaan deze te verbannen. Zeker na mijn zwarte tekening heb ik gezien dat dit idd verkeerd is. Met de kleur wit heb ik dit echter nog niet begrepen Nors opkijken Clown Hoe had jij de bles dan ingekleurd als ik mag vragen? Het is nl echt een witte bles, bij de neus zit er een beetje roze in maar verder heb ik er echt geen andere kleur in kunnen ondekken.

Ik heb hem iets verder afgewerkt en nu ziet ie er zo uit:
Afbeelding
De scan was een beetje vaag uitgevallen dus heb het contrast wel iets moeten omhoogdraaien anders kon je niets zien Tong uitsteken In het echt is de tek dus ietsje minder hard (of dat daarom beter is weet ik niet)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:39

Wat leuk dat ik je eigen stijl erin blijf herkennen Lachen
Ik vind het er al goed uitzien, maar er mag van mij (zoals Jorieke ook al zei) nog wel wat meer kleur in.
De bles is inderdaad nog wel erg wit. Terwijl in wit wel schaduwen zitten; en schaduwen neigen altijd naar een kleur toe. Zo kan je er bijvoorbeeld blauw in verwerken, of rood, misschien geel. Dat is een kwestie van experimenteren.
Ik had vroeger ook altijd veel problemen met kleur, maar dat is verholpen toen ik ben begonnen met deze experimenten: hier en hier.
Dit helpt enorm om je kleurgevoel te verbeteren, zeker een aanrader om gewoon eens te proberen. Dus zwart en bruin aan de kant leggen en gewoon eens gaan tekenen met groen, rood, blauw, geel enz. Dat heeft mij goed geholpen in het verwerken van kleur in een tekening.
Verder ziet het er anatomisch heel goed uit, en ik denk dat als je het eenmaal echt te pakken hebt er echt een nog mooier werk uit kan komen Lachen

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 15:01

Dank je wel.
Ik ga het voor mijn volgende tekening echt proberen zwart en wit te verbannen. Ik zie nl dat het niet goed is, vooral bij die zwarte, maar het blijft toch zo moeilijk ze links te laten liggen Clown Voor het hoofdstel had ik nl geprobeerd met donker paars en donker blauw maar ik kon het uiteindelijk toch niet laten die zwarte erbij te nemen....

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:23

Je bent al heel erg goed bezig Ja Ik ga voor het grootste gedeelte met het commentaar mee van Jorieke. Als tip wil ik nog meegeven, zodra ik aan een dier begin leg ik alle kleuren die ik daarvoor gebruik apart. Als ik tijdens het tekenen een nieuwe kleur pak komt ook die weer apart te liggen bij de rest van de kleurtjes. Zo hou je dus je 'palet' bij elkaar. Met kleurpotloden moet je met licht beginnen en naar het donkere toe werken, liefst laag over laag om diepte te creëren. Ben je eenmaal met donker bezig krijg je het nooit meer zo licht als de lichtste kleur in je kleurenpalet. Het laat je donkere kleur wel vaak wat oplichten.

Om de overgangen van de kleurvlakken wat subtieler te maken kun je dus met je lichte kleur over de rand van de donkere kleur gaan waardoor die laatste wat oplicht en de overgang mooier wordt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik kijk uit naar de volgende update!

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:15

Ik sluit me aan bij Lon en Josav, vind het tweede portret al een stuk gewaagder en spetterender dan de eerste. Gewoon zo doorgaan en lekker experimenteren want het ziet er nu al super uit!

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 15:44

Dank je wel allemaal.
Nou, ik heb gisteren nog eens die zwarte geprobeerd maar dit is opnieuw zo'n mislukking geworden dat ik het bijna niet durf laten zien Clown
Afbeelding
Ik denk dat ik voorlopig de paarden even laat voor wat het is en me eerst even bezig ga houden met het inkleuren van bv cartoonachtige bloemetjes ofzo, om te zien hoe ik welke kleuren kan combineren en gebruiken. Haha! Zij zijn groot en ik is klein!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:47

Je afbeeldingen zijn (niet meer?) zichtbaar

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 12:18

Zwarte
Vosje
mislukte zwarte

En gisteren nog een 2de poging van het vosje. Hier heb ik de grote fout gemaakt om de schets in potlood te zetten. Op het papier zag je dit niet maar eens ik met het kleurpotlood begon kwamen de potloodlijnen naar boven, erg erg dom van me Hamer Omdat ik die lijnen dus probeerde te verdoezelen is de tekening mislukt Scheve mond dat terwijl ik er verder eigenlijk wel tevreden over was...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:57

Het pribleem bij gekleurd papier is dat grijs potlood daar enorm dominant op is en dus gaat glimmen. Je kunt beter een wit krijtje (of een andere kleur, afhankelijk van de kleur van je papier) die niet zo aanwezig is.

Ik denk verder dat je zwarte helemaal niet mislukt is maar dat je een verkeerde gedachtengang hebt. Blauw is nl niet hetzelfde als zwart. Zwart maak je door een combinatie van kleuren te gebruiken, allemaal donkere tinten waarbij je 1 meer aanwezige tint kiest afhankelijk van het type zwart van het paard (bijv gitzwart versus koolzwart). Je hebt dus gele tinten, blauwe tinten en rode tinten nodig om samen tot een zwart paard te komen, let wel dat donkerpaars en donkerblauw de overheersende tinten zijn anders krijg je een meer bruin paard (want groen (= geel en blauw) en rood maakt bruin). Ik zou dus niet opgeven en je gewoon wat meer verdiepen in kleurwerking. Omdat het kleurenwiel en kleurtheorie niet voor iedereen even makkelijk te verteren/begrijpen is kun je ook gewoon experimenteren hoe kleuren reageren. Verdiep je in primair, secundair en tertiair en in complementaire kleuren. Let ook op het verschil tussen kille en warme tinten en dominantie van tinten (blauw is heel aanwezig maar rood is echt enorm aanwezig bijv). Gewoon volhouden en blijven oefenen!! Je kunt het wel! Lachen

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:02

De vosjes vind ik juist heel mooi, en ik denk ook dat als je de tips hier gebruikt en meer met de kleur oefent dat ze dan echt super worden! Behalve de kleur vind ik er zo niks op aan te merken.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:38

goed bezig Ja
vind de zwarte ook niet zo mislukt en zowiezo is het altijd een goede oefening Knipoog
vind het 1e vosje erg mooi Ja mooie blik in de ogen, de glans op de oogkas(?) boven het oog in ieder geval Nagelbijten / Gniffelen het voorste oortje, de bles Ja ik vind het erg goed gelukt