[TEK] Golden Gipsy Girl in pastel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

[TEK] Golden Gipsy Girl in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 10:21

Oftewel gewoon Gipsy Lachen Een pittige dame die nu aardig op leeftijd is.

Mijn eerste 'officiële' pasteltekening sinds heeele lange tijd, dus de techniek e.d. moest even opgefrist worden.

Afbeelding

Vond ik het in de zomer al lastig om een tekening goed op de foto te krijgen, in de winter lijkt het wel onmogelijk Scheve mond De kleur is er een beetje uit verdwenen.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden Lachen

Aims

Re: [TEK] Golden Gipsy Girl in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:57

Ik vind hem erg goed gelukt! Goede kleuren gebruikt, en het paard ziet er echt aaibaar uit! Alleen weet ik niet of je de juiste achtergrond kleur/papier hebt gekozen.. het ziet er nu een beetje 'flets' uit..
Misschien als je de orginele foto hier plaats, dan kan iedereen beter beoordelen of het goed gelukt is Knipoog Lachen
Maar verder vind ik hem ergg mooi!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:59

ik heb het orgineel gezien, en in het echt is het minder "flets" als zo van de foto

hijs mooi eline, lekker aaibaar

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 11:08

@Aims, dit is de originele foto Knipoog Heb er alleen een kadertje omheen gegooid. Het papier is in het echt een stuk minder grauwig als je op de foto ziet. Ze komt ook een stuk meer los van de achtergrond dan je nu ziet, omdat ik aardig wat gele oranje en paarse tinten erin verwerkt heb die nu dus enigszins verdwenen zijn op de foto.

@Evelli, kun je nagaan want ik heb er nu nog een stuk of wat lagen overheen gedaan met oranje geel en paars, dus nu zit er nog meer kleur in dan toen jij m zag Lachen

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:15

Ik bedoelde de foto waarvan je hem hebt nagetekend Clown Áls je hem hebt nagetekend.. Dan kan iedereen ook beter beoordelen of de tekening lijkt op de foto snap je?
Maar verder vind ik hem erg goed gelukt hoor! Vind het knap dat je zoveel verschillende kleuren er in hebt gedaan.. ik neig nog al snel naar de ''basis'' kleuren.. En in het echt is de tekening natuurlijk altijd mooier als op de foto , dat snap ik Knipoog

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:33

Ik vind het een lief portret, al vind ik de kleuren moeilijk te beoordelen gezien je aangeeft dat de foto het geen recht doet. Toch vind ik hem wel érg flets, waardoor ik het idee krijg dat hij in het echt ook niet enorm kleurrijk en gevarieerd is en moeilijk loskomt van de achtergrond (waarom heb je die kleur papier gekozen?). Ook had ik denk ik wat andere alternatieven gezocht voor de grijze en donkere delen, aangezien het nu wat bijdraagt aan de fletse uitstraling van het geheel. Ik vermoed dat er geen blauw in zit? Blauw is nl. juist heel erg aanwezig in foto's vandaar.

Wat ik ook een beetje mis is vorm in het hoofd: botstructuur, spieren. Ik heb alleen wel het vermoeden dat de pony in flinke wintervacht zit, waardoor het natuurlijk extra moeilijk is dan structuur en spieren aan te brengen ahv een foto of uit je blote hoofd (dan wordt er echt veel van je anatomische kennis gevergd).

Ik vind de manen en voorlok ook niet zo mooi neergezet als ik eerlijk ben. Wel vind ik dat je het harige super hebt gedaan, maakt echt dat je wil gaan kroelen in die dikke vacht.
Al met al had wat meer kleurvariatie dit portret geen kwaad gedaan denk ik, aangezien ik nu eigenlijk alleen wat geel, oranje en paars kan ontdekken. De dikke vacht bij de hals vind ik zó leuk. Lachen
Overigens mis ik ook wat vachtstructuur in de bles, maar dat kan ook liggen aan de foto (wit is gewoon zo'n crime om te fotograferen!)
De oortjes zijn ook al zo lekker harig en hebben een aandoenlijke vorm moet ik zeggen. =)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 17:51

Dankje voor je commentaar Jorieke Lachen

Mijn doel was om Gipsy neer te zetten zoals ik haar het liefst zag. Gipsy was een echte merrie, niet enorm aanhankelijk en met een trots karakter. Maar juist de spaarzame momenten dat ze een beetje wegdromend met dr kin over het hek staarde, vond ik het mooist aan haar. En dan helemaal in haar lekkere dikke teddyberen wintervacht. Ik heb een referentiefoto gebruikt, maar het gevoel dat ik er in wilde brengen heb ik niet uit foto's gehaald, maar uit mn hoofd gedaan.
Maar als ik het zo hoor, ben ik in die opzet redelijk geslaagd, om haar een beetje dromerig en aandoenlijk in een dikke vacht weer te geven Lachen

Waarom ik voor deze achtergrondkleur heb gekozen.. ik vond het er persoonlijk juist heel mooi bij passen. En nogmaals, in het echt komt ze veel meer los van de achtergrond dan deze foto doet vermoeden.

De voorpluk en de manen is het minste punt van deze tekening. Dat geef ik direct toe Ja ik moet er ook nog een beetje achterkomen hoe je dat het beste kunt doen met pastelkrijt. Dus als er iemand tips heeft Knipoog

De bles is, wat jij al zegt Jorieke, vooral een witte waas geworden door de foto. Hij is in het echt ook nog wel iets te wit naar mijn eigen smaak, dus wat structuur in de bles betreft heb je wel gelijk dat die wat beter had gekund.

Ik heb de kleur blauw wel gebruikt, maar in niet zo'n grote mate. Wel veel (donker)paars en wat groen en (donker)rood tinten. Maar ik blijf nog steeds een beetje huiverig voor teveel kleur Nagelbijten / Gniffelen geef ik direct toe. Zeker met zo'n beige-achtig paard, vond ik het een beetje eng. Maar ik zal het weer meenemen naar de volgende tekening, om toch wat meer te durven.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:05

Is het oog nou zo groot in vergelijking met de rest van het hoofd? Clown Kleuren zijn wel erg mooi. Lachen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 15:15

@faelivrin, de verhouding van het oog klopt (misschien is het iets groter dan in werkelijkheid). Maar ze heeft vrij grote ogen

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:53

mooi! alleen geeft de vacht het een beetje een onreële tint

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:28

Met die zachte streken geef je de pony een erg vriendelijke uitstraling!
Je zou door de vacht in donkerte te laten varieeren verschil in diepte en meer vorm kunnen aangeven zonder dat je echt de jukbeenderen enzo hoeft aan te zetten. Die zitten toch verscholen onder een dikke vacht. Daarmee zou je het geheel iets meer realistisch maken.