Dankje voor je commentaar Jorieke
Mijn doel was om Gipsy neer te zetten zoals ik haar het liefst zag. Gipsy was een echte merrie, niet enorm aanhankelijk en met een trots karakter. Maar juist de spaarzame momenten dat ze een beetje wegdromend met dr kin over het hek staarde, vond ik het mooist aan haar. En dan helemaal in haar lekkere dikke teddyberen wintervacht. Ik heb een referentiefoto gebruikt, maar het gevoel dat ik er in wilde brengen heb ik niet uit foto's gehaald, maar uit mn hoofd gedaan.
Maar als ik het zo hoor, ben ik in die opzet redelijk geslaagd, om haar een beetje dromerig en aandoenlijk in een dikke vacht weer te geven 
Waarom ik voor deze achtergrondkleur heb gekozen.. ik vond het er persoonlijk juist heel mooi bij passen. En nogmaals, in het echt komt ze veel meer los van de achtergrond dan deze foto doet vermoeden.
De voorpluk en de manen is het minste punt van deze tekening. Dat geef ik direct toe
ik moet er ook nog een beetje achterkomen hoe je dat het beste kunt doen met pastelkrijt. Dus als er iemand tips heeft 
De bles is, wat jij al zegt Jorieke, vooral een witte waas geworden door de foto. Hij is in het echt ook nog wel iets te wit naar mijn eigen smaak, dus wat structuur in de bles betreft heb je wel gelijk dat die wat beter had gekund.
Ik heb de kleur blauw wel gebruikt, maar in niet zo'n grote mate. Wel veel (donker)paars en wat groen en (donker)rood tinten. Maar ik blijf nog steeds een beetje huiverig voor teveel kleur
geef ik direct toe. Zeker met zo'n beige-achtig paard, vond ik het een beetje eng. Maar ik zal het weer meenemen naar de volgende tekening, om toch wat meer te durven.