[TEK] Sinti

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EvelijnS

[TEK] Sinti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 20:52

Mijn nieuwe tekening; Sinti.

Niicole__ op bokt vroeg mij of ik haar Sinti wilde tekenen.
Het heeft even geduurd, omdat ik nog altijd in een tekendip zit, maar hij is klaar.

Ik ben er niet 100% tevreden mee.
Zo vind ik het oog bijvoorbeeld te plat en de vorm is ook niet helemaal goed.
Op de scan zijn de details in de bles en de vlekken helaas weggevallen.

Afijn, hier is hij:

Afbeelding

Grafiet op A4.

Commentaar natuurlijk altijd welkom, mits goed onderbouwd. Lachen

marlies85

Re: [TEK] Sinti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:57

euhhh... waar is ie dan? ik zie niks.Alleen tekst.Krijg alleen een kruisje te zien
Laatst bijgewerkt door marlies85 op 23-01-08 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:58

Een supermooi werkje weer Eefje Wow! !

Duidelijk jouw stijl en wat heeft Sinti een lieve en zachte uitdrukking gekregen, heerlijk om naar te kijken Ja !

Qua commentaar zie ik iets aan de verhoudingen; het voorhoofd lijkt te breed of de kaak te smal?
De pose is ook geen makkelijke, het lijkt als je op het hoofdje net iets van bovenaf op hem kijkt, terwijl de hals recht van opzij getekend is? Lachen

Verders valt mij vooral dat lieve snoetje op, wat heb je de details er daar prachtig ingekregen!
Knap werkje weer! Ja

Marlies: ik zie hem dus wel maar bij mij duurde het wel even voor de foto laadde? Lachen

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:59

even geduld dan komt hij te voorschijn,ziet er netjes ik vind alleen de hals wat dun

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:02

De tekening laat even op zich wachten met laden....
Op zich vind ik de neusgaten,lip en mond mooi gedaan...wel heb ik het idee dat de kaakronding te klein is uitgevallen en de hals lijkt erg breed te zijn achter de kaak. De vorm van het oog vind ik niet zo storend,meer het binnenste deel van het oog lijkt niet helemaal correct te zijn. Het is natuurlijk moeilijk beoordelen zonder foto ernaast. Maar verder mijn complimenten hoor...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:11

Hoewel ik de manier waarop je de contrasten en inkleuring hebt gedaan erg mooi vind, begrijp ik wel dat je er niet 100% tevreden mee bent. Ik denk dat er bij het schetsen iets is misgegaan met de verhouding van het hoofd, het lijkt een beetje "verdraaid", gekanteld te zijn terwijl er een gedeelte (oog en oren) niet meegedraaid lijken te zijn. Ik weet niet wat het is, kan er niet exact de vinger opleggen maar ik vermoed dat het een erg moeilijke stand van het hoofd is op de referentiefoto?

Verder vind ik hem technisch erg goed, ook de vlekken heb je heel goed weergegeven Ja

En eigenlijk heb ik nog 1 tip: als je niet 100% tevreden bent begin dan opnieuw, zorg dat je altijd achter je werk kunt staan. Ik weet niet of jij het zo ook ervaart, maar als ik een tekening zou afgeven waar ik niet voor de volle honderd procent achter kan staan, zou ik altijd het gevoel houden dat ik het nét niet voor elkaar gekregen heb. In zo'n geval zet ik het recht door opnieuw te beginnen anders word ik onzeker over mijn eigen kunnen.

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:23

Een mooie tekening, hoewel hij qua verhoudingen niet helemaal correct is. De bles loopt op een beetje toevallig manier over het hoofd: bij het oog heb je de overgang van kleur iets te sterk gemaakt, waardoor de bolling van het oog te groot lijkt (het puilt nu een beetje uit). De kaak heb je iets te klein gemaakt: hij hoort iets meer richting de neus. Nek lijkt een beetje te smal.
Klinkt misschien allemaal negatief, maar ik vind je tekening wel erg goed Ja
Uitstraling van het oog is schitterend en ook de neus heb je erg mooi neergezet.

Zou je misschien de foto willen plaatsen? Is het beter te beoordelen Lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:24

Er kan nog wat verbeterd worden aan de verhoudingen, maar als portret kun je hier zeker heel tevreden mee zijn.
De wang is wat klein in verhouding tot het oog, maar dat gaat in je volgende werken zeker verbeteren!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:29

Heel erg bedankt voor het uitgebreide commentaar allemaal!
Daar heb ik heel veel aan. Ja
Ik moet nog heel veel oefenen met verhoudingen, dat is mijn slechtste punt. Op een of andere manier zit er altijd weer iets niet goed in de tekening, en ik kan het gewoon niet verbeteren.
Heeft iemand daar misschien tips voor?

Dit is de foto:
http://img246.imageshack.us/img246/6430/nicoleua6.jpg

Nogmaals bedankt! Lachen

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:52

Even nog een aanmerking adv het zien van de foto. Ik kom terug op de feedback van het oog. Ik zie nu dat het paard gewoon zo'n oog heeft dus ik moet zeggen...knap gedaan!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:55

Mooi peerd Ja

Ik kan alleen voor mezelf spreken over hoe ik verhoudingen bepaal. Ik gebruik daarvoor een simpele basistechniek die inhoudt dat je lijnen gaat zetten tussen punten. Dus een lengtelijn voor de richting van de neus, een lijn tussen de neusgaten die dan in dezelfde hoek moet lopen als de lijn tussen de bovenkant van de ogen bijvoorbeeld. Verder deel ik het hoofd (of hele paard) in vormen/lijnen in.
Voor mij is dat de beste manier om de verhoudingen te bepalen omdat je ziet of er onenigheid tussen de vormen bestaat. En ook leer je op door op die manier de vormen af te tasten je onderwerp veel beter kennen.

Bij twijfel houdt ik mijn tekening even voor de spiegel, meestal zie ik dan direct wat er niet klopt.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:15

Ik vind het een hele lieve tekening. Ook al kloppen de verhoudingen niet helemaal, het is een zeer fijn plaatje om naar te kijken Ja
Probeer voor de juiste verhoudingen anders eens met een raster te tekenen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:55

De verhoudingen is al eea over opgemerkt. Ik vind de bles ook wat raar, heel recht en wat weinig ingevuld met schaduw waardoor ik de weg een beetje kwijtraak mbt de vorm van het hoofd. De overgangen mogen ook wat soepeler, ik mis de overgang van donker naar lichter en je hebt wel heel veel van het paard in 1 middentint neergezet. Het enige wat hem daar dan overeind houdt zijn de lichte vlekken maar ook die had je wat mij betreft wat meer mogen invullen omdat ze nu nog erg leeg zijn. Toch vind ik het een prettig portret om naar te kijken met een fijne uitstraling en idd echt herkenbaar in jouw stijl.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 15:45

Nogmaals bedankt!
Ook bedankt voor de tip Ingrid! Lachen

Zoals in mijn beginpost staat, zijn de details in de bles en de vlekken helaas weggevallen. Knipoog Maar dat had ik je al gezegd. Lachen
Wat betreft de overgangen heb je gelijk, dit had inderdaad beter gekund.
Echter ben ik nu bang om te gummen, aangezien het waarschijnlijk erg vegerig wordt dan. Deze fout heb ik namelijk gisteren ook al gemaakt, in een poging om er wat meer contrast in te stoppen. Gelukkig kon ik het nog een beetje dekken...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:02

Ik zou deze tekening nu zo laten, gummen en vegen maken het over het algemeen niet beter en als de eigenaresse er blij mee is dan zou het jammer zijn om er nog risico mee te lopen.
Ik blijf erbij dat ik de invulling erg mooi vind, het is een hele mooie tekening met een hele zachte uitstraling.

Gewoon lekker door naar de volgende Haha!

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:13

Wat mij opvalt is dat de foto veel verticaler is dan de tekening. Ik vind het altijd makkelijk om richtlijnen te gebruiken en desnoods een rechte lijn over de foto te zetten zodat je kunt zien hoe scheef iest loopt ten opzichte van een rechte lijn. De tekening is wel weer echt in Eef stijl, en die vind ik erg fijn om naar te kijken dus gewoon lekker doorgaan! Lachen

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 08:14

Dank je wel! Lachen

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:36

mooi plaatje Eef Ja lieve uitdrukking, lekker zacht.
idd, verhoudingen... het hoofd staat in de tekening heel anders op de hals dan op de foto, dat vertekent het beeld een beetje.

ik vind dat je het mondje zo lekker zacht, aaibaar hebt weergegeven Ja

mooi portret hoor Ja OK dan!