[TEK] Digi Lipizzaner (wip)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

[TEK] Digi Lipizzaner (wip)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 23:17

Op verzoek een stap voor stap / wip. Ben momenteel bezig met 12 verschillende tekeningen en nog een stuk of 25 idee schetsen klaarliggen Bloos , als de een me even niet aanstaat ga ik weer verder met een ander.

Maar deze is momenteel de eerste op mijn lijstje om te zijn dus die plaats ik dan maar hier. Het is een oefening waarbij het de bedoeling is dat er veel detail in komt (en niet maanden in beslag neemt).
Zal er kort bij beschrijven wat ik heb gedaan, ik ben geen expert maar op deze manier hoeft niemand me meer te pb-en hoe ik die digitale tekenen had gemaakt Clown .

Afbeelding
Schets gemaakt aan de hand van mijn overbelichte en mislukte foto's van "the world famous lipizanner stallions" show Clown (als de foto's niet lukken tekenen we er toch een Tong uitsteken )

Afbeelding
Met een aangepaste zachte ronde brush (bijna alle settings op penpressure) in 1 kleur op ongeveer 10% opacity de schaduwen en highlights een beetje aangeven.

Afbeelding
het leer in ondoorzichting donkerblauw opgezet en daarna met 20% opacity schaduwen en highlights aangeven, bovenstukje is al wat verder uitgewerkt. Zwart, wit en 3 tinten blauw

Afbeelding
Goud; teugels, borsttuig en neusriem nog egaal in 1 kleur, de rest wat uitgewerkt met wit, licht geel en 2 tinten bruin.

Tot zo ver zit er voor zit er een uur of 2/3 in het kleuren en nog eens ongeveer hetzelfde in de schets/lijntekening. Achtergrond weet ik nog niet wat ik mee ga doen, wil het niet helemaal zwart houden en misschien dat ik het tuig later toch nog naar bruin verander, maar dat zullen we wel zien Knipoog .

JoSav

Re: [TEK] Digi Lipizzaner (wip)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:25

Ik kan er nog niet zoveel over zeggen *zou alleen kunnen zeggen waar je op zou kunnen letten en dergelijke maar dat weet je denk ik wel al* En anders als je mijn inbreng wat dat betreft zou willen hoor ik het vanzelf, ik ga geen ellelang relaas houden over hoe moeilijk tuig schilderen wel niet is enzo. Want dat weet je zelf denk ik ook wel. Knipoog

Ik vermoed ook dat je geen absoluut zwart gebruikt. Dus ik kan je verder niet zo 1 2 3 van commentaar voorzien in dit stadium. Kan alleen maar zeggen: ben benieuwd naar volgende stappen (al ben ik zelf niet zo van al die WIPs maar goed). En lang leve digitaal, vind je de kleur van het tuig niet goed, kun je het heel makkelijk aanpassen. Haha!

Je hebt er al flink wat handigheid in gekregen inmiddels. Super!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 01:23

Bedankt Lachen

Ik gebruik idd geen zwartzwart maar heel donker paars, blauw of bruin. Puur wit ook alleen voor de allerlichtste puntjes.
Hoezo ben je niet zo van de wips? in het algemeen of alleen de overdosis op UK? Ik vind ze over het algemeen juist heel leerzaam, zonder naar de wips van anderen te kijken had het heel lang geduurt voor ik er zelf achter was gekomen hoe het werkt Nagelbijten / Gniffelen . Altijd erg leerzaam om te zien hoe anderen het doen.
Digitaal is heerlijk, niet alleen kleuren makkelijk veranderen maar vooral ctrl z is een luxe *LOL*

En hier nummertje 5:
Afbeelding
Rest van het goud van schaduw voorzien en bij het paard paars in de schaduwen en geel in de lichte delen, gesmudged met een eigen brush, eigenlijk wordt dat altijd afgeraden maar als onderlaag vind ik het heel fijn, grotere oppervlakten krijg ik anders echt niet voor elkaar Scheve mond .

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:41

Wauw Haha!
Ik vind m echt onwijs mooi worden!!!

Ben benieuwd naar het eindresultaat Ja

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 02:28

Afbeelding
Neusje erbij is de laatste voor vandaag Lachen

Zie nu alleen dat de hele neus wel erg snel is als je hem zonder hoofdstel voorsteld. En schaduwen op de neus zijn nog niet helemaal af, ik doe alles in lagen, eerst grove schaduwpartijen, daarna steeds meer verfijnen Lachen .

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 05:35

Die houd ik even in de gaten. Prachtig!
Ik benieuwd hoe hij gaat worden.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:04

Ik vind dat er idd wel heel veel WIP hier op UK worden gezet en ik vind het dan erg moeilijk er commentaar op te geven die misschien wel helemaal niet nodig is omdat de persoon in kwestie er al rekening mee houdt (ik schrijf altijd uitgebreid en dat kost energie en moeite die ik liever niet voor niets doe) daardoor ben ik wat huiverig geworden met reageren op WIPs.

Zie had ik het toch goed gezien dat je geen absoluten gebruikt. Omdat je ook op lagere opacities werkt kan ik alleen maar zeggen: goed bezig.
De verhoudingen ogen zo lekker met een heel fijn oog (komt door de hoek denk ik dus ik vermoed dat die gewoon klopt) en de kleur van het paard ziet er zo al erg goed uit, veel mensen hebben de neiging een wit paard veel te wit te maken dus wat dat aangaat ben ik gewoon nog steeds heel benieuwd naar het eindresultaat. Haha! Het goud mag nog wat meer contrast hebben maar ik weet eigenlijk al dat dat nog wel komt. Heb er de volste vertrouwen in. Ja

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:06

hij wordt echt super, en vind het echt heel knap dat je dit kan (ben zelf zo creatief als een draaideur)

vind alleen de bakstukken wel erg dicht bij het oog zitten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:13

Evelli schreef:
hij wordt echt super, en vind het echt heel knap dat je dit kan (ben zelf zo creatief als een draaideur)

vind alleen de bakstukken wel erg dicht bij het oog zitten

Ik kan me daar (nog) niet bij aansluiten. Ik zie er nog geen oog in. Zie wel de schaduw van waar het oog moet komen. Clown

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:16

okee, te dicht bij de schaduw waar het oog moet komen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:16

Super!! Heel leerzaam!!!
Ik heb altijd heel veel moeite met schaduwen enzo en kleuren kiezen, maar ik denk dat ik soms ook wel eens iets geduldiger mag worden Nagelbijten / Gniffelen.

Wat voor eigen brushes gebruik je trouwens? (Ja, ik weet dat je die zelf kunt maken met Photoshop, maar ben wel benieuwd hoe ze eruit zien)

Ik ben vast een ongelovelijke zeikerd, maar zo je eens een keer stap voor stap kunnen laten zien hoe je bijv. het goud van het tuig doet? Ik weet steeds niet precies hoe ik dat hebben moet Nagelbijten / Gniffelen.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:22

Dit ga ik zeker in de gaten houden. Ben superbenieuwd naar het resultaat. Respect voor je oog voor detail!

Tinka15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:25

ben erg benieuwd naar het resultaat!!! het ziet er nu al
prachtig uit!!!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:32

JoSav schreef:
Ik vind dat er idd wel heel veel WIP hier op UK worden gezet en ik vind het dan erg moeilijk er commentaar op te geven die misschien wel helemaal niet nodig is omdat de persoon in kwestie er al rekening mee houdt (ik schrijf altijd uitgebreid en dat kost energie en moeite die ik liever niet voor niets doe) daardoor ben ik wat huiverig geworden met reageren op WIPs.

Ja daar heb je idd wel gelijk in. In dit stadium is het vooral onduidelijkt e zien waar wel en niet rekening mee gehouden wordt. Maar bij de afwerking bijv. kun je dan wel weer precies uitleggen waar het de mist in is gegaan en is het misschien nog te redden Lachen .

De kleur was ik bij toeval achter gekomen met een ander wit paard waar ik mee bezig ben, hij werd te blauw/paars en probeerde dat af te zwakken met geel, en ineens had ik een wit paard Clown . Normaal gebruikte is alleen blauw grijs en een beetje paars voor een wit paard, maar dit geeft toch een fijner resultaat.

@ Evelli; dat valt op zicht wel mee, hou er rekening mee dat het een stang en trens is en het oog wat uitsteekt waardoor het lijkt alsof het dichterbij het hoofdstel staat. Met de juiste schaduwen zal het oog verder van het bakstuk lijken Lachen . Maar het is idd wel een punt waar goed mee uitgekenen moet worden, paar pixels te ver naar links kan al te dichtbij zijn.

@ Nerwen; Metaal is in princiepe heel simpel, maar zal het kort uitleggen voor zilverkleurig, dat komt vaker voor; Ik ga altijd uit van 5 kleuren, dus voor zilver van licht naar donker:
wit, licht blauw/grijs, grijs, donkergrijs, blauwzwart. De kleuren veranderen door de omgeving doordat meteen als een spiegel werkt en de kleuren reflecteerd, maar dit is een basis.
Eerst gebruik je de middelste kleur, kleur het metalen deel helemaal in. dan de lichte grijs, bepaal waar je licht vandaan komt en hoe de vorm loopt en kleur de lichte delen. Zelfde met de donkergrijs maar dan voor de schaduwkant. Dan pak je zwart en zeg de donkerste delen nog eens extra aan, en met wit de refectie van het licht, als het erg blingt kun je bijv een witte stip zetten of zelfs een sterretje ervan maken, het echte bling idee Knipoog
Belangrijkste is om harde lijnen te gebruiken vooral met licht en donker naast elkaar. Makkelijke tip is om bijv een lepel voor je neer te leggen en die na te tekenen, precies zoals je ziet. Als je het eenmaal door hebt is het nietzo heel moeilijk Lachen .

De meeste brushes zijn gevlekt, zoiets als de 'spatter' standaard brush in photoshop, maar grover en in verschillende vormen. Verder heb ik geen vaste instellingen, dat veranderd elke keer, gewoon spelen met de instellingen en kijken wat het beste werkt voor het resultaat dat je wilt. Als je bang bent het te verpesten dupliceer je de laag of maak je een snapshot zodat je een back up hebt Lachen

De rest allemaal ook bedankt voor de reacties. Geeft me goede moed om door te zetten Haha! .

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:13

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 08-01-26 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:54

zoo! dat is gaaf, ik heb zo geen opmerkingen, zou graag het eindrestltaat zien Haha!
mag ik vragen welk programma jij gebruikt?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:01

Wordt ontzettend gaaf IP! Ja Ziet er super uit, net een foto. Wat je doel ook is, aangezien je een slechte referentiefoto hebt. *LOL* 't Ziet er lekker zuiver en fris uit. Toppie!

Wat ik wel 'ns meer zou willen zien, zijn meer hersenspinsels. Niet zo realistisch, lekker veel kleurgebbruik en uiteenlopende vormen met verschillende punten waar je de nadruk op legt. En dan heb ik niet meteen allemaal cru-ideeën in mn gedachte, maar meer creativiteit; meer spontaan zegmaar. Ik denk dat zoiets jou ook erg goed ligt. Denk ik.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:21

wow zeg wat word die mooi. ben erg benieuwd naar hoe hij is als hij af is. Vooral de details in het lijdsel zijn erg goed. Petje af

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:28

Word heel erg mooi. Ja Ben benieuwd hoe hij is als hij helemaal af is! Succes

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 15:41

@ cp112; ik gebruik Photoshop CS

@ smeetjoew; ik heb wel aardig wat macabre tekeningen liggen momenteel, maar die mag ik (nog) niet openbaar maken, moeten eerst gedrukt worden. Zijn geen technische hoogstandjes maar gewoon wat 'leuk' plaatjes voor opdrukken.
Ideeen heb ik genoeg, sommige schetsen liggen er al meer dan 5 jaar Bloos , maar vind het zonde om ze uit te voeren terwijl ik weet dat mijn skills nog niet goed genoeg zijn om het resultaat zo te krijgen zoals het in mijn goofd zit. Saaie portretjes zoals dit is meer als als oefening, zoiets als de stillevenschilderijen zoals je die vroeger veel zag, die waren ook meer om verschillende dingen uit te proberen voor ze aan hun meesterwerken begonnen Haha! .

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:30

Prachtig werk! Echt indrukwekkend, gebruik jij zo`n speciale schets plaat? (of hoe je dat noemt)

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:35

Wauw, ik kan er zelf niet veel over zeggen aangezien ik absoluut geen ervaring heb met digitaal tekenen, maar ik moet zeggen dat ik dit toch echt prachtig vind! En dat terwijl het nog niet eens af is. Mijn enige puntje is dat ik het goud bij het bit wat te fel vind, maar ik denk niet dat je daar al mee klaar was?
Succes met de rest Lachen ik blijf hem in ieder geval volgen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:37

Ziet er al goed uit! Ik vind het altijd moeilijk om commentaar op WIP's te geven, dus ik wacht het even af Haha!
Knap dat je dat kunt met Photoshop (en tablet neem ik aan?) ik bak er nog steeds niks van Nagelbijten / Gniffelen

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:51

Ik gebruik idd een wacom tablet.

Goud bij vooral de stang ben ik ook nog niet tevreden over, denk dat ik de stang misschien ga graferen maar eerst de rest een beetje op hetzelfde nivo brengen voor ik daar verder wat aan ga doen.

Heb er nog niet veel verder aan kunnen doen. Kreeg ineens een opdracht voor een serie van 3, maar de eerste is al af, tweede mee bezig en derde zal ook deze week af zijn en dan kan ik weer verder met mijn eigen spul Lachen .

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:14

Ziet er goed uit hoor! Je vorige werk was al voortreffelijk, maar ondanks dat zijn er toch steeds dingen die je steeds weer weet te verbeteren. Ga zo door! Ben benieuwd naar de rest. Lachen