1. Een experiment van allerlei proefmateriaal dat ik de afgelopen tijd heb gekregen bij mijn vaste kunstenaarsbenodigdhedenwinkels in Amsterdam (heb er twee waar ik regelmatig kom). Een oefening van het neerzetten van kleur zonder vooraf te weten hoe de materialen zouden reageren.
2. Een opzet voor een schilderij.
Ik had nog nooit een palomino getekend en doorgaans begon ik dan eerst met een realistische uitvoering alvorens me te buiten te gaan met kleur in een ander werk. Nu heb ik gekozen voor het gewoon durven met kleur. Hij is dus niet echt realistisch, maar dat is dus een bewuste keuze geweest. Ik heb de indruk dat je gewoon nog kunt zien dat het een palomino is.
Het uiteindelijke schilderij zal inmiddels toch wel even op zich moeten laten wachten vanwege andere verplichtingen en werken die voorrang hebben (opdrachten enzo) dus vandaar dat ik de tekening nu toch maar alvast plaats om te toetsen of de stijl wordt verafschuwd/gewaardeerd of niet. Ben dus gerust eerlijk als je het enorm lelijk vindt.

Het tapijt links vloekt als een paasei met het paard rechts, maar toch past het op een of andere manier (je mag het gerust oneens zijn, laat het weten). Ik zal uitleggen hoe het komt dat het tapijt zo anders oogt dan de rest, maar ik zal eerst de materiaallijst geven voor de geinteresseerden. De materialen hebben vaak een beperkte kleur omdat ik alleen die kleuren heb gekregen in een proefpakketje (bijv alleen geel en blauw of alleen blauw en rood).
Materialen (en kleuren):
merkstiften en markers; zwart, rood, blauw, geel
caran d'' ache neocolor wax pastel; rood en blauw
caran d'ache prismalo aquarelle kleurpotlood; geel en blauw
zacht pastel en hard pastel; ongeveer 35 verschillende kleuren.
Papier: hahnemühle ongebleekt zwaar papier 40x40, ongeveer 25 bij 35 beslaat de tekening, de rest is zwart geverfd.
Ik heb de tekening vrijwel direct in zwarte watervaste stift getekend, dat is niet heel makkelijk want dan valt er niks te gummen. Kritiek over dat sommige aspecten (bijv de oren of de schedel) iets beter hadden gekund heb ik dus niets aan want het is direct in stift gedaan, dan staat het er nu eenmaal en ik had nog maar 1 vel hahnemühle dus tja overdoen is dan geen optie. Ik stoor me evenwel nergens aan en vind het zelf best een prettige tekening en een prima opzet voor een schilderij.
Het Teke tapijt (Turkmeense stam die de beste Turkomans fokt en ook beroemd is om de tapijten) heb ik toen in stift ingekleurd maar toen ik dat gedaan had kwam ik erachter dat ik het paard onmogelijk een soortgelijke look als dit schilderij kon geven (slechte foto origineel is vele malen mooier en verkocht) met dit type stiften aangezien die helemaal niet mengen. Dus toen ben ik gaan experimenteren met allerlei losse materialen die ik had liggen en een laag over het tapijt getekend in dat materiaal, maar op de scan zie je het nog minder dan in het echt. Het wax pastel had een hele fijne textuur en kon lagen aan, vond het erg prettig werken dus ga er zeker een setje van halen voor dit soort werken omdat het zachte pastel toch wel wat veel stuift en niet zo enorm fel is als het wax.
Er zitten veel lagen in het paard met name en jawel ik wilde opzettelijk die rare kleuren behouden omdat die stijl me bevalt. Ook heb ik de indruk dat veel opdrachtgevers vooral hierover te spreken zijn. Daarom wilde ik eens toetsen wat Bokt ervan vond.
Ter vergelijking nogmaals het schilderij waarop dit geinspireerd is (deze is verkocht, mijn vriend vond dat erg jammer en dus heb ik besloten 1 voor hem te schilderen maar eerst een opzet te tekenen, deze opzet dus) is hier te vinden.
Ik heb dus veel minder doorgemengd op het werkblad dan ik meestal doe en deze is dus nog verder van het fotorealisme dan mijn andere recente werken.
Mooi of lelijk?
Goed of slecht?
Aantrekkelijk of niet?
Vloekt het te erg of zit er ook samenhang in/heeft het op een of andere manier toch uitstraling?
Steek van wal en ben niet bang me te kwetsen, smaken verschillen nu eenmaal. Ik heb in elk geval enorm veel plezier gehad in het maken van deze tekening omdat ik tevoren echt niet wist wat ik kon verwachten van de materialen.

Noot: door de compleet andere aard van het materiaal heeft het uiteraard een wat andere aanblik dan het schilderij in de link.

Even voor de goede orde: het is een Teke Turkoman. Deze is nauw verwant aan de Akhal-Teke.
Stel gerust vragen.
.
.
Ik vind dat wel altijd mooie dingen om te zien.
Ik vraag me nu trouwens ook af of ze daar een koffiecultuur kennen.
Naja, waar het om gaat, ik vind het leuk zoals je nu het tapijt met de paarden combineert en vraag me af of je dat niet met andere dingen kunt doen, het is maar een ideetje.

oooooit eens op mn gemak doorlezen, maar wilde effe kwijt dat dit 1 van mijn favotekeningen van jou is, ik vind hem echt prachtig, kweet niet wat het is, hij spreekt me gewoon heel erg aan