Portfolio samenstellen kunstacademie, hoeveel foto's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Portfolio samenstellen kunstacademie, hoeveel foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:22

Wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft en/of mij sowieso kan helpen? Haha!

Ik wil een opleiding fotografie gaan volgen bij een kunstacademie (in eerste instantie wil ik een poging doen bij de KABK, http://www.kabk.nl) en ben bezig met het samenstellen van mijn portfolio.
De foto's komen op 20x30 formaat (of 13x18, ik kijk nog wat ik van plan ben daarmee) in een mooie map, maar nu de vraag.. hoeveel?

De 1 zegt 'hooguit 15 foto's', terwijl de ander zegt dat je het best veel en divers werk kan laten zien.
Ik snap zelf ook niet hoe je met max 15 foto's ooit bijv. een serie in je portfolio kan laten zien, gezien die meestal bij mij toch al uit 5 - 6 foto's bestaan... of doe je helemaal geen series Verward

In de e-mail staat onder andere dit:

"Op een meeloopochtend heb je verder de gelegenheid alle opdrachten van de toelating en je portfolio's (?portfolio's?) te laten zien. Neem dan ook naast de opdracht je portfolio met een gevarieerde selectie van je beeldend- en fotografisch werk mee naar de meeloopochtend."

"Laat diverse fotoseries zien. Zorg ook hier voor variatie: fotoseries met een thema, met een onderwerp, probeersels, enkele foto's waar je trots op bent. We willen zien waarin je ge"interesseerd bent, dus welk "verhaal" je wilt vertellen, welke kant van de fotografie je interesse heeft. (Geen vakantiefoto's)"

Hoeveel foto's zou dat ongeveer (richtlijnen) inhouden, iemand die mij wat dat betreft misschien een duwtje in de goede richting kan geven?
Er staat ook "een gevarieerde selectie van je beeldend- en fotografisch werk", houd dat in dat je behalve foto's bijv. ook tekeningen of ontwerpen voor folders etc. meeneemt?

janique

Re: Portfolio samenstellen kunstacademie, hoeveel foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:32

Ik vind de e-mail eigenlijk vrij duidelijk overkomen. Toen ik toelatings examen deed had ik (in mijn geval) heel veel tekeningen mee, maar dan wel werken waar ik zelf ook echt wat over kon vertellen of waar ik een werkproces bij had gemaakt zodat de mensen die het examen afnamen ook zelf konden kijken naar het achterliggende verhaal van het beeld.

Als jij dertig foto's hebt waar je echt trots op bent en waar je wat over kunt vertellen waarom zou je ze dan niet meenemen? Als je het zoals je zelf al zegt mooie map meeneemt ziet het er mooi verzorgt uit, en kunnen ze tenminste zien dat je echt enthousiast bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:48

Ik zeg ook niet dat de e-mail onduidelijk overkomt, alleen ben ik misschien wel op zoek maar bevestiging omdat ik het graag goed wil doen... omdat dit echt de eerste keus is wat betreft kunstacademie, en als dit 'm niet wordt ik het toch wel erg vervelend zou vinden.

Maar ook tekeningen die eigenlijk losstaan van je foto's, of echt tekeningen of schetsen als voorafgaande/ontwerp/uitbreiding van een foto?

Merci voor je antwoord!

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:16

Ik vind idd 15 fotos een goed aantal.. Toen ik voor mijn opleiding ging ''soliciteren'' Tong uitsteken Werd er niks aangegeven.. dus sommige mensen namen niks mee en sommige alles.. maar naa ervaring met je niet té veel mee nemen!
Ik zou 15 fotos nemen en daar wat series van maken, soort bij soort zeg maar.. dieren bij dieren, planten bij planten.. En wat ook goede indruk maakt ( in ieder geval bij mij opschool) is om bij elke foto een klein streepje papier er bij te doen, onder in de hoek, en opschrijven wat het inhoud.
Als je schetsen als voorafgaande/ontwerp/uitbreiding van een foto hebt, zou ik die vóór de bladzijde van de echte foto doen. (neem aan dat je een portfolio hebt met insteekhoesen??)
En als laatste.. doe iets wat jou anders maakt dan alle andere!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:54

Zorg ervoor dat je niet in herhaling valt.

Succes, ik ben benieuwd! Laat je wat weten na je toelating?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:42

Beter te veel dan te weinig meenemen.

Ik ken iemand die ook naar de kunstacedemie wou wel een andere kant op maar hij had heel weinig mee en werd daardoor niet aangenomen.
Een goede vriendin nam echt asociaal veel mee en dat vonden ze echt helemaal geweldig..

Suvves! Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:45

Gewoon van iedere stijl 1 a 2 series meenemen waar je tevreden over bent, dus bvb. niet 3x een paardenoog. Knipoog

Veel succes, ik zal duimen dat je aangenomen word. Je hebt er in ieder geval meer dan genoeg talent voor! Lachen