[TEK] 1x pastel krijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

[TEK] 1x pastel krijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 17:09

Afbeelding

1ste keer pastel krijt gebruikt, op begin ging het goed, op einde vond ik geen "scherpe puntje" meer en werd het slordiger, het is het 4 span van iemand uit onze haflingerclub, de gezichten heb ik bewust niet ingekleurd, zodat de aandacht enkel op de paarden gevestigd worden,
de kleur is minder el te zien, doordat ik een foto gemaakt hebt met mijn imac, omdat mijn digitaal toestel het niet meer overleefd heeft?
dus elk "overbelichting" is door de imac gedaan,

tips zijn zeer welkom
Laatst bijgewerkt door Mireille op 06-01-08 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: (TEK) > [TEK]

M_ariskaa

Re: (TEK) 1x pastel krijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:12

Mooi! De haflingers vallen idd op Lachen

IcePrincess

Re: [TEK] 1x pastel krijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:32

Paarden zien er heel mooi uit, voor het meest linkse paard ziet er geweldig uit Ja .

De mensjes vind ik te fel in vergelijking en de huid te roze, als je ze iets lichter had opgezet vielen ze nietzo op, nu zien ze er onaf uit terwijl wanneer ze wat vager waren ze meer in de verte waren geweest (snap je wat ik bedoel? Clown )

Als je geen scherpe randen meer aan je krijt hebt gewoon je krijtje tegen te grond smijten (of gewoon breken Tong uitsteken ) zodat je kleinere stukjes hebt met puntjes en randjes waarmee je makkelijker kunt tekenen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:39

bedankt voor de tip

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:21

Scherpe puntjes kun je maken met een mesje, zowel voor krijt als voor potloden. Lachen

Je bent al mooi op weg met lekkere felle kleurtjes te pakken, maar het mag allemaal nog wat gevarieerden, genuanceerder (zachtere overgangen misschien) en ook voor de personen mag je absoluut voor veel grauwere tinten gaan (wat groenig bijv voor de huid en in lagen). Ik zou overigens van mijn leven niet mijn krijtjes opzettelijk tegen de grond smijten, gebruik maar gewoon een mesje, veel minder gedonder en je houdt je krijtjes mooi heel. Knipoog

Ik vind het super dat je meteen voor zo'n moeilijke (perspectivische) compositie hebt durven kiezen en dan ook lekker durft qua kleur (al mag je je in de werking ervan nog wel even verdiepen maar dat komt ook wel door het veel en heel veel te doen). Ik vind ook vooral de linker haf erg mooi. Lachen

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:30

JoSav schreef:
Ik zou overigens van mijn leven niet mijn krijtjes opzettelijk tegen de grond smijten, gebruik maar gewoon een mesje, veel minder gedonder en je houdt je krijtjes mooi heel. Knipoog

Echt waar? Bloos! Eerste wat ik doe met een nieuw krijtje is hem op de grond gooien of tegen de tafel aan tikken zodat je kleine stukjes hebt, heb een hekel aan hele krijtjes vooral als ze helemaal rond worden Nagelbijten / Gniffelen
Snijden vind ik dan weer zonde omdat je je krijt verspilt zeg maar, tenzij je het schaafsel weer op je tekening wilt smeren.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:52

Mijn krijtjes worden nooit helemaal rond, Deborah. Ik teken alleen met de randen en snijd het bij waar nodig, of draai hem wat meer op zijn kant. Zoveel snijd ik er niet af, en schaafsel kun je verzamelen en met wat olie weer tot een krijtje maken (heb wel eens een krijtje aan gruzelementen laten vallen, olie erbij en rollen maar). Lachen

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:19

Wat pastelkrijt betreft ben ik helaas tiploos Tong uitsteken Wel valt me op dat de verhoudingen van de paarden een beetje zoek zijn. Ik krijg het gevoel dat ze net te korte benen hebben? Het voor ons linker paard vind ik het beste gelukt. Het gezichtloos laten van de menner en de bijrijder vind ik in dit geval niet goed gekozen. Mijn aandacht wordt voornamelijk getrokken naar juist die gezichten mede denk ik omdat ze nogal roze zijn. Ik denk dat als je ze minder fel van kleur maakt en toch een glimp van ogen/neus/mond geeft het beter overkomt.
De compositie vind ik wel heel erg leuk en ik denk dat het een goede oefening was? Knipoog

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:47

Oeh wat een knappe uitdaging. Vind dat je het vrij goed hebt opgelost, maar stoor mij nu ook aan de gezichtloze mensen. Ik had of de mensen ook tot in detail en felle kleuren uitgewerkt, of ze laten vervagen /vergrijzen zodat er meer diepte in komt. Dat is het enige wat ik dan mis, maar de paarden vind ik erg mooi en speels neergezet.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 10:50

bedankt voor de nuttig reacties allemaal!
Ik ben inderdaad nog aan het zoeken, ik teken eigelijk altijd tekeningen waar als ik ze inzoom veel kleuren naar voor komen, zo kan ik op mijn kleur gebruik werken, en om dat dit nu eenmaal een erg aantrekkelijke foto was.

ik wou inderdaad de mensen donkerder, maar ik heb zo'n doos krijt, en daar zat nu net niet het donkere in voor de gezichten, en ik weet niet welke kleur ik moest durven gebruiken voor erbij, aangezien als ik zwart of grijs gebruik het meteen dekt en dan heb je zo'n wow "Heeft hij een baard?" effect Haha!

Ik ga het wel nog proberen aan te passen.

De benen vond ik inderdaad ook wat raar , ze moeten "naar voor" komen, dus op het papier moeten ze korter zijn dan de benen die recht naar achter lopen, dat was dan ook het lastigste vond ik.